Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat dat allemaal met het bos van Harry te maken heeft...
Klein stukkie bos Jan...klein stukkie bos, maar dan nog wel echte ouwe bos, jammer dat die Engelsen er vroegaah al het dikke harde hout uit hebben gezaagd, maar wel plenty schaduw :lol: Ik ben al een poossie in grote tweestrijd omdat er een ouwe knijter van een Larix veeeel te dicht bij de toko staat en "als" tie omgaat in een storm DAN heppik een groot probleem.Het giga nadeel hier is dat de grond boven laag op de rots ondergrond vrij ondiep is, DUS is het wortelstelsel ook bekant altijd een plat piza achtig gebeuren, behalve als je mazzel hebt dat er een paar dikke wortels in een spleet in de rotsen zijn gegroeid.Na die orkaan Juan in 2003 bleek dat ook een van DE redenen te zijn dat er een hele partij van "mijn" mooie dikke ouwe pines en/of larix'n het loodje hebben gelegd.
Je kunt het nog net zien bij de ene foto hieronder, de rand van die piza wortels van die gevelde den steekt net boven die andere boom uit. Op de andere foto-nadat de stam was gezaagd- flapte het hele wortel gebeuren weer plat....noujaaa "plat"
Bijlagen
Juan-2003-plat.jpg
Juan-2003-plat.jpg (202.67 KiB) 4876 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

...dus als je'm mbv een talietje of 2 weer rechtop had gezet, wat water en mest had gegeven en de grond een beetje aangestampt, zou hij er nu nóg staan...
tsja.. :roll: ...je bent amateur houthandelaar of niet.... :-D
Jullie zijn zo te zien wel grote fans van de Basken, te zien aan die grote Baskenpetten van jullie.. :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

mbv een talietje of 2 weer rechtop had gezet etc.....grote Baskenpetten van jullie
Jaaa ik moest m'n haar nog kammen Jan :lol: en dat "rechtop zetten" idee IS opgekomen....maaar toch een beetje te link.
Hier is er nog eentje die plat ging i.v.m. die piza wortels :(
Bijlagen
Hemlock-Backyard-Oct-2014 (1).JPG
Hemlock-Backyard-Oct-2014 (1).JPG (270.99 KiB) 4866 keer bekeken
1-September-2009-hh.jpg
1-September-2009-hh.jpg (119.58 KiB) 4866 keer bekeken
Stam-Endss-2009.jpg
Stam-Endss-2009.jpg (105.61 KiB) 4866 keer bekeken
Kap-09-09-2009-BlackSpruce.jpg
Kap-09-09-2009-BlackSpruce.jpg (160.33 KiB) 4866 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

Bij die ene doorsnede-foto....
Zijn die donkere plekken op die doorsnede het gevolg van vroegere bosbranden ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij die ene doorsnede-foto....etc.
Kwait nait Jan...ik ben slechts tijdelijk aangesteld als " dienstdoende boswachter" :lol:
Het is me niet bekend dat er serieuze bosbranden hier bij mij in de buurt zijn geweest.......maaaar...ik meen in 2010...was ik toevallig even in Nederland en schrok me het lazerus toen mijn zuster zei: " Ik zag net op de TV dat er bosbranden bij jou nin de buurt zijn"....en dat was zo...hier wel een km of wat vandaan, maar TOCH even nerveus....waaaant ondanks dat er toen met man en macht tegenaan werd gekleund zijn er toch meerdere huizen afgebraand.Er si hier dus ook altijd in de zomer een "open vuur verbod" en het moge een ieder duidelijk zijn dat dit door "ieder zinnig mens" heel serieus wordt genomen. Op het verkeerde moment met een beetje wind kan eeen vonkie schrikbarende gevolgen hebben. Het zal je dus NIET verbazen dat ooook hier-net als elders in de wereld- idioten wonen die dan zo nodig de flinke jongen uit moeten gaan hangen en dan WEL een vuurtje stoken om wat worstjes te bakken. Gelukkig zijn er dan wel nuchtere personen die dan de RCMP bellen etc. etc......als die dan tesamen met de Firechief even langs komen- en daaaar zijn ze HEEEEL rap mee.....DAN is het stoken geheid AFgelopen!! :lol:
Als je ziet wat er in BC aan de hand was/is of b.v. vorig jaar in Fort MacMurray in Alberta DAN scheit je spontaan in je zondagse pendekkie!! Ik ben vroegaah in de Yukon wel eens langs een GIGA bosbraand gevlogen en als je dat van bovenaf bekoekeloerd dan kun je slechts hopen dat je DAT nooit mee hoeft te maken.....da's haast " voor-wereldlijk" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Recentelijk werden de steeds slechtere tijden voor het geblinddoekte wijffie met dat ouwe weegschaaltje bij de buren nog weer eens heel duidelijk.Ze stond hier in de kraant. :(
Bijlagen
CH-MacKinnon-09_29_2018_original.jpg
CH-MacKinnon-09_29_2018_original.jpg (218.83 KiB) 4918 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jos liet op een van zijn fraaie plaatjes zien hoe zo'n kolenkar bij het kolen bunkeren zijdelings leeg wordt gekiept in een schip.Dit deed me denken aan een zelfde soort foto welke ik ooit zag i.v.m. de Gips Mijnen hier in Nova Scotia. Momenteel ligt dat hele gips-mijn-verhaal hier bekant op z'n reet, maar er is hier vlakbij nog een producerende gips mijn van National Gypsum ( Eigenaar van de "Gypsum Centennial" bulkfiets met een van de eerste computer gestuurde mono rail br.stof inspuit systemen er op, 3 verstuivers per poot, per toverdoos in een Airco ECR aan/af clicken!), het gips wordt via trein-hopper-wagons naar de laadhaven hier vlakbij in Dartmouth gebracht en dan gaat het hele zooitje keien naar de USA waar er gips plaatjes van worden gemaakt. DAAR hadden ze vroegaah nooit een concessie aan die Yanks voor af moeten geven....maak die gips plaatjes dan maar hier TER plekke, anders laat je die keien maar in de grond zitten :mrgreen: ....aaahwel, da's een typisch Canadees verhaal van " gaten graven en bomen omzagen" en dan raken we zoooo in de politiek gezizagd en dat is baaie slecht voor Jossie z'n ademhaling......DUS dat doen we nait.
Regelmatig sta ik hier voor het spoor te wachten als er zo'n kiiiiilooooometers lange gips trein langskomt....aaahwel. Hier bij ook een referentie naar Gips mijnen in Nova Scotia, een paar ouwe plaatjes en ook een paar nieuwerwetse " Rotary Railcar dumpers" om die spoorwagons even rap leeg te kiepen hier vlakbij in Dartmouth. D.w.z. vroegaah kiepten ze die hele spoor wagon om, tegenwoordig hebben ze geloof ik " bottom-dumpers" als ik die treinen voorbij zie komen.De plaatjes zijn van het net gepikt.
Er komt trouwens weer wat leven in de Goud mining bisnis hier in N.S., maar da's een andere zigzag. :roll:

