Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

SW-Hotlo manoeuvreerstand 001.jpg
SW-Hotlo manoeuvreerstand 001.jpg (172.14 KiB) 2518 keer bekeken
Jan, bij mijn uitleg van de SW-Hotlo heb ik niet goed uitgelegd hoe brandstof gegeven wordt, wellicht komt het je daarom wat vreemd voor!
Brandstof wordt gewoon gegeven met hetzelfde wiel, dus door het verder door te draaien, tijdens manoeuvreren staat de fijnregeling er niet op.
De fijnregeling zet je er pas op als er klaar met manoeuvreren wordt gegeven en de motor langzaam naar volle kracht( dienstsnelheid) wordt gebracht.

Dus zowel voor- als achteruit geef je brandstof met het grote wiel, na het startproces :!:

Hierbij een schets van een echte SW-Hotlo armen en benen manoeuvreerstand met alle metertjes toeters en bellen :wink:
- boven de telegraaf, olie en waterdrukken.
- naast de telegraaf aan beide zijden, de blowertacho's
- aan bakboord de spoeldruk, daarnaast de regulateur, daarnaast de tachometer schroefas, brandstofstand en vooruit/achteruit indicateur.

Op het wiel zie je een pijl, die staat nu op stop!
Door de gaten in het wiel zie je links en rechts " aanzetten" en daaronder links en rechts " brandstof".

Zoals je ziet is de brandstoffijnregelknop( :!: ) achterover te klappen in een vergrendeling opdat je het wiel vrij kunt verdraaien.
Voor dat je het wiel kon verdraaien moest je dus eerst de fijnregeling wegklappen.

Al met al ietwat gecompliceerder als een recht toe recht aan Hotlo :(

Vreemd genoeg staat er op het Wiel STORK HENGELO en niet STORK-WERKSPOOR , wie het weet mag het zeggen.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Wat een prachtige technische tekeningen heb jij in je archief Jan !.
Ik sta er telkens weer verstelt van.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ik ben ook nog van die "overgangstijd" en heb nog met vele telegraafbedieningen gevaren. Vond ik altijd prachtig ! Behalve in het Suezkanaal....kreeg je de godganse tijd telefoontjes met "...kan er 1 tandje bij ???", en nog geen minuut later "....kan er 1 klappie af ?"
Ik weet wel, dat maakte nogal wat verschil, en wij beneden konden niet 'vooruitkijken' wat onze voorganger deed.....dus die brugwachters hadden ook geen andere keus....
Maar ook met Hotlo's en andere "ouwe meuken" hadden we wel provisorische brugbediening. Manoeuvreren bij vertrek/aankomst ging dan nog 'op hand' maar op zee, en in het S-kanaal, mooi op brugbediening...: dan kwamen er uit de lessenaar allerlei klemmetjes en beugeltjes, die dan op diverse handels werden gezet, en dan zette je de luchtbediening over 'naar boven' middels een kraan of afsluiter, en dan konden ze boven het toerental regelen.
Pest was wel dat je altijd van die lui hadden die op hun wacht méér mijlen wilden maken als de anderen, en dan sneaky steeds een beetje méér gas gaven. Uiteraard werden dergelijke acties mooi door meneer Hotlo (of andere) kenbaar gemaakt door indringend het toerental van de blowers te verhogen....dus viel zo'n brugwachter onmiddellijk 'door den welbeckende mandt' :mrgreen:
Maar die man.stand van jouw tekening (uit eoa boord-manual.....hejje die meegenomen ???) ken ik ook nog !

Om dit nou even in vergelijk te nemen met het topic "HBO-MBO opleidingen" (of zoiets); wat hebben wij nog mooie tijden meegemaakt....Alles moest je zelf doen, en oplossingen ter plaatse bedenken.....
Toen was dat niet allemaal even leuk (denk aan jouw voeringmetinkjes), of wat denk je van het spoelluchtbalk schoonmaken....maar achteraf gezien....wát een ervaringen !!
Nu mogen ze helemaal niks meer doen: alleen "gecertificeerde bedrijven" mogen nog met hun vingers ergens aan komen.
Jammer voor de huidige collegae, maar ik heb horen mompelen dat dat tij alweer aardig aan het keren is....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wat hebben wij nog mooie tijden meegemaakt....Alles moest je zelf doen, en oplossingen ter plaatse bedenken...
..

En ZO zattat Jan...... :lol: .........Heb trouwens nooit geweeet'n dat het mooie ronde MAN manouvreerwiel met de 2 handgreeeep'n zo'n eenvoudig en goed werkend "ei van Columbus" was vergeleken met die Stork trammelant die jullie omschrijven........ :mrgreen: Ik zal m'n paperassen er eens op nakijken! Oooit heb ik nog eens een kustreissie gemaakt met de " Kennemerland" met zo'n prachtig Sulzer naaimachientje er in, die had een lucht hendel en een brangstofhendel........oook "easy as pie"........maar behalve dat heb ik slechts aan " MAN wieltjes gedraaid"...en zo te horen niks gemist :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

afpersen zuiger hotlo 001.jpg
afpersen zuiger hotlo 001.jpg (265.82 KiB) 2919 keer bekeken
hotlo cartergland uitnemen 001.jpg
hotlo cartergland uitnemen 001.jpg (180.35 KiB) 2919 keer bekeken
Nee Jan, die documentatie is bij mij terecht gekomen via derden(sos-hotlo) en ik vind het prachtig om er af en toe eens in te spitten.
Het wekt wel verbazing hoe weinig je je nog precies weet te herinneren, de grote lijnen dat gaat nog wel, maar de details :roll:

Na het opduikelen van mijn monsterboekje blijkt ik ook wel met een B&W gewerkt te hebben, maar een kustreisje.
Van deze motor herinner ik mij alleen maar dat er altijd een vreemde geur op het koppenbordes hing in vergelijk met een Hotlo, waar het altijd een beetje blauw zag :lol:
Hoe de manoeuvreer stand eruit zag, geen idee :(

De zo geroemde Sulzer, ook even mee gewerkt vond ik maar een saaie bende, bij de SMN stonden ze bekend om het hoge brandstofverbruik t.o.v. de Hotlo.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe zo'n MAN, een originele dan, werkte? In mijn tijd rond en om Hotlo's heb ik nooit problemen gezien met zuigers en/of voeringen, maar toen hadden we ook nooit haast en ging alles rustig aan, vooral op de West-Afrikaanse kust :)

Om het af te leren hierbij nog zo'n mooi plaatje van het uitnemen van de cartergland, ook zo'n fijn baggerklusje.
Na het in orde maken van de glands bleef alles aanzienlijk schoner, de meeste vervuiling kwam door lekkende afdichtingsvlakken tussen zuiger en stang.
Niet iedereen hield er van om daarvoor een zuiger te moeten trekken, dus werd er nogal eens doorgedraaid met een complete verbaggerde spoelruimte tot gevolg.
Spoeluchtbrandjes kwamen dan ook wel eens voor, bij slecht onderhouden karren. Het tweede plaatje betreft het afpersen van een zuiger(koelolie ruimte)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

IMG_0690model stoommachine.JPG
IMG_0690model stoommachine.JPG (657.15 KiB) 2161 keer bekeken

Op het gemaal in Lemmer zag ik in het kantoortje van de chef dit model, weer eens iets anders :)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

marieke 26-10-13 049model stoommachine no 2.JPG
marieke 26-10-13 049model stoommachine no 2.JPG (629.49 KiB) 2111 keer bekeken
En nog een, maar niet zo bijzonder :wink:
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Bob R.I.P. »

v+d schreef:Op het gemaal in Lemmer zag ik in het kantoortje van de chef dit model, weer eens iets anders :)
Zo iets is inderdaad om blij van te worden. In Bournemouth staat en werkt nog zo'n machine. Je hoort alleen het tikken van de smeerolieautomaat en het voorbij zoeven van de spaken van het vliegwiel. Ademloos heb ik daar ziten kijken. En ik niet alleen, ook mijn vrouw was diep onder de indruk. En beneden zijn de vloertegels glimmend zwart van het ingetrapte kolengruis. en lekker ruiken. :roll:

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers.
Zag dat het onderwerp "What motor" gesloten is daarom maar hier...

Bij wat voor motor staat deze dame Dorien de Leeuw?
Heeft Wagenborg (of kap-eigenaar) dit merk in gebruik?

Groeten van Co.
Bijlagen
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-0.jpg
05-11-2013 - Hoge hakken in de haven-0.jpg (275.7 KiB) 1943 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij wat voor motor staat deze dame Dorien de Leeuw?
Het lijkt wel verdraaid veel op " Alco" Blauw Co...maar ik geloof niet dat het een Alco is???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie