Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
geert

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door geert »

Kees Kuiper, is na een korte ziekte periode op 12-08-2015 overleden.
Kees wordt vandaag (17-08-2015) gecremeerd.
Gisteren mocht ik van Kees afscheid nemen.
Ik heb met Kees rond 1981 op de Tempest gevaren.
Aan Kees heb ik zeer goede herinneringen.

Kees......... goede reis!

Ingo ter Meulen

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Ingo ter Meulen »

Hello,

my father Wilhelm Erich ter Meulen (*1935) worked on the "Titan III" in End of January 1957 (just 4 days, got requested to help because of a storm), the "Noord-Holland" from 08.02.1957 - 11.06.1958 and the "Cycloop" from 11.06. - 20.06.1958 (Las Palmas back to Ijmuiden, as they had to leave the Noord-Holland after being almost 1 1/2 years on it).
Does probably somebody remember him and has a few stories to tell (good or bad :-)) or some pictures (also of him) to share?
And does any of these ships still exist and where (tried to find out, but information is a bit inconsistent)?

From the Noord-Holland he remembers for September 1957 being in the hurricane "Carrie" and 1958 (sorry, now in German):
• Sauger nach Surinam
• Hopper (Spezialschiff zum Hafenbau) nach Brasilien
• dann irgendwas nach England
• danach Lake Ontario nach Hamilton/Niagara Falls (Frachtpontons mit Fracht – 4 hintereinander gehängt). Sind auf dem Lake Ontarion in schweren Sturm gekommen, 2 Pontons verloren
(untergegangen, da durch den Sturm der Boden der Potons weggebrochen ist). Hat sich dann dort die Niagara Fälle angesehen.
• Aus Buenos Aires altes Kriegsschiff aus dem 1. WW geholt (Schiff mit Bugdorn). Schiff war schmal auf Geschwindigkeit gebaut und hat den Schlepper „überholt“. War so angehängt, dass bei
Gefahr sofort die Seile nachgelassen werden konnten, falls das Kriegsschiff umkippen sollte (war immer seitlinks vorne). Der ganze La Plata Fluß in Argentinien musste gesperrt werden, wegen
des „Überholens“. Normalerweise werden 2 Schlepper benötigt um es stabil zu halten, kostet aber Geld und so... Bis Dakar gefahren, dann getankt. Dann weiter nach Verona zum
Ausschlachten.
• Dann Bohrinsel: von NY zum Persischer Golf (wahrscheinlich Saudi Arabien) mit 3 Seemeilen/Stunde. Dauerte 4 Monate. In Gilbraltar Öl gebunkter (und Schnaps). Lt. Reeder war genügend
für ganze Reise da, war aber schon alles weg. In Gibralter echter alter holländischer Genever gefunden (noch aus dem 2. WW – alter Bokmar).
Dann weiter nach Saudi Arabien.
Ein Monat zurück – das 1. Mal nach 5 Monaten wieder an Land in Las Palmas.

I'm putting a little book about his "ship life" together for his 80th birthday next week as a surprise and would like to get some "meat" to the data.

Thanks
Ingo
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Ingo

You can find lots of pictures and descriptions of the trips made by your father Bureau Wijsmuller. http://bureau-wijsmuller.nl/ If you want pictures or crew lists you can contact info@bureau-wijsmuller.nl
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Ingo ter Meulen

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Ingo ter Meulen »

Hi Proet,

thanks for the link. Had checked the site some years ago and it looks a lot had been added.
It will be interesting to see, if he remembers all the trips.

On one of the pictures I think I even found my father (not sure, but I will see it from his reaction ;-).
Now I just hope, that somebody from this forum remembers him. Will be interesting to get some first hand stories.

Thanks again for your help.

Ingo
kees van aalst (RIP)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door kees van aalst (RIP) »

overlijden van Willem van es , mijn schoon vader is op 7 augustus overleden hij is begonnen op de visserij en heeft daarna bij smid en wijsmuller gevaren . dit voor de mensen die hem konden.
Bijlagen
overleiden pa1.jpg
overleiden pa1.jpg (197.8 KiB) 7852 keer bekeken
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Vandaag is de site www.bureau-wijsmuller.nl bijgewerkt er zijn een aantal fouten weg gewerkt.

