KNSM
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: KNSM
Das nou een echt MOOI schip, zoals je ze nu niet meer ziet.
Re: KNSM
Hallo Ruud,
De 1e door jouw geplaatste "Neptunus" is geen ex K.N.S.M.er hoor. Toevallig zijn ze beide in 1967 gebouwd. De "Neptunus" met "een flinke bos hout van de deur" lijkt mij een Japans gebouwd schip.
Ook nog even een reactie op een plaatsing van Willem op 16 februari j.l.
Het betreft het srs."Prins Willem II", gebouwd in 1890.
Er staat bij dat de K.W.I.M. een voorloper an de K.N.S.M. is, maar dat is niet juist.
De K.N.S.M. werd op 1 oktober 1856 opgericht.
De K.W.I.M. werd in 1883 opgericht.
In 1912 gingen deze rederijen een fusie aan, maar bleven beide zelfstandig opereren.
Op 1 februari 1927 werd de K.W.I.M. geliquideerd en ging volledig op in de K.N.S.M.
Ik moest de data ook even opzoeken hoor..............!
Wel jammer dat ik nergens een komplete vlootlijst vanaf het begin van de K.W.I.M. kan vinden. Wel vreemd daar van de Roggebrood zat voor handen is.............
m.v.g., Roy
De 1e door jouw geplaatste "Neptunus" is geen ex K.N.S.M.er hoor. Toevallig zijn ze beide in 1967 gebouwd. De "Neptunus" met "een flinke bos hout van de deur" lijkt mij een Japans gebouwd schip.
Ook nog even een reactie op een plaatsing van Willem op 16 februari j.l.
Het betreft het srs."Prins Willem II", gebouwd in 1890.
Er staat bij dat de K.W.I.M. een voorloper an de K.N.S.M. is, maar dat is niet juist.
De K.N.S.M. werd op 1 oktober 1856 opgericht.
De K.W.I.M. werd in 1883 opgericht.
In 1912 gingen deze rederijen een fusie aan, maar bleven beide zelfstandig opereren.
Op 1 februari 1927 werd de K.W.I.M. geliquideerd en ging volledig op in de K.N.S.M.
Ik moest de data ook even opzoeken hoor..............!
Wel jammer dat ik nergens een komplete vlootlijst vanaf het begin van de K.W.I.M. kan vinden. Wel vreemd daar van de Roggebrood zat voor handen is.............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: KNSM
Hoi KNSM-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Socrates": Boven: hier is ze verlengd. Boven: op het Noordzeekanaal.
Gegevens:
Naam: Socrates
Imo: 5220930
Naamsein: PHOK
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 5710 GT - 1970: 6155 GT
Lengte: 129,24 m - 1970: 138,96 m - Breedte: 17,58 m - Diepte: 7,34 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1960 als Socrates - 1970 verlengd - 1977 Thera
Werf: Amsterdamsche Droogdok Maatschappij NV - Amsterdam/NLD - Werf nr: 104
Motor: Stork diesel, 2 tew-7 cil / Vermogen: 6000 rpk / Snelheid: 15 kn
Type: vrachtschip met pass. accommodatie voor 12 passagiers - 47 bemanningsleden
Gesloopt: 04-01-1980 te Kaohsiung/Taiwan. Boven: op het Noordzeekanaal. Boven: als Thera - Aeolian Endurance Marine Inc - Piraeus/Griekenland.
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Socrates": Boven: hier is ze verlengd. Boven: op het Noordzeekanaal.
Gegevens:
Naam: Socrates
Imo: 5220930
Naamsein: PHOK
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 5710 GT - 1970: 6155 GT
Lengte: 129,24 m - 1970: 138,96 m - Breedte: 17,58 m - Diepte: 7,34 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1960 als Socrates - 1970 verlengd - 1977 Thera
Werf: Amsterdamsche Droogdok Maatschappij NV - Amsterdam/NLD - Werf nr: 104
Motor: Stork diesel, 2 tew-7 cil / Vermogen: 6000 rpk / Snelheid: 15 kn
Type: vrachtschip met pass. accommodatie voor 12 passagiers - 47 bemanningsleden
Gesloopt: 04-01-1980 te Kaohsiung/Taiwan. Boven: op het Noordzeekanaal. Boven: als Thera - Aeolian Endurance Marine Inc - Piraeus/Griekenland.
Groetjes Willem
- jandezeeman
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
- Locatie: Hellevoetsluis/Doha
Re: KNSM
Ruud,
De 1e door jouw geplaatste "Neptunus" is geen ex K.N.S.M.er hoor. Toevallig zijn ze beide in 1967 gebouwd. De "Neptunus" met "een flinke bos hout van de deur" lijkt mij een Japans gebouwd schip.
Deze Alexander's Power is inderdaad in Japan gebouwd, in Onomici als Yamamine Maru. Lengte 172, 4 meter, maar niet in 1967, maar in 1977 Imonummer: 7621126
.
