Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

scannen0038.jpg
scannen0038.jpg (178.48 KiB) 2430 keer bekeken
scannen0037.jpg
scannen0037.jpg (203.3 KiB) 2430 keer bekeken
scannen0036.jpg
scannen0036.jpg (235.63 KiB) 2430 keer bekeken
Hierbij de schepen die behoren bij de afgebeelde machinekamers.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Imposante schepen en dito machinekamers en prachtige foto's.
Groet,Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeeele mooooie Stoombedrijf/Ketelruim plaatjes Bas...." Them were the days" zeggen "ze" dan :lol: Ik kan nog naar eer en geweeet'n hier vermelden dat ik als jochie nog heb geleerd om een 2 vuurs Schots keteltje met kolen te stoken.Ik denkzomaar dat er zo zachies an verduld weinig personen zijn die me dat eerlijk na kunnen zeggen!( Behalve dan de huidige stoom- museum scheepies vanzelf!) Dat was in de mid 1950ties en op de toenmalige zandzuiger " Caspar Robles" van Zanen&Verstoep.( Even terzijde, die zoog het zand voor wat NU in Deventer " De Zandweerd" wijk is- op in Welsum, net benedenstrooms van de veerpont in Olst. Dat werd in bakken geladen en dan naar Deventer gesleept en daar vervolgens werd " De Zandweerd" er mee opgespoten)
Die baggeraars gingen voor het weekeinde naar huis, maar de machinist/stoker moest eerder terug om alvast stoom te maken zodat ze gelijk aan de gang konden op Maandagmorgen.( Al die bakkenschippers, de sleepbootjes, de bakkenzuiger in Deventer, alles hing daar aan vast vanzelf EN " Gien zaaand dan ok gien vreeet'n!) Hij kreeg daar denk ik extra centjes voor.Ik was toendertijd op ieder vrij moment met de kano bij die zuiger en NIET uit de MK weg te slaan vanzelf EN die Machinist stoker had mij al ras geleerd om op Zondag dat afgedekte vuur weer wat op te porren en dan kassie an die ketel weer op druk te brengen.....hoe later op de Zondag hoe beter :lol: .....en dan konden ze op Maandag er gelijk tegen an, als ik naar school was.Dat was buffelen geblazen voor mij, maar ik voelde me toendertijd de Koning te rijk dat hij me hiermee vertrouwde en kreeg nog een paar dubbeltjes op de koop toe.Toen ik later als 7e massinissie op de Reuzen van Heusden met 2 stuks loeiers van 4 vuurs oliegestookte Schotse ketels kreeg te maken was dat voor mij Kaaassie. Behalve als de rest van de ploeg de wal op was als we b.v. in Hull lagen te lossen met dat ouwe armen en benen circus en ik in m'n eentje de sigaar was en de Chinese stoker had het water uit het glas laten zakken met alle vuren er bulderend in!.......daaar heppik ik NU nog remsporen van in mijn pendek! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

Harry, vergeef mij mijn onwetendheid, maar de Reuzen van Heusden werden voortgepeddeld door M.A.N. 's van ome Cor, toch? Waar waren die schotse ketels dan voor? Iets om warm te maken?

Adri
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door K.Brouwer »

Op foto scannen 0037 staat een Japanse vlag achterop en die in de voormast zou een Franse kunnen zijn. Ook de naam lijkt wel in Japanse karakters achterop te staan. Is het schip wellicht naar Japan verkocht?

Groeten, K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Breeze schreef: 17 jul 2018 22:33 Harry, vergeef mij mijn onwetendheid, maar de Reuzen van Heusden werden voortgepeddeld door M.A.N. 's van ome Cor, toch? Waar waren die schotse ketels dan voor? Iets om warm te maken? Adri
Gewoon even bij de berichten van Harry kijken, Adri, deze Schotse ketels zijn al diverse keren ter sprake gekomen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, vergeef mij mijn onwetendheid,
Waar waren die schotse ketels dan voor?
Zelfs als voormalig zeevarende zijn "wij" altijd redelijk vergevingsgezind gebleven betreffende onwetende maar vaak welmenende walslurpen :wink: . Ik heb al als heel jong en groen als gras massinissie geleerd om vragen als " En gaan jullie dan op Zondag ten anker?" niet met een honend gelach te beantwoorden maaar heel netjes uit te leggen dan "wij" dan eerst naar een stichtelijk woord van de gezagvoerder luisterden, om vervolgens onder leiding van de Hoofdwerktuigkundige enige stichtelijke liederen te zingen :mrgreen: en DIT allemaal tussen het trekken van zuigers en/of voeringen door.Deze- door velen verachtte- Zondagsarbeid werd door het opperste gezag toegestaan omdat hier veelal het leven van andere en onkundige mede-opvarenden van afhing :roll:
Olietankers vervoeren "Olie"...in alle soorten en maten EN viscositeit.....ik neem aan dat ik dit laatste hier niet hoef uit te gaan leggen.....TE veel nadenken krijg ik teugenswoordig hoofdpijn van EN ik wou net een groene rakker gaan drinken! :lol:
Die olie wordt er ...door de bank genomen... vrij makkelijk IN de scheeps tengen gepompt. ( Walslurpen noemen dat tanks, maar ervaren olietanker lieden gebruiken de juiste benaming van "tengen" een betiteling van een in tanker kringen beroemde Pompman Wout Leurs....Jossie even nakijken a.u.b.!!)
Goed.....stel je dus voor dat de tanker is geladen, alle ullage metingen kloppen.....( op een tanker wordt er dus niet getallied!) :roll:
NU komt dus HET probleem, na aankomst in de loshaven om dat zwarte goud er weer UIT te pompen, ter eer en meerdere glorie van walslurpen die zonder daar bij stil te staan....HOE in het zweet des aanschijns ketel stokende massinisten op Den Langen Omvaart dit soppie bij hun voor de deur hebben gebracht.....( om nu een ontiegelijk lang verhaal maar kort te houden! :lol: )
IN de lading tengen liggen dus STOOMspiralen op de bodem om "indien nodig" die zwarte shit warm en vloeibaar te houden ( bij b.v. met was en zand geladen shit uit de Kalimantan naar Nippon!)....op mederne tankers.....OOK reeds ten dage van de bouw van DE befaamde Reuzen van Heusden gebeurde dit met behulp van centrifugaal pompen....misschien weet je wel hoe die werken :mrgreen: .....geplaatst In de pompkamer en aangedreven via tandwielkasten en een enkeltraps stoomturbine ( in vakkringen ook wel tribune genaamd, maar dus NIET te verwarren met de zitplaatsen bij een voetbalveld :wink: ) welke IN de Mk waren geplaatst. ( as via een gasdichte mechanical seal schotdoorvoering. Dus voor de stoom waren stoomketels nodig, ook in die vervlogen Heusdense dagen reeds veelal de wat medernere Waterpijpketels.
ECHTER.
Ondanks het feit dat in mijn vervlogen dagen op de wereldberoemde School voor Scheepwerktuigkundigen te Zwolle. ( Da's die stek waar NU nog steeds de wel bekende BLAUWvinger Bartus woont die hier regelmatig op Kombuis verschijnt!) Dus ONDANKS dat ik daar al in 1962 heb geleerd dat " Schotse ketels" een zaak van de ver en vervlogen dagen was en dat IK die nooit meer tegen zou komen, bleek de inkoper van Ome Cor zich daar geen ene moer van aan te trekken en kocht voor "een appel en een ei EN 2 bossen Brabantse penen" 5 stuks...dus VIJF stuks volledig uit de tijd en achterhaald en zo ouderwets als de Jan Huppeldepup KOMPLETE "armen en benen pompen machienekamer uitrustingen" op een " 5 halen en slechts eentje betalen" verkoop van zo'n ouderwetse Schotse "armen en benen fabrikant" tesamen met voor ieder schip 2 stuks 4 vuurs Schotse ketels.........het ENIGE moderne aan die totale installatie was het feit dat het OLIE gestookt was en dus niet kolen........er zat NUL komma NADA alarmering op en ondanks dat ik "zo groen als het groene gras langs de Ijssel" was viel ik bekant van m'n stokkie toen ik voor het eerst op Hare Majesteit " Forest Hill" kwam en na een paar dagen begreep dat ik in 1964 op een tanker terecht was gekomen die wellicht in 1930 voor medern zou worden versleten.Ome Cor wist donders goed HOE poen te verdienen. Met de wijsheid van achteraf MOET ik stellen dat dit ook misschien wel een goede zaak was, WANT de ervaring op die schepen opgedaan bleek een heeeele lange en zeer positieve schaduw voor mij te hebben , maar da's een ander verhaal.
Stoom DUPLEX armen en benen Ladingpompen, zo hoog als je huis, VIER stuks......met bronzen kleppen roosters........ik kan er NOG uuuuuuren over vertellen, als die handel volle bak bijstond......en we MOESTEN wel volle bak pompen anders kwamen die lading tengen NOOIT leeg!!......DAN stonden er 8 vuren in die ouderwetse Schotse ketels te brullen om van water stoom te maken, water dat werd aangevoerd IN die ketels....je voelt um al komen.... met evenzo ouderwetse "armen en benen" stoom voedingwater meloochum pompies.......als daar ook maar even iets mee mis gaat...met die pompies dus....en DAT gebeurt gegarandeerd als je net even bent pissen en die Chinese stoker staat net z'n Rooie Boekie van Mao te lezen OF staat te pitten.....DAN lurken die ladingpompen het waterpeil IN die Schotse ketels met een cholere gang ONDER het glas......en DAN produceert ieder weldenkende al of niet groen als gras massinssie REMsporen van een vrachtauto met dikke banden! Ik heb dus meerdere malen de stoom naar dek/pompkamer dicht gedraaid en de vuren er UIT, tot ik weer water zag. ( alles op het handje, NIKS afstand!)......en DAN breekt de pleuritus uit bij die " Olie tally lieden" :mrgreen: an dek. Aahwel en ZO ging dat dan!
Ik had het voor geen GOUD willen missen EN het heeft voor kaas en af en toe een stukkie ham op de boterham gezorgd voor vele jaren later. Mocht je wat willen weten over Schotse ketels......het is in mijn mistige geheugen gegrift o.a. dank zij mijn toenmalige zeer beknijsde Hwtk Piet van H. ( R.I.P. zeer recent)
Heden ten dage zitten voormalige kollega's in een aircon controle kamer op knoppies te drukken en naar klokkies te kijken en denken dan dat ze verstaaand hebben van "tengen leeg lurken".....waterpijp stoomketels zo hoog als de kerk en volledig ge-automatiseerd........aaahwel " them were the days"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

deze Schotse ketels zijn al diverse keren ter sprake gekomen.
Kijk Adri.......Jossie was vroegaah " tally man op een tanker" en weet alles van " tengen leeg lurken" met een strippertje :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

De hemel zij geprezen, ik kan nu rustig gaan slapen. Oh, in NS is het nog een stuk vroeger.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De hemel zij geprezen,
Nooit gemerkt dat daar enige sympathie was voor ploeterende massinisten op Reuzen van Heusden :lol:
Hieronder een tech blaadje van de enige en echte Reus, de " Tahama".
Als ik NU weer lees b.v. dat "we" toendertijd ook een 120KW Reader stoommachientje hadden " coupled to a dynamo" als derde generator dan vraag ik me echt af hoe dat toendertijd met de Klasse en Scheepvaart Inspektie ging :roll: ...IK kan me NIET heugen dat machien OOOOIT stroom draaiende op het Hoofd schakel bord gezien te hebben.In de laatste jaren moest je de regulateur van het ene MAN karretje met de hand kontroleren en dempen, zodat een kollega bij het hoofdschakelbord....ook alles met de hand....het 2e karretje synchroon probeerde te krijgen om 2 karretjes op het bord te hebben bij manouvreren of zo.Misgekleund was soms een black-out, maar dat had ik reeds op mijn eerste reis op de " Forest Hill" in de eerste 2 maanden IN het Suez Kanaal geleerd, ALLES uit en KOP voor de kant in! :lol: maar da's een ander verhaal.
Verder was de kapaciteit van die fraaie Vertical duplex compound cargo oil pumps van 500 ton water tegen 100m water kolom waarschijnlijk oooit gemeten nadat iedereen een fles Schotse whisky had opgezopen. :lol:
Het meest interessante van dit hele stoom-bedrijf is nog wel dat ik nog niet zooo lang geleden een zeer enerverend en technisch gesprek heb gehad met een van de ten tijde van de bouw van de schepen betrokken personen ( R.I.P.) die in feite na enig aandringen wel wat schaapachtig toe moest geven dat dit al "ouwe meuk" was toen de schepen nog op de nieuwbouw helling stonden :lol:
Je kon het totale stoombedrijf -inclusief luchtpomp- voedingpompen-stookoliepompen-stookolietrimpompies- ketelfan-de hele stoom rimbam-ook zonder enige elektriciteit draaiende houden, zelfs de ketelfan had ook een stoommachientje !!
Bijlagen
Tahama-Tankplan.jpg
Tahama-Tankplan.jpg (175.04 KiB) 2159 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie