Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

scannen0002.jpg
scannen0002.jpg (261.03 KiB) 3091 keer bekeken
Harry, hier een MAN.
gr.Bas

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Daar zitten de brandstofpompen wel erg ver van de verstuivers verwijderd, liepen die dingen alleen op dieselolie?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 18 jul 2018 15:25Ik ben niet geheel zeker of mijn uitleg betreffende " stoomspiralen in de lading tengen" wel correct is overgekomen e.e.a. in relatie tot de rol van centrifugaal ladingpompen.Maar zulke mederne stukken techniek waren op de " Reuzen" niet te vinden. Al met al moet mijn uitleg toch wel duidelijk zijn geweest, want ik krijg weinig tegenwind van de andere oudere en DUS ook wijzere oud kollega's.
Dat neem ik direkt aan Harry, maar vergeet niet dat je hier van doen hebt met een eenvoudige fietse(n)maker. Wel heb ik veel te maken gehad met schepen en rondgelopen tussen mensen met verstand van schepen. In die omgeving werden de tanks voor de zware olie voor de hoofdmotoren verwarmd met tracers, iirc. De praktijk van een oliepotje, zoals een Reus uit Heus, uit de zestiger jaren met veel stoom voor de aandrijving van de pompen voor lading en tengenverwarming, was daar volledig onbekend. Achterhaald durf ik het niet te noemen.
Omdat de techniek mij interesseert, ben ik zo vrij om een omschrijving te geven zoals ik denk dat het er heeft uitgezien en dan hoop ik dat jij of een andere door de wol (teer) geverfde zeeman daarop commentaar levert.

Verwarming van de tengen door:
- Centrifugaalpompen die stoom uit de schotse ketel rondpompen door spiralen op de bodem van de tengen
- Aandrijving van de pompen door een stoomturbine gekoppeld aan een vertragingskast
- Schotdoorvoering van de aandrijfas met een Mechanical Seal.

Verpompen van de lading door:
- Verdringingspompen van het type Duplex. Daarbij kan de de pompzuiger direct gedreven worden door de stoomzuiger. Harry noemt het: "armen en benen" pompen zijn i.d. per definitie verdringerpompen.

Daardoor was ik even in verwarring want in het verleden is de werf aan de (Kinder)diek, waar ik werkte, een grote fabrikant geweest van triple expansie machines. En die werden altijd "armen en benen machines" genoemd. Jarenlang heeft er op het plein voor de machinefabriek zo'n machine gestaan:
Afbeelding
voorbeeld van een concurrent.

Maar helaas wordt er slordig omgesprongen met industriëel erfgoed, want hij staat er niet meer..

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van doen hebt met een eenvoudige fietse(n)maker.
@Adri. De centrifugaal pompen zijn in mijn betoog duidelijk " tussen de wal en het schip" gevallen en ik kom hier op terug!
Zal wel een gevolg zijn van het "slap ouwehoeren" wat we vroegaah op de " Reuzen van Heusden" op de Langen Omvaart beoefenden bij gebrek aan ander vertier :lol:

@Bas.Hele mooie plaat van een dikke MAN kar Bas, in de Reuzen stonden K9Z70/120C karren, DUS kleinere diameter zuigers en ook een kortere slag, resulterend in pak weg de helft van het vermogen van die dikke MAN hierboven.
Maaaaar....."wij" hadden nog de ENIGE ECHTE en nachtmerries opwekkende ORIGINELE MAN Brandstofpompen er op staan, die waren origineel ontworpen voor diesel maar wij stookten er zware prut doorheen.......hoopies werk om dat inspuitbedrijf een beetje op orde te houden, idem dito met een sterretje voor de verstuivers, en maaar blijven schuren met een mengseltje van koperpoets en wat olie en heeeeel fijne schuurpasta om alles dicht te houden. Het materiaal was er gewoon niet geschikt voor.
Daar zitten de brandstofpompen wel erg ver van de verstuivers verwijderd, liepen die dingen alleen op dieselolie?
@Jan. Dat was op de Reuzen idem dito met een sterretje, af en toe barstte er een HD br.stofleiding....er was altijd werk aan de beugels die de leidingen "in bedwang" hielden, hep hoopies " met koper gevoerde zwaardere klemblokken" gemaakt en die dan weer op een stukkie hoeklijn gelast en ergens aan vast gebout.....om de expansie van de leiding binnen de perken te houden. WERK karren :lol:
We hebben hier wel eerder over die vrij gecompliceerde MAN pompen geouwehoerd, ik zal het weer eens opduikelen......
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door K.Brouwer »

Beste Kabo,

Bedankt voor je antwoordt.Duidelijk.

