Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
In de Aida 3 op 3-12-1961 aan de werf.
gr.Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
In eerste instantie dacht ik aan een Deutz545... maar dat klopt niet met de tuimelaars...het jukdraaipunt is anders..
Maar ongetwijfeld maakt ze net zulke muziek als de 545 ! https://www.youtube.com/watch?v=pgY_XWPhxos
Maar ongetwijfeld maakt ze net zulke muziek als de 545 ! https://www.youtube.com/watch?v=pgY_XWPhxos
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
volgens mij een werkspoor.
gr.Herman
gr.Herman
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dit is de 545 met 80% oplading dus 1200 pk van de Atlantic Star van DvdH genomen in 1969. Die motor kon niet in zijn geheel op de foto met zijn 8 cilinders. De getrokken zuiger er ook maar bij gezet.
Groeten, K.Brouwer.-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ingezoomd op de foto.
KlaasRe: Stoommachines en Diesel motoren
Gisteren had ik het op het radiohutten topic over het AAT-alarm op de brug.
Maar dat was niet het enige alarm wat ze maar op de brug hingen omdat daar op zee 24 uur per dag iemand over U waakt.
Op de Voorne (in 1971) hadden ze de machinekamer alarmen ook maar op de brug gehangen.
Zoals ik al eerder stelde is daar 24 uur per dag een waakzame stuurman aanwezig, maar de installateurs van die alarmbellen gingen ervan uit dat iedereen daar stokdoof was en ze konden ook niet zachter gezet worden.
Hoe het precies in elkaar zat weet ik niet meer, maar ook deze alarmen kon ik zelf niet uitzetten, dat moest beneden gebeuren.
Beneden stond een Sulzer die liep als een naaimachientje.
Maar toch ging dat alarm voor mijn gevoel te vaak en te langdurig af.
Maar dat was niet het enige alarm wat ze maar op de brug hingen omdat daar op zee 24 uur per dag iemand over U waakt.
Op de Voorne (in 1971) hadden ze de machinekamer alarmen ook maar op de brug gehangen.
Zoals ik al eerder stelde is daar 24 uur per dag een waakzame stuurman aanwezig, maar de installateurs van die alarmbellen gingen ervan uit dat iedereen daar stokdoof was en ze konden ook niet zachter gezet worden.
Hoe het precies in elkaar zat weet ik niet meer, maar ook deze alarmen kon ik zelf niet uitzetten, dat moest beneden gebeuren.
Beneden stond een Sulzer die liep als een naaimachientje.
Maar toch ging dat alarm voor mijn gevoel te vaak en te langdurig af.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dat deden die gasten beneden om je wakker te houden, tenslotte hadden wij daar een blind vertrouwen in die brugwachter. Met wat ik nu weet bijna aan het einde van de houdbaarheidstermijn, ben ik achteraf gezien wel eens te goed van vertrouwen geweest.
Met een volgeladen tanker op een andere tanker knallen is toch wat slordig en sommige van die moderne YouTube filmpjes laten je soms vragen: " Staan ze daar achter dat donkere glas nu allemaal te slapen "
Met een volgeladen tanker op een andere tanker knallen is toch wat slordig en sommige van die moderne YouTube filmpjes laten je soms vragen: " Staan ze daar achter dat donkere glas nu allemaal te slapen "
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Op de Jan Willem serie van DvdH had men het ook leuk voor elkaar. Daar had je natuurlijk allerlei mk alarmen
op de brug alsook het brandalarm. Op het ene schip moest je de mk al van tevoren waarschuwen dat je de zender ging gebruiken daar als je op de 12 MC ging zenden de uitlaatgassen temperatuur afging en op het andere schip ging als je op de 8 MC ging zenden het brandalarm af. Het hield je lekker bezig...Hoorde later dat de kabels te weinig afscherming voor straling hadden.
Groeten, K.Brouwer.
op de brug alsook het brandalarm. Op het ene schip moest je de mk al van tevoren waarschuwen dat je de zender ging gebruiken daar als je op de 12 MC ging zenden de uitlaatgassen temperatuur afging en op het andere schip ging als je op de 8 MC ging zenden het brandalarm af. Het hield je lekker bezig...Hoorde later dat de kabels te weinig afscherming voor straling hadden.
Groeten, K.Brouwer.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
EMC is dan ook een apart vak met een examen tegenwoordig in de electra.
En daar worden nog altijd fouten in gemaakt.... (als kruideniers ipv techneuten moeten gaan beslissen)
Afscherming, afscherming en afscherming....
En voorkomen van lussen, dus twisten.....
Als daar bij de bouw toen ook aan gedacht was, dan hadden de alarmen niet afgegaan op HF.
En daar worden nog altijd fouten in gemaakt.... (als kruideniers ipv techneuten moeten gaan beslissen)
Afscherming, afscherming en afscherming....
En voorkomen van lussen, dus twisten.....
Als daar bij de bouw toen ook aan gedacht was, dan hadden de alarmen niet afgegaan op HF.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?