Stork Hotlo
Stork Hotlo
Ik begin toch maar een topic over het merk dat het meest "verkocht" is aan de nederlandsche koopvaerdij, n.l. de STORK motor, en dan wel het type HOTLO. Zowat ieder gerespecteerde maatschappij had wel een aantal schepen met deze juweeltjes van techniek aan boord !!! In diverse types werden ze overal ingezet, en hebben vele jaren trouwe dienst verleend.
In Hengelo is nog steeds de hal in gebruik waar deze motoren opgebouwd en getest werden.[/img]
In Hengelo is nog steeds de hal in gebruik waar deze motoren opgebouwd en getest werden.[/img]
- skipflip44
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
- Contacteer:
een kop van een "hotlo" (=het onding trilt en lekt ontzettend)
Ik zou dit geen juweeltje van techniek willen noemen,
eerder een nachtmerrie van een geschifte loodgieter.
Ik zou dit geen juweeltje van techniek willen noemen,
eerder een nachtmerrie van een geschifte loodgieter.
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44
http://members.home.nl/skipflip44
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Juweeltje van Techniek.
AvD.
Als de helft van de jachtverhalen over Stork Hotlo's die ik vroeger op school van diverse kollega's hoorde waaaar zijn, dan dient de term "juweeltje van techniek" nadere uitleg lijkt me zo!!
Ik heb alleen en exclusief met MAN gevaren en een blauwe Maandag met een originele Sulzer kar, ik kan me NU nog herinneren hoe dat orgel als een naaimachientje liep en hoe het karter zo schoon was als ik gewoon nog nooit had gezien.
Ik wil maar zeggen, MAN ervaring is genoeg in het leven van een Scheepswtk. om redelijk traumatisch gestoord te blijven voor een aanzienlijke periode van je leven. De diverse jachtverhalen tijdens studie verlof van kollega's over Werkspoor Lugt EN Stork Hotlo karren kunnen onmogelijk allemaal gelogen zijn, vandaar m'n reaktie.
Ik ben dus erg benieuwd naar een nadere uitleg van dit "juweeltje van techniek" uit de Twentse dreven, door iemand die er mee gevaren heeft dan wel te verstaan a.u.b.
Als de helft van de jachtverhalen over Stork Hotlo's die ik vroeger op school van diverse kollega's hoorde waaaar zijn, dan dient de term "juweeltje van techniek" nadere uitleg lijkt me zo!!
Ik heb alleen en exclusief met MAN gevaren en een blauwe Maandag met een originele Sulzer kar, ik kan me NU nog herinneren hoe dat orgel als een naaimachientje liep en hoe het karter zo schoon was als ik gewoon nog nooit had gezien.
Ik wil maar zeggen, MAN ervaring is genoeg in het leven van een Scheepswtk. om redelijk traumatisch gestoord te blijven voor een aanzienlijke periode van je leven. De diverse jachtverhalen tijdens studie verlof van kollega's over Werkspoor Lugt EN Stork Hotlo karren kunnen onmogelijk allemaal gelogen zijn, vandaar m'n reaktie.
Ik ben dus erg benieuwd naar een nadere uitleg van dit "juweeltje van techniek" uit de Twentse dreven, door iemand die er mee gevaren heeft dan wel te verstaan a.u.b.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- skipflip44
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
- Contacteer:
Een van de problemen met de HOTLO was "spoelluchtbrand",
en dan soms zo heftig dat de verf van de spoelluchtbalk begon te "bladderen" was overigens te voorkomen door op tijd zuigerveren te vervangen (soms ook de voering) 4 maanden met zo'n ding gevaren, 4 zuigers en 2 voeringen getrokken daarna geen spoelluchtbrand meer.
nog wel: rotte verstuivers en lekke kleppen. Bij een reis van ierland naar libie vice versa moest regelmatig onderweg gestopt worden voor dit verschijnsel en een zusterschip dat van Australie naar Jeddah heen en weer voer heeft nooit een reis kunnen maken zonder te stoppen.
verder donderde er ook nog es een "tussen aanzetklep" van de steel, het tapeind van de tuimelas brak ooit es af(leuk gezicht de stootstangen gaan wel omhoog maar de 4 uitlaatkleppen niet naar beneden) etc etc.
Groeten uit Houston
en dan soms zo heftig dat de verf van de spoelluchtbalk begon te "bladderen" was overigens te voorkomen door op tijd zuigerveren te vervangen (soms ook de voering) 4 maanden met zo'n ding gevaren, 4 zuigers en 2 voeringen getrokken daarna geen spoelluchtbrand meer.
nog wel: rotte verstuivers en lekke kleppen. Bij een reis van ierland naar libie vice versa moest regelmatig onderweg gestopt worden voor dit verschijnsel en een zusterschip dat van Australie naar Jeddah heen en weer voer heeft nooit een reis kunnen maken zonder te stoppen.
verder donderde er ook nog es een "tussen aanzetklep" van de steel, het tapeind van de tuimelas brak ooit es af(leuk gezicht de stootstangen gaan wel omhoog maar de 4 uitlaatkleppen niet naar beneden) etc etc.
Groeten uit Houston
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44
http://members.home.nl/skipflip44
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
- Locatie: sappemeer
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Als het op dit forum over Stork gaat dan gaat het altijd over de Hotlo.
Daar heb ik ook veel mee gevaren met heel wisselende ervaringen.
Spoelluchtbrand en veel verbrandde kleppen op de Ommenkerk maar op de Sinoutskerk nooit problemen.
Er was echter ook nog een ander type Stork dat je nooit op het forum n.m. de dubbelwerkende Stork.
Hier heb ik ook een jaar mee gevaren op de Heemskerk.
Eigenlijk draaide die ook zonder problemen.Hij had geen uitlaatkleppen dus die konden ook niet verbranden en met dat schip heb ik ook nooit liggen drijven behalve dan een keer voor brand in het ruim maar daar had Stork niets mee te maken.
Lekken deed hij wel maar dat lag meer aan de constructie van de carter deuren.
Maar die Stork hotlos hadden het erg moeilijk met zware olie dat was volgens mij toch een groot deel van het probleem met die spoelluchtbranden en lekke kleppen.
Wie heeft er ook wel eens met zo,n dubbelwerkende Stork gevaren?
ik weet dat de Hoogkerk en Heemskerk er eentje hadden en ik dacht ook de Arendskerk
vr gr Henk
Daar heb ik ook veel mee gevaren met heel wisselende ervaringen.
Spoelluchtbrand en veel verbrandde kleppen op de Ommenkerk maar op de Sinoutskerk nooit problemen.
Er was echter ook nog een ander type Stork dat je nooit op het forum n.m. de dubbelwerkende Stork.
Hier heb ik ook een jaar mee gevaren op de Heemskerk.
Eigenlijk draaide die ook zonder problemen.Hij had geen uitlaatkleppen dus die konden ook niet verbranden en met dat schip heb ik ook nooit liggen drijven behalve dan een keer voor brand in het ruim maar daar had Stork niets mee te maken.
Lekken deed hij wel maar dat lag meer aan de constructie van de carter deuren.
Maar die Stork hotlos hadden het erg moeilijk met zware olie dat was volgens mij toch een groot deel van het probleem met die spoelluchtbranden en lekke kleppen.
Wie heeft er ook wel eens met zo,n dubbelwerkende Stork gevaren?
ik weet dat de Hoogkerk en Heemskerk er eentje hadden en ik dacht ook de Arendskerk
vr gr Henk
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam