Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Henk van der Moolen »

Boem is inderdaad ho! :( :(

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Allen »

E.M. PECK


EM Peck.JPG
EM Peck.JPG (67.04 KiB) 4853 keer bekeken
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de aanvulling, Allen. :wink:

EM Peck-4.jpg
EM Peck-4.jpg (190.1 KiB) 6114 keer bekeken
Meer info en foto's:

http://drc.ohiolink.edu/handle/2374.OX/186871
leoren
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:31

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door leoren »

Nog een oude foto gevonden van de Abbekerk.
Op 22 Oct 1968 aanvaring gehad op de Nieuwe Waterweg
met het Deense ms Beira.Afgemeerd in de lekhaven Rotterdam
Foto.leoren.
Mvg.leoren
Bijlagen
abbekerk-.jpg
abbekerk-.jpg (26.49 KiB) 5710 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,
Bij de ketel explosie van de E.M. Peck is me toch wat opgevallen;
kennelijk had een van de ketels mangaten geflenst aan de buitenkant van de romp zal ik maar zeggen.
Ik zie iets wat lijkt op bouten aan de versterkings flens (dubbeling).
Dat de fronten enzo eruit blazen kan ik me voorstellen maar dat dit zo mocht met deze deksels?
Ook is er niets te zien van een ingezakte of gescheurde vuurgangen en de geklonken langsnaad is ook intact...
(Even nadenken "Ketelformule" met 4T voor dwarsnaad en 2T voor de langsnaad :? welke is sterker?)
Ketel explosie.JPG
Ketel explosie.JPG (120.11 KiB) 5252 keer bekeken
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar dat dit zo mocht met deze deksels?
Ik had ook wat vraagtekens gezt bij het e.e.a. Co....maar ik heb me er verder niet meer in verdiept en het afgeschreven als:
" Al doende leert men"...de plaatjes zijn van 1913, dus die ketels zijn zo goed als zeker van "eind 1800's" of zo.....in die dagen gebeurden dit soort bakkies regelmatig EN waren daardoor " van liever lede" ook de redenen dat de " Stoomwet regeltjes" werden aangepast..."denk ik"
Die " mannen met de strooien hoedjes" staan ogenschijnlijk met een notitie boekie in de hand er zullen dus wel " Apeldoorn bellen" rapporten worden geschreven!!!
Daarnaast heb ik het " in mien tiet" nog meegemaakt dat er ontiegelijke stomme streken werden uitgehaald met stoomketels ( wonder boven wonder zonder doden..maar wel eentje met een HWTK met zware brandwonden, door zijn eigen stomme streken!)...dus dat zou anno 1913 ook wel eens het geval kunnen zijn. :roll: .....Norway bakkie doet m'n nekhaar NOG rechtopstaan.

https://www.ntsb.gov/investigations/Acc ... AB0703.pdf
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Goed gezien Co !
Was mij niet eens opgevallen, maar je hebt helemaal gelijk...dat zijn de vreemdste mangaten op een ketel die ik ooit heb gezien.
Ik ken ze idd alleen maar als die dikke rand, waartegen het deksel van binnenuit tegenaan werd geplaatst en met knevels zeg maar 'gepositioneerd' zaten....
Maar Harry heeft denk ik gelijk: die strooien-hoedjes zullen vast hebben gezorgd voor een wijziging voor de wetgeving voor mangat- en handgat-deksels...
Maar, herinner ik me, ik heb ooit eens zo'n hele ouwe ketel bekeken, zo'n rechtopstaand geval met een houten isolatie eromheen, en die had toch echt een mangatdeksel zoals wij die kennen: van binnenuit, en met 2 knevels. En die ketel was naar mijn idee ouder dan Schotse ketels....
Maar dat zegt natuurlijk niets over eventuele regelgeving, en misschien was die ouwe locomokipkakel-ketel later aangepast aan "medèrnere regels"...

Als dat mangat er van af is geblazen, kwam er een paar ton aan oververhit water de mk in, wat onmiddellijk overging in stoom/waterdamp....een dergelijke expansie staat behoorlijk gelijk aan een hele flinke explosie
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Wat nu als het gewoon klinknagels zijn van de versterkingsrand van het mangat?
Ik zie niets wat wijst op boutgaten, ook niet met een vergrootglas, ja het zouden afgebroken tapeinden kunnen zijn?. Zelf vind ik het veel op klinkwerk lijken, zie de naden in de romp van de ketel.
Wellicht hebben ze de mangatendeksels gewoon verwijderd om de boel te kunnen bekijken.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

boulleurketel_570.jpg
boulleurketel_570.jpg (65.39 KiB) 5143 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Van dat spulletje is ook nog een foto waar de mangatdeksels al keurig met knevels vast zitten, dus die oudjes waren zo gek nog niet . :-D :)
EM Peck-2.jpg
EM Peck-2.jpg (184.61 KiB) 5125 keer bekeken


Plaats reactie