Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zo af en toe komt er een flinke bries hier bij de voordeur langs...deze keer hadden wij goed mazzel maar kregen de Newfies er een lik van mee.
Bijlagen
HurricaneChris-July-2018.jpg
HurricaneChris-July-2018.jpg (45.61 KiB) 2488 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Moest even nadenken wat die Harry nou weer voor een nieuw woord had verzonnen. "Newfies" LOL, maar die wonen wel op een interessant eiland en een speciaal soort die Newfies.

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Binnen blijven maar Harry, je bent pas ziek geweest :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Binnen blijven maar Harry, je bent pas ziek geweest
Ut geet aardig Jan....en die Chris is alweer veurbie!! :lol:
Harry nou weer voor een nieuw woord had verzonnen. "Newfies"
Da's een welbekende naam voor de bewoners van " That rock there in the sea" Adri!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Co »

Ja "newfies", ooit heb ik een boek van Annie Proulx
over New Foundland gelezen....wat leven wij dan in een weelde...
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Meestertje »

Halifax.... 2 maal daags je zee-inlaatfilter vol met die blauwe kreeften elastiekies :evil:
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

Pas maar op, Harry: op Joetjoep staan hoopies filmpies van dergelijke wowo's de zich niet generen om zelf op de deurbel van de havenmeester te drukken. En vooral sinds die met LEDjes uitgeruste drukknopjes.
Dan kunnen ze beweren dat bij de laatste servicebeurt de monteur het bruine draadje heeft verwisseld met een groengeel draadje.. :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Pas maar op, Harry:
WAT denkie Jan......sinds hier---ik meen in 2003? :roll: --- een echte orkaan via de voordeur naar binnen kwam, neem ik dat soort zaken heel serieus, dus eergisteren de boot aan de mooring " orkaanproof gemaakt".....beter "Bleu Jan dan Dooie Jan" zogezeid.......maar we hebben er hier verder niks van gemerkt.
vol met die blauwe kreeften elastiekies
Tjaa Meestertje, wat kan ik daar van zeggen, je lag zeker net naast een Lobster Restaurant waar ze die elastiekies in het water flikkeren, het is ook erg wreed hoe die lobsters levend worden gekookt, maar af en toe lust ik wel eentje. Ik ga er morgen even voor zitten en zal aan je denken! :lol:

Tjaaa…… en dan Newfoundland & Labrador Co, via het boek van Annie Proulx.

Historisch gezien tot aan vrij recente tijden DE laatste -1948- en ook tevens DE armste provincie van de Canadese Federatie.
ECHTER………”Vele laatsten zullen de resten zijn” sprak Vader Cats en momenteel is Newfoundland waarschijnlijk de rijkste provincie van Canada sinds ze “ In de olie zijn”
Toen in de laatste Jaren van de vorige eeuw- ik meen 1997- het Hibernia platform “ on stream” kwam werden de veelal armzalige Newfoundland rollen min of meer plotsklaps omgedraaid door de “olie-royalties”.
De NFL bevolking telt slechts een goeie half miljoen zielen, inmiddels zijn de olie prijzen wat in elkaar gezakt…….maaaar “ze” hebben daar ZAT en ook nieuwe olie en NU dus ook poen!!
Zie hieronder Wikipedia voor verdere info.

https://en.wikipedia.org/wiki/Newfoundland_and_Labrador

Ik ben veel op “ The Rock” geweest, heel veel met Newfies gewerkt en heb zo tijdens de diverse visites een kleine kollektie boeken over Newfoundland, haar bewoners en de geschiedenis van die rots bij elkaar gescharreld; naast het feit dat de Newfies mij wel aanspreken.
De Nederlandse connectie met Newfoundland gaat al een mooi poosie terug naar b.v. 1673 toen Michieltje de Ruyter- op terugweg of laat ik maar zeggen een Atlantic rondvaar reissie daar de boel in de brand stak en hoopies vis en andere buit meenam terug naar de Lage Landen. Dat was zo goed bevallen dat “ze” het volgende jaar weer terug kwamen en het zachies over deden.
( Even ter zijde: Michieltje was in de Middellandse Zee om zeerovers te bestrijden, werd naar West Afrika gedirigeerd door “ De Heren 17” om daar een Portugees Slavenfort over te nemen, zeilde naar de Carieb om daar de Fransen op Quadeloupe de pap zuur te maken ( dat ging niet echt goed geloof ik) en ging toen met de wind mee via de USA en Canadese Oostkust weer naar huis, maar trapte “en passant” op Newfoundland nog even een Engelse deur in!)

Michieltje heeft het allemaal zelf nog in detail beschreven in zijn journalen, waarvan ik hier nog ergens een “ in leesbaar Nederlands vertaald” exemplaar heb.
Als ik me goed herinner staat er “ergens op Cuba” nog een standbeeld van Michieltje als aandenken voor een van zijn dappere daden, ik denk dat je daar in Newfoundland te vergeefs naar zult zoeken.

https://www.heritage.nf.ca/articles/exp ... d-1673.php

Betreffende dat boek van Annie Proulx Co dat zal wel “ The Shipping News” zijn en inderdaad het toenmalige leven in de Newfoundland outports was om de drommel geen lolletje, met name de Engelse commerciele invloeden maakten vrijwel tot WW2 daar de dienst uit en net als vroegaah in Broabaaant waar de Fabrikant tegen de Pastoor zei:
“ Als jij ze nou bang houdt, dan hou ik ze wel arm”.
Ik denk zomaar dat daar van liever lede een einde aan is gekomen toen Newfoundland in 1948 een Canadese Provincie werd.
Als ik nou soortgelijke schrijverij “ drang op het roer” zou hebben als onze Weledele Kombuis vriend Theodorus Horsten R.I.P. dan zou ik warempel wel een interessant verhaal over Newfoundland in elkaar kunnen draaien n.a.v. veel persoonlijke bezoeken, kennissen op de Rock en vooral de boeken kollektie die ik heb……….maaaaar voor een ieder die er interesse in heeft verwijs ik naar Google en “Ge gaaaat t’r dan mar un peussien veur zit’n”
Ik kan echter niet nalaten om hier enkele Newfoundland plaatjes te plaatsen en naar enkele van mijn boeken te refereren als volgt:
( even goooguhluh en je weet van alles en nogwat over die boeken!)

This Rock within the Sea; A Heritage lost. Farley Mowat en John de Visser.
A Whale for the Killing. Farley Mowat.
The Outport People Claire Mowat.
Don’t tell the Newfoundlanders. Greg Malone.
Bijlagen
nl-crest.gif
nl-crest.gif (84.21 KiB) 2204 keer bekeken
ThisRockWithinthe Sea.jpg
ThisRockWithinthe Sea.jpg (37.33 KiB) 2204 keer bekeken
AWhalefortheKilling-FarleyMowat.jpg
AWhalefortheKilling-FarleyMowat.jpg (27.38 KiB) 2204 keer bekeken
The Outport People-ClaireMowat.jpg
The Outport People-ClaireMowat.jpg (30.16 KiB) 2204 keer bekeken
Don'tTelltheNewfoundlanders.jpg
Don'tTelltheNewfoundlanders.jpg (54.61 KiB) 2204 keer bekeken
basque-whalers.gif
basque-whalers.gif (201.21 KiB) 2204 keer bekeken
guy.gif
guy.gif (247.4 KiB) 2204 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Harry dat is weer baje interessant! Het verhaal van ons Michiel hoor ik voor het eerst. Die heeft potdomme heel wat uitgevreten en meegemaakt in zijn leven. Ga al die geschiedenissen eens op m'n gemak uitpluizen, bedankt voor de info.
En dat van Newfoundland interesseert me ook zeer, want ik vermoed dat ik, naast jou, één van de weinigen hier ben die ooit in levenden lijve een Newfie heeft ontmoet. In 1982 ben ik namens mijn, jouw welbekende, bedrijf deelnemer geweest aan een Economische Missie (niet lachen), samen met prinses Margriet en haar toen nog werkzoekende echtgenoot. De economische hotspots in Canada werden bezocht en voor een mij onbekende reden hadden ze toen ook St. John NFL uitgekozen. Waarschijnlijk omdat de exploitatie van Hibernia toen al werd voorbereid. De herinnering is wat vervaagd maar de (bijzondere) vriendelijkheid van de Newfies is me wel bijgebleven. En ik moet eerlijk bekennen dat ik de (bij)naam Newfie helemaal was vergeten.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het verhaal van ons Michiel hoor ik voor het eerst.
DAT is toch eigenlijk wel schandelijk om zoiets toe te moeten geven betreffende een van Neerlands meest belangrijke Historische en ook Maritieme persoonlijkheden. Het waren toen in De Lage Landen best wel spannende dagen en ondanks dat het dik 300 jaar geleden is konden "ze" zich in die dagen best politiek meten met meer mederne en recente wereld gebeurtenissen.Als een terzijde en als je je even verdiept in hoe de gebroeders de Wit aan hun eindje kwamen, dan gaan je haren recht overeind staan :roll:
Terug naar Michieltje verwijs ik " ter leeringhe ende vermaaeck" naar het boek : " Rechterhand van Nederland" van Ronald Prud'homme van Reine.
Dat is so wie so een interessant boek, maar hoofdstuk 6 " Over de Oceaan" begint op blz 123 en beschrijft de reis naar Algiers, Afrika en Noord-Amerika in de periode 1664-1665.
Op blz. 148 komt Terreneuve aan bod en "Quotatie" Aan de St'John's Baai vond men een nederzetting van arme Indiaanse vissers. Kapitein Sweers ging er met zijn manschappen aan land en constateerde vol medeleven dat " daer eer wat gebracht als vandaen gehaelt" einde quotatie.

Toen ik ooit, nu alweer een mooi pikheetje geleden, eens na een offshore ritje, als enige Nederlander, met een ploegje waaronder meerdere flink uit de kluiten gewassen Newfoundlanders, in de bar van Hotel Newfoundland een kouwe rakker zat te versnaperen EN daar rechtstreeks neerkeek op " The Narrows".......TOEN deelde ik het geachte gezelschap mede dat "ze" toch wat moesten bedaren anders haalde ik de Nederlandse vloot er WEEEER bij en kwamen we WEEEER door de Narrows net als 300 jaar geleden om de boel in de brand te steken:lol: TOEN brak er bekant de pleuritus uit.....WANT geen van die Newfoundlanders wist dat detail van hun eigen geschiedenis vanzelf. Maar ik had mijn huiswerk gedaan, had al een tijdje op zo'n kans om de zaak wat op te ruien zitten wachten en had vlak daarvoor niet alleen Michieltje zijn boek gelezen maar ook het boek " Old Newfoundland, a History to 1843" geschreven door local Patrick O'Flaherty, die deze affaire daar ook beschrijft....en toen werd het wat stiller in de kroeg!!! :roll: :lol:
Bijlagen
October-5-2012-The-Atlantic-Kingfisher-Leaving-St.-Johns-Harbour-610x457.jpg
October-5-2012-The-Atlantic-Kingfisher-Leaving-St.-Johns-Harbour-610x457.jpg (83.03 KiB) 2116 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie