Containervaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Grand Alliance beperkt capaciteit

De grote containerreders gaan voor het eerst sinds lange tijd capaciteit uit de markt halen.
Hapag-Lloyd, NYK en OOCL hebben besloten om vanaf 20 november, wanneer de drukte van de eindejaarsverschepingen achter de rug is, de capaciteit van hun Grand Alliance op de Stille Oceaan met 3.000 teu te beperken door schepen tijdelijk op te leggen.
De directies van de drie rederijen willen daarmee een dreigende overcapaciteit op de route met de daarbij behorende lagere tarieven vermijden.

Nieuwsblad Transport.NL

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

,,President Grant,, at Long Beach, California, USA, in February 1980.
Afbeelding
Golden Bear* US530138. Launched 19 June 1971 at Avondale, Louisiana, by Avondale SYsInc as hull no. 1188 for Pacific Far East Lines, Inc., San Francisco, as a LASH vessel. Capacity: 43 barges and 335 TEUs. 738.5' x 100.2' x 55.5;'; 26456 gt, 18706 nt; two DeLaval steam turbines, 32000-shp, geared to a single shaft. Converted to a dedicated container ship 1977 at San Francisco; 724 x 100 x 60; 26746 gt, 18996 nt; capacity 1856 TEUs. Sold to APL, Inc., and renamed *President Grant,* 1979. Sold 1996 to Matson Navigation Co., San Francisco, and renamed *Chief Gadao.* Renamed *Chief,* 2006. Broken up this year at Chittagong.
[tonylast.]
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

NEDLLOYD HOORN. Panama kanaal.
Afbeelding
[Sarij]
Tino Karunding

Bericht door Tino Karunding »

Passeren de Emma Maersk bij vertrek uit Algeciras.....

Groetjes Tino

Afbeelding
Tino Karunding

Bericht door Tino Karunding »

Test foto

Effe poolshoogte nemen.......
Tino

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Economie
De echte pakjesboot komt uit China
De Emma Maersk is de eerste van een nieuwe generatie megacontainerschepen. De bijna 400 strekkende meter sinterklaascadeautjes liep vorige maand aan op de Maasvlakte.
Door onze redacteur Marc Serné
Rotterdam, 5 dec. Sinterklaas heeft twee boten, die half november vrijwel tegelijk aankwamen. De Pakjesboot 12 kent iedereen. Dat is de voormalige stoomboot waarmee de goedheiligman dit jaar in de stadshaven van Middelburg arriveerde. De échte pakjesboot van Sinterklaas is minder bekend. Dat schip, afgeladen met spelcomputers, elektrische dinosaurussen, dansende gorilla's, barbiepoppen en al die andere cadeautjes die de Sint vanavond gul zal uitdelen, meerde op 13 november af in Rotterdam. De Emma Maersk kwam niet uit Spanje, maar uit China.

Het nieuwe vlaggeschip van de Deense rederij Maersk werd in september in de vaart genomen. Het maakte vorige maand voor het eerst de tocht van de Chinese havenstad Yantian naar de Rotterdamse Maasvlakte.

De Emma is het eerste van een serie van zeven megacontainerschepen die de grootste rederij ter wereld laat bouwen. Het is een schip met duizelingwekkende afmetingen: bijna 400 meter lang, zo breed als een twaalfbaans snelweg en zo hoog als een flatgebouw van twintig etages. Het anker heeft het gewicht van vijf volwassen olifanten. Met een capaciteit van 11.000 containers is de Emma het grootste containerschip ter wereld. Door de kruissnelheid, 40 kilometer per uur, kan het jaarlijks zeven keer de wereld rond varen. Een reis van Hongkong of Shanghai naar Rotterdam duurt niet langer dan drie weken.

Containerschepen worden steeds belangrijker, nu 80 procent van al het vervoer ter wereld over water gaat. Nederland, met Rotterdam als de grootste containerhaven van Europa, heeft dat een drukke handel opgeleverd met China, "˜de fabriek van de wereld'. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek importeerde Nederland in de maanden januari tot en met september van dit jaar voor bijna 16 miljard euro aan goederen uit China.

Op schepen als de Emma staan containers met cadeaus voor Sinterklaas en Kerst. Sommige containers zijn gevuld met pokertafels, oplaadbare batterijen, laptops, thee of drumstellen. Niet alleen 80 procent van al het speelgoed komt tegenwoordig uit China, óók 70 procent van alle kopieermachines, 55 procent van de pc's en bijna alle kleding, mp3- spelers, protheses en handtassen. Omdat de Chinese havens dienst doen als mondiaal distributiecentrum, komt bijvoorbeeld ook lamsvlees uit Nieuw Zeeland via China naar Europa.

Het streven naar schaalgrootte verklaart de trend van almaar grotere containerschepen. De winstmarges zijn smal en alleen met vervoer van steeds meer containers kan een fatsoenlijk rendement worden behaald.

Op vaste kosten, zoals stookolie of tol voor het Suezkanaal (voor de Emma al snel 0,5 miljoen euro) kan nauwelijks worden bespaard; op personeel wél. De Emma heeft een bemanning van minder dan twintig. De officieren zijn Deens, Oekraïens en, na de overname van P&O Nedlloyd door Maersk, ook Brits en Nederlands. De matrozen komen vooral uit Indonesië en de Filippijnen.

Het kan nóg groter dan de Emma: er liggen al schepen op de tekentafel met een capaciteit van 13.000 containers. De grenzen liggen tegenwoordig ergens anders: bij de havens. In Rotterdam, maar ook in Hamburg, Antwerpen en andere havens, dreigen de wegen van en naar de Europese containerterminals dicht te slibben. André Toet, topman van Maersk Centraal Europa, maakt zich daar zorgen over. Hij schetst het doemscenario van steeds grotere containerschepen die steeds meer containers uitladen op de Maasvlakte.

"žBinnenkort komt er op een maandagochtend om acht uur een schip van Maersk met 8.000 containers op onze terminal binnen en om twaalf uur een schip met 11.000 containers. Tegelijkertijd arriveren bij de buren van Hanjin of Cosco net zulke grote schepen. En denk je eens in: één zo'n groot schip is al genoeg om de hele A15 vast te zetten."
Tino Karunding

Bericht door Tino Karunding »

Als je Loadstar gebruikt hun (en nu ook ons) stabiliteitsprogramma, en je gaat die boot volzetten met containers van 15 ton.....
Dan kom je op 13400 of was 't 14300 teu affijn heel veel

Tino
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Hanjin Shipping bouwt vloot af
De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin houdt de acht panamax-schepen van 4.800 teu die nu nog in de Pacific South pendulumdienst varen, niet in zijn vloot.
Na het staken van die pendulumdienst wordt deze tonnage die door de Duitse dochter Senator Lines van de Duitse reder Laeisz gecharterd wordt, doorverhuurd.
Voor de Pusan en Pudong Senator werd al een nieuwe huurder gevonden: de Zwitserse rederij MSC hapte onmiddellijk toe en betaalt naar verluidt een kleine 27.000 dollar per dag per schip. MSC neemt het duo voor minstens drie jaar in charter.
CMA CGM huurde eerder al het negende schip uit de reeks, de vroegere Yokohama Senator, en betaalt ruim 29.000 dollar per dag om die anderhalf jaar als ANL Hong Kong in te kunnen zetten tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika.
Publicatiedatum: 27 oktober 2006. Nieuwsblad Transport.NL.
Simonk

Bericht door Simonk »

OOCL New York
Built1999 Samsung Shipbuilding Koje
Lengte 277 m
breedte 40 m
Holt 24.30 m
Grt-66289
Cont Cap 5762 tue
Noordzeekanaal 2006
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Hapag Lloyd "Hamburg Express" met Jan Arends aan boord.[14 April 2007 - 17 Juni 2007 : Hamburg Express]
,,Hamburg Express" ist ein Schiff der Superlative: Sie ist 320 Meter lang, 43 Meter breit und verfügt bei einer Tragfähigkeit von 100.000 Tonnen über eine Kapazität für 7.500 Standardcontainer (TEU). Es stehen maximal 17 Container nebeneinander an Deck und 16 Lagen übereinander, davon sieben an Deck.
Die Hauptmaschine von der Größe eines Einfamilienhauses leistet 68.640 kW oder mehr als 93.000 PS. Sie verleiht dem Schiff eine Geschwindigkeit von über 25 Knoten, das sind mehr als 50 km/h. Der Propeller hat einen Durchmesser von 9,1 Metern und ist 100 Tonnen schwer.
Afbeelding
{C.Hönniger. 17-04-07.}


Plaats reactie