Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, hoor, opsturen hoeft niet. Ik vroeg me gewoon af of ze ook huid en dekken van zachthout hadden gemaakt. Ik weet weinig van het bouwen van houten schepen, maar gelukkig heb ik Mossel bij de hand en die wist daar destijds alles van. Die dacht toen dat ijzeren schepen niks zou worden en schrijft...

Afbeelding---Afbeelding

Afbeelding

Voor de dekken wilden ze nog wel grenenhout gebruiken, maar de buitenhuid moest toch eiken zijn. Vandaar mijn vraag hoe ze dat in Nova Scotia deden.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

De kwaliteit van Amerikaans grenen is toch wel zeer goed. Onze zoons hebben beide een boerderij, een gebouwd met inlands eiken en de ander gebouwd met Amerikaans grenen.
Bij het inlandse eiken is veel schade door houtworm, bij het Amerikaanse grenen is alles nog tip top in orde en dat kan nog wel een paar honderd jaar mee! Beide hokken zijn van ongeveer 1860.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Theo,
Ja de dagen dat je zo'n schip van een teakhouten huid kon voorzien........kun je zogezeid op de vingers van een hand tellen :lol: ...DAT kost kapitalen tegenwoordig. Mooi stukkie trouwens van die Mossel, bedankt.

Er werd hier in de regio vrijwel uitsluitend met " zachthout" gewerkt....en heb ook wel gelezen dat dit geen probleem was bij schepen die de koudere en Noord-Atlantische wateren bevoeren. Als zo'n schip de tropen opzocht dan werd het eerst van het nodige koperbeslag voorzien om te voorkomen dat de toredo worm zich En het schip te barsten vrat.
Naast die restricties op het zgn. Masthout, zullen ze ook best andere hardhout soorten hebben gebruikt zoals b.v. Maple ( soortement beuken!)

Jan
Amerikaans grenen...of zoals m'n Vader vroegaah zei : Oregon Pine..is piko bello hout, maar ook daar zijn weer variaties van kwaliteit in, net als bij eiken trouwens.........Rood Eiken, Wit eiken........enz. Stomtoevallig ben ik net wat hardhouten boom plantjes aan het poten en daar zat ook o.a. Red Oak en Black Cherry en ook eentje " Huppeldepup Buckeye" bij. ( de laatste is een kastanje :lol: , moet de goeie naam eerst weer gaan bekijken op ut boompie.)
Goede kwaliteit hout hangt ook veel af van het " behandelen"..wanneer het is gekapt in het groeiseizoen, hoe het is gewaterd en hoe het is gezaagd. Maar dit is een terrein en een vakkennis waar je een echte " houtboer" voor moet zijn en dat laat ik even schieten ondanks dat m'n overgrootvader klompenmaker was :lol:

Over " ouwe houtuh scheepies" gesproken, zie hieronder via Piet Sinke's Nieuwsbrief

Across China: Ancient shipbuilding struggling in modern times Huang Tangyang has spent most of his life working in a shipyard run by his family for hundreds of years in the coastal province of Fujian in east China. But now he is worried how long the business can survive. The 55-year-old in charge of the plant that produces wooden sailboats near Quanzhou Port, the starting point of the 2,000-year-old maritime Silk Road, has seen orders plunge, mainly from local fishermen. "We have to do a lot of repair work to make ends meet due to shrinking demand for new ships," he said. The junks Huang's family specialize in, also known as Fuchuan (Fujian vessels), represent one of the four major types of Chinese ships. They used to navigate the maritime Silk Road that links China, Southeast Asia and Western countries for trade and cultural exchanges. However, in today's era of steel-hulled ships, the traditional handmade junks have lost their allure and the industry is vanishing. To preserve the endangered craftsmanship, earlier this month the local government opened a museum in the provincial capital of Fuzhou, featuring the culture of Fuchuan through pictures and models.P "It is certainly progress that modern shipbuilding techniques have replaced old ones. But as a cultural heritage, Fuchuan needs more attention and protection," said Ding Yuling, a local scholar on maritime history. In 2010, the watertight-bulkhead technology of Fuchuan was inscribed in the List of Intangible Cultural Heritage in Need of Urgent Safeguarding by United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization, which found "today only three masters can claim full command of this technology". The junks are built with watertight compartments. If a cabin is damaged during navigation, seawater will not flood the other cabins and the vessel will remain afloat. The technology was later introduced to the West by explorer Marco Polo. In 1974, a 24.4-meter-long Fuchuan, manufactured in the Song Dynasty (960-1279), was salvaged in Quanzhou Port, recognized as the oldest and largest wooden sailboat found in the world.
With decline of the industry seemingly irreversible, neither of Huang's two sons is willing to take over the shipyard with only 14 workers, all family members.Huang's father Huang Chuzong, the former head of the shipyard, is deeply concerned that shipbuilding techniques passed from generation to generation could be lost soon. "The kids don't want to build Fuchuan, I can't help it," said the 79-year-old. "But I have asked them to learn making ship models to master the skills." Since he retired two years ago, Huang Chuzong has been immersed in creating Fuchuan models. He produces about 20 a year and sells most of them. In 2012, he spent eight months handcrafting a 2.3-meter-long Fuchuan model, worth 200,000 yuan (about 32,467 U.S. dollars). He wants to make it a family heirloom. "If our offsprings fail to make the business a success, I hope the legacy of our family can be carried on through the model," the elder Huang said. Though the father and son are struggling to sustain the business, they take great pride in the family's former glory in the Ming Dynasty (1368-1644), when the great Chinese explorer Zheng He made seven voyages to other parts of Asia and Africa on vessels produced by their ancestors. source : Enditem / Xinhua
ROUTE, PORTS & SERVICES
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mede door Jan en Theo ging er een lampie aan bij me betreffende de verschillende soorten hout.....ik wist dat ik er foto's van in m'n archief had.....maaar waaaar?? Dat lampie brand nu weer volaan, want in de vertrekhal van het Hamilton Ontario vliegveld ( net in de hoek van Lake Ontario, ZW van Toronto boven op het Escarpment) daar hangt een praaaachtig paneel met allerlei houtsoorten er in geplaatst. Mede hierdoor duikelde ik wat plaatjes op van zgn. "eigen kap" uit 2009, de laatsten vrijwel allemaal in de 125-150 jaar catagorie stammen.
Bijlagen
Wood-Hamilton-Airport.JPG
Wood-Hamilton-Airport.JPG (80.14 KiB) 2346 keer bekeken
Wood-Hamilton-Airport (1).JPG
Wood-Hamilton-Airport (1).JPG (136.52 KiB) 2346 keer bekeken
Wood-Hamilton-Airport (2).JPG
Wood-Hamilton-Airport (2).JPG (123.37 KiB) 2346 keer bekeken
Wood-Hamilton-Airport (3).JPG
Wood-Hamilton-Airport (3).JPG (134.98 KiB) 2346 keer bekeken
Wood-Hamilton-Airport (4).JPG
Wood-Hamilton-Airport (4).JPG (142.12 KiB) 2346 keer bekeken
Wood-Hamilton-Airport (5).JPG
Wood-Hamilton-Airport (5).JPG (171.38 KiB) 2346 keer bekeken
Kap-9-9-2009-Larix-BlackSpruce.JPG
Kap-9-9-2009-Larix-BlackSpruce.JPG (233.82 KiB) 2346 keer bekeken
Kap-09-09-2009-BlackSpruce.jpg
Kap-09-09-2009-BlackSpruce.jpg (135.52 KiB) 2346 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De laatste plakkies en wat rekenwerk :roll: Ravage na Orkaan Juan in 2003.
Bijlagen
Stam-Boles-2009.jpg
Stam-Boles-2009.jpg (89.4 KiB) 2346 keer bekeken
Juan-Logs (6).jpg
Juan-Logs (6).jpg (88.71 KiB) 2343 keer bekeken
Juan-Logs (19).jpg
Juan-Logs (19).jpg (49.28 KiB) 2343 keer bekeken
Juan-Logs.jpg
Juan-Logs.jpg (60.09 KiB) 2343 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Salvaged hardwoods" lees ik. Dat betekent waarschijnlijk dat er nu nog nauwelijks hardwood voorkomt? Roofbouw gepleegd?

Dat boek van Mossel kan ik je aanbevelen. Het is van 1859, maar een origineel kom ik nergens meer tegen.
In 1974 verscheen er onder auspiciën van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis bij Fontes Pers in Amsterdam een facsimile herdruk. ISBN 90 302 9602 X
Die is nog beperkt te koop, voor ongeveer 60 euro.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die is nog beperkt te koop, voor ongeveer 60 euro.
Je jaagt me weer op Kosten Horsten :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je jaagt me weer op kosten...
Ja, dat gevoel ken ik maar al te goed. Ik kan hier zo een metertje boeken aanwijzen die... Nou ja, laat ook maar. :?
Maar eh... voor die paar centen heb je wel wat moois, hoor. Achterin zit een mapje met 11 fraaie platen. Te groot voor de scanner, maar hier toch een indruk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ai-ai-ai Theo........bijzonder fraai getekende platen........en tjaa " die mooie boeken"...ik blijf voorgaats gaan :lol:
Aangezien ik voorlopig een poossie met de muziek mee ben, meende ik een beetje een punt aan dit verhaal te breien, nou jaaa "verhaal"...ut is misschien meer een zig zaggend scharreltochtje rond de Baai van Fundy van toen. Persoonlijk ben ik blij dat ik nog net van die " houten scheepsbouwers" echt in aktie heb gezien in Saoudie Arabia in de 1970ties, die met zeer beperkte middelen en nog meer beperkingen betreffende het beschikbare hout, daar op het strand in de bloedhete zon een dhow of een Sambuk in elkaar aan het spijkeren waren aan de boorden van de ons allen zo wel bekende Rode Zee, kan me nog wel voor m'n kop slaan dat ik toen slechts 2 foto's heb genomen. Ze bestaan NOG steeds in India en op de Oostkust van Afrika en ook in Indonesie- Sulawesie.......aahwel....hier nog een paar plaatjes uit het vroegere woonhuis, nu museum van William D. Lawrence in Maitland, de scheepsbouwer en reder met de dubbele poepdoos :mrgreen:
Bijlagen
Maitland-17-09-09.jpg
Maitland-17-09-09.jpg (67.37 KiB) 2239 keer bekeken
Maitland-17-09-09 (1).jpg
Maitland-17-09-09 (1).jpg (60.85 KiB) 2239 keer bekeken
Maitland-17-09-09 (2).jpg
Maitland-17-09-09 (2).jpg (97.24 KiB) 2239 keer bekeken
Maitland-17-09-09 (3).jpg
Maitland-17-09-09 (3).jpg (75.98 KiB) 2239 keer bekeken
Maitland-17-09-09 (4).jpg
Maitland-17-09-09 (4).jpg (70.28 KiB) 2239 keer bekeken
Maitland-17-09-09 (5).jpg
Maitland-17-09-09 (5).jpg (63.34 KiB) 2239 keer bekeken
Maitland-17-09-09 (6).jpg
Maitland-17-09-09 (6).jpg (68.09 KiB) 2239 keer bekeken
Maitland-17-09-09 (7).jpg
Maitland-17-09-09 (7).jpg (49.27 KiB) 2239 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Slechts eventjes opgevist voor een afsluitkreet binnenkort. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie