Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Prachtige plaatjes Jos !!
een MAN dacht ik zo....met het compensatiestuk (expansie- en trillingdemper) al op uilaatgassenbalk…
Wel een vreemde manier, dat je d'akkommedoazie half moet slopen om de motor te (her)plaatsen, normaliter heb je daar toch de mk-schacht voor, op schepen uit die tijd ? Zelfs als de motor er in 2 delen in moest...
Even een vraag aan ex-zwartekoorleden: dat blok op het eind van de krukas, zou dat al een Mitchellblok zijn, of nog een kraagblok ? (op de foto waar hij op de lichter staat met 78000kg-bordje: in de bouwwerkplaats ligt ze open, met een kleedje erover)
Ik vermoed het laatste, want alle Mitchellblokken die ik ken zaten in "kubusvormige" omkastingen, en (min-of-meer) los van de motor….
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Dag Jan op deze mooie TT Assen dag.
Jos maakt er wel een raadplaatje van.
Weten we nog: "what motor" ooit op dit mooie forum.
Ik denk dat het inderdaad een kraagblok is.
Vreemd dat het tornwiel er daar pas achter zit? Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij is het een 2 takt trunkzuiger motor met aanhangende spoelpomp aan het "nde" non driving end.
Je ziet de spoelkleppen zitten. Ik gok op Stork.
Geen ooievaartje te zien overigens....
Groeten van Co.

Later nog even doorgedacht en gezocht.
Nu gok ik op (British) Polar. dus licentie Atlas Polar (Nohab).
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik vond nog wat plaatjes van de Adjutant in dok.
Groot Survey?
Het schip is in mei 1954 opgeleverd en de foto's zijn van augustus 1957, groot survey was destijds toch na 4 jaar?

Adjutant-10.jpg
Adjutant-10.jpg (170.92 KiB) 3464 keer bekeken
Adjutant-06.jpg
Adjutant-06.jpg (157.17 KiB) 3464 keer bekeken
Adjutant-07.jpg
Adjutant-07.jpg (198.51 KiB) 3464 keer bekeken
Adjutant-08.jpg
Adjutant-08.jpg (174.91 KiB) 3464 keer bekeken
Adjutant-09.jpg
Adjutant-09.jpg (234.55 KiB) 3464 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

6 cilinder tweetakt trunkzuiger is het in ieder geval, thuis heb ik nog plaatjes van een Polar in een museumbootje die zal ik er dinsdag even bij zoeken.
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Het zou een Sulzer 6TS48 (480 x 700mm) van 1800 bhp moeten zijn. Dat is de motor waarmee ze in 1954 is uitgerust. De Schelde bouwde dit type motor ook in licentie. Maar waarom die motor er in 1957 dan uitgehaald is en er zoveel huidgangen vernieuwd moesten worden? Daar moest dus nog een verhaal achter zitten. Ik ben verder gaan zoeken naar het verhaal bij de foto's. En opeens vond ik de oplossing in mijn eigen Leeuwarder Courant van 24 februari 1957:

"Opnieuw mijnexplosie
De reddingboot „Brandaris" en de sleepboot „Holland" voeren zondagmiddag uit naar aanleiding van een bericht, dat opnieuw een mijnexplosie een scheepsongeval teweeg had gebracht. Thans was het 't Engelse stoomschip „Adjutant" (1350 ton) van de bekende General Steam Company (de maatschappij, die onder meer ook een lijndienst op Harlingen heeft). Het schip was in de buurt van het lichtschip Terschellingerbank, toen het dit ongeluk overkwam en onmanoeuvreerbaar werd. Ook ditmaal vielen er geen persoonlijke ongelukken te betreuren.

Er waren enige andere schepen in de nabijheid en een daarvan, het stoomschip „Gannet" nam de „Adjutant" op sleeptouw. Zulks met het doel het schip naar IJmuiden te brengen. Het schip werd vanochtend door twee sleepboten van Wijsmuller te IJmuiden binnengebracht."

Dan vervolgt de Volkskrant van 26 februari 1957:
"Het Britse vrachtschip „Adjutant", dat zondagmiddag op een mijn was gelopen, is vandaag in de haven van IJmuiden binnengesleept. Volgens de marine-voorlichtingsdienst heeft het voorlopige onderzoek uitgewezen, dat de "Adjutant" zich op het ogenblik van de ontploffing een mijl buiten de zone bevond, die schoongeveegd is. Het Nederlandse motorschip „Jan" (500 ton) uit Delfzijl, dat zaterdag op de Noordzee op een mijn liep, was volgens de marine 3,5 mijl buiten de geveegde zone.

