Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

Mag ik zo vrij zijn ook een paar fraaie foto's van die beauty te plaatsen ? ter opluistering van je verhaal, uiteraard....
Geen idee waar ze vandaan kwamen...maar ik heb ze al jaaaaren.....
Bijlagen
Europa Zeilv_3.jpeg
Europa Zeilv_3.jpeg (223.97 KiB) 3787 keer bekeken
europa42ss.jpg
europa42ss.jpg (75.96 KiB) 3787 keer bekeken
europa50kc.jpg
europa50kc.jpg (88.93 KiB) 3787 keer bekeken
europa-1908.jpg
europa-1908.jpg (23.75 KiB) 3787 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar eh... hij kocht zich dan wel een potje, maar van oorsprong was hij kapitein bij de KPM.
Diezelfde KPM met die nachtelijke krakende tafel???....werpt dat geen smet op dit pure houten verhaal?? :oops:
Mooie plaatjes Theo en Jan, bedankt, ze zitten al in't archief :lol:
Bijlagen
Dhow-DaresSalaam-Zanzibar.jpg
Dhow-DaresSalaam-Zanzibar.jpg (323.62 KiB) 3761 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Aahwel, nu we toch een slingertje maken, gaan we eerst nog even naar Cape Breton, naar Louisbourg. Voor dat deze zigzag koers verwarring aanricht onder de lezers roep ik " Heb vertrouwen" :lol:
Het moge bekend zijn dat--in them days-- er hier op de kust wat afgeknokt is tussen de Fransen en de Engelsen.En onder de strakke regels van JossieUno...geen gelul over religie en politiek :roll: sla ik dus zijstraat niet in en vermeld slechts dat Louisbourg heden ten dage een Canadian Heriatge Site is, dus kennelijk belangrijk voor de Canadese geschiedenis. Al in 1713 waren de Fransen daar, maar ik meen in 1758 hebben de Engelsen die Franzosen d'r uitgetrapt. Nu scharrelen we van liever lede naar de periode van de Amerikaanse revolutie en in die tijd hielpen de Fransen de Amerikanen, zogezeid om de Engelsen flink dwars te zitten.
En zooo is het geKomen dat er op 21 Juli 1781 The Battle of Louisbourg plaatsvond. 2 Franse fregatten vielen een Engels konvooi van 18 schepen - beschermd door de Engelse Navy- aan en gaven de Engelsen een pak op hun donder. Nu "zie" ik de lezer denken..........is die Hogeboom nou helemaal van slag geraakt of wat is hier loos........nou dat is het overwegen waard, maar een van de Franse Fregatten was de Hermione van de Franse Generaal Lafayette, die daar in 1780...op 28 April om precies te zijn, mee naar Amerika was gezeild om de Amerikanen van hun steun te betuigen in hun vrij-heids kafuffle met de Engelsen en om die " Hermione de Lafayette".....daaaar gaat het mij nou net om......want de Franzosen hebben dat fraaie fregat historisch verantwoord nagebouwd sinds 1995 of zo, het is NU klaar en ze gaan er in 2015 mee naar Amerika. Een ieder die nieuwsgierig is HOE ze toendertijd dat soort grote schepen in elkaar spijkerden komt hier volledig aan z'n trekken, dat hebben die klanten flitsend gedaan..........waarvan akte. Over die Hermione, daar wilde ik het dus even over hebben.........voor we naar die houten kiel in Maitland gaan kijken. Informatie van het Internet.
Zie deze fraaie en bijzonder interessante video en ook de plaatjes hieronder, alsmede de knappe 3D video betreffende het bouwen van de " La Belle"..........daar kan ik niet tegenaan ouwe hoeren :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=QoOd1w0NjWI

http://www.youtube.com/watch?v=6JUS9zbd00o
Bijlagen
Louisbourg-Cap-Breton.png
Louisbourg-Cap-Breton.png (20.06 KiB) 3772 keer bekeken
Plan_de_Louisbourg_vers_1751.jpg
Plan_de_Louisbourg_vers_1751.jpg (77.28 KiB) 3772 keer bekeken
Louisbourg-Fortress.jpg
Louisbourg-Fortress.jpg (57.27 KiB) 3772 keer bekeken
Combat_naval_de_Louisbourg_1781.jpg
Combat_naval_de_Louisbourg_1781.jpg (60.69 KiB) 3772 keer bekeken
Hermione-Combatlouisbourg.jpg
Hermione-Combatlouisbourg.jpg (107.88 KiB) 3772 keer bekeken
Hermione_La_Fayette_WEB.jpg
Hermione_La_Fayette_WEB.jpg (137.95 KiB) 3772 keer bekeken
Hermione-dok.jpg
Hermione-dok.jpg (59.41 KiB) 3772 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als je dat goed bekijkt dan waren die Franzosen toch ook heel wat mans in de 1700's om zulke grote houten schepen in elkaar te knutselen. Het ziet er naar uit dat ze deze replica heel professioneel hebben aangepakt, in een dok en ook nog onder dak, al met al bijzonder indrukwekkend. Hier nog een paar plaatjes - ter leeringhe ende vermaek-voor we naar de kielbalk van de "W.D.Lawrence" in Maitland gaan kijken. WE beginnen met een fraai model, voor de goede orde.
Bijlagen
Hermione.jpg
Hermione.jpg (63.01 KiB) 3718 keer bekeken
Hermione (1).jpeg
Hermione (1).jpeg (11.46 KiB) 3718 keer bekeken
Hermione (2).jpg
Hermione (2).jpg (122.94 KiB) 3718 keer bekeken
Hermione (3).jpg
Hermione (3).jpg (133.3 KiB) 3718 keer bekeken
Hermione (4).jpg
Hermione (4).jpg (31.71 KiB) 3718 keer bekeken
Hermione (5).jpg
Hermione (5).jpg (79.09 KiB) 3718 keer bekeken
Hermione (6).JPG
Hermione (6).JPG (37.35 KiB) 3718 keer bekeken
Hermione (7).JPG
Hermione (7).JPG (34.17 KiB) 3718 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Aangezien ik op dit moment even TE druk ben i.v.m. een lekke band :lol: zoek ik eventjes een zijstraatje om dit onderwerp op het radarscherm te houden ........voor we verder gaan in Maitland met de " W.D.Lawrence"..........ik meen op 26 April heb ik het even gehad over Kingsport en daar zijn hier nog wat plaatjes van. Canning- zie foto- is in feite Kingsport. Het bijzonder trieste verschijnsel- althans in mijn ogen- is dat je duidelijk de negatieve consequenties ziet.......nu 125 jaar later......van een eens bloeiende scheepsbouw industrie welke hier bijzondere economische welvaart in Nova Scotia bracht, niet alleen het bouwen ( bij de duizenden in de regio!) en weer verkopen van schepen maar ook het gehele rederij gebeuren..........NU vrijwel volledig " met de muziek mee" :( .........gewoon omdat men geen kans zag om zich bij de globale ontwikkelingen aan te passen).........het enigste wat er van over is zijn " gedenkstenen" en hier en daar een werfje voor wat lokale maritieme diensten. De eerste 2 en de onderste foto getuigen daarvan.De masten foto is van het internet, de anderen van hh.
Bijlagen
Canning-bigelowyard3188.jpg
Canning-bigelowyard3188.jpg (64.14 KiB) 3648 keer bekeken
-Canning-bigelowyard3189.jpg
-Canning-bigelowyard3189.jpg (248.8 KiB) 3648 keer bekeken
Kingsport-Masts.jpg
Kingsport-Masts.jpg (137.92 KiB) 3648 keer bekeken
Kingsport-winter.jpg
Kingsport-winter.jpg (63.07 KiB) 3648 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jij woont daar toch maar mooi vlakbij een prachtig scheepvaartverleden, Harry. EWn zo te zien wordt dat verleden ook echt gewaardeerd en in ere gehouden.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zo te zien wordt dat verleden ook echt gewaardeerd en in ere gehouden.
Jaa, dat is wel zo Theo, maar net als in Griekenland..........met ook een glimmend verleden.........koop je daar in het HEDEN toch echt geen snee brood voor!! Maar voor een "houten bootjes knakker als ik" is het best wel interessant.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het ziet er naar uit dat ik nog wel even zoet ben met m'n lekke band, dus leek me het plaatsen van een plaatje met wat hout aan dek geen gekke oplossing. Je vraagt je dan af wat die schipper van die schooner dan wel of niet van stabiliteit af wist???
Hieronder wordt er hout geladen in Black Hole, Baxter's Harbour, net aan de andere kant van de Cape Split landtong, tegenover Kingsport. Da's nog steeds een wereld waar je mooi kunt verdwalen in je eigen achtertuin en voor niet al teveel centen je eigen stukkie bos, MET een paar sparren die geschikt zijn voor masten er gratis bij!! Vroegaah - nou jaa, een flink beetje vroegaah :lol: - kon je dat hier voor een habbekrats op de kop tikken. Zie hieronder na dit stukkie over HOE je vroeger hier een stuk grond kon regelen.

The Grant Process
From the earliest days of Nova Scotia as a British colony, virtually everything was Crown Land, held in reserve by government for settlement and development purposes. The availability of individual grants from within these reserves was promoted as a way to attract settlers. The land came at no cost, except for minimal administrative fees charged during the grant process. The only requirement imposed on the recipient was to settle and develop the acreage within a specified reasonable length of time.
Both new arrivals and those already established in the colony could apply to the Crown Lands Office for a grant. An administrative process was in place to regulate asking for and receiving land, and a paper trail was created at each step along the way. The digital resource presented here features 35 years of that surviving paper trail.
Prospective grantees petitioned the Governor of Nova Scotia for a grant of land, frequently identifying the location where they wished to settle. The request was made in a handwritten document, sometimes called a "Memorial," which used formula wording and presentation. The document might be written by the petitioner, but more frequently was prepared by a notary or Justice of the Peace, especially if the prospective settler had only limited literacy skills.
The Governor might consult the Executive Council regarding the grant, in which case the petition was annotated accordingly. He then initialed the document and sent a warrant to the Surveyor-General of Lands, directing him to survey a certain tract or number of acres in a specified location.
The land was sometimes surveyed by the Surveyor-General, but more often by an assistant or deputy who afterwards provided a description of the land to the Governor, as well as to the Surveyor-General of the King's Woods. The latter step was necessary in order to determine if the requested land had already been reserved for the Royal Navy, since large tracts of wilderness forest in the colony were set aside to provide masts and timber for naval vessels.
The Surveyor-General of the King's Woods issued a certificate permitting the grant, which was then sent with a warrant to the Provincial Secretary's Office, where a draft grant was drawn up. The Attorney-General signed or "placed his fiat" on the draft grant, after which the official grant was made out and signed by the Governor. A transcript of the final grant was also entered by hand into large bound record volumes kept in the Crown Lands Office.
The official grant was an oversized document written on heavy paper and often folded several times; the Great Seal of the Province (a large embossed red wax disc) was attached to it with a ribbon. The formal grant often became a prized family possession, and many such documents survive today in private hands.
The records digitized for presentation on this website trace the administrative steps leading to the final granting of a piece of land, but do not include the formal grant itself, stopping instead at the draft grant, which carried equal legal authority.
In addition to grants of land, "licences to occupy" were sometimes issued for water lots, islands, marshes, and beaches, or to permit temporary occupation of acreage ("to occupy during pleasure"). Licences were issued to individuals employed in the fishery, to petitioners who had already received a grant but wanted additional land, or to individuals who requested a licence until a final grant could be issued. For example....
• William Best was issued a licence to occupy Lot 4 in Windsor, on 23 April 1768. If he agreed to build and complete a house, at least 18 square feet in size, on the lot by 31 December 1769, he would be issued a grant for the property.

• Constant Connor requested a grant of land in 1787. His father-in-law had originally been issued a licence to occupy the land, but no actual grant had ever been issued.
Most licences to occupy were written on small pieces of paper, although one of a more official-looking nature was issued by Lieutenant-Governor John Wentworth to Thomas Thomson in 1796, and included the former's printed letterhead and seal.
Researchers will be particularly interested in the tidbits of biographical and family information which frequently appear in the petitions. The prospective grantee might give his age, the number of individuals in his family unit (sometimes naming them), his country of origin ("North Britain" "Scotland"), the date of immigration, any previous military service, and a mention of any land grants already received. On the other hand, some petitions are as simple as "John Smith and 145 others humbly request....," with the names of the others appearing only in the draft grant.
Petitioners generally fell into three broad categories — recent and/or needy immigrants, most of whom had come because they knew free land was available; military veterans, both officers and enlisted men, who were entitled to receive land in proportion to their rank; and Loyalist refugees settling in Nova Scotia after the American Revolution, who thought they had an excellent claim on the colonial government's largesse. While most petitioners were men, the records also reveal that more than a few women, usually widowed, were determined to support themselves by obtaining land from the government.
The stories told in the surviving petitions are as varied as the lives of the individual applicants, who offered the additional information in order to strengthen their requests.
• Roselena Shephard (or Rosana Shippherd) was born in Halifax in 1772, but her parents died and her inheritance was embezzled. She moved to Truro to live with David McKeen and his wife, but did not have any other means of support and therefore in 1786 she requested 250 acres of ungranted land.

• Thomas Cunningham submitted a memorial on behalf of himself and two unnamed brothers. He had been a Deputy Provost Marshall in New York during the Revolution. Afterwards his uncle, Captain Cunningham, advised him to go to Annapolis and supplied him with agricultural tools. Unfortunately the small boat in which he was traveling upset as he was coming ashore, and his clothes and equipment were lost overboard. In 1784 he was a teacher, requesting land at Wilmot.

• Abraham Parsell petitioned for land in Lunenburg County in 1786. He was a Loyalist from New Jersey, was married with three children, had lost the use of one limb, and had never been compensated for the property he had left behind and lost as a Loyalist.

• Edward Crawford, a Loyalist from Georgia, came to Nova Scotia in 1784. Although a warrant for land had been issued, he left it in the Secretary's Office and it was subsequently mislaid, so in 1791 he requested another one.
Crawford's situation may not have been unique. Edward Winslow wrote to Ward Chipman in April 1785, commenting on a meeting with Surveyor-General Charles Morris and Provincial Secretary Richard Bulkeley, who both informed him that "In many instances grants were made on personal and verbal applications, and it frequently happened when petitions were preferred that those petitions were considered as insignificant papers and were not preserved." [Rev. W.O. Raymond, ed., Winslow Papers, p. 296; F5254.9 W778 R273]
Bovenstaande Engelse text van het Internet.
Bijlagen
Schooner-Black-Hole-BaxtersHarbour.jpg
Schooner-Black-Hole-BaxtersHarbour.jpg (104.4 KiB) 3553 keer bekeken
BaxtersHarbour-Google.jpg
BaxtersHarbour-Google.jpg (71.83 KiB) 3553 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou, de lekke band is inmiddels vernieuwd, dus wordt het hoog tijd om verdere te gaan met die kielbalk in Maitland. Maitland is nog steeds niet bepaald het centrum van de wereld, dus ik stel me zo voor dat dit in begin 1870, nog minder het geval was. Om er dan een schoenertje in elkaar te spijkeren daar op het strand van de Baai van Fundy, dat kan ik nog wel zien, maar om er een knijter van houten windjammer te gaan bouwen en daar zo'n beetje alles wat je bezit IN te steken, DAT vergt toch LEF en inzicht en kompetentie omdat tot een goed einde te brengen.
Die William Dawson Lawrence had dat allemaal, want hij deed het.
Het hiervolgende gezegde staat op zijn naam:

“Labour is the genius that changes the forests into ships. All great results have been the results of anxious thoughts and care. Great undertakings can only be accomplished by study and work. A man need not know many books but he must know his trade and men.” – W.D. Lawrence, Maitland ship builder.

Vrij vertaald hh.

" Werk is het talent welke bossen verandert in schepen. Alle noemenswaardige resultaten waren het resultaat van nauwgezet nadenken en aandacht. Grote projekten kunnen slechts worden voltooid door studie en werk. Een man hoeft niet noodzakelijk bekend te zijn met veel boeken, maar hij moet z'n vak verstaan en z'n personeel kennen. W.D.Lawrence, Scheepsbouwer in Maitland.

Hieronder een paar plaatjes welke voor zich spreken. De foto's van dit Maitland deel zijn voor het grootste deel van ondergetekende, genomen tijdens een bezoek in 2009, aangevuld met enkele van het internet, b.v. Hants County Historic Soc. en Halifax Maritiem Museum.

De bouwhelling was op het strand achter dat stenen monument.
Bijlagen
WilliamDawsonLawrence1764.jpg
WilliamDawsonLawrence1764.jpg (23.98 KiB) 3475 keer bekeken
WDLawrence-Postzegel.jpg
WDLawrence-Postzegel.jpg (110.41 KiB) 3475 keer bekeken
wdlawrence-Tides-Trees.jpg
wdlawrence-Tides-Trees.jpg (58.52 KiB) 3475 keer bekeken
WDLawrence-Maitland.jpg
WDLawrence-Maitland.jpg (120.64 KiB) 3475 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat W.D.Lawrence dus de geschiedenis is ingegaan als een mannetjesputter blijkt wel uit o.a. het feit dat Playboy cartoonist Doug Sneyd........zelfs nog cartoons van de beste man heeft gemaakt.
Ik loop er nou al daagen over na te denken hoe ik een paar mooi wijfies bij dit " houten" verhaal kon betrekken :mrgreen: , maar dit kon dus wel eens de oplossing voor mijn dilemma blijken te zijn. :lol:

http://www.dougsneyd.com/
Bijlagen
DougSneyd-Playboy.jpg
DougSneyd-Playboy.jpg (66.39 KiB) 3423 keer bekeken
WDLawrence-DougSneyd.jpg
WDLawrence-DougSneyd.jpg (19.36 KiB) 3423 keer bekeken
WDLawrence-DougSneyd1.jpg
WDLawrence-DougSneyd1.jpg (43.12 KiB) 3423 keer bekeken
WDLawrence-DougSneyd2.jpg
WDLawrence-DougSneyd2.jpg (26.63 KiB) 3423 keer bekeken
WDLawrence-DougSneyd3.jpg
WDLawrence-DougSneyd3.jpg (33.38 KiB) 3423 keer bekeken
WDLawrence-DougSneyd4.jpg
WDLawrence-DougSneyd4.jpg (27.4 KiB) 3423 keer bekeken
WDLawrence-DougSneyd5.jpg
WDLawrence-DougSneyd5.jpg (21.76 KiB) 3423 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie