Stoommachines en Diesel motoren
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En stoomverstuiving toch Meestertje?De olie wordt gecirculeerd en ingespoten rond de 85/90 gr C dus ik vermoed HQ IFO 180?
Van wat ik me herinner had de opslag tank buiten geen verwarming, dus zo dik zal de gestookte olie niet wezen...
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Stoomverstuiving zegt mij niets Co, ik (met mijn A) blijf gewoon suffe vragen stellen
- Bijlagen
-
- nietsmeren.jpg (58.11 KiB) 4940 keer bekeken
Machinare nesse est!
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Mijn dochter op bezoek in Nijkerk, 2016
- Bijlagen
-
- nijkerk7.jpg (79.71 KiB) 4937 keer bekeken
Machinare nesse est!
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Even voor de goede orde, de foto waaronder staat "condensaatpomp" Laat de condensor zien waar de geëxpandeerde of afgewerkte stoom weer terug gekoeld wordt tot vloeibare toestand(water). De groene leidingen zijn de koelwaterleidingen.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ook ik heb deze week genoten van de geur van stoom en smeerolie in Lemmer.
Als er geen bedrijf is kunnen kinderen staan op het oppervlak van de olie in de tanks.
Best zwaar die olie dus.
Groet,
Robert
De rondleider vertelde dat de olie in de buiten tanks opgewarmd wordt tot 60 graden om te kunnen verpompen. De olie is aan de brander 120 graden.Van wat ik me herinner had de opslag tank buiten geen verwarming
Als er geen bedrijf is kunnen kinderen staan op het oppervlak van de olie in de tanks.
Best zwaar die olie dus.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Meestertje,
Sorry, maar om misverstanden te voorkomen en omdat het Putter Stoomgemaal me aan het hart gaat, moet ik je corrigeren
Je dochter staat toch echt kolen op te gooien in PUTTEN.
Groeten van Co.
Sorry, maar om misverstanden te voorkomen en omdat het Putter Stoomgemaal me aan het hart gaat, moet ik je corrigeren
Mijn dochter op bezoek in Nijkerk, 2016
Je dochter staat toch echt kolen op te gooien in PUTTEN.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Robert, bedankt!
Goed om te weten:
Goed om te weten:
Groeten van Co.De rondleider vertelde dat de olie in de buiten tanks opgewarmd wordt tot 60 graden om te kunnen verpompen.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dan is het echte stookolie, met minimaal 3000 sec.Redwood-1...
Hoeveel dat in IFO is weet ik niet (meer). IFO180 was bij mijn weten nog geen stookolie, maar zware dieselreut. Het kon wel een blend zijn: gasolie met zware stookolie gemengd tot (bijv) IFO180. Dan moest de db ook tot minstens 50 (à 60) graden worden verwarmd om separatie te voorkomen. Als dat gebeurde was je de bolknak: dan dreef op een keiharde bitumen-ondergrond een plasje gasolie.
Die olie schijnt niet meer te mogen: de db-tanks mogen niet meer boven 40 graden worden verwarmd, geloof ik....iig is daar nu een maximum voor ivm explosiegevaar.
Dus als je dan tóch nog zeer zware reut wilt bunkeren, heb je een menger of doorpompsysteem nodig om separatie te voorkomen, en dát zal wel wat te duur gevonden worden....naast alle extra reparatiekosten....
1 keertje in Durban IFO90 -gelukkig alleen in de wingtanks- gebunkerd, bestaande uit zeer zware stookolie geblended met dieselolie...
Gottogot, wat een ellende hebben we daarmee gehad....
Maar je moest de sample eens zien die we kregen: gewoon rode gasolie ! Toen ik vroeg om onder getuigen een sample te trekken tijdens het bunkeren, weigerden ze alle medewerking.... En een zelfgetrokken sample werd niet eens geaccepteerd door de hele (corrupte ?) boel "Dat is geen bewijs: dat kunt u overal vandaan hebben gehaald" , zelfs de inhoud van de sludgetank "...kunt u er zelf wel ingestopt hebben..."
"Nee, dat sample dat u gekregen hebt bij het bunkeren, dát is door de bunkeraar verzegeld en getekend is: dat is bewijs !"
Ik heb daarna nooit meer samples aangenomen, en nooit meer voor getekend. Alleen voor ontvangst van de bunkers. Het interesseerde niemand, overigens....
Hoeveel dat in IFO is weet ik niet (meer). IFO180 was bij mijn weten nog geen stookolie, maar zware dieselreut. Het kon wel een blend zijn: gasolie met zware stookolie gemengd tot (bijv) IFO180. Dan moest de db ook tot minstens 50 (à 60) graden worden verwarmd om separatie te voorkomen. Als dat gebeurde was je de bolknak: dan dreef op een keiharde bitumen-ondergrond een plasje gasolie.
Die olie schijnt niet meer te mogen: de db-tanks mogen niet meer boven 40 graden worden verwarmd, geloof ik....iig is daar nu een maximum voor ivm explosiegevaar.
Dus als je dan tóch nog zeer zware reut wilt bunkeren, heb je een menger of doorpompsysteem nodig om separatie te voorkomen, en dát zal wel wat te duur gevonden worden....naast alle extra reparatiekosten....
1 keertje in Durban IFO90 -gelukkig alleen in de wingtanks- gebunkerd, bestaande uit zeer zware stookolie geblended met dieselolie...
Gottogot, wat een ellende hebben we daarmee gehad....
Maar je moest de sample eens zien die we kregen: gewoon rode gasolie ! Toen ik vroeg om onder getuigen een sample te trekken tijdens het bunkeren, weigerden ze alle medewerking.... En een zelfgetrokken sample werd niet eens geaccepteerd door de hele (corrupte ?) boel "Dat is geen bewijs: dat kunt u overal vandaan hebben gehaald" , zelfs de inhoud van de sludgetank "...kunt u er zelf wel ingestopt hebben..."
"Nee, dat sample dat u gekregen hebt bij het bunkeren, dát is door de bunkeraar verzegeld en getekend is: dat is bewijs !"
Ik heb daarna nooit meer samples aangenomen, en nooit meer voor getekend. Alleen voor ontvangst van de bunkers. Het interesseerde niemand, overigens....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
- Locatie: noordkop
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dat heb ik een keer met kolen gehad Jan. Pennsylvainian.... 50% steensslak kwam er uit voort..... De 9 ton ,die we gratis hadden gekregen, had weinig calorische waarde en heel veel slijsen en aswippen.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren,
Kwam tijdens het spitten nog een nostalgisch plaatje tegen van stoommachines.
Stond het navolgende schrift onder het plaatje.
"Twin vertical triple expansion engines opf the "WYOMING", indicated horsepower on trial 2400.
Gr.Koos
Kwam tijdens het spitten nog een nostalgisch plaatje tegen van stoommachines.
Stond het navolgende schrift onder het plaatje.
"Twin vertical triple expansion engines opf the "WYOMING", indicated horsepower on trial 2400.
Gr.Koos
- Bijlagen
-
- Twin vert.Exp.Engines of Wyoming.png (859.41 KiB) 4338 keer bekeken