Kapitein Lawrey van de „Adjutant vertelde, dat de mijn recht onder het middenschip moet zijn ontploft. Machine en hulpwerktuigen raakten alle onklaar. De bemanning beschikte niet over stroom en moest vandaag haar potje koken op een kacheltje aan dek. Aan de buitenkant is aan het schip niet meer te zien dan een gesprongen ruit in de brug, een paar verbogen spanten en wat afgebladderde verf."

En het Algemeen Handelsblad van 4 september 1957:
M.s. Adjutant weer in de vaart - A.D.M. repareerde mijnontploffingsschade
"Heden werd op de Noordzee een proeftocht gehouden van een bij de Amsterdamsche Droogdok-Maatschappij N.V. gerepareerd schip. Een niet alledaagse gebeurtenis, die de eindfase betekende van een omvangrijke reparatie van een in deze tijd evenmin alledaagse mijnontploffingsschade. In het voorjaar van 1957 werd het m.s. Adjutant van de General Steam Navigation Co. Ltd. te Londen voor de Nederlandse kust getroffen door een in de buurt van het schip ontploffende mijn. Het nog pas 3 jaar oude schip kreeg ten gevolge van de geweldige waterdruk zodanige schade aan de motorinstallatie, dat het hulpeloos rond dreef. Een toevallig in de nabijheid verkerend schip van dezelfde rederij slaagde erin de Adjutant naar IJmuiden te slepen en veilig binnen te brengen. Nadat het schip gedokt en aan een grondige inspectie was onderworpen, droeg de rederij de reparatie van de schade aan de A.D.M. op. De omvang van de herstelwerkzaamheden bleek zeer aanzienlijk te zijn. Over grote gedeelten was de huid- en bodembeplating van het schip tussen de spanten ingedeukt. Nagenoeg alle platen onder de waterlijn werden afgenomen om al naar de ernst van de vervorming te worden gerecht of geheel te worden vernieuwd. Ook de versterkingen in de bodem en de spanten waren gedeeltelijk ontzet, zodat ook die onderdelen „gerecht" of vernieuwd moesten worden. Bij de reparatie van de voortstuwingsinstallatie werden geen halve maatregelen genomen. De hoofdmotor en alle hulpwerktuigen zoals aggregaten, pompen, compressors enz. werden compleet met alle pijpleidingen en afsluiters in de machinefabriek der ADM nagezien en hersteld. Bij de proeftocht mochten scheepsbouwers en reders met voldoening constateren, dat het nog zo jonge schip weer geheel in orde was."
Gert
- Varen is Leven -
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de aanvulling, Gert! :-D
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Nou Gert dat is een prachtig stukje onderzoekswerk!
Ja Sulzer dat zal hem beslist zijn.
Dacht al wat een schade, niet normaal....
Bedankt.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Idd een hoop schade, en een hoop losse klinkverbanden, denk ik... Iedere opgekalkte code is een separaat project van het geheel.
En idd: zeer dicht bij een grote explosie zou voor loszittende klinkverbanden, zowel plaat-plaat, als spant-plaat en zelfs de onderlinge spantverbanden zorgen...
De manuren waren nog niet hoog in die tijd, ik denk dat een dergelijke schade anno nu een CTL zou opleveren

Maar dat heb je snel weer aangevuld, Gert
thumbs-up.jpg
thumbs-up.jpg (5.29 KiB) 3289 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik las ook ergens dat de motoren allemaal los op hun funderingen stonden, dat zal me dus een klap geweest zijn. Ik vraag me af of een gelast schip, zoals bijvoorbeeld een Liberty, dat overleefd had. Ze dachten dat het schip lek was, maar het was allemaal water wat via de schroefastunnel binnenkwam. Nadat ze die hadden afsgeloten, kwam er geen water meer binnen, maar ze hadden dus wel gelijk een dood schip. Op foto 10 kun je mooi zien dat daar alle huidplaten onder de waterlijn zijn schoongemaakt en opnieuw worden vastgeklonken. Mooie reparatieklus.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Wat een mooi verhaal over de Adjutant, toch mooi dat er zovelen er wat aan toevoegen en het hele verhaal van de calimiteit en de reparatie daarna hier beschreven wordt.
groet,Jan


Plaats reactie