http://nsminerals.atspace.com/Windsor.html

https://www.youtube.com/watch?v=IlfQKgaUH4c
Bijlagen
Gips-wentworthJennison2.jpg
Gips-wentworthJennison2.jpg (52.5 KiB) 4819 keer bekeken
Gips-wentworthJennison4.jpg
Gips-wentworthJennison4.jpg (41.88 KiB) 4819 keer bekeken
GipsNova_Scotia_location..png
GipsNova_Scotia_location..png (138.29 KiB) 4819 keer bekeken
Gips-hfx-quarry-1.jpg
Gips-hfx-quarry-1.jpg (73.49 KiB) 4819 keer bekeken
Gips-Stcroix.jpg
Gips-Stcroix.jpg (57.46 KiB) 4819 keer bekeken
Gips-Rotarydumper-patent.png
Gips-Rotarydumper-patent.png (35.43 KiB) 4819 keer bekeken
Gips-208165.jpeg
Gips-208165.jpeg (53.04 KiB) 4819 keer bekeken
Gips-Halifax_from_the_air.jpg
Gips-Halifax_from_the_air.jpg (58.91 KiB) 4819 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

WEEEEEED....in Canada!

THE Canabis Act.

https://www.canada.ca/en/services/healt ... nabis.html

Notitie:
En dan te bedenken dat ik vroegaah hier -als ik ging kamperen in de Rockies- nog geen pilsje mocht drinken bij m'n tentje OF als we ergens gingen eten en een van m'n dochters vroeg " of ze ook een klein slokkie wijn mocht of zo"...dan brak de pleuritus uit als de serveerster het per ongeluk zag........DAT mag niet :lol:
Maaaar zong Wim Sonneveld in zijn fraaie lied " Het Dorp".......NU gaan we vooruit, NU wonen we in betonnen dozen en kunnen de plastisc rozen zien op het dressoir bij Mien...( of woorden van gelijke strekking!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jan V+D uut Warken maakte - ondanks dattie druk is met opruimen-nog een ware opmerking...."we" leren niet van onze geschiedenis....dus ik dacht , laat ik dan maar een triest plaatje met een nadenkertje plaatsen :(
Bijlagen
BruceMcKinnon-UnderTheBus1.jpg
BruceMcKinnon-UnderTheBus1.jpg (110.14 KiB) 4664 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij gebrek aan een beter Kombuisplekkie plaats ik dit verhaaltje dan maar hier....kennelijk liepen er vroegaah op de dijk tussen Deventer en Olst wel personen rond die niet met zich lieten spotten :lol: , zie hier onder:
Bijlagen
Olst-Woonwagenbewoners.jpg
Olst-Woonwagenbewoners.jpg (223.21 KiB) 4546 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie