Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mogelijk zat er verschil in de kwaliteit van de fabrikant.
Doe nou FF kassie an met m'n gebit en de tandartsrekening Paul, we hebben daar al eens eerder diverse bomen over omgezaagd :lol: Wat kan zo'n ouwe MAN trouwens een hoop emoties losmaaak'n....OF roeiboot'n los gooien :lol: Had het vroegaah nooit kunnen bevroeden dat 50 jaar na goedgekeurde dato, mijn Memoriaal nog zijn opfrissende herinnerings diensten zou bewijzen.Persoonlijk vindt ik de notities van mijn vrouw toendertijd nog het meest interessant anders had ik het nooit meer geweeetn hoeveel zuigers/voeringen etc. we in die dagen bij de kuif hadden.Aaaahwel " Van ijzererts tot autovelgen" dat die MAN netjes van Ome Cor maar mogen rusten in vrede :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Patru (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Harry,
Ik wilde je ook eerst wat gunstig te stemmen bij het topic Ferries, met mooie beelden van onze rivier.
Morgen ga ik eens kijken hoe het er bij Kampen bij ligt. :?
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

gunstig te stemmen bij het topic Ferries, met mooie beelden van onze rivier.
Inmiddels is er al weer wat meer water door de Ijssel gestroomd en hopelijk ook weer wat gestegen zodat de opgesloten schippers in Deventer weer door de sluis konden? Ik zit trouwens nog steeds te wachten op mooie Ijsselplaatjes van Patru bij Kampen, maaaar hij zal wel druk zijn met golfen, daar schijnen al die stinkend rijke ex - zeelieden zich mee te vermaken :lol:
In de Ambuggie bar werd ik er door Allen beleefd doch zeer dringend even aan herinnnerd dat ik kennelijk m'n klep ergens op Kombuis had open gedaan betreffende m'n ouwe eigengemaakte bankschroeffie en dat hij daar nu wel eens " bewijs" van wilde zien.Dat ontijdig openen van m'n kleppie is me reeds meerdere malen soms wat opgebroken, maaar heeft ook wel weer goede diensten bewezen, ik heb er dus mee leren leven :lol:
Het bewuste bankschroeffie werd gemaakt onder de bezielende en zeer vakkundige leiding van de Weledele Heer Bresser ( R.I.P.) toendertijd leraar Machine en Bankwerken op de later Wereldberoemde School voor Scheepswerktuigkundigen te Zwolle- toendertijd in het Spik Splinternieuwe Schoolgebouw daar ergens vlak bij het ZwarteWater- waar letterlijk generaties Olster jonge lieden de eerste stappen van het edele ambacht van " Massinist ter Grote Christelijke en Nederlandse Langen Omvaart voor zowel Stoom alsmede Diesel Voortstuwing" hebben geleerd :mrgreen: Dit was ...voor zover ik me herinner...een soortement examen stukkie in het 2e en laatste Schooljaar en vormde aals zodanig ook een bijdrage aan het ja/nee verkrijgen van HET Schooldiploma, wat vervolgens dan weer een toegangskaartje was voor de toelating tot Het StaatsExamen voor VD bij " DE Heren in Den Haag" Zo was het dus gekomen dat ik in eerste instantie vele jaren dit blauw geschilderde stukkie ijzer min of meer heb misbruikt als Bankschroefie op mijn werkbankies.....TOT het tot mijn botte en soms benevelde brein doordrong dat dit toch niet " het eerste de beste" stukkie ijzer was. Ik ben toen gestopt met mishandelen, heb de hele handel met glas schoon gestraald, alle opgehamerde bramen er weer wat afgevijld en de draadspindel weer gangbaar gemaakt en de hele hap blank gelakt zodat "alles duidelijk te zien was" en het vervolgens op een schappie in de werkplaats gezet " ter herinnering aan vervlogen tijden". Af en toe in een tassie meegenomen om aan andere praatjesmakers te vragen: " Mag ik dan misschien ook wel je eigenste gemaakte bankschroeffie zien"......het geen zelfs 2 dagen geleden toevallig ooook nog weer aan de orde was :mrgreen:
Bijgesloten zijn dus de ...in eerste instantie spoorloos verdwenen, maar jaaaaren later weer van de zolder opgedoken...ooook zelfgemaakte knipschaar en aambeeldje met enkele braampies en krassen.......maaar het knipschaartje werkt nog steeds, zelfs met dun RVS. En zzzzo was dat gekomen :lol:
Voor de minder handvaardige en hopelijk onschuldige toeschouwer ben ik zo vrij om er even de aandacht op te vestigen dat die genoemde Hr. Bresser dus kans zag om zo'n hele klas met " ongeregeld" dit edele ambacht zodanig bij te brengen in relatief korte tijd EN dat dit stukkie ijzer werkelijk in z'n totaliteit voor 100% zelf gemaakt is, d.w.z.:
1) Het met de hand uitzagen van de diverse stukkies ijzer.
2) Het al of niet met de hand of met de schaafbank bewerken van b.v. de bekken met de geharde losse en passende inserts van de bankschroef kompleet met de ribbeltjes en dan vervolgens het harden van de losse en demonteerbare bekken, alsmede het recht schaven van het stukkie U profiel.
3) het fabriceren op de draaibank van de draadspindle met de bijbehorende -hier niet zichtbare- moer IN de kop van de bankschroef.
4) het hele handeltjes vervolgens RECHT in elkaar te lassen en glad te vijlen.
5) het fabriceren van de schroefjes waar de bekken mee vast zitten en de dwars spil van de draadstang.
Nou weet ik zo zachies aan donders goed dat ik heus niet " de enige en al of niet zaligmakende" aankomende 7e massinist was die dit heeft gefabriceerd, maaaaar over de laatste 50+ jaar heppik nog nooit iemand getroffen die dan zei:" Wacht jij nou eens even praatjesmaker dan zal ik mijn bankschroeffie even halen"
Bijlagen
Bankschroefie-Aug-16-2018 (6).JPG
Bankschroefie-Aug-16-2018 (6).JPG (115.05 KiB) 3648 keer bekeken
Bankschroefie-Aug-16-2018 (5).JPG
Bankschroefie-Aug-16-2018 (5).JPG (53.79 KiB) 3648 keer bekeken
Bankschroefie-Aug-16-2018 (4).JPG
Bankschroefie-Aug-16-2018 (4).JPG (52.56 KiB) 3648 keer bekeken
Bankschroefie-Aug-16-2018 (3).JPG
Bankschroefie-Aug-16-2018 (3).JPG (75.06 KiB) 3648 keer bekeken
Bankschroefie-Aug-16-2018 (1).JPG
Bankschroefie-Aug-16-2018 (1).JPG (59.18 KiB) 3648 keer bekeken
Bankschroefie-Aug-16-2018 (7).JPG
Bankschroefie-Aug-16-2018 (7).JPG (65.74 KiB) 3648 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door leo-shof »

Zonde om te gebruiken Harry
Dat moet je op de schoorsteenmantel in de kamer zetten
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat moet je op de schoorsteenmantel in de kamer zetten
Daaaar is reeds heeeel lang geleeeejuh door DE Direktie persoonlijk HET veto over uitgesproken Leo :lol: ......oud ijzer hoort in de werkplaats aldus de gezagvoerder. :roll:
Het " bewaren van ouwe meuk" kan soms verrassende en ook waardevolle resultaten opleveren, maar in mijn geval zijn het dus meestal " stukken oud ijzer" en met wat mazzel zijn ze in heel uitzonderlijke gevallen "van brons" :lol: Ik ben NU dus bezig om AL het door de jaren vergaarde onder de noemer van " DAT kon nog wel eens van pas komen" maaaaar verder waardeloze ouwe ijzer weg te sodemieteren in de oud ijzer kontainer bij de re-cycling stek.Er zijn b.v. stukkies ouwe en roestige pijp en ander soort bij welke ik al meesleep sinds mijn reeds lang vervlogen dagen in de vorige eeuw " Langs de Diek" in Sliedrecht :roll: ......zeshonderd en 88 keer heb verlegt en verschoven :lol: .....NOu is't dus uiteindelijk afgelopen met dat gelazer :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nou even dimmen Hogeboom met die drieste plannen om van alles weg te sodemieteren. Straks heb je weer eens een klusje en dan grijp je mis.
Maar misschien heeft de directie het beeld van het Museum in Olst voor ogen. Alles bewaren.
Het is alweer 3 jaar geleden dat ik met Bertus op bezoek was bij je zuster en zwager Frans. :-D

Museum Olst.jpg
Museum Olst.jpg (140.01 KiB) 3569 keer bekeken
Prachtige werkstukken trouwens die je op je plaatjes laat zien; zuinig op zijn.
Zelf heb ik van de opleiding Machine Bankwerken bij Werkspoor (60 jaar geleden) nog steeds de eigen gemaakte krompasser, steekpasser, hamer, zaagbeugel en centerpons. Onverwoestbaar spul waarvan ik geen afstand kan doen. Dat doen ze later dan maar.
Ooit had ik ook een zelfgemaakt ponsmachine en een model sieraambeeldje, maar die zijn helaas verloren gedaan.
Groet, Paul G.
P.S. Het water in Kampen lag er vorige week niet bijzonder laag bij. Daar heb ik geen plaatjes van gemaakt.
Ik hou de rivier voor je in de gaten. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de eigen gemaakte krompasser, steekpasser, hamer, zaagbeugel en centerpons.
Nou zal ik Allen dus maar iestsie voooor zijn.....foto's Paul a.u.b :lol: Na 60 jaar mag je best wat te koop lopen met je vakbekwaamheid Paulus.......WAAAANT " zo maaak'n ze ZE jaaa nait meer!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Allen »

Ja @Paul, foto's.

Ik zal ook even een lappie tekst plaatsen.
Even verder kuffelen over een bankschroeffie.

Mooie werkstukkies @Harry, mooie werkstukkies.

Ik had mijn jongste zoon aan de 'kuierdroad', dat is praten over een afstand via een draadje
maar tegenswoordig ook zonder draadje en zomaar door de lucht.
Dat van m'n verdwenen bankschroeffie zat mij nogal dwars.
Ik kwam er met hem over aan de praat en tot mijn stomme verbazing zei hij:
"Ooh maar 'dat ding' heb ik op een provisorisch werkbankie op zolder staan".
Ik wist niet wat ik hoorde!
Dus toch niet door de directie 'met de muziek mee' gestuurd.
Ik had ook losse bescherm bekplaatjes van een zacht metaal, om kwetsbate klemstukkies
niet te beschadigen, maar of het nou lood, zink of plaat was?

Nu we toch bezig zijn:

Schroefdraad:
Met de hand en een wringijzer zelf schroefdraad tappen en snijden was ook niet mis.

Vijlen:
Het vlak vijlen van een stukkie ijzer daar had ik een gruwelijke hekel aan en het haaks vijlen was helemaal een crime.
Mijn opmerking toentertijd dat WE toch een schaafbankie, een vlakbankie, een freezemachientje, een draaibankie
et cetera hadden werd NIET geapprecieerd en ik kreeg de indruk dat mijn werkstukkies uiterst kritisch werden
gemeten en bekeken.

Lassen:
Elektrisch lassen daar was ik wel goed in. Niet bakken, maar echt lassen. Een las afleveren zonder een stukkie slak er in,
machtig man.
Ook het stapellassen (verticaal opgaand lassen van onder naar boven) ging mij heel goed af, ook geen slakkie in de las
te bekennen en de slak liet vanzelf al iets los. Kreeg van de meester sowieso 95 ptn, :( de 100 ptn waren voor de meester zelf. :?
Ook het lassen van een flens op een stukkie pijp ging mij goed af. Verschillende diktes.
Een flens had bijvoorbeeld een dikte van 30 mm en de pijpwand bijvoorbeeld 10 mm.
Dus van dik naar dun lassen, of andersom natuurlijk. :)

M'n bankschroeffie met aambeeldje en een bekbreedte van 100 mm, productie jaar 1962 denk ik zo.
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Man man, een bankschroefje maken terwijl die dingen te koop zijn.
Wij moesten een drijfstangetje prutsen, ook niet makkelijk, ik zal eens zoeken tussen alle oude auto's en onderdelen het ligt er vast tussen.
Verder een dobbelsteen en een kaarsenhouder als voorbereiding op de toekomstige werkkring, bij dood schip dobbelen bij kaarslicht :-D .
Het ergste vond ik bij electriciteit zo'n huisinstallatie in elkaar flanzen, wat een geneuzel.
Smeden, dat was pas wat. Uit een moppie ijzer iets bruikbaars fabrieken, helemaal te gek.
Nou ja ze moesten ons een beetje discipline bijbrengen dus afmatten die gasten.
Als wraak hebben we de Fiat 500 van zo'n beul over een hekje in een tuintje getild.
De volgende dag was het nog lang onrustig.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Allen »

Als wraak hebben we de Fiat 500 van zo'n beul over een hekje in een tuintje getild.
@Jan wees nou voorzichtig met het hier neerpennen.
Of ist inmiddels verjaard. 🤣🤣
Grtn @Allen


Plaats reactie