Haven van Halifax e.o.
Re: Haven van Halifax e.o.
Ramen dicht?
Mart heeft toch geen ramen in zijn huis?
Maar met 13 graden zal de snert wel smaken...
Mart heeft toch geen ramen in zijn huis?
Maar met 13 graden zal de snert wel smaken...
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Haven van Halifax e.o.
Jos en Jan, nee de ramen mogen nooit dicht en er zitten horren in voor de muggen etc.Dus nu gedoucht met heet water (electrische douchekop) en twee paar sokken overelkaar en fris trainingspak,en straks na de laatste kop snert zo onder de vette lappen tv loeren en naar de bosbranden in europa en de joenaaitmesteeds kijken.Hier nu veel regen na enige mnd zonder dus de reservoirs krijgen ook weer een slok.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Haven van Halifax e.o.
Als er weinig regen valt moeten er turbines gestopt worden van de hydro electric centrales,en dan andere die op vaste brandstoffen en gas draaien opgestart...en dat kost meer centjes die wij dan zien op onze rekening.Wij gebruiken rond de 200 kw/mnd,te samen met de ouwe onderhuurder en zijn ouwe koelkast....maar die doucht niet veel ha.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14378
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Haven van Halifax e.o.
De Direktie zorgt dat er steeds vers suikerwater in die " trinkie par a me" bakkies zit Jan.......het zijn je reinste STUNTvliegers....voor en ACHTER uit!!.....hover als een helicopter, recht OP en met een bocht foetsie en zooo snel dat je grote moeite hebt om ze te volgen en dan met een cholere gang tussen de takken door en DAT allemaal in een beessie dat je bij wijze van spreken in je dicht geknepen hand kan houden.....onvoorstelbaar. Ik zag ze voor het eerst nu bijna 40 jaar geleden in British Columbia bij de tientallen en hier in Nova Scotia komen ze ieder jaar....sinds "ze" weten dat ik hier woon en ik dacht ....Kom zal ik dat die Kombuizers eens vertellen. en verduld daar wordt die Martje onder de bananenboom wakkerMart ik geloof dat Harry whisky in zulke glaasjes in de bomen hangt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14378
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Haven van Halifax e.o.
Nu Mart in Braziel weer wakker is kan ik gelijk van deze gelegenigheid gebruik maken om een fikse zig zag koers voor te gaan liggen Het betreft in deze dus duidelijk het "e.o." achter de titel " Haven van Halifax"....om misverstanden te voorkomen, dit doelt dus NIET op de " Evangelische Omroep" maar verwijst naar "en omstreken"
In de laatste National Geographic staat een bijzonder interessant artikel over de Basken Walvisvaart hier op de kust in Labrador, RED BAY aan de Straat van Belle Island om specifiek te zijn.Tijdens mijn verschillende bezoeken aan Newfoundland zag ik links en rechts referenties naar de walvisvangst, zelfs nog in het zeer recente verleden, zo als ook hier op de Nova Scotia kust.Ooit bij een bezoek aan Cape Race zag ik een giga pot grote walvissen-ZOveel dat ik ze niet kon tellen- al snuivende en spuitende met een cholere gang voorbij stomen, klem onder de Kaap...een ONvoorstelbaar gezicht.Wat nieuws voor me was is het feit dat de Basken dit reeds hier in de begin 1500's deden met groot sukses voor pak weg 50 jaar als ik het allemaal goed begreep.Dit deed me denken aan de Nederlandse Walvisvaart welke duurde tot de mid 1960ties.Omdat ik hier toch een zig zag koers vaar, wil ik me even niet verdiepen in de minder positieve, haast kriminele, kanten van dit bedrijf, dan raken we voorlopig niet uitgepraat.
Evert Sikkema maakte vorig jaar een zeer fraai schilderij van de "Willem Barentsz" in het ijs bij Antarctica, maar Evert was natuurlijk niet de eerste kunstschilder die dit onderwerp op doek vastlegde, Abraham Storck was hem een poossie voor Ik vond ook een verhaal van ene Zorgdrager van rond 1700. Hij zegt:
Quote:
Bloeijende opkomst der aloude en hedendaagsche Groenlandsche visschery. :
Waar in met eene geoeffende ervaarenheit de geheele omslag deezer visscherye beschreeven, en wat daar in dient waargenomen, naaukeurig verhandelt wordt. Uitgebreid met eene korte historische beschryving der noordere gewesten, voornamentlyk Groenlandt, Yslandt, Spitsbergen, Nova Zembla, Jan Mayen Eilandt, de Straat Davis, en al 't aanmerklykste in de ontdekking deezer landen, en in de visschery voorgevallen. Met byvoeging van de Walvischvangst, in haare hoedaanigheden, behandelingen, 't scheepsleeven en gedrag beschouwt.
Einde quotatie.
DE Noordse Compagnie werd pas in 1615 opgericht, zie hieronder.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordse_Compagnie
Het blijkt dus dat de Basken de Hollanders een pikheetje voor waren en een jaar of 10 geleden werd er een gezonken Baskisch Walvis schip gevonden in Red Bay op de Labrador kust, hetgeen resulteerde in een Unesco heritage site en een Canadees National Park.
Er is plenty over te vinden op het internet voor de detaillisten onder ons, dus hierbij slechts wat mooie plaatjes.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... alvisvaart
In de laatste National Geographic staat een bijzonder interessant artikel over de Basken Walvisvaart hier op de kust in Labrador, RED BAY aan de Straat van Belle Island om specifiek te zijn.Tijdens mijn verschillende bezoeken aan Newfoundland zag ik links en rechts referenties naar de walvisvangst, zelfs nog in het zeer recente verleden, zo als ook hier op de Nova Scotia kust.Ooit bij een bezoek aan Cape Race zag ik een giga pot grote walvissen-ZOveel dat ik ze niet kon tellen- al snuivende en spuitende met een cholere gang voorbij stomen, klem onder de Kaap...een ONvoorstelbaar gezicht.Wat nieuws voor me was is het feit dat de Basken dit reeds hier in de begin 1500's deden met groot sukses voor pak weg 50 jaar als ik het allemaal goed begreep.Dit deed me denken aan de Nederlandse Walvisvaart welke duurde tot de mid 1960ties.Omdat ik hier toch een zig zag koers vaar, wil ik me even niet verdiepen in de minder positieve, haast kriminele, kanten van dit bedrijf, dan raken we voorlopig niet uitgepraat.
Evert Sikkema maakte vorig jaar een zeer fraai schilderij van de "Willem Barentsz" in het ijs bij Antarctica, maar Evert was natuurlijk niet de eerste kunstschilder die dit onderwerp op doek vastlegde, Abraham Storck was hem een poossie voor Ik vond ook een verhaal van ene Zorgdrager van rond 1700. Hij zegt:
Quote:
Bloeijende opkomst der aloude en hedendaagsche Groenlandsche visschery. :
Waar in met eene geoeffende ervaarenheit de geheele omslag deezer visscherye beschreeven, en wat daar in dient waargenomen, naaukeurig verhandelt wordt. Uitgebreid met eene korte historische beschryving der noordere gewesten, voornamentlyk Groenlandt, Yslandt, Spitsbergen, Nova Zembla, Jan Mayen Eilandt, de Straat Davis, en al 't aanmerklykste in de ontdekking deezer landen, en in de visschery voorgevallen. Met byvoeging van de Walvischvangst, in haare hoedaanigheden, behandelingen, 't scheepsleeven en gedrag beschouwt.
Einde quotatie.
DE Noordse Compagnie werd pas in 1615 opgericht, zie hieronder.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordse_Compagnie
Het blijkt dus dat de Basken de Hollanders een pikheetje voor waren en een jaar of 10 geleden werd er een gezonken Baskisch Walvis schip gevonden in Red Bay op de Labrador kust, hetgeen resulteerde in een Unesco heritage site en een Canadees National Park.
Er is plenty over te vinden op het internet voor de detaillisten onder ons, dus hierbij slechts wat mooie plaatjes.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... alvisvaart
- Bijlagen
-
- Willem Barendsz en Tommy W. Vinke -EvertSikkema.jpg (161.26 KiB) 3184 keer bekeken
-
- Walvisvangst_bij_de_kust_van_Spitsbergen_-_Dutch_whalers_near_Spitsbergen_(Abraham_Storck,_1690).jpg (98.38 KiB) 3184 keer bekeken
-
- red-bay-labrador.jpg (62.15 KiB) 3184 keer bekeken
-
- red-bay-labrador-map.jpg (40.85 KiB) 3184 keer bekeken
-
- RedBay-BasqueWhaling8.jpg (28.26 KiB) 3184 keer bekeken
-
- RedBay-BasqueWhaling9.jpg (46.78 KiB) 3184 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Haven van Halifax e.o.
@Harry, ik wil nog even reageren op je overzichtslijstje van de ontelbare vrijages met je liefdesmotor MAN. Ik heb zelf een blauwe maandag met een 10-cilinder MAN uit 1953 gevaren. Ben er nooit erg enthousiast over geweest. Met een wit ketelpak een carterrondje maken en zo zwart als een vliegende flikker er weer uitkomen. Telescooppijpen voor de zuigerkoeling die nog wel eens wilden breken. Wat je ook deed, altijd bagger in de spoelluchtreceiver. Spoelluchtbranden etc. Het enige voordeel wat je wel had was rust op het koppenbordes. Neen, geef mij maar Burmeister & Wain en meteen daarna Sulzer. Eens met een collega gevaren die ook MAN-ervaring had en van hem de volgende kreet overgenomen: MAN patent…..ellende zonder end.
Groet, Ben
Groet, Ben
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14378
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Haven van Halifax e.o.
Het lijkt er op Ben dat jouw ervaringen en de mijne betreffende MAN motoorn weinig of niks verschillen.In mijn geval was het echter mijn enige ervaring, aangezien de Reuzen van Heusden waar ik op heb gevaaarn allen waren uitgerust met een 9 cyl MAN van Ome Cor.De welbekende B&W en Sulzer ervaringen heb ik dus jammer genoeg slechts " van horen zeggen"MAN patent…..ellende zonder end.
Betreffende mijn "liefdesmotor" heb je me dus duidelijk niet goed begrepen, echter in mijn geval speelt het dus wel dat ik " niet beter wist" zogezeid.Met de wijsheid van achteraf is het echter OOK zo, dat de op de Reuzen van Heusden opgedane ervaringen me goed van dienst zijn geweest in mijn latere werkzaamheden.met je liefdesmotor MAN.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Haven van Halifax e.o.
Je leert het snelst en meest op motoren die niet volmaakt zijn, prachtige motoren die Sulzers maar je verveelde je als snel.
Een B&W ook een prachtige betrouwbare motor met ten miste nog wat beweging op het koppenbordes, het lijkt mij dat je je het beste kon uitleven op zo'n prachtige ingewikkelde Doxford. Helaas heb ik slechts ervaring met een A-Ford en die is uitermate eenvoudig
Een B&W ook een prachtige betrouwbare motor met ten miste nog wat beweging op het koppenbordes, het lijkt mij dat je je het beste kon uitleven op zo'n prachtige ingewikkelde Doxford. Helaas heb ik slechts ervaring met een A-Ford en die is uitermate eenvoudig
Re: Haven van Halifax e.o.
Helemaal mee eens...
Zgn werkboten waren de beste leerplaatsen, en bovendien de sociaalste schepen....
Een vuil potje na de zoveelste megaklus met de hele mk, dus incl de bankwerker(s) en handlangers, werd al snel een happening waar zowat de hele bemanning -soms incl het gezag- aan meedeed, en werd massaal 'het einde van de klus' gevierd....
Met angst-en-beven (bij wijze van spreken) je wacht lopen rondom je machines en onderdelen, maar wát een sfeertje aan boord... ! A-Ford of Doxford (of Ruston&Hornsby hulpmotoren) ten spijt..
Ik heb van horen zeggen dat op de Dijk-schepen van de HAL, en sommige KPM-schepen, de wtk'n in uniform op de plaat stonden....
Blij dat nooit te hebben meegemaakt...
Nou ja....bij een 'groot mk-alarm' (de rinkelende bellen) stond elke wtk ineens in z'n witte tropenpakkie, of zelfs in (al-dan-niet) witte pendek, te trachten het eea aan de praat te houden (of daar naar terug te brengen) (1 x een 3e gezien in een pendek met tijgermotief ; heeft nog een paar dagen begroetingen met een "Grrrrr" en een klauwend handje moeten doorstaan... )
Zgn werkboten waren de beste leerplaatsen, en bovendien de sociaalste schepen....
Een vuil potje na de zoveelste megaklus met de hele mk, dus incl de bankwerker(s) en handlangers, werd al snel een happening waar zowat de hele bemanning -soms incl het gezag- aan meedeed, en werd massaal 'het einde van de klus' gevierd....
Met angst-en-beven (bij wijze van spreken) je wacht lopen rondom je machines en onderdelen, maar wát een sfeertje aan boord... ! A-Ford of Doxford (of Ruston&Hornsby hulpmotoren) ten spijt..
Ik heb van horen zeggen dat op de Dijk-schepen van de HAL, en sommige KPM-schepen, de wtk'n in uniform op de plaat stonden....
Blij dat nooit te hebben meegemaakt...
Nou ja....bij een 'groot mk-alarm' (de rinkelende bellen) stond elke wtk ineens in z'n witte tropenpakkie, of zelfs in (al-dan-niet) witte pendek, te trachten het eea aan de praat te houden (of daar naar terug te brengen) (1 x een 3e gezien in een pendek met tijgermotief ; heeft nog een paar dagen begroetingen met een "Grrrrr" en een klauwend handje moeten doorstaan... )
Oost, west...ook best
Re: Haven van Halifax e.o.
In 1965 heb ik een lange reis met die MAN uit 1953 op de Bawean van de SMN gemaakt. Echt grote (zuiger)problemen kan ik mij niet herinneren.
Alleen liepen in Chicago tijdens het manoeuvreren bij vertrek op het Michiganmeer de nalaadschuiven muurvast.
We konden gelijk weer tegen de kant. Was wel een leuk geintje. We konden 2 dagen langer de wal op in Chicago.
Mogelijk zat er verschil in de kwaliteit van de fabrikant.
De motor van de Bawean (en ook van de Banka/Bengkalis) kwam uit Augsburg en was ook wat zwaarder dan die uit 1960 van Verolme.
Bawean 10 cilinder 780x1400 (8450 pk) tegen Forest Hill 9 cilinder 700x1200 (7500 pk).
Misschien was dat laatste wat te weinig vermogen voor zo'n Reus.
Hier de Bawean in een later leven als Gembira.
Groet, Paul G.