Stoommachines en Diesel motoren
Re:
Beste Henk,broekhuis schreef:Goeiemorgen heren,
Een kennis van mij blijkt te zijn getrouwd met een nazaat van Van der Beldt, van de gelijknamige voormalige scheepswerf uit West-Grafdijk. Hij bleek nog een flinke stapel archiefmateriaal van z'n "schoon-opa" op zolder te hebben. Ik heb dit sinds gisteren in bruikleen.
Het gaat in grote lijnen om de volgende zaken:Motorenmerken o.a.: Stork, Industrie, Kromhout, Fivet, Berkel, Bolnes, Fairbanks, ABC, Lister, Blackstone, Albin, Penta, Bolinder, Junckers, MWM, Deutz.
- geïllustreerde prospectussen met prijslijsten van vele motorenfabrikanten, voor benzine-, ruwolie-, gloeikop-, dieselmotoren, van ca. 1924 tot ca. 1936. Zowel scheeps- als stationaire uitvoeringen.
offertes voor motorleveranties aan de werf
enkele rijksvergunningen tot het aankopen van schaarse goederen (hout en staal) van 1947-1949
enkele bouwvergunningen tot het bouwen van schepen
Mogelijk is bij jullie belangstelling voor sommige van deze stukken. Eventueel kan ik dingen inscannen en hier publiceren.
Ik zal komende week een inventarislijst opstellen, zodat jullie kunnen zien of er iets van je gading bij is.
De orginele stukken blijven eigendom van mijn kennis dus daar kan ik je niet aan helpen.
Met vriendelijke groet,
Henk de Boer
Graag ben ik van alles op de hoogte van Fivet en van Berkel motoren. Mocht je nog iets van de bovengenoemde informatie hebben, dan zou ik die heel graag willen zien. ( ik heb een schip waar een Berkel motor in heeft gestaan en er is haast niets over te vinden )
Vriendelijke groet Oskar
Re: Stoommachines en Diesel motoren
het gieten van een motorblok van een (zo te zien) Nedlloyd Ba- boot....
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jan, het is een filmpje van MAN.
In de Nedlloyd Ba-schepen stonden flinke motoren van Sulzer (7x760x1550).
Ik denk dat je op het verkeerde been wordt gezet door dat wegvarende schip halverwege.
Groet, Paul G.
In de Nedlloyd Ba-schepen stonden flinke motoren van Sulzer (7x760x1550).
Ik denk dat je op het verkeerde been wordt gezet door dat wegvarende schip halverwege.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja, dat klopt Paul !
Dat zette mij op dat been...
Lijkt er wel op, hè ?
Dat zette mij op dat been...
Lijkt er wel op, hè ?
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Als je net voor dat beeld naar de draaiende schroef kijkt ( 7m 10s ) draait die volgens mij achteruit.
Groeten, K.Brouwer
Groeten, K.Brouwer
Re: Stoommachines en Diesel motoren
In den beginne van Kombuispraat hadden we naast What Port en What Ship ook een topic What Motor.
Het laatste is overgeheveld naar dit topic.
Maar toevallig kwam ik deze mooie ouwe motor tegen.
Zoals bekend heb ik geen verstand van motoor'n, maar als het goed is weet ik wel de naam van deze karren.
What Motor
Het laatste is overgeheveld naar dit topic.
Maar toevallig kwam ik deze mooie ouwe motor tegen.
Zoals bekend heb ik geen verstand van motoor'n, maar als het goed is weet ik wel de naam van deze karren.
What Motor
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Aan de bedieningshandles te zien, én aan de positie daarvan, dacht ik eerst aan een B&W...
Maar die motoren zijn zowiezo van ver veur mien tiet.
Naar mijn weten hadden B&W's nooit van die ronde inspectieluikjes, zoals er op de plaat liggen, dus keek ik wat verder...even de foto proberen te verduidelijken, en dat werfplaatje een ietsje te vergroten....
Ik dacht op de foto van de onderste regel "De Schelde" te zien, maar dat zie je op de vergroting niet terug. Dan lijkt het met een P te beginnen... P. Smit uit Slikkerveer misschien ???
Op de vergroting werd wél de bovenste regel een ietsje leesbaarder, en ik meende daar in grote letters MWM, gevolgd door nog "iets" te zien..
Bij mijn weten bouwde MWM geen langzaamlopende grote dieselmotoren, dus moet het iets anders zijn....wat vlgs mij wél met een M begint..
Maar 'herkennen' doe ik de motoren niet: zij zijn 'te oud' en ik ben 'te jong'...
Dus brul ik maar: MAN
Maar het blijft een 'educated guess'....
Maar die motoren zijn zowiezo van ver veur mien tiet.
Naar mijn weten hadden B&W's nooit van die ronde inspectieluikjes, zoals er op de plaat liggen, dus keek ik wat verder...even de foto proberen te verduidelijken, en dat werfplaatje een ietsje te vergroten....
Ik dacht op de foto van de onderste regel "De Schelde" te zien, maar dat zie je op de vergroting niet terug. Dan lijkt het met een P te beginnen... P. Smit uit Slikkerveer misschien ???
Op de vergroting werd wél de bovenste regel een ietsje leesbaarder, en ik meende daar in grote letters MWM, gevolgd door nog "iets" te zien..
Bij mijn weten bouwde MWM geen langzaamlopende grote dieselmotoren, dus moet het iets anders zijn....wat vlgs mij wél met een M begint..
Maar 'herkennen' doe ik de motoren niet: zij zijn 'te oud' en ik ben 'te jong'...
Dus brul ik maar: MAN
Maar het blijft een 'educated guess'....
- Bijlagen
-
- MWM.jpg (553.5 KiB) 4585 keer bekeken
-
- Naamloos.jpg (51.07 KiB) 4585 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Volgens mij zijn het inderdaad B&W's.
vr gr Henk
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jan en Henk, het zijn geen MAN of B&W motoor'n, maar ze zijn wel in Duitsland gebouwd in een Nederlandse tanker.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jos, zijn het dan misschien MAK motoren?
vr gr Henk
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.