KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 06 okt 2018 12:15

De Vita, ex Nero 1937.

Vita.jpg
Vita.jpg (164.42 KiB) 1886 keer bekeken
HIER de gegevens van shipspotters.nl.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo » 07 okt 2018 15:26

NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-7191.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-7191.jpg (165.47 KiB) 1796 keer bekeken
De Ino in Willemstad in 1947. foto W.Pot Schepen op de Suriname rivier, de geladen Sorvanger en de lege Capstan Cnot in 1955.
gr.Bas
Bijlagen
NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-6623.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-6623.jpg (186.18 KiB) 1796 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-6624.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-6624.jpg (160.72 KiB) 1796 keer bekeken

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo » 08 okt 2018 21:18

NL-HaNA_2.24.14.02_0_190-0585.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_190-0585.jpg (121.85 KiB) 1690 keer bekeken
De Colombia in Funchal in 1934. foto W.v.d.Pol
gr.Bas

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo » 09 okt 2018 19:44

NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-5352.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-5352.jpg (195.49 KiB) 1593 keer bekeken
De Oranjestad en de Adonis in Trinidad aan de asfaltsteiger.
gr.Bas

Jacob Bothof
Berichten: 431
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: KNSM

Bericht door Jacob Bothof » 10 okt 2018 09:43

Asfaltsteiger :) , plankjessteiger zal je bedoelen :lol:

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo » 12 okt 2018 22:02

NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-5302.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_252-5302.jpg (145.39 KiB) 1373 keer bekeken
Adonis aan de steiger in Venezuela om erts te laden bij de Orinoco Comp. in okt. 1955.
gr.Bas

kabo
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo » 14 okt 2018 16:08

NL-HaNA_2.24.14.02_0_190-0237.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_190-0237.jpg (107.18 KiB) 1243 keer bekeken
Cottica bij vertrek in de dertiger jaren.
gr.Bas

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KNSM

Bericht door jdbvos » 14 okt 2018 16:26

Ik snap er niks van...: nationaliteitsvlag achterop Nederlands, gastlandvlag Nederlands, en bestemmingsland (als geus) Nederlands....
Iemand een idee waarom ?

overigens: http://www.trisonline.nl/de-tris-in-ned ... 3-tm-1957/
Greetz!
Jan DB Vos

leonieuwpoort
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2012 18:28
Locatie: Hoek van Holland

Re: KNSM

Bericht door leonieuwpoort » 14 okt 2018 22:49

Wie weet welke sleepboot er voor de Cottica ligt ?

Is dit de Sleeswijk ?

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3418
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: KNSM

Bericht door Allen » 14 okt 2018 23:19

Een vergroting van de sleper; zie voorgaande berichten.


Sleper001.JPG
Sleper001.JPG (52.49 KiB) 1161 keer bekeken
Grtn

leonieuwpoort
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2012 18:28
Locatie: Hoek van Holland

Re: KNSM

Bericht door leonieuwpoort » 17 okt 2018 22:38

Hallo Allen ,

Het zou dan toch de Sleeswijk kunnen zijn , bedankt.

Martinus
Berichten: 617
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: KNSM

Bericht door Martinus » 18 okt 2018 00:29

Ik snap er niks van...: nationaliteitsvlag achterop Nederlands, gastlandvlag Nederlands, en bestemmingsland (als geus) Nederlands....
Iemand een idee waarom ?
Die lui kwamen allemaal net uit de Ambuggiebar en dan kan zoiets gebeuren.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KNSM

Bericht door jdbvos » 18 okt 2018 11:23

Dát zal het zijn, Mart !
Noteer ik dat in de bijschriften... :lol:

Maar vreemd vind ik het wel....het vlaggenprotocol was in die jaren toch nog aardig strikt...
Bij mijn weten was het voeren van je eigen vlag als gastlandvlag zelfs verboden...

- In een haven (liggend) de nationaliteitsvlag aan een stok boven de kont, en varend of geankerd hoog aan de achtermast...
- De landsvlag waar je bent (gastland, dus), aan de zaling aan sb voormast (tegenwoordig vaak in de signaalmast nabij de brug en aan sb) Op sommige plekken komt het voor dat je er zelfs eentje aan bb aan de voormastzaling moet hebben: In Harry's achtertuin bijv. moet je op de rivier/kanalen waar de ene oever Canadees is, en de andere USA, aan de juiste kant (!!! staan hoge boetes op) de juiste gastlandvlag voeren
- Op de boeg de vlag van het bestemmingsland (niet verplicht geweest, vlgs mij...vermelding op het havenbord bij de gangway wél)
- Signaalvlaggen hoog, en zo dicht mogelijk boven de brug (tevens mikpunt voor Aldislamp)

Maar...en ik zeg het maar weer effe: ik ben géén nauticus. Die vlag-etiquette kreeg ik ooit eens van een voormalige Duitse kapitein.
Zelfs bij pavoiseren dienden de vlaggen "op alfabet/getal-orde" te hangen. En dat pavoiseren mocht ook niet 'zomaar'....

