Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar ome Cor moest toch ook wat om de prijs laag te houden
Hij heeft er destijds heel wat gebouwd en ook verkocht en ik ben er ook niks "minder" van geworden! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat geneuzel over ouwe oliepotjes en motoooorn is allemaal verleden tijd :roll: .....maaar geen verleden tijd zijn de hele bijzondere vliegende zomer gasten uit Mexico/Florida hier in Nova Scotia, de Kolibri's oftewel Hummingbirds.....zij vermaken ons in de zomer met hun stuntvliegen vlak voor onze neuzen en vliegen als raketjes tussen de bomen door.
Er is van alles over deze miniatuur razendsnelle vliegmachientjes te lezen op het internet, ik heb wat foto's gejat van het internet, zie hieronder.
http://novascotianature.com/ruby.html
Bijlagen
Hummingbird.jpg
Hummingbird.jpg (54.01 KiB) 3244 keer bekeken
Hummingbird1.jpg
Hummingbird1.jpg (60.14 KiB) 3244 keer bekeken
Hummingbird2.jpg
Hummingbird2.jpg (65.98 KiB) 3244 keer bekeken
Hummingbird3.jpg
Hummingbird3.jpg (55.46 KiB) 3244 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Mart Hoogedoorn »

En ik maar denken dat die alleen in mien tuuntje dartelen op zoek naar zoetigheid ,Wij hebben daar flesjes voor aan de bomen hangen, gevuld met suikerwater en zuignapjes in de vorm van bloemetjes.Nu is het te koud voor ze ,winter hier en 13 graden,dus zijn ze jou kant op? :?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Mart ik geloof dat Harry whisky in zulke glaasjes in de bomen hangt, zullen die kolidingens daar wel blijven. 13 graden is wel koud Mart of heb je nu alle ramen dicht?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ramen dicht?
Mart heeft toch geen ramen in zijn huis? :wink:
Maar met 13 graden zal de snert wel smaken...
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jos en Jan, nee de ramen mogen nooit dicht en er zitten horren in voor de muggen etc.Dus nu gedoucht met heet water (electrische douchekop) en twee paar sokken overelkaar en fris trainingspak,en straks na de laatste kop snert zo onder de vette lappen tv loeren en naar de bosbranden in europa en de joenaaitmesteeds kijken.Hier nu veel regen na enige mnd zonder dus de reservoirs krijgen ook weer een slok. :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Als er weinig regen valt moeten er turbines gestopt worden van de hydro electric centrales,en dan andere die op vaste brandstoffen en gas draaien opgestart...en dat kost meer centjes die wij dan zien op onze rekening.Wij gebruiken rond de 200 kw/mnd,te samen met de ouwe onderhuurder en zijn ouwe koelkast....maar die doucht niet veel ha. :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mart ik geloof dat Harry whisky in zulke glaasjes in de bomen hangt
De Direktie zorgt dat er steeds vers suikerwater in die " trinkie par a me" bakkies zit Jan.......het zijn je reinste STUNTvliegers....voor en ACHTER uit!!.....hover als een helicopter, recht OP en met een bocht foetsie en zooo snel dat je grote moeite hebt om ze te volgen en dan met een cholere gang tussen de takken door en DAT allemaal in een beessie dat je bij wijze van spreken in je dicht geknepen hand kan houden.....onvoorstelbaar. Ik zag ze voor het eerst nu bijna 40 jaar geleden in British Columbia bij de tientallen en hier in Nova Scotia komen ze ieder jaar....sinds "ze" weten dat ik hier woon :roll: en ik dacht ....Kom zal ik dat die Kombuizers eens vertellen. :lol: en verduld daar wordt die Martje onder de bananenboom wakker :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nu Mart in Braziel weer wakker is :lol: kan ik gelijk van deze gelegenigheid gebruik maken om een fikse zig zag koers voor te gaan liggen :lol: Het betreft in deze dus duidelijk het "e.o." achter de titel " Haven van Halifax"....om misverstanden te voorkomen, dit doelt dus NIET op de " Evangelische Omroep" maar verwijst naar "en omstreken" :lol:
In de laatste National Geographic staat een bijzonder interessant artikel over de Basken Walvisvaart hier op de kust in Labrador, RED BAY aan de Straat van Belle Island om specifiek te zijn.Tijdens mijn verschillende bezoeken aan Newfoundland zag ik links en rechts referenties naar de walvisvangst, zelfs nog in het zeer recente verleden, zo als ook hier op de Nova Scotia kust.Ooit bij een bezoek aan Cape Race zag ik een giga pot grote walvissen-ZOveel dat ik ze niet kon tellen- al snuivende en spuitende met een cholere gang voorbij stomen, klem onder de Kaap...een ONvoorstelbaar gezicht.Wat nieuws voor me was is het feit dat de Basken dit reeds hier in de begin 1500's deden met groot sukses voor pak weg 50 jaar als ik het allemaal goed begreep.Dit deed me denken aan de Nederlandse Walvisvaart welke duurde tot de mid 1960ties.Omdat ik hier toch een zig zag koers vaar, wil ik me even niet verdiepen in de minder positieve, haast kriminele, kanten van dit bedrijf, dan raken we voorlopig niet uitgepraat.
Evert Sikkema maakte vorig jaar een zeer fraai schilderij van de "Willem Barentsz" in het ijs bij Antarctica, maar Evert was natuurlijk niet de eerste kunstschilder die dit onderwerp op doek vastlegde, Abraham Storck was hem een poossie voor :lol: Ik vond ook een verhaal van ene Zorgdrager van rond 1700. Hij zegt:
Quote:
Bloeijende opkomst der aloude en hedendaagsche Groenlandsche visschery. :
Waar in met eene geoeffende ervaarenheit de geheele omslag deezer visscherye beschreeven, en wat daar in dient waargenomen, naaukeurig verhandelt wordt. Uitgebreid met eene korte historische beschryving der noordere gewesten, voornamentlyk Groenlandt, Yslandt, Spitsbergen, Nova Zembla, Jan Mayen Eilandt, de Straat Davis, en al 't aanmerklykste in de ontdekking deezer landen, en in de visschery voorgevallen. Met byvoeging van de Walvischvangst, in haare hoedaanigheden, behandelingen, 't scheepsleeven en gedrag beschouwt.
Einde quotatie.
DE Noordse Compagnie werd pas in 1615 opgericht, zie hieronder.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordse_Compagnie

Het blijkt dus dat de Basken de Hollanders een pikheetje voor waren en een jaar of 10 geleden werd er een gezonken Baskisch Walvis schip gevonden in Red Bay op de Labrador kust, hetgeen resulteerde in een Unesco heritage site en een Canadees National Park.
Er is plenty over te vinden op het internet voor de detaillisten onder ons, dus hierbij slechts wat mooie plaatjes.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... alvisvaart
Bijlagen
Willem Barendsz en Tommy W. Vinke -EvertSikkema.jpg
Willem Barendsz en Tommy W. Vinke -EvertSikkema.jpg (161.26 KiB) 3181 keer bekeken
Walvisvangst_bij_de_kust_van_Spitsbergen_-_Dutch_whalers_near_Spitsbergen_(Abraham_Storck,_1690).jpg
Walvisvangst_bij_de_kust_van_Spitsbergen_-_Dutch_whalers_near_Spitsbergen_(Abraham_Storck,_1690).jpg (98.38 KiB) 3181 keer bekeken
red-bay-labrador.jpg
red-bay-labrador.jpg (62.15 KiB) 3181 keer bekeken
red-bay-labrador-map.jpg
red-bay-labrador-map.jpg (40.85 KiB) 3181 keer bekeken
RedBay-BasqueWhaling8.jpg
RedBay-BasqueWhaling8.jpg (28.26 KiB) 3181 keer bekeken
RedBay-BasqueWhaling9.jpg
RedBay-BasqueWhaling9.jpg (46.78 KiB) 3181 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door BenW »

@Harry, ik wil nog even reageren op je overzichtslijstje van de ontelbare vrijages met je liefdesmotor MAN. Ik heb zelf een blauwe maandag met een 10-cilinder MAN uit 1953 gevaren. Ben er nooit erg enthousiast over geweest. Met een wit ketelpak een carterrondje maken en zo zwart als een vliegende flikker er weer uitkomen. Telescooppijpen voor de zuigerkoeling die nog wel eens wilden breken. Wat je ook deed, altijd bagger in de spoelluchtreceiver. Spoelluchtbranden etc. Het enige voordeel wat je wel had was rust op het koppenbordes. Neen, geef mij maar Burmeister & Wain en meteen daarna Sulzer. Eens met een collega gevaren die ook MAN-ervaring had en van hem de volgende kreet overgenomen: MAN patent…..ellende zonder end.
Groet, Ben


Plaats reactie