In 1984 Adelina, in 1988 Alexander's Power, in 1992 Ovit, in 2000 Cigdem en in 2006 Rosy Falcon waarna zij op 25.10.2011 in Alang gesloopt.
De 1e door jouw geplaatste "Neptunus" is geen ex K.N.S.M.er hoor. Toevallig zijn ze beide in 1967 gebouwd. De "Neptunus" met "een flinke bos hout van de deur" lijkt mij een Japans gebouwd schip.
Deze Alexander's Power is inderdaad in Japan gebouwd, in Onomici als Yamamine Maru. Lengte 172, 4 meter, maar niet in 1967, maar in 1977 Imonummer: 7621126
.
In 1984 Adelina, in 1988 Alexander's Power, in 1992 Ovit, in 2000 Cigdem en in 2006 Rosy Falcon waarna zij op 25.10.2011 in Alang gesloopt.
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Re: KNSM
Hoi KNSM-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Attis": Boven: "Attis" op het Noordzeekanaal. Boven: "Attis" te Valletta/Malta.(foto: Roy) Boven: "Attis" op de Elbe richting Hamburg.
Gegevens:
Naam: Attis
Imo: 5043564
Naamsein: PCVY
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij NV - Amsterdam/NLD
Tonnage: 3002 GT
Lengte: 98,29 m - Breedte: 14,30 m - Holte: 6,10 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederlands
Gebouwd: 1955 als Attis (KNSM) - 1970 Eugenia K
Werf: Scheepswerf A. Vuyk & Zn - Capelle a/d IJssel/NLD - Werf nr: 734
Motor: Stork diesel, 2 tew - 7 cil / Vermogen: 2300 rpk / Snelheid: 14 kn
Type: vrachtschip met pass. accommodatie voor 12 passagiers
Gesloopt: 28-03-1978 te La Spezia/Italië.
Boven: "Attis" op het Noordzeekanaal. Boven: als "Eugenia K" - Calatis Shipping Co SA - Piraeus/Griekenland.
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Attis": Boven: "Attis" op het Noordzeekanaal. Boven: "Attis" te Valletta/Malta.(foto: Roy) Boven: "Attis" op de Elbe richting Hamburg.
Gegevens:
Naam: Attis
Imo: 5043564
Naamsein: PCVY
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij NV - Amsterdam/NLD
Tonnage: 3002 GT
Lengte: 98,29 m - Breedte: 14,30 m - Holte: 6,10 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederlands
Gebouwd: 1955 als Attis (KNSM) - 1970 Eugenia K
Werf: Scheepswerf A. Vuyk & Zn - Capelle a/d IJssel/NLD - Werf nr: 734
Motor: Stork diesel, 2 tew - 7 cil / Vermogen: 2300 rpk / Snelheid: 14 kn
Type: vrachtschip met pass. accommodatie voor 12 passagiers
Gesloopt: 28-03-1978 te La Spezia/Italië.
Boven: "Attis" op het Noordzeekanaal. Boven: als "Eugenia K" - Calatis Shipping Co SA - Piraeus/Griekenland.
Groetjes Willem
Re: KNSM
Wederom een mooie serie Willem !.
De "Attis" is nog een oude liefde van me. Nou ja, liefde............
We voeren er met 26 man op, maar 16 jaar later vervoerden we dezelfde hoeveelheid lading met een kruiplijner maar dan met 7 personen. ............
Het vermogen was de helft minder en de snelheid met koud 3 knopen gezakt.
Goed, er waren geen masten, bomen en winches, dus ook geen lopend werk aan dek, maar toch.
Wel fijne reizen naar de Med, Carib en Central America gemaakt.
De ene foto in de haven van La Valetta op Malta waar ze vertuid aan de wal ligt, komen nog van mijn cameraatje . Ik denk dat die in de 1e week van januari 1970 gemaakt is.
Op de voorgrond zien we Chris Greefkens uit St.Pancras en Karel Briard uit de Zaanstreek.
Ik ben toch benieuwd hoe je aan deze foto komt.
m.v.g., Roy
De "Attis" is nog een oude liefde van me. Nou ja, liefde............
We voeren er met 26 man op, maar 16 jaar later vervoerden we dezelfde hoeveelheid lading met een kruiplijner maar dan met 7 personen. ............
Het vermogen was de helft minder en de snelheid met koud 3 knopen gezakt.
Goed, er waren geen masten, bomen en winches, dus ook geen lopend werk aan dek, maar toch.
Wel fijne reizen naar de Med, Carib en Central America gemaakt.
De ene foto in de haven van La Valetta op Malta waar ze vertuid aan de wal ligt, komen nog van mijn cameraatje . Ik denk dat die in de 1e week van januari 1970 gemaakt is.
Op de voorgrond zien we Chris Greefkens uit St.Pancras en Karel Briard uit de Zaanstreek.
Ik ben toch benieuwd hoe je aan deze foto komt.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................