Ik noem hierboven de Aldislamp.... Voor een ieder van ons een overbekend en vanzelfsprekend fenomeen....
Maar, gezien morse tegenwoordig UIT is, en ongetwijfeld niet meer wordt onderwezen, hebben schepen dan nog een Aldislamp aan boord, en wordt die nog gebruikt ???
Greetz!
Jan DB Vos

sparks
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: KNSM

Bericht door sparks » 18 okt 2018 19:59

Ik kan me zelfs geen Aldis lampen aan boord herinneren gedurende mijn vaartijd 89-91 :shock: Wel Suez lampekap :mrgreen:

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: KNSM

Bericht door K.Brouwer » 19 okt 2018 00:05

Ben in 2002 gestopt met varen en er was altijd een Aldislamp ( met noodaccu 24 V ) op de brug aanwezig.

Denk dat ze nog steeds wel verplicht zijn aangezien het een van de laatste mogelijkheden is om een bericht door te geven als alles op z'n kont ligt.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KNSM

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 okt 2018 02:14

en er was altijd een Aldislamp etc. etc.
ai ai KB et all. Ik begin maar met te zeggen dat ik NIET zeker meer ben.....want al die " flit flut" regeltjes zijn me door een echt gebrek aan interesse in deze geheel ontspannen "Hobby ONLY" NA-dagen weer net zo vlug ONT-schoten, alsdat ik ze "toen dat moest" wel bij de hand had. DAT gezegd hebbende kan ik me niet heugen dat ik gedurende mijn witte overal jaren ooit naar een Aldis lamp heb gekeken. Overwegende dat teugenswoordig het gehele GMDSS Radio gebeuren-bedien door de zodanig gecertificeerde nautici en/of ander GMDSS'd volk a/b- ook aan het noodgebeuren zit geknoopt kan ik zelfs de noodzaak van " als alles op z'n kont ligt" niet echt zien.....DAN flip je het EPIRB schakelaartje als het jaaa nait aaaanders ken en dan komen de jongens VAN de brandweer, ALS de brandweer! :lol:
Verder zit op de VHF -oook dus op de nood piep geknoopt- via het MMSI nummer meloochum een automatische NOOD-SOS oproep knoppie, zodat " met de flip van een schakelaartje" de hele wereld binnen VHF bereik dat in de oren wordt getoeterd, scheepsgegevens via dat MMSI gebeuren-welke OOK weer aan de GPS-ook op nood-piep- vast zit en dan tevens je positie uitkraamt aan een ieder die wil luisteren. Terwijl ik dit zit te overdenken dient te worden vermeld dat de voornoemde EPIRB meloochum dus de LAATSTE knop is die moet worden geflipt, want DAN komt niet alleen de brandweer, maar worden zoekakties, vliegtuigen en weet ik veel gestart.
Uiteraard zit de AIS ook op de noodpiep EN moeten we de voicerecorder ook niet vergeten......iedere scheet staat op de band!! :roll:

http://www.ccg-gcc.gc.ca/eng/CCG/SAR_Gmdss

https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency ... on_station

https://www.google.com/search?q=mmsi&ie ... =firefox-b

Nou moeten de ge-achte nautici natuurlijk wel in hun achterhoofd houden dat ik een "van nature" eenvoudig denkend stoom-massinissie ben en vroegaah altijd een beetje narrig werd als ik dat aan mijn eerwaarde koleega's op de bok aan het uitleggen was en dan vroeg zo'n nauticus soms : " Bij welke kompanie ik als Kapitein had gevaaaaarn".......en DAT doet nog steeds zeeeeer :lol: :mrgreen:
Maaar ik ben gek op mooie plaatjes:
Bijlagen
AIS.jpg
AIS.jpg (52.91 KiB) 773 keer bekeken
EPIRB-system.jpg
EPIRB-system.jpg (70.92 KiB) 773 keer bekeken
GMDSS-Chart.jpg
GMDSS-Chart.jpg (41.19 KiB) 773 keer bekeken
MMSIproducts2.jpg
MMSIproducts2.jpg (23.39 KiB) 773 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie