Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

De mk is nog droog, lijkt me, dus wellicht nog vermogen....
Maar als er een Amerikaanse crew op zat, is die installatie allang getript: ze ligt meer dan 15 graden voorover, zo te zien.... :-D
Oost, west...ook best

Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Inverrosa1925 (een omgebouwde tanker).

Inverrosa-1.jpg
Inverrosa-1.jpg (220.43 KiB) 4325 keer bekeken
Inverrosa-2.jpg
Inverrosa-2.jpg (180.05 KiB) 4325 keer bekeken
Inverrosa-3.jpg
Inverrosa-3.jpg (209.86 KiB) 4325 keer bekeken
IDNo: 5162176 Year: 1925
Name: INVERROSA Type: Tanker Flag: GBR Tons: 2372
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-10.5
[1962 cv to ore carrier, re-engined 2D]
wrecked off Boca Raton 8.5.68, laid up & BU Tampico 1.73 [Ast.Huasteca]
Patru (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Union Moon. Een beschadigd neusje...
De neus van het cruiseschip "Norwegian Dream" lag op 24 augustus 1999 ook aardig in de prak. :(
Na een aanvaring met de Panamese doosjesboot "Ever Decent" had de Noor weliswaar 5 containers overgenomen, maar het schip kon toch op eigen kracht Dover bereiken. :)


Norwegian Dream Dover 25-8-1999.jpg
Norwegian Dream Dover 25-8-1999.jpg (425.58 KiB) 5591 keer bekeken
Gelukkig hield niemand ernstig letsel over aan de aanvaring.
Een krantenknipsel hierover zag ik vorige maand hangen in het Juttersmuseum op Texel.
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De sleepboot Humber was hier ook bij betrokken.

Maria Althoff.jpg
Maria Althoff.jpg (199.41 KiB) 5368 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

...die Maria Althoff...
Wedden dat "de tijd" haar inmiddels tóçh heeft omgedoopt in Maria Friedhof ??
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Is dat de Bruinvisch langszij de Maria Althof?
bruinvisch 21 08 2013 (65) (Kopie).JPG
bruinvisch 21 08 2013 (65) (Kopie).JPG (140.11 KiB) 5273 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra »

Jazeker Jan, dat is de BRUINVISCH, 7 oktober 1964.
Op watererfgoed.nl stond in de nieuwsbrief van de BRUINVISCH het volgende verhaal:
Op 7 oktober 1964 in de middag kwam het 999 ton metende Duitse vrachtschip MARIA ALTHOFF, onderweg van Polen naar Frankrijk met een lading graan in moeilijkheden op 40 mijl west-noord-west van Hoek van Holland. Ten gevolge van de zware najaarsstormen ging de lading schuiven en kreeg het schip slagzij. De sleepboot HUMBER van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst was op dat moment slechts 12 mijl van het in nood verkerende schip verwijderd en zette onmiddellijk koers naar de vrachtvaarder, waarvan de bemanning, behalve de kapitein in de sloepen was gegaan. De kapitein verliet later ook het schip vanwege de verslechterende omstandigheden. Gelukkig werden de schipbreukelingen gered door de PRINSES BEATRIX van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die onderweg was naar Hoek van Holland. Bij de MARIA ALTHOFF aangekomen werd ,ondanks het zeer slechte weer, de sloep van de HUMBER gestreken en enkele bemanningsleden van de sleepboot wisten aan boord van het in nood verkerende schip te komen. Om kwart over zes 's avonds kon kapitein Groen aan het hoofdkantoor melden, dat de MARIA ALTHOFF was vastgemaakt. De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen. De Europoort sleepboot STEENBANK maakte achter op het schip vast en de BRUINVISCH, die ook ter assistentie was uitgevaren, meerde langszij af. Ter hoogte van Rood 3 werd de HUMBER afgelost door de havensleepboten KIJKDUIN en KAPELLE. Bij Schiedam namen de
havensleepboten PHOENIX en POSEIDON de taak van de STEENBANK over. De BRUINVISCH bleef langszij totdat het schip veilig was afgemeerd in de Maashaven Rotterdam.
Gert
- Varen is Leven -
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de aanvullingen, Jan en Gert! :-D
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Drentenier »

De volgende morgen om acht uur liep de HUMBER met het zwaar naar stuurboord hellende schip de Waterweg binnen.
En hier dan nog een tweede foto waarbij het schip toch echt naar bakboord helt :shock:
Tja...
Maria Althoff.PNG
Maria Althoff.PNG (876.02 KiB) 5206 keer bekeken
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Scherp gezien, Hans. :-D
Daar heb ik helemaal overheen gelezen. :|


Plaats reactie