Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Midden op de oceaan de roerkoning plus roer verliezen, zouden ze bij vd Giessen & Zn in 1922 sloppy werk hebben geleverd?
"Sloppy wark" bij van der Giessen??.......Ik was ter jaa nait bie!! Maaar ik denk dat de kneep in het gietwerk van het roerframe zat...toendertijd hadden "ze" dat soort gietwerk nog niet volledig onder de knie zogezeid.
Ergens in mijn verzameling "papier werk".....( dat volgens mijn dochter onmiddellijk IN de brand wordt gestoken als ik er niet meer ben! :lol: ) ergens dus in die dozen zitten foto's etc. etc. van een soortgelijk bakkie van pak weg 1994 hier in Halifax.
Het betreffende schip was net in dok geweest in Noord Europa maar "ze" hadden niet goed opgelet bij het vastslaan van de onderste roer-pintle in de hak......tijdens slecht weer op de oversteek verloren ze dus die pintle en had het roer geen steun meer aan de onderkant.De kwaliteit van roerkoning en frame etc. was inmiddels zodanig dat er niks afbrak, WEL was de roerkoning zo krom als een hoepel EN was de komplete stuurmachine van de fundatie gerukt....ZOdanig dat die handige flikkers van massinisten daar even rap een kist omheen bouwden en de hele handel vol met beton hadden gestort. Ze hadden geen problemen met de schroef en die ouwe was goed bij de les......achteruit varen met die handel EN sturen met de boegschroef!!We hebben toen de hele hap gefikst in hetzelfde gegraven dok waar de Bilderdijk in lag!
Tot mijn stomme verbazing vondt ik die bewuste kromme roerkoning in mijn toverdoos! :roll:
Bijlagen
Copy of Roerkoning-gebogen.JPG
Copy of Roerkoning-gebogen.JPG (197.43 KiB) 3054 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Midden op de oceaan de roerkoning plus roer verliezen
Het valt me mee dat hier alles er nog aan zit. :wink:

Southern Belle rudder.jpg
Southern Belle rudder.jpg (205.39 KiB) 3038 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het valt me mee dat hier alles er nog aan zit
Doet me denken aan die foto die ons aller Theodorus H.( R.I.P.) hier af en toe placht te plaatsen van een bulkfiets met een half afgerot roer en een schroef waar een blad van miste of zo.......maaar " niks in de weg" en een Certificaat voor nog een reissie over de Atlantic in de winter :mrgreen:
hoe zo'n duikboot er verder van binnen uitzag,echt wel interessant.
Dit schrijft Jacob elders op Kombuis en nu schiet me wat te binnen, kom ik dus op terug! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hoe zo'n duikboot er verder van binnen uitzag,echt wel interessant.
Dit schreef Jacob Bothof recent ergens op Kombuis, ik ben alweer vergeten waar precies…hoe dan ook, het bracht een vroegere en zeer interessante belevenis weer boven water in mijn grijzende cellen, als volgt.
( Trouwens ook best mogelijk dat ik het al eerder hier heb verteld!)

We schrijven de Dag des Heren 22 Mei 1992 en in die dagen scharrelde ik veelvuldig langs de Halifax waterkant i.v.m. diverse klussen a/b van veelal Koopvaardij schepen. Als er in die dagen – toen het redelijk drukker was hier in de haven dan heden ten dage!!-een kollega massinist, kon niet schelen wie of waar dan ook vandaan een klein klussie had of verlegen zat om het een of ander “wat in feite het zout in de pap niet waard was”…dan fikste ik dat even voor hem, hetgeen meerdere malen resulteerde in grotere klussen bij een volgens bezoek……maar ik ben nog niet eens begonnen en lig gelijk al een zig zag koers voor! :lol:

Ik weet het nu niet meer precies, maaar ik had gehoord, gelezen of gezien vanaf de brug dat er een Nederlandse onderzeeboot voor de kant lag bij de Canadese marine Basis.
De Canadese Marine was indertijd druk bezig om nieuwe of nieuwere onderzee-ers op de kop te tikken, ik meen dat hun boten toendertijd van WW2 of vlak er na vintage waren en de Nederlanders probeerden de hun toendertijd nieuwe Dolfijn klasse aan de man te brengen. ( Ik herinner me ook vaag politiek geneuzel in Den Haag i.v.m. Nederlandse onderzee-ers naar Taiwan of/en Zuid-Afrika, maar dat terzijde!)
Hoe dan ook Hr.Ms. Dolfijn ( 5808) was op “ verkoop bezoek in Canada” en lag hier zogezeid pontifical voor de kaai in Halifax. Net als Jacob Bothof was ik nooit eerder op zo’n nie bang nie onderwater bootje geweest en was wel nieuwsgierig naar het e.e.a.
Het was een mooi dag in Mei….ik had een doorlopende toegangs pas voor de Marine Basis hier i.v.m. verschillende recente klussen….DUS gedachtig de Dolfijn spreuk “ Ik zal voorgaan” stond ik midden op de middag voor de Marine poort en even later vlak voor de statietrap van de Dolfijn op de kade met m’n truck.
Toen ik het raampie opendraaide en aan die op wacht staande Marinier vroeg : “ Zijn er nog loslopende massinisten aan boord”…toen liet die gozer bekant zijn geweer vallen van verbazing!!
OP de Canadese Marine basis en dan een andere Jan Kaas in een truck bekant klem op de statie trap….aaahwel.
In eerste instantie was hij niet al te vriendelijk, maar toen ik hem vertelde dat ik de vijand wel even in het snotje zou houden voor hem, als hij even de “ stoker van de wacht” voor me opscharrelde…toen ontdooide hij een beetje en wist te vermelden dat de complete hoge druk de wal op was om onderzee-ers te verkopen….het kon dus niet mooier en weg was ie naar beneden.( Als de Canadezen toendertijd naar die Nederlandse Marine verkopers hadden geluisterd dan had dat de Canadese belastingbetaler bekant een “ nie bang nie bootje vol met begonia’s” gescheeld maar da’s weer een ander verhaal!)
Even later kwam ie terug met een technische meneer…wiens naam ik hier in mijn archief heb…die ik in zijn Moederstaal kon vertellen over al dat bealstinggeld dat ik vroegaah in Nederland had betaald en die me vervolgens staande de vergadering uitnodigde om aan boord te komen.
Om een momenteel in mijn geheugen ietwat wazig verhaal maar kort te houden, binnen de kortste keren had ik mijn truck ergens achter een boom gezet, hadden we die Dolfijn bekeken en zat ik aan het kouwe bier met een kopstoot jenever in een klein bloemenvaassie erbij! Die Marine jongens weten van schoot-an en in die dagen kon ik in iedere lange poot best een flessie jenever leeg gieten als het zo te pas kwam……toen bleek dat hij net als ik vroegaah met een ons beiden goed bekende hydrauliek specialist had gewerkt, hij bij de bouw van zijn splinternieuwe onderwater nie bang nie bootje en ik vroegaah langs den diek, toen was het lek boven water.
Die marine klanten waren op de retour reis van de Carib en zouden van Halifax linea recta naar de Lage Landen …ze waren duidelijk niet al TE druk, en voor ik het wist had ik bekant een stuk in m’n reet zo groot als morgen de hele dag.
Toen ik belangstellend vroeg of ze “ toevalliger wijze” nog goed in de jenever stores zaten????.......TOEN bleek dat die boot bekant was afgeladen met Nederlandse ouwe en jonge klare in allerlei soorten en maten en ze wilden mij er best wel mee helpen voor een vrienden prijssie, want ze gingen toch noar huus hen!!
Er kwam een stoot jenever te voorschijn van onder kooien, uit torpedo buizen, van achter schakelborden, uit de bilge en noem het maar op. In eerste instantie waren ze wat schichtig voor eventuele problemen als “ze” mij zouden pakken bij de poort, maar ik wist ze te overtuigen dat ze daar niet bang voor hoefden te zijn want ik kwam regelmatig op de basis met van alles en nogwat in de bak van mijn truck, zo’n stel jugs vol gedistileerd water, stelde niks voor!
Ik heb toen onder toezicht en met behulp van Hare Koninklijke Majesteit’s Nooit nie bang nie Marine Onderzeebootdienst Personeel een ontiegelijke partij flessen-jenever over zitten gieten van uit flessen IN de 4 of 5 liter plastic jugs ( waar ze OOK plenty van hadden) ondertussen wel even proevende of het geen water was en vervolgens mijn truck voor de statietrap gereden en onder “ gewapende begeleiding” al die jugs met vuurwater achter in de bak gezet en uitgezwaaid door de hele handel met een flink stuk in m’n kraag naar huis vertrokken.
Goeie Nederlandse jenever was er toendertijd hier niet te koop en ik heb letterlijk jaaaaaren lang van die “ special import” genoten.
PS: Ik zie net dat die Dolfijn pas in 1993 in dienst is genomen, deze belevenis was in 1992, ze waren toen dus nog in training kennelijk.
DE jenever is inmiddels reeds lang verdampt, maar het kranten artikeltje en fraaie Delfts Blauwe tegeltje is er nog van over!
Zie hieronder.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zr.Ms._Dolfijn_(1993)

https://marineschepen.nl/schepen/drie-c ... boten.html
Bijlagen
Dolfijn-Halifax-1992.jpg
Dolfijn-Halifax-1992.jpg (238.26 KiB) 2993 keer bekeken
Dolfijn-Baltic.jpg
Dolfijn-Baltic.jpg (307.75 KiB) 2993 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jacob Bothof »

Harry, een leuke story van de HMS Dolfijn.
In mijn stageperiode bij RDM 1966 lagen 2 onderzeeers in het dok, welke dat waren weet ik niet meer.
De ene was een 1 buis boot , de andere was een 3 buis boot.
Ex marinemensen uit die periode weten nog wel welke dat waren.
Misschien kunnen zij me helpen om die grijze massa weer een beetje te activeren :)
In de jaren '60/61 ben ik met een Van Ommeren bulker een paar keer in Haifa geweest,
toen lag er ook een Nederlandse U-boot voor de kant.
Bezoeken , ho maar, alleen het hele Hoge Gezag met veel strepen, met of zonder krul
mochten er een kijkje nemen en waarschijnlijk van diverse gratis versnaperingen genieten :lol:
De lagere goden gingen aan de wal van hun duur betaalde drankjes genieten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Inderdaad een (zoals gewoonlijk weer) leuke posting en bedankt voor de links. Vooral die van de driecilinders vond ik interessant. Wat ik mij afvraag is het volgende: bij de driecilinderklasse wordt altijd alleen maar gepraat over de voordelen, zoals betere stabiliteit, geen vaste ballast nodig, grotere sterkte door kleinere diameter, enz. Maar er zullen toch ook wel nadelen aan kleven? Want anders zou de opvolgende Walrusklasse geen ééncilinders zijn geworden, toch?
Heb alleen maar indirecte kennis van die U-boten. De NEVESBU, ooit gevestigd in Scheveningen, was de ontwerper van al dat onderwaterschoons. Wel eens samengewerkt met ze op technisch gebied en behalve dat ze kundig waren, waren ze ook overtuigd van hun eigen kennis en gelijk.
Verder een aantal collega's gehad die in de moeilijke tachtiger jaren in de scheepsbouw, bij de RDM terechtgekomen waren. Het Walrusproject gaf gegarandeerd werk voor 20 jaar, heel wat in die tijd. De (marine)bureaucratie en de hoeveelheid papierwerk nodig om een onderzeeboot te bouwen zijn zonder meer te vergelijken met het bouwen van een vliegtuig of een kerncentrale.

Dit is er geworden van de bouwplek, trouwens best een indrukwekkende loods:
Onderzeebootloods van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij op Heijplaat, als scheepswerf inmiddels ter ziele. Tegenwoordig is de loods onderdeel van RDM Campus en in gebruik als expositie- en evenementenruimte.
Adri
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooi verhaal, Harry! :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik weet verder weinig of niks van nie bang nie onderwater bootjes, maar de Canadezen hebben toen dus niet goed geluisterd naar de Nederlandse Marine verkopers en hebben zich een stel 2e hands Limey onderzee-ers aan laten smeren. Nou dat hebben "ze"....d.w.z. dus DE Canadese belastingbetaler!!!....geweten!!Toen ze met ik meen de 1e weer zeewaardig gemaakte ouwe Engelse boot , inmiddels omgedoopt naar " Chicoutimi" meen ik, naar Canada vertrokken, ging er ergens midden op de Atlantic iets helemaal fout, water in een openstaand luik :roll: ....vervolgens electrische kortsluiting en braaand! :( Middels de ontwikkelde gassen vervolgens een dood bemanningslid en bekant verzopen met de hele handel. Bootje weer terug naar dat eiland voor de Nederlandse kust EN het Canadese onderzee-boot financiele fiasco in 3 bedrijven nam een aanvang! :roll:
Mooi verhaal, Harry!
Eeeeh Jos.......uit het leven gegrepen!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zag ik op " Apeldoorn bellen" die fraaie Cambria hoog & droog op de rotsen en dat deed me denken aan de diverse " Navigatie bakkies" waar ik zo over de jaren tegenaan ben gestommeld :lol: EN hooopies voorbeelden hier op Kombuis.
Met een bootje wat kloojannen hier langs de kust blijft dan ook "link uitkijken" want is hier 1e groot water EN 2e allemaal keiharde rots onder water, dus het is een zeer "schoonuh saaack"om je zeekaarten-GPS-Navigatie komputor zaakies goed voor elkaar te hebben zodat je EN weet waar je zit EN een scheef oog op de stand van eb/vloed en dieptemeter houdt. :lol:
Net als overal kan " lokale bekendheid met de wateren" een voordeel zijn en ONbekendheid gekombineerd met achteloosheid kan soms fatale gevolgen hebben.
Zo kon het zomaar gebeuren dat een poossie terug een lokaal bekend duur en vrij groot wedstrijd zeiljacht van eigenaar wisselde, de nieuwe man kwam " from a far away mainland city" en ging er even tegenaan met zijn mooie speltje hier op de baai, waar je naast de diverse ondieptes ook enkele zeer bedriegelijke stekkies hebt, en zijn wedstrijddromen bleken van zeeer korte duur te zijn.! Ogenschijnlijk kan je b.v. zo maar tussen die vriendelijk ogende eilandjes door varen en je ziet dat ook wel gebeuren tijdens HOOG water en dan met een motorbootje met weinig diepgang of zo. Een wedstrijdzeiljacht met pak weg 8 ft diepgang is veelal een geheel ander verhaal.
En ZO werd een fraai en duur scheepie in ene KLAP omgetoverd in een wrak, als je met een mijltje of 7 met zo'n aangeboutte kiel volle bak op de rotsen klapt dan wordt de hele bodem/kiel structuur in een grote rotklap uit zijn fatsoen gerukt en in dit geval was de boot CTL verklaard.
Ik heb er ook nog wat glimmende dingetjes aan over gehouden voor een sloop prijssie :lol:
Zie het bijgesloten kaartje voor de lokatie en de foto met de rode pijl waar genoemd vaartuig "er even tussen door knetterde" :mrgreen:
Bijlagen
Micou+Island1.jpg
Micou+Island1.jpg (139.19 KiB) 2839 keer bekeken
Micou+Island.jpg
Micou+Island.jpg (239.89 KiB) 2839 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Allen »

Op pagina 44:
Harry G. Hogeboom schreef: 26 jul 2018 15:11 Tjaaa......DAT komt er van als ik in de buurt woon en op Kombuis wat reclame maak
v+d schreef: 26 jul 2018 17:51 Nou maak je borst maar nat, " Kijken kijken niet kopen" :wink:
Wellicht kunnen we in Giethoorn, dat overspoeld wordt door Chinezen, een wegwijzer neerzetten jouw kant uitwijzend.
>>> Kijk HIER :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen:

>>> https://www.rtvoost.nl/nieuws/296489/vi ... -giethoorn :shock: :shock: :shock:
Grtn @Allen


Plaats reactie