Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door kees de ru »

x

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Kees klopt dat hij op die site staat maar of dat nuttig en/of zinvol is?

Waar de zoektocht op gericht is zijn mensen die met hem aanboord waren op de ???? (zelfs de naam van het schip is mij niet bekend en jammer genoeg ook niet bij de familie).

Die zijn dochter een tipje van de sluier kunnen oplichten wie haar vader was, wat voor mens.

Want het is toch vreselijk dat je als kind NIETS van je vader afweet buiten het feit dat hij je vader was.

Ik denk ook niet dat ze zoek naar het hoe en wat van zijn verdwijning maar meer naar wie was mijn vader, en daar kunnen zijn mede opvarenden aan boord iets van vertellen, denk ik.

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Ik heb zoals gewonelijk weer wat kleine vraagjes.
Kan iemand mij vertellen wanneer de diverse kleuren en rederijnamen op de sleepboten van Wijsmuller en Svitzer werden aangebracht ingevoerd?


Groet Proet
Bijlagen
2001 Groningen [Svitzer-Mærsk] Foto W. Koper.jpg
2001 Groningen [Svitzer-Mærsk] Foto W. Koper.jpg (111.56 KiB) 1982 keer bekeken
2002 Groningen in de kleuren van Svitzer Foto ....jpg
2002 Groningen in de kleuren van Svitzer Foto ....jpg (67.97 KiB) 1982 keer bekeken
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Moeilijk te antwoorden ;

1976 was het jaar van de veranderingen ; nieuw logo (de schakels), Wijsmuller kleuren in de schoorstenen van de provincieklasse en de zeeheldenklasse, en de naam WIJSMULLER op de boorden .

1980 schakels als logo op de dekhuizen van de nieuwe provincieklasse

De lichtblauwe rompkleur werd eerst ingevoerd bij de werkmaatschappijen (niet op jouw website vermeld), daarna is het in de havendienst van IJmuiden/Amsterdam doorgevoerd.
Boten werden allemaal geleidelijk omgekleurd.
De eerste sleepboten met lichtblauwe rompkleur waren meen ik de ManWijs sleepboten.

Nadat Svitzer aandeel maakte van Svitzer / Wijsmuller werden de BW-logo's vervangen door Svitzer-kruis.

Voorts werden de rompen naar de donkerblauwe kleur geschilderd, naderhand de dekhuizen in de gele-Svitzer kleur.

Svitzer - kruis is na dat de Wijsmuller-naam geheel verdween omgezet in het 'Propeller-logo'.

Jaartallen moet ik terug traceren. Kom ik op terug.
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Ideetje van Victor Muller, 1 van de dames mocht een kleur uitzoeken (dacht zijn secretaresse).
Grt.Ruud
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Roy »

Die zelfde Victor Muller heeft de hele toko toch in handen van Svitser gespeeld !?
Zeg maar een soort Ben Vree........................, die het zelfde kunstje bij Smit & Co flikte. :evil:

Toch, m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Yep Roy, dat is hem Spyker & Saab zijn van hem.
Grt. ruud
Mariner (R.I.P.)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Roy,

Denk toch dat je enigszins verkeerd geïnformeerd bent.
Heb onlangs uit doorgaans betrouwbare bron vernomen dat Ben Vree helemaal niet zo gelukkig was met de overname door B&K.
Niet voor nix dat hij er uitgeknikkerd werd en geen topfunctie binnen het nieuwe concern kreeg. En verhalen over platina handdrukken mag je ook tot het rijk der fabelen rekenen.

Groets,
Kees
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Roy »

Hallo Mariner,

Hoe hoog de premie voor Ben Vree geweest is weet ik niet.
Feit blijft wel dat hij ook naar de pijpen van de groot aandeelhouders heeft moeten dansen en dat heeft gedaan ook. Dit hele verhaal kon een blind paard nog wel volgen................
Dus of er een bonus bij Boka gegeven is, dan wel van de bekende Rotterdamse zaken families weet ik niet, maar de zaak Smit & Co is wel deskundig in handen gespeeld van Boka. Van de Boka club, die in de jaren 70 bijna zelf naar Jericho was gegegaan, hoeven de Smitters weinig te verwachten.
Ook de bekende promotiefilmpjes voor het verwerven van personeel worden gewoon de wereld ingestuurd omdat ze wel moeten. Er wordt echter geen kop aangenomen. En dat weet ik uit betrouwbarte bron.
Ergo, ik verwacht dat de hele toko binnen de kortste keren uit de Waalhaven weg is en in Antwerpen huist. Mogelijk dat de Belgische connectie meer mogelijkheden biedt om van het personeel af te komen.
Zo al met al toch een zeer onbevredigend resultaat, dunkt me.

Dat achter dit relaas eigenlijk een nog groter debakel schuilt, is alleen voor die genen duidelijk die de maritieme markt goed in de peiling houden.
Ik probeer dat ook, zij het dat ik over te zeer beperkte middelen beschik om alles met cijfers te kunnen onderbouwen.
De Rotterdamse redersfamilies van weleer zijn geen ondernemers meer maar beurshandelaren.
Men steekt ergens geld in, maar verkoopt de toko binnen de kortste keren weer zonder er ook maar enige affiniteit me gehad te hebben.
Kijk, dat ondernemen, uitbouwen en consolideren mis ik nu zo.
Mogelijk is dat ook de reden dat Van Seumeren en Mammoet uit elkaar gegaan zijn.
Mammoet is in handen van de S.H.V., lees de familie De Fenter van Vlissingen, terwijl bij Van Seumeren ik meen de 3e generatie al aan het roer staat en blijft uitbouwen. De 2e generatie, welke op directie niveau een stapje terug deden hebben b.v. Rolldock opgericht. Min of meer out of the Blue is deze toko uit de grond gestampt. Over de lust tot ondernemen gesproken !.
Daar kan het oude "maritieme" kapitaal in Rotterdam nog een puntje aan zuigen...............
Infeite vind ik het ten hemelen schreiend !.
Zoals de geinteresseerden in de nationale maritieme industrie wel weten, doet de S.H.V. net zo vrolijk afstand van haar beleggingen. Helaas, voorbeelden te over.
In dat kader is het misschien ook interessant om eens te kijken naar de oorsprong van het huidige Vopak concern. Alleen de Van Ommeren tak had belang bij transport. Helaas heeft de V.O. tak op directie niveau het veld moeten ruimen voor de snelle jongens van Paktank huize................ Het moet ze nagegeven worden dat ze het wereldwijd in de tankopslag zeer goed doen, maar ik blijf het jammer vinden wat ze binnen 10 jaar tijd aan scheepvaart activiteiten beeindigd hebben.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar ik denk dat ik zo wel duidelijk punt gemaakt heb met betrekking tot CEO's en ex CEO's.

By the way; is de "Bruinvisch" inmiddels helemaal af ?.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Mariner (R.I.P.)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Roy,

Even 'off topic' dan.

Je weet dat een schip nooit "af" is, maar 't gaat goed met de Bruinvisch. Ze vaart, mast + laadgerei staan er keurig bij, intimmering voorschip zijn de mannen hard aan bezig, maar nog aardig wat te doen. 2012 Wordt haar jaar! De oude dame is dan 75 jaar jong. Een mooie mijlpaal voor een feesie!
Vandaag is ze in volle glorie te bewonderen op de Furieade - Maassluis, o.a. samen met haar jongere (half-)zus, het Rijksvaartuig 29.
Met dit fraaie weer een leuk daggie uit voor de maritiem verslaafden onder ons. :-D

Groets,

Kees


Plaats reactie