Verder is de "Junior" uit 1957 helemaal herzien zowel wat betreft de geschiedenis als de Foto's.

Wat betreft de "Junior" zal er in de nabije toekomst weinig meer gewijzigd worden, of er moeten nog 'nieuwe' foto's en informatie binnen komen.

Op de in memoriam pagina zijn weer overlijdens berichten geplaatst.
Kees Kuiper overleden 12 augustus 2015 en Willem van Es overleden 7 augustus 2015.

De webshop is verwijderd, er was weinig belangstelling voor. En het was een hoop werk om die actueel te houden. Jammer maar helaas.

Verder heeft Pjotr een aantal verhalen opnieuw geschreven en de verhalen van de Cycloop 'De Cycloop (Libië Marsa el Brega 1985)' en het verhaal van en over de Benghazi 'De Benghazi (Marsa el Brega Libië 1985)'zijn nieuw geplaatst.

En dan is er een nieuw hoofdstuk gekomen, Sleepboten in charter van Wijsmuller,
want er hebben een behoorlijk aantal sleepboten voor Bureau Wijsmuller gevaren, die er eigenlijk ook bij horen.

Sommige voeren gewoon onder hun eigen kleuren, en zorgde Bureau Wijsmuller voor het 'werk', of op basis van charter en dan gedurende die tijd in de kleuren van Wijsmuller, zoals bijvoorbeeld de "Ise" of de "Ribut".

Dus ik hoop dat er de komende tijd veel informatie binnenkomt van de kenners, oftewel de mannen die reizen hebben gemaakt aan boord van de gecharterde sleepboten. Informatie van 'niet' opvarenden is natuurlijk net zo welkom.

Want van dit stuk geschiedenis weet ik maar heel weinig want dat was, voor een groot deel, duidelijk na mijn tijd bij Bureau Wijsmuller.

Maar de eerste staan erop en wel de Arctic Kalvik en de Berkut.

Tussen de bedrijven door wil ik ook de volgende 'gecharterde' sleepboten plaatsen.

De "Biscay Star"
De "Biscay Sky"
De "Bulbai"
De "Ierland"

Nu moet ik bekennen dat ik eigenlijk, buiten een paar foto's, niet weet van en over deze sleepboten.

Wat ik vaag in het achterhoofd heb is dat er over de geschiedenis van de "Bulbai" en de "Ierland" een vreemd verhaal loopt over een mislukt project?

Informatie en foto's van 'alle' door Wijmuller gecharterde sleepboten is bijzonder welkom en natuurlijk tips hoe e.e.a. het beste op de site kan komen.

En altijd blijft informatie, van en over schepen en/of bergingen van Bureau Wijsmuller, altijd welkom want er staat wel een hoop foto's materiaal en informatie op de site maar compleet zal het helaas nooit worden.
Maar we kunnen wel streven naar zoveel en zo goed mogelijk.

Voor de inzenders van materiaal foto's etc. het volgende, ik ben ontzettend blij met alles wat binnen komt en sla het ook meteen op.

Het plaatsen van dat materiaal gebeurt zo snel mogelijk, maar kan doordat ik met andere schepen bezig ben toch enige tijd duren.

En mocht u materiaal hebben wat ik mag komen kopiëren of scannen neem even contact op want ik kom graag met laptop en scanner langs.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Patru (R.I.P)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag,
Bijgaande gegevens en foto's over de eerste Limburg kwam ik tegen in het boek Averij. Mogelijk kan dit nog wat bijdragen aan de informatie over het schip.
Sleepboot Limburg schade 1923.jpg
Sleepboot Limburg schade 1923.jpg (194.17 KiB) 7640 keer bekeken
Groeten, Paul Gortworst
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Allen »

BULBAI en IERLAND
Bulbai - Ierland001.JPG
Bulbai - Ierland001.JPG (279.59 KiB) 7606 keer bekeken
Bulbai - Ierland002.JPG
Bulbai - Ierland002.JPG (434.27 KiB) 7606 keer bekeken
Bulbai - Ierland003.JPG
Bulbai - Ierland003.JPG (174.03 KiB) 7606 keer bekeken
Bulbai - Ierland004.JPG
Bulbai - Ierland004.JPG (208.55 KiB) 7606 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Website Bureau Wijsmuller

Bericht door proet »

Vandaag 10 september 2015 is de site bijgewerkt er zijn een aantal fouten weg gewerkt.

Verder is de "Mighty Servant 1" helemaal herzien wat betreft de geschiedenis.

En het reis verslag van Pjotr uit 1984 is helemaal, door hem, herschreven en geplaatst.

Op de afdeling 'sleepboten in charter' heb ik alles geplaatst wat mij bekend was van en over de "Praia da Adraga" en de "Praia Grande" en ook de foto's dit ik had staan onder de tekst.

Beide sleepboten hebben in de zestiger jaren gevaren onder management van Burau Wijsmuller.

De komende tijd wil ik ook de volgende 'gecharterde' sleepboten plaatsen.

De "Biscay Star"
De "Biscay Sky"
De "Bulbai"
De "Ierland"

Nu moet ik bekennen dat ik eigenlijk, buiten een paar foto's, niets weet van en over deze sleepboten.

Wat ik vaag in het achterhoofd heb is dat er over de geschiedenis van de "Bulbai" en de "Ierland" een vreemd verhaal loopt over een mislukt project?

Informatie en foto's van 'alle' door Wijmuller gecharterde sleepboten is bijzonder welkom.

En altijd blijft informatie, van en over schepen en/of bergingen van Bureau Wijsmuller, altijd welkom want er staat wel een hoop foto's materiaal en informatie op de site maar compleet zal het helaas nooit worden.
Maar we kunnen wel streven naar zoveel en zo goed mogelijk.

Ook de in memoriam pagina is bijgewerkt de rouwkaart van de 'witte reus' Hans Keesom is geplaatst.

De komende weken ga ik op studie reis, ik wil eens gaan kijken of er aan de Spaanse Oostkust nog iets terug te vinden is uit de tijd dat wij, en ook anderen, sloopschepen daar het strand op schoven.

Maar ook tijdens die 'studie reis' blijven aanvullingen of opmerking voor en over de site altijd welkom. Ik blijf zoveel mogelijk online.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Site Bureau Wijsmuller weer bijgewerkt

Bericht door proet »

Na een 'studiereis' in Spanje, om te kijken of er nog wat te vinden was uit de tijd dat 'wij' daar sloopschepen afleverden, Moet ik helaas bekennen dat er eigenlijk niets meer te vinden of te zien is.

Alleen bij een maritiem museum bij Valencia was er een heel klein beetje te vinden en bij hun bekend. Maar het bleef bij een heel klein beetje.

Ben ik voorzichtig aan weer begonnen met de site bij te werken en een aantal fouten weg te werken. Ik zit nog niet op volle kracht want 7 weken Spanje zorgt er voor dat je behoorlijk moet wennen aan het 'gewone' leven.

Op de afdeling 'sleepboten in charter' heb ik alles geplaatst wat mij bekend was van en over de "Bulbai" en de "Ierland".

Ook zijn er van de "Bulbai" en de "Ierland" foto's geplaatst, die staan onder de tekst.

Beide sleepboten zouden ingezet worden in de Cariben maar helaas de concurrentie, strooide roet in het eten. Het verhaal zal een paar centen hebben gekost en eigenlijk ben ik erg benieuwd wie de rekening heeft betaald.

De komende tijd ga ik door met diverse 'gecharterde' sleepboten of sleepboten die onder management stonden bij Bureau Wijsmuller.

Nu moet ik bekennen dat ik weinig of geen informatie bezit over bovenstaande categorie sleepboten dus hulp wordt bijzonder op prijs gesteld.

Nu moet ik bekennen dat ik eigenlijk, buiten een paar foto's, niets weet van en over deze sleepboten.

Dus informatie en foto's van 'alle' door Wijsmuller gecharterde of sleepboten die voeren onder management van Bureau Wijsmuller is bijzonder welkom.

En altijd blijft informatie, van en over schepen en/of bergingen van Bureau Wijsmuller, altijd welkom want er staat wel een hoop foto's materiaal en informatie op de site maar compleet zal het helaas nooit worden.
Maar we kunnen wel streven naar zoveel en zo goed mogelijk.

Ook de in memoriam pagina is, helaas, weer aangevuld Leen Holshuizen is in september overleden.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl


Plaats reactie