Groeten, K.Brouwer.
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door BenW »

@v+d, de Bawean en de Bengkalis van de SMN hadden een 10 cilinder MAN en die liep op zware olie en we gingen over op dieselolie bij manoeuvreren. De brandstofpompblokken zaten ook op dezelfde hoogte als op de foto van die mooi witgeverfde MAN. Eenmaal in bedrijf zal-ie wel niet lang meer wit geweest zijn.
Groet, Ben
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar vergeet niet dat je hier van doen hebt met een eenvoudige fietse(n)maker
OK Adri, hier gaat tie dan nog een keer:

Stoom bedrijf a/b van de volgende “ Reuzen van Heusden”. Management Wm.H.Muller & Co.
Tahama; Tamara;Forest Hill;Forest Town; Forest Lake.
Voor een technische Specificatie zie de hierboven eerder geplaatste notitie van de “ Tahama”.

Het stoombedrijf was dus a.b van deze tankers in feite een hulp bedrijf, de voortstuwing was d.m.v. een 9 cylinder direct omkeerbare 2 takt MAN, rechtstreeks op de schroefas gekoppeld.Type K9Z70/120C
Stroomvoorziening middels 2 stuks 6 cylinder 4-takt MAN –Type G6V30/45 op Smit-Slikkerveer Type DG 125/38 450Volt-60Hz.
Ook was er een stoom-compound generator als 3e generator/ noodgenerator. ( Ik heb dat machien nooit zien werken!)
Hoofdketels: 2 stuks 4 vuurs Oliegestookte Schotse ketels. Aalborg Denemarken
Hulp-Uitlaatgassenketel : Vertikale waterpijpketel. Aalborg Denemarken.
Max. Stoomdruk: 12.5 kg/cm2.
Het gehele stoombedrijf kon worden gerund ZONDER enige elektriciteit, indien gewenst.

De belangrijkste functie van het stoombedrijf waren uiteraard de Ladingpompen om de vloeibare lading uit de tengen naar de wal te pompen.
Als neven-bedrijf maar in feite net zo belangrijk was de Lading tengen verwarming d.m.v. stoomspiralen, alsmede de verwarming van de zware olie voor zowel hoofdmotor als ook de ketels, dus ook middels stoom spiralen.

Per schip bestond dit totale Worthington stoom machines pakket uit:

4-off- grote Duplex vertikale “armen en benen” ladingpompen.( pompkamer midscheeps)
2-off- “armen en benen” Single piston-Ketel voedingwaterpompen.
( MK aan BB onder ketelruim)
1-off- “armen en benen” Duplex lenspomp ( MK aan SB))
1-off- “armen en benen” Duplex lading stripper. (pompkamer midscheeps)
( DAT type gebruiken ze NU nog, zuigen as de pest)
1-off- “armen en benen” Single Piston Luchtpomp.( MK aan SB)
2-off- “armen en benen” Duplex stookoliepompies.( Ketelruim stookplaat)
1-off- “armen en benen” Compound Nood generator Karretje (MK aan SB)
1-off- “armen en benen” Ketelfan noodmachientje.( Ketelruim boven ketels aan BB)
1-off-“armen en benen” Duplex Stookolie-transferpompie.( Pompkamer voorschip)
2-off-“armen en benen” Duplex Ankerlieren.( Op de bak)
4-off- “armen en benen” Duplex Deklieren.( Voor-achterschip an midscheeps.)

Naast de 5 stuks zgn. “ Reuzen van Heusden” waren er nog meerdere tankers welke identiek waren uitgerust, DUS de inkoper van Ome Cor kon een hele scherpe prijs bedingen toen deze “ stoommeloochum fabrikage” in feite al behoorlijk op z’n kont lag eind 1950tiger jaren en de Worthingtonlieden lagen toen vrijwel aan de geeuwhonger!!
Ik was er niet bij, maar ik stel me voor dat dit een totale order voor misschien wel 10 of meer schepen was, voor de 10stuks+ Schotse Ketels was dit “ idem ditto met een sterretje”

Stoombedrijf:

1) Stoom aan dek. Voor zowel lading pompen als de anker en deklieren.
2) Verwarming voor de lading tengen via aparte stoomleiding naar dek, met aftakkingen naar de 27 tengen!
3) Hulp stoom in de MK voor stoommeloochums en voor stookolie-verwarming.
4) Retour stoom/condensaat naar de condensor met onderdruk d.m.v. de Luchtpomp en vervolgens naar de Warm Waterbak en via de voedingpompen weer in de ketels.
5) Butterworth stoom. Veelal met 2 ketels bij op de Butterworth heater om de landing tengen met warm water te
wassen.
6) Onder de reis. Wanneer mogelijk een ketel af om aan te werken.Soms bij ladingverwarming was dit niet
mogelijk.
7) Onder de reis. Werken aan de ladingpompen en vaak aan de stoomspiralen, toen de schepen ouder werden vaak met een speciale ploeg Noorse bankwerkers!Knijter van bronzen kleppen roosters oplassen en dan afdraaien op een oud draaibankie en je vervolgens met de hand HET lazerus schuren op TIG kleppies!

Notitie: Mijn eerdere referentie naar centrifugaal pompen, tandwielkasten en schotdoorvoeringen was van toepassing op “mederne tankers” en dus NIET op de “Reuzen van Heusden”
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

Na nauwkeurige lezing heb ik het idee dat ik met die kennis in de controlekamer van één van de Heusdense Reuzen geen gek figuur zou slaan, uiteraard gekleed in een spierwitte overall. Of draaf ik nu door? En was er wel een controlekamer met airco, een koffiehoekje en een makkelijke stoel vanwaaruit je alle manometertjes in de gaten kon houden :?: :mrgreen:

Adri
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jandikker »

maar vergeet niet dat je hier van doen hebt met een eenvoudige fietse(n)maker

Harry, als ik die opsomming lees denk ik waarom er geen paar tripletjes in gezet in plaats van dat Manneke.
Had je toch een stukkie arbeid gemist want die stoommeloochums gaven niet veel hoofd- of spierpijn.

Kun je denken wat je wilt, maar dan hadden ze het op die kalibootjes beter doordacht.
Geen gereken over minimum hulpvermogen: donder er maar een paar honderd peekaatjes in.
Drie elektromotorretjes in de vetloods met doorgang naar de pompkamer al waar wormpompjes voor het leegmaken van de twaalf tengen zorgden.
En die stoompijpjes in de tengen gewoon aansluiten op "stoom van de wal".
Geen zwarte troep in die Nordberg en dus weinig trubbels met spoelklepjes en zo.

Dat was zo om en nabij zestig jaar geleden.
Had het toen nog niet zo gek geschoten als ik dat met de Reuzen vergelijk.

Jan
Aait vedan :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat ik met die kennis in de controlekamer van één van de Heusdense Reuzen
Controle kamer :roll: :roll: .......en airco :lol: .....??
We hadden een behoorlijk goeie Airco in d'akkomodasie.....gelukkig.In het ketelruim was ALLES op het handje. Maar in de MK was er in 1e instantie slechts 1-een enkel elektrisch alarm punt en dat was op het cylinder koelwater.Er zat ook nog een soortement "verdeelkassie" waar je op afstand de uitlaatgassen temp. mee kon aflezen........maaaar dat werkte nooit in mijn herinnering.Waarschijnlijk omdat er nog al eens een ondervoering scheurde ( dit had naar mijn latere mening als oorzaak het zeer gebrekkig aanhouden van de bewerkingstoleranties van Ome Cor zijn machine park, maar dat wist ik toen nog niet) kregen we op een gegeven moment een mooi listig kassie waar je met een draaiknoppie de temp van de ondervoering mee kon aflezen.Werkte zeer intermittend in m'n geheugen. Wat ik nog glashelder herinner is ....roodhete strepen op de zuiger(s) EN de ondervoering en dan met een grote emmer met soapie/olie water en een dikke flitspuit dat mengseltje op de zuiger spuiten bij langzaam draaiende kar EN uiteraard de stoker als een gek aan het cylinder olie machientje draaien!Ik herinner me een situatie in de buurt van Little Aden waar we weer zo'n warmloper hadden en waar ik tesamen met Baas Jille van P.( R.I.P.) met die rooie strepen aan het vechten was, de kar draaide uiteraard heel langzaam en Jille was er tot overgegaan om met de hand grote klatsen van een mengsel van schuurpasta en cylinder olie op de zuiger te klatsen net als die even onder de ondervoering uitkwam. We zagen er alle 2 uit als vliegende vetflikkers vanzelf met lappen om de kop gebonden achter die kar in de walm die er altijd hing i.v.m. de bye-passende rookgassen, de originele stalen deuren die op de tussenbodems zaten heppik er nooit op gezien want dan kon je die onderveoringen niet in de peiling houden. Jille had wel gevoel voor humor en schreeuwde met de regelmaat van de klok: " We zullen de rotzak moores leren!"
als ik dat met de Reuzen vergelijk.
waarom er geen paar tripletjes in gezet in plaats van dat Manneke.
Hallo Jan.....je bent nog aardig bij de les voor een oud massinissie van een Kali bootje :roll: :mrgreen: :lol:

Ome Cor was bezig om een Scheepwerf imporium uit de grond te stampen en hij bouwde toendertijd aan de lopende band copietjes van Heusdense Reuzen, ik heb daar wel gegevens van "ergens" en zal ze wel eens optellen.Er was toen subsidie op de bouw en hij had die tankers "in de uitverkoop" reken ik maar met de wijsheid van achteraf.
Die Nordberg's dat waren in feite Sulzers bij Joe gebouwd toch?

Aahwel hopelijk is die fietsenmaker weer wat wijzer, hij denkt dattie nu wel een goed figuur slaat a/b van een denkbeeldige Reus.......breek me het gebit nait los!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie