Vraag over stuurhuis voorop

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Vraag over stuurhuis voorop

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vraag van Charro, we hebben het er op het oude forum ook al eens over gehad.

Hallo Jos

Alhoewel ik niet van de zeevaart afkom maar van de binnenvaart kom ik met veel plezier op je forum, en lees ik alles waarbij ik regelmatig moet lachen om de herineringen die jullie ophalen.

Nu heb ik een vraag.
Ik heb de Ladoga 103 uit Rusland op de foto gezet op het Noordzeekanaal ter hoogte van de voorzaan.
Zou je die op het forum willen paatsen met de vraag of iemand weet waarom het stuurhuis voorop staat en niet achterop.
Lijkt me op zee niet handig (ben een leek hoor)

Alvast bedankt

Danny

Afbeelding

Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Mischien moet de brug naar beneden kunnen en is er voor het mechaniek achterop geen ruimte ? Zo maar een idee.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Veel van deze krachtpatsers voeren in de zestiger jaren rond, en het waren nog snelle jongens ook.
De Duitse Felsschepen.
Dit is de Wachtfels.
All the best
Jos


Afbeelding
jannuh
Berichten: 190
Lid geworden op: 22 jul 2004 06:38
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

Bericht door jannuh »

Een antwoord van een leek:

Schip vaart veel op kanalen, waar goed uitzicht belangrijk is???
gr., jannuh
------------
NL Maritiem Forum Archief
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

jannuh schreef:Een antwoord van een leek:

Schip vaart veel op kanalen, waar goed uitzicht belangrijk is???
Ahoy jannuh,
Zo vreemd is dat antwoord niet, kijk maar de Great Lakes Ships, waarvan er ook vele de brug voor hebben,en ook veelal te maneuvreren hebben en veel ijs.Maar ook daar kan het spoken,en niet te zuinig.
Hier een link naar die schepen:
http://www.boatnerd.com/
groetjes ruud
Gast

Bericht door Gast »

Dat de stuurhuis voorop staat heeft de volgende reden.
Het stuurhuis kan net zover zaken als de lading(containers)aan dek.
Dit is vooral gedaan met lage bruggen die gepasseerd moeten worden en toch uitzicht hebben uit het stuurhuis tijdens het passeren van deze bouwwerken.
Joke

Bericht door Joke »

Hier nog zo'n beauty! De accomodatie staat mede voorop zodat je lekker hoog containers kunt laden en goed kunt zien wat er voor je gebeurd. Je hoeft geen rekening te houden met je zicht. Tevens is het lekker rustig omdat de MK achterin zit.

Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Helemaal voorop... Ik heb alleen met een gecombineerde hopper-cutter gevaren, de "Ciudad del Carmen", die het spul werkelijk helemaal voorop had staan. Dat kwam goed uit bij het binnenvaren van de sluis in Stellendam, want daar konden we geen wrijfhouten meer tussen schip en sluis hebben. Dus dan konje mooi heel voorzichtig de kop er tussen drukken en dan achterom kijken of je mooi gestrekt lag en vervolgens verder.

Maar ook andere schepen met de brug ver naar voren, zoals de "Waiwerang" van de KPM, een veeboot voor 1500 "eenheden". Daar stond de brug zover naar voren om minder last te hebben van de geuren die al die beesten na een paar dagen afgaven.

Afbeelding

Maar ook op de "Prinsenborg" keek je in veel gevallen meer naar achteren dan naar voren.

Afbeelding

En, inderdaad: het is lekker rustig voorop. :)
Joke

Bericht door Joke »

Wagenborg heeft nog wat schepen met de accomodatie bijna voorop.

De Reestborg. De Reestborg heeft ook nog een zusterschp, de Reggeborg.
Afbeelding

De Rhoneborg
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Ook de reder Buck uit Duitsland had twee schepen(rond begin tachtiger jaren) met de brug voorop ook met de reden om zo laag mogelijk te blijven voor de bruggen
De ene hete de Linda Buck de andere weet ik niet meer,maar voeren van Duisburg naar de oostkust Engeland.
Deze schepen vervoerden onder in het ruim coils en op het tussendek trailers en aan dek containers.


Plaats reactie