Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

zeesleper.jpg
zeesleper.jpg (32.68 KiB) 10655 keer bekeken
Site van Rob Visman

http://www.beting.nl/

Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Meestertje »

Ergens rond 2008/2009? een rigmove-je IJmuiden-Den Helder met de Tyfoon.
Het blijft een stoere schuit! 8)
Bijlagen
tyfoon.1.jpg
tyfoon.1.jpg (81.85 KiB) 9925 keer bekeken
tyfoon.2.jpg
tyfoon.2.jpg (99.4 KiB) 9925 keer bekeken
tyfoon3.jpg
tyfoon3.jpg (141.14 KiB) 9925 keer bekeken
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Kwam dit mooie plaatje tegen op internet stukje nostalgie.

Groet Bob.V.
Bijlagen
eddeded45595325db838fa06743284eb.jpg
eddeded45595325db838fa06743284eb.jpg (109.99 KiB) 9691 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Dirk Luiken
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2018 16:03

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Dirk Luiken »

Hoi allemaal,
Ik kwam vandaag toevallig de site: www.beting.nl tegen en dat was wel leuk om alle verhalen te lezen. Ik doe niet zoveel meer met de zeesleepvaart al heb ik toch 12 jaar bij Wijsmuller en 8 jaar bij Smit-Lloyd gevaren. Tussendoor nog op de vrachtvaart gezeten en nog een blauwe maandag op een booreiland in de Noordzee.
Ik kwam ook een lijst tegen van de schepen die Wijsmuller in charter heeft gehad en daarbij ontbrak de Guiseppe Panfido. Dit was een heel leuk sleepbootje uit Venetië en voer een tijd in charter voor BW. Wanneer weet ik niet meer precies maar ergens midden 70er jaren heb ik daar een reis op gemaakt. Eerst samen met Bertje Bachus en later nog even met Arie van Oosten. het grootste deel van de reis zat ik als enige Hollander aan boord. Was eigenlijk een fiasco. Echte zeelui waren het niet een heel ongezellig. Dag in dag uit aten we pasta's en soorten vis die mij de strot uithingen.
In de haven van Dakar lagen we langszij een grote Russische trawler en daar stonden ze aan dek te vissen in de haven. Op een moment gooiden ze twee tonijnen bij ons aan dek dus die italiaantjes stonden te juichen. Diezelfde dag nog stond die vis gekookt op tafel en de hele bemanning viel er op aan alsof ze een maand geen eten meer gehad hadden. Binnen no-time renden ze van tafel om buiten te kotsen want die vis was vergeven van de stookolie. Die was in die smerige haven helemaal gemuteerd tot levende brandstof. Ik durf te wedden dat die russen zich rot gelachen hebben.
Van sleepvaart hadden die Italianen helemaal geen kaas gegeten. Zo lagen we op station in Ceuta met kerstmis toen ze besloten om met z'n allen de wal op te gaan en uit eten te gaan. Ik werd gebombardeerd tot wachtsman want ze vonden dat ik er niet bij hoorde. Vond ik niet erg want ik had wel zin in een avondje alleen. Maar omdat ook alle machinisten meegingen werd er gewoon dood schip gemaakt. Daar zal ik dan tot diep in de nacht op een koud en donker schip.
Later lagen we op station in het kanaal onder de Engelse kust. Het stormde flink en toen ik op de brug kwam merkte ik dat alle radio's uitstonden.
Dus ik vroeg waarom en toen zei de kapitein dat het geen zin had om uit te luisteren want als er een schip in nood zat was het toch te slecht weer om te varen. Ik kon me toen niet meer inhouden en ben heel boos geworden zodat uiteindelijk de radio's weer aangezet werden. Wat een stel zeelui was dat zeg.
Later werd ik geplaatst op een van de twee Spaanse slepers, de Biscay Sky en dat was heel anders, dat waren echte zeelui uit noord Spanje. Ik had het op die boot zo naar mijn zin dat ik nog 4 maanden bijtekende. Een job van de vele die reis, die me nog bijgebleven was, was de berging van het booreiland Orion, gestrand op Guernsey. die was gesleept door een Duitse sleper en met storm op de rotsen geslagen. Zijn we lang mee bezig geweest om dat ding te bergen.
Ik ben later aan de wal gegaan en terechtgekomen op Schiphol in de beveiliging. Een totaal andere wereld waar het woord kameraadschap niet bestaat, maar ach, ik heb het volgehouden tot mijn pensioen en nu geniet ik en als ik dan weer eens een kantje pik in IJmuiden denk ik terug en heb ik geen spijt van mijn leven.
Groetjes:
Dirk Luiken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooi verhaal, Dirk! :-D
Dit was een heel leuk sleepbootje uit Venetië
Giuseppe Panfido-1.jpg
Giuseppe Panfido-1.jpg (128.98 KiB) 10984 keer bekeken
Giuseppe Panfido-2.jpg
Giuseppe Panfido-2.jpg (207.48 KiB) 10984 keer bekeken
IDNo: 7111834 Year: 1971
Name: GIUSEPPE PANFIDO Type: Tug Flag: ITA Tons: 350
Country of build: ITA Builder: Lucchese Location of yard: Guidecca

86 JUPITER
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door ArnoldW »

Een plaatje dat voor zichzelf spreekt.
wijsmuller.jpg
wijsmuller.jpg (84.19 KiB) 10539 keer bekeken
Groet Arnold.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Derk Gotink »

Mooi plaatje !
Morse is uit !!
Mayday is in !!
PimBeets
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 feb 2009 16:04

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door PimBeets »

Het is wel erg stil hier de laatste tijd............
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 382
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door renirie »

Ook van de collega's van smit weinig berichten

Renirie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Allen »

Om de stilte te doorbreken.

GRONINGEN

Groningen001 Sleper Wijsmuller.JPG
Groningen001 Sleper Wijsmuller.JPG (347.02 KiB) 9150 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie