Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door TBH »

K.Brouwer, bedankt voor de tip, ga hier zeker achteraan.

GRT
Thomas

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door schokker »

Voor alle nieuwbouw is, ik meen sinds 2010, tankcoating verplicht en een klasse item. Er is tegenwoordig een klasse certificaat met alle tanken erop vermeld en de staat van de coating.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat vind ik dan weer merkwaardig, dat de klasse niet op de coatings hoeft te letten.
Tjaa Theodorus, wat zou ik daar op kunnen/willen zeggen, behoudens het feit dat een gepokte en gemazelde Potjes schipper natuurlijk niet ALLES moet geloven wat er op het Internet te bestuderen valt. Ik ben natuurlijk ook al weer een jaar of 5 "uit de running" en steeds minder " bij de les", e.e.a. voornamelijk omdat ik heel goed weet dat " die les" betreffende vele zaken bekant met de dag verandert. Het coatings Certificaat heppik - zoals Henk hierboven al zegt- zelf nog meegemaakt toen ik nog brandstof had op alle cylinders en nog volle kracht draaide :roll: zowel voor tanks als ook voor het onderwaterschip gedeelte, dus die " rooie zinsnede" hierboven kun je maar beter snel weg halen lijkt me zo.
Verder is het natuurlijk zo dat je geen groot geleerde behoeft te zijn om te vatten dat de " dubbelwandige" tankers stijver zijn dan de enkelwandige, wat dus niet wil zeggen dat ze niet flexibel zijn.De zeer kompetente schipper van dat lichtblauw geschilderde oliepotje hieronder vertelde me dat " his weather routing guys" hem op de Noord-Atlantic achtereenvolgens door drie stuks slecht weer stukkies stuurden toen hij geladen uit Noorwegen hier naar de kust kwam. Volgens zijn beschrijving zodanig slecht weer dattie het schip zag torderen toen ie - i.v.m. hun schroefaslager problemen- met een gestopte kar in de zee lag te rollebollen. Ik quote zijn woorden als ik hier schrijf: " I was very happy to know that it was a brand new ship"

Betreffende dit bananen werk met hetzelfde schip van die klup met lichtblauw geschilderde schepen kan ik daar het volgende over vermelden:
a) het is deze mooie Mei maand precies 17 jaar geleden dat ik deze oplossing in eerste instantie aan de gezagvoerder en de Hwtk. voorstelde als zijnde in mijn ogen " de kortste klap"
b) ik weet nu niet meer precies het " hoe en wat"; maar wat ik nog WEL weet is dat "ze" hun wenkbrouwen fronsten en hun ogen rolden EN vrijwel tegelijk opmerkten dat ze DAT eerst eens met " HET kantoor" gingen overleggen. :lol: ( Het schip was laat 1999 opgeleverd en we spreken hier Mei 2000! De verf was dus amper droog!)
c) ik vertelde hun er ook bij dat ik dit ook eerst met wat slimme rekentuig jongens " in the City" ging overleggen.Daar dachten ze dat "ze" een matta glappe Surveyor bij de kuif hadden, die een Certificaat van een splinternieuwe en ook nog lichtblauw geschilderde oliepot had ingetrokken, DUS gaven ze niet eens antwoord!!!!!!!!!Een ijskoude stilte trad vervolgens in, waar ik nog wel eens naar refereerde als er op een kursus of zo deze of gene met een dikke nek over " back up support" begon. :roll:
d) ZE hoefden ze ook niet te antwoorden want de Techneut bollebozen op " HET kantoor" van de eigenaar kwamen " per omgaande" terug met de opmerking dat dit hun ook wel een goed idee leek in principe en dat ze geen onoverkomenlijke problemen zagen en dat hun SNR.Superintendent NU onderweg was naar het vliegveld om mij behulpzaam te zijn ( LEES: om die LR knakker in de peiling te houden en te zorgen dat de zaken gingen zoals ZIJ dat wilden!!)en of ik hem daar misschien wel wilde oppikken en verder informeren.
e) die ZEER Snr. Meneer P. bleek ook buitengewoon en ZEER beknijsd te zijn met dit soort zaken, zeker zo beknijst als ik en ik heb 17 jaar na dato geen moeite om zwart op wit te zetten dattie zonder meer op mijn vakgebied de meest beknijsde kerel was waar ik ooit mee heb gewerkt- ik heb zijn persoonlijke petje met die ster hier nog hangen :lol: . Maaaar DAT wist ik nog allemaal nog niet toen ie de volgende dag op het vliegveld tegen me zei:
" For your sake Mr. Hogeboom I DO so hope that you are correct in your assesment of the situation" :lol:
f) toen de klus voorbij was kreeg ik ook weer antwoord terug " from THE City" en mijn uitzonderlijk gedetaileerde en precies 18 mm dikke rapport werd gebruikt als "les materiaal" aldus DE baas van die " slimme dubbelwandige oliepotten rekentuig jongens"in Zuid_Korea, het duurde vervolgens nog dik 10 jaar voor ik mijn hamertje in de gereedschapskist flikkerde, wel kreeg ik na die klus in die tijd WEL altijd antwoord op mijn eventuele vragen, zelfs naa werktijd! :mrgreen:
g) dat er sindsdien met behulp van allerlei computer programma's en hoopies ander " slim rekentuig met hun handlers" weet ik veel van zaakies betreffende "scheuren in allerlei vormen,maten en redenen"is bedacht/uitgevonden en rapporten over geschreven dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Terug kijkende op deze klus en ook nog verschillende anderen van dit soort zeg ik vaak tegen mezelf : " 'tIs maar goed dat ik niet ALLES snap en soms---net als de vioolspeler :roll: --- op mijn intuitie en gevoel te werk ben gegaan" :lol:
Bijlagen
EM-Neus down-KontOmhoog1.jpg
EM-Neus down-KontOmhoog1.jpg (92.56 KiB) 6729 keer bekeken
EM-Neus down-KontOmhoog.jpg
EM-Neus down-KontOmhoog.jpg (94.24 KiB) 6729 keer bekeken
EM-Neus down-KontOmhoog2.jpg
EM-Neus down-KontOmhoog2.jpg (75.83 KiB) 6729 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Die passage over coatings en de klasse is afkomstig uit een boek van 1998: DOUBLE-HULL TANKER LEGISLATION AN ASSESSMENT OF THE OIL POLLUTION ACT OF 1990, in 1998 uitgegeven door de NATIONAL ACADEMY PRESS Washington, D.C. ISBN: 0-309-51828-8, 288 pages. Dat heeft dus duidelijk geholpen, als er daarna een coatings certificate is gekomen. Het was dus niet zo vreemd dat ik het vreemd vond. :-D

------------------------------- Afbeelding


De discussie of double hull tankers alleenzaligmakend zijn, duurt voort. Het OCIMF - het Oil Companies International Marine Forum - schreef hier in een zeer leesbaar rapport over:
Conclusion

It should be recognised that the current poor perception of the industry has not been acquired simply because double hull tankers have not been used extensively. The standards of design, construction, maintenance and operation of double hull tankers is every bit as important as those of their single hull predecessors and the tanker industry cannot afford to relax its vigilance in these areas. All those who have a responsibility for monitoring these standards - in particular the management of the owning company - must be aware of the different problems posed by double hulls and implement appropriate inspection and check procedures to counter them.

Double Hulled Tankers, Are they the answer? – Not necessarily because

Poorly designed, constructed, maintained and operated double hull tankers have as much if not more potential for disaster.

Well maintained, diligently operated, high quality tankers whatever the construction are the answer.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 08 mei 2017 05:48Volgens zijn beschrijving zodanig slecht weer dattie het schip zag torderen toen ie - i.v.m. hun schroefaslager problemen- met een gestopte kar in de zee lag te rollebollen. Ik quote zijn woorden als ik hier schrijf: " I was very happy to know that it was a brand new ship"

Betreffende dit bananen werk met hetzelfde schip van die klup met lichtblauw geschilderde schepen kan ik daar het volgende over vermelden:
a) het is deze mooie Mei maand precies 17 jaar geleden dat ik deze oplossing in eerste instantie aan de gezagvoerder en de Hwtk. voorstelde als zijnde in mijn ogen " de kortste klap"
@Harry, sterkteaspecten hebben altijd mijn bijzondere belangstelling, maar uit deze beschrijving kan ik geen wijs worden. Wat bedoel je met "deze oplossing"? Zover ik het verhaal begrijp, lag deze gloednieuwe dubbelwandige olietanker met schade in de haven. Hij had eerder een bakkie midden op de oceaan gehad met een schroefaslager, waarbij de kapitein zijn stilliggende (dwarsscheeps liggende?) schuit zag torderen. En toen kwam jij en adviseerde iets om het bananenwerk-probleem op te lossen. En dat resulteerde in "de kortste klap" en zodanig trimmen, dat het schroefaslager lekker goedkoop kon worden verwisseld. Correct?

Ik hoop dat je een landlubber wijzer wilt maken, want ik zal wel weer een paar zeemanstermen verkeerd hebben begrepen.

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Ik denk, dat de eigenaar wat problemen voorzag bij het zodanig trimmen van het schip dat de schroef boven het water uit zou komen.
Bij zoiets komen er vreemde krachten in de rompconstructie, hoewel met een bakkie slecht weer en al paaltjes pakkend komt er ook wat kijken om het spul heel te houden. Ik weet niet of zulke grote tankers paaltjes pikken, ik werkte slechts op madurodamspulletjes :wink: .

Ergens op YouTube staat een filmpje van een Deens containerschip, de wtk maakte het filmpje in de tunnel die in langsrichting door het schip loopt, je wat niet wat je ziet.
Het ding tordeert en buigt, ik weet niet of ik dat wel leuk zou vinden.

Maar ja, als het niet buigt dan barst het, dat blijkt wel bij die plotseling verdwijnende ertstankers.
Nou vind ik dat een schip van 23 jaar oud wel naar de sloop mag, vooral als er erts mee vervoerd wordt.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Het ding tordeert en buigt
Dat deed de AbelTasman ook al: door mijzelf ooit vastgesteld :-D
En ja ! Ik schrok me op dat moment de kolere, in de wetenschap van 30000 MT aan containers boven me, ca 10 m beneden de waterlijn, en slechts een kielplaatdikte die me scheidde van den Oceaan....
Ik had het eerst niet in de gaten, want ik keek niet de tunnel door... Maar ik zag schaduwen bewegen, en lampen in m'n ooghoek verdwijnen en verschijnen toen ik de onwillige pneumatische afsluiter van een brandstoftank gevonden had....
Maar ik was snel hersteld van de schok: op een binnenvaartschip van een oom van me, een gemotoriseerde sleepkast, vielen alle luiken het ruim in op de Rijn ter hoogte waar de boeggolf van een tegenligger langsging, en ik zag dat het mastje voorop naar sb slingerde, en voelde dat ik helemaal achterop in de stuurhut bb uit ging..... Da's pas eng !
Maar zoiets zei die ouwe van de Emmely Maersk (??) ook al....
Afijn, zoiets wat Jan V&D bedoelde, is hier, of hier te zien....
"severe weather'....ammehoela..da's 6-7 bft op z'n meest....
In écht severe weather zie je de zee niet meer, alleen nog vliegend schuim en waterrook...en dan denk je normaliter niet meer aan een filmcamera...
...dan praat je overigens van een 14-15 bft; hoe het er daarna t/m 17 bft uitziet ??? Ik zou het echt niet weten, maar wat ik wél weet, is dat ik dat niet vrijwillig ga uittesten... :-D één keer (letterlijk !) krijsende en gillende wind horen was echt voldoende voor mij
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En dat resulteerde in "de kortste klap" en zodanig trimmen
Adri et al,
Het spijt me als ik dit technische probleem een beetje al te vluchtig en misschien ook te luchtig heb omschreven en zal proberen dit iets duidelijker te doen:
1) Dit was een zo goed als nieuwe VLCC die op de bewuste geladen reis van Noorwegen naar Canada problemen kreeg met de schroefas lagering. Dus het staartas lager.
2) Dit resulteerde in zodanig hoge temperaturen dat de Hwtk. zich gedwongen/geroepen voelde om ondanks het zeer slechte weer de hoofdmotor te stoppen " om erger te voorkomen".(
Ik heb ook meegemaakt in een ander geval dat de staartas KOMPLEET afgewrongen werd - als de dwijl van je moeder vroegaah in de sop-emmer!!!-omdat er NIET op tijd werd gestopt met een lager probleem, die Hwtk. maakte de juiste beslissing- al of niet met behulp van zijn kantoor- maar langdurig gestopt liggen in baaie baaie slecht weer doe je niet zomaar!)
3) Ze hadden met " kassie an draaien" kans gezien om de temperaturen wat binnen de perken te houden en waren hier op eigen kracht in de loshaven aangekomen.
4) LR, het Classificatie buro werd door de eigenaar verzocht om aan boord te komen voor een inspektie hetgeen " na zeer zorgvuldig en ampel wikken en wegen" resulteerde in " het verzoek aan de eigenaar voor een nadere en betere inspektie en het voorlopige intrekken van het Certificaat" omdat ik er van overtuigd was dat het schip niet meer op eigen kracht een beschikbaar dok zou kunnen bereiken en er zo goed als zeker verdere en grotere schade zou ontstaan, een mening die in eerste instantie door geen van de betrokken partijen werd gedeeld.
5) DUS " hoe doen we die inspektie dan"? was een voor de hand liggende vraag.
6) nou " gewoon door de kont boven water te halen" en dat doe je door de kop er in te drukken.....jaaa toch??

Het bleek dus achteraf een juiste inschatting te zijn want het lager was " kompleet in de puin en volledig naar de galamiesjes" en werd vervolgens met diverse aanpassingen hier vernieuwd door de nieuwbouwwerf uit Zuid-Korