Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Ooit is toegestuurd gekregen, wel leuk.
groet,Jan
Bijlagen
20180623_130503 - kopie.jpg
20180623_130503 - kopie.jpg (175.17 KiB) 2718 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het heiligdom van de Massinist! :lol:
Ik kan me een situatie herinneren waarbij de opeenvolgende Telegraaf Manouvreer commando's een zodanig tempo kregen dat dit met de direct om keerbare MAN van Ome Cor en de 2 stuks Reavel compressoren voor de startlucht niet meer bij was te benen.Ik was een grasgroene 7e massinist en mocht slechts naar het rood geverfde MAN manouvreerwiel kijken of aan afsluiters draaien als ik daar specifiek opdracht voor kreeg. :roll: Onder het gezag van de toenmalige 2e Meester Barend R. ( R.I.P.) moest ik vooral " Overal met m'n klauwen AFblijven! EN hij brulde naar mij:" Hogeboom bel die lui op de brug en vertel ze dat er@#$%&*++@# geen Solex hier beneden staat!" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ach Harry, dat was nu wel makkelijk op schepen met uitlaatkleppen in de koppen. (Hotlo)
De hele nokkenas en kleppenhandel moest op achteruit of vooruit gezet worden en dat gebeurde met lucht. Er viel dus niets te rimpelen of te plooien voordat het wijzertje van de nokkenas op vooruit of achteruit stond en dat overlopen duurde wel eventjes. Bovendien was dat hele spul beveiligd dus een valse start maken zat er niet in. Zo'n riviertje in West Afrika opvarende met een flinke stroom tegen ging de telegraaf dan wel eens twee of driemaal snel van vooruit naar achteruit, de telegraaf beantwoorden ging razendsnel de motor omzetten kwam er niet van natuurlijk.
Ik denk dat de loods er niets van merkte, van mij kreeg hij gewoon waar hij het laatst om gevraagd had :)
Zo'n klein HWAL bootje gedroeg zich als een jachtje en kon haast volle kracht de bochtjes nemen.
Bij de SMN, waar dus twee van die kustbootjes in eigendom waren en ook door bemand werden, was het de gewoonte dat de Hwtk tijdens manoeuvreren beneden bij de kar stond. Ooit tikte er eens een op mijn rug en gaf aan dat ik sneller de brug orders op moest volgen, ik hoefde slecht op dat mooie handgemaakte wijzertje te duiden dat nog steeds onderweg was waarna hij in het telefoonhokkie verdween en een ernstig gesprek ging voeren met de hogere machten.
Je kunt niet meer doen dan mogelijk is :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Je kunt niet meer doen dan mogelijk is
Dus ook geen " Solex" daar beneejuh Jan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

Bij aankomst Buenos Aires was het ook altijd een feest o darsena nuevo in te varen .

belde ook wel ens naar boven om te zeggen dat er beneden geen handkar staat
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ooit tikte er eens een op mijn rug en gaf aan dat ik sneller de brug orders op moest volgen
In het Suez kanaal hadden we met de turbinetankers van Nedgulf soms een bekende Egyptische loods en wisten we al van tevoren dat hij nerveus draaiend met dat rozenkransje om de haverklap van vol vooruit naar vol achteruit ging, alleen maar om een beetje af te slacken.
Dan belde ik even naar beneden: Ali Paniek is weer aan boord, dus doe maar rustig aan. :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door K.Brouwer »

Heren, manouvreren is een kunst. Er zijn mensen die dat inzicht volkomen missen, heb er als stuurman menigmaal van mogen "genieten"als ik stond te sturen en die ouwe er helemaal niets van bakte.Totaal geen inzicht en ze zouden het ook nooit leren. Loste eens af op de Laura Christina, pitch propeller en boegschroef
dus hoe moeilijk kan het zijn. Had met deze hwtk nog nooit eerder gevaren. Moesten meren langs de pier in Havana. Was hier al vaker geweest dus na vijf minuten lagen we voor de kant en belde af. Kwam de hwtk naar boven en vroeg stomverbaasd of we al klaar waren met manouvreren, ja zeg ik hoezo? Bleek die vorige ouwe hier 45 min. voor nodig te hebben 8) . Vraag mij dan wel af wat die dan toch allemaal aan het uitspoken was.

Met die Japans gebouwde schepen was het wat lastiger, vaste schroef,direct omkeerbare homo en een gewoon roer.Toch viel hier goed mee te manouvreren. Toch wel eens meegemaakt dat een hwtk na drie keer starten
(nog niet eens zo snel achter elkaar) naar boven belde en zei dat hij nog voor een keer startlucht had... Nou daar sta je dan met nog enkele keren starten in het vooruitzicht... die eikel gebruikte veel te veel startlucht
per keer! Heb hem toen verteld dat alleen de 2e wtk die motor mocht starten en als hij het er niet mee eens was hij z'n koffers kon gaan pakken. Sindsdien geen last meer.

Met de Nova Frisia had ik vaak alleen maar het starten nodig zonder dat de motor pakte want dan stond de telegraaf alweer op stop. Dit was vaak genoeg om er de beweging in te krijgen en dat was voldoende voor de rest van de manouvre. Je moest vooral zorgen dat je er haast geen vaart in kreeg want dat moest je er later weer uithalen...

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

manouvreren is een kunst. Er zijn mensen die dat inzicht volkomen missen
Ware woorden KB, ware woorden.Ik heb als jochie op de Ijssel onder het bezielende oog van zeeeer ervaren schipper Appe de Vries ( R.I.P.) van hare Majesteits schip " De Goede Verwachting" van liever lede en met stukkies en beetjes geleerd-op stroom en al of niet hoog of laag water-MET wind en MET stenen kribben en ja/niet met zaaand of grint uit Limburg gelaaijen.... HOE de zeer weinige 60 stuks ( toen ze nog jong waren!) :roll: Brons Appingerdammer ezels en de koppeling vooral NIET te mishandelen. Wanneer wel en wanneer vooral NIET het anker te gebruiken enz. enz.
Ik zal het hier maar bij laten met een quotatie van Theodorus Horsten ( R.I.P.) die zijn varende kunsten reeds als super lichte matroos had geleerd van zijn Weledele Neef Jaap (R.I.P.) op het befaamde " Potje van zijn Tante" :lol:
" Als je met een klein scheepie met weinig vermogen kunt varen kun je met alle grote schepen ook uit de weg"...of woorden van gelijke strekking.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

...en helemaal lachen wordt het met een dubbelschroever…
Ooit eens zo'n jachtje van 17m van Warns naar Kortgene gevaren. De gezichten in zo'n (windstille, dat dan weer wel) jachthaven als je in het pre-boegschroeftijdperk overdwars varend aan- of afmeerde...
Geleerd van pa op de mrb Arthur van station Hindeloopen

Maar het luchtverbruik bij manoeuvreren....tja..de meesten konden het, sommigen niet...
Dat zegt niks over vakmanschap, maar iets over timing...denk ik.. Er werden aan boord wel eens wedstrijden gehouden wie met het minste startlucht toe kon....een misstart was 'Af' en alle punten kwijt.... :-D
Nou ben ik verduld de hele norm vergeten: schreef de wet niet voor dat je 12 x moest kunnen starten op de luchtvaten zonder een compressor bij ?

Maar op de Vedette werd eens in de sluis van IJmuiden van gezag gewisseld, en de (veel oudere) nieuwe (ouwe) 'op lucht' de sluis uitkachelde….
Ik heb hem maar ff op brandstof gezet, en bij de hoogovens, waar we naartoe moesten om staal te laden, het manoeuvreren met de motor uitgelegd en een paar keer voorgedaan.
Daarna ging het wel goed, maar Surrey-docks, Poplar-docks, of de oude kaaien van Antwerpen, had hij niet gehaald zonder een paar "adempauze's" om de luchtvaten eerst weer te vullen...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Toen ik op een echte tanker werkte(als tijdelijke elektricien) kwamen we ergens voor een gat waar de hele boel staakte. Onze Kapitein, die dringend drinkwater nodig had en dieselolie, hoorden we tijdens het middagmaal al erg mopperen over die luie Zuid Amerikanen en hij was vast van plan om dan maar zonder sleepboothulp voor de kant te gaan mits hij wel een loods kon krijgen.
Die loods kwam in de namiddag met een sloepje aan boord en wij gingen voor de kant zonder een schrammetje, dat was ook nog met een turbine-installatie die niet bekend staan om hun krachtige klappen als het achteruitvaren betreft.
Dus sommige van deze heren konden wel met een bootje omgaan, zo'n tankerpiertje stak meestal wel en stukje in het water dus veel te vernielen was er ook niet :wink:


Plaats reactie