Pagina 271 van 356

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 19 sep 2018 18:24
door K.Brouwer
Dit is de 545 met 80% oplading dus 1200 pk van de Atlantic Star van DvdH genomen in 1969. Die motor kon niet in zijn geheel op de foto met zijn 8 cilinders. De getrokken zuiger er ook maar bij gezet.
2011-10-13_41.JPG
2011-10-13_41.JPG (118.44 KiB) 5100 keer bekeken
2011-10-13_40.JPG
2011-10-13_40.JPG (86.89 KiB) 5100 keer bekeken
Groeten, K.Brouwer.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 19 sep 2018 18:56
door Klaas Buytenwegh
Ingezoomd op de foto.
Ashampoo_Snap_woensdag 19 september 2018_18h52m09s_001_.jpg
Ashampoo_Snap_woensdag 19 september 2018_18h52m09s_001_.jpg (37.2 KiB) 5080 keer bekeken
Klaas

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 sep 2018 20:58
door Jos Komen (R.I.P)
Gisteren had ik het op het radiohutten topic over het AAT-alarm op de brug.
Maar dat was niet het enige alarm wat ze maar op de brug hingen omdat daar op zee 24 uur per dag iemand over U waakt. :wink:
Op de Voorne (in 1971) hadden ze de machinekamer alarmen ook maar op de brug gehangen.
Zoals ik al eerder stelde is daar 24 uur per dag een waakzame stuurman aanwezig, maar de installateurs van die alarmbellen gingen ervan uit dat iedereen daar stokdoof was en ze konden ook niet zachter gezet worden.
Hoe het precies in elkaar zat weet ik niet meer, maar ook deze alarmen kon ik zelf niet uitzetten, dat moest beneden gebeuren.
Beneden stond een Sulzer die liep als een naaimachientje. :wink:
Maar toch ging dat alarm voor mijn gevoel te vaak en te langdurig af.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 sep 2018 21:41
door v+d
Dat deden die gasten beneden om je wakker te houden, tenslotte hadden wij daar een blind vertrouwen in die brugwachter. Met wat ik nu weet bijna aan het einde van de houdbaarheidstermijn, ben ik achteraf gezien wel eens te goed van vertrouwen geweest.
Met een volgeladen tanker op een andere tanker knallen is toch wat slordig en sommige van die moderne YouTube filmpjes laten je soms vragen: " Staan ze daar achter dat donkere glas nu allemaal te slapen " :lol:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 sep 2018 01:04
door K.Brouwer
Op de Jan Willem serie van DvdH had men het ook leuk voor elkaar. Daar had je natuurlijk allerlei mk alarmen
op de brug alsook het brandalarm. Op het ene schip moest je de mk al van tevoren waarschuwen dat je de zender ging gebruiken daar als je op de 12 MC ging zenden de uitlaatgassen temperatuur afging en op het andere schip ging als je op de 8 MC ging zenden het brandalarm af. Het hield je lekker bezig...Hoorde later dat de kabels te weinig afscherming voor straling hadden.

Groeten, K.Brouwer.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 sep 2018 10:08
door Jinny
EMC is dan ook een apart vak met een examen tegenwoordig in de electra.
En daar worden nog altijd fouten in gemaakt.... (als kruideniers ipv techneuten moeten gaan beslissen)
Afscherming, afscherming en afscherming....
En voorkomen van lussen, dus twisten.....

Als daar bij de bouw toen ook aan gedacht was, dan hadden de alarmen niet afgegaan op HF.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 sep 2018 10:49
door Sparks316
Vanaf eind jaren 60/begin jaren 70 hield RH zich ook met dat soort elektronika bezig, en als sparks kreeg je daar uiteraard ook mee te maken. Dus deed ik in die tijd ook maar eens zo'n cursusje Meet- & Regeltechniek. Nou is dat ook wel weer bekant 50 jaar terug geweest, maar ik kan me eigenlijk niet echt goed herinneren dat daar nou specifiek aandacht aan werd besteed. Ook dat kan fout in mijn kop zitten maar het lijkt me dat RH als "experts op dat gebied" daar zeker een voortouw in hadden moeten nemen. Ook van de latere E-cursus die ik in 1973 moest draaien omdat ze me in de offshore gingen plaatsen, kan ik me niet echt iets herinneren wat hier weer mee te maken zou hebben.
Nou ben ik inmiddels natuurlijk een OL, dus correct me if I'm wrong :wink:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 sep 2018 11:18
door jdbvos
Zelfs de hoogspanning heeft daar last van: in het noorden van Noord-Amerika hebben ze ooit een totale blackout gehad vanwege zonnestraling.
Er schijnt zo'n protuberans rechtstreeks naar de aarde te zijn uitgestoten, en die gaf zoveel straling richting aarde dat het magnetisch veld dit niet meer afschermde, en NA toevallig nét "op de lijn" lag. Askmegoedherinner duurde het een dag of 3 voordat ze de zaak weer onder spanning hadden. ( hoe hoger de spanning, hoe meer vermogen je moet hebben om een ohmse kabelweerstand op spanning te krijgen, en in de US gaan ze geloof ik tot 1 miljoen volt. Hoogspanningschakelen -of aarden !- is echt een vak apart ! En al helemaal als je lijn duizenden km lang is. Dan is dat een ideale antenne voor dergelijke straling. Zelfs een compleet afgeschakelde lijn heeft daardoor nog dodelijke ladingen)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 29 sep 2018 13:35
door Jinny
Zo een kabel fungeert als condensator tov aarde.
En condensatoren hebben de akelige neiging om energie een behoorlijk poosje vast te kunnen houden.
Een draad heeft ook een zelfinductie, dus met het ondeskundig aarden van die herrie kan je zomaar een resonantiekring creëeren waarbij de energie heen en weer gaat slingeren.
Dat kan heel leuke effecten geven.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 30 sep 2018 02:47
door K.Brouwer
De zender met de meeste straling heb ik meegemaakt in 1970 op de Sarah Elisabeth. Heb hier al eens eerder over geschreven. We voeren op een dienst van Beiroet naar de verste haven Lagos. De radio installatie was geplaatst door RH en werd afgekeurd door de S.I. vanwege de abnormale straling die de zender gaf tijdens gebruik. RH heeft nog geprobeerd de zender te isoleren door de zender te verbinden met het stuurhuis doch dat werkte niet. Ben er op dit forum achtergekomen door de sparksen waarom, het stuurhuis was van aluminium en dus geïsoleerd van het staal waarmee het verbonden was.Vandaar geen aarde. Meestal verzond die ouwe de telegrammen maar op een gegeven moment was dat niet gelukt en moest ik het doen. Op die dienst hadden we altijd een prima verbinding met PCH. Dus ik de zender opgestart en begonnen met het verzenden van de telegrammen. Het viel mij op dat ik zat te zweten als een otter en dat de verlichting van de peiling schaal van de radiorichtingzoeker stond te branden tijdens het zenden ( 40 watt lamp 110 V) later ontdekte ik ook dat als de radar op stand by stond de radarbuis stond te gloeien als een 40 w lamp.De ouwe die er sinds nieuwbouw opzat vertelde dat de S.I de kristallen eruit gehaald waren door de S.I. en dat R.H. ze in de volgende haven weer teruggeplaatst hadden en er sindsdien niets meer gebeurd was...En dus zweten we lekker verder tijdens het telegrammetjes versturen 8) .

Groeten, K.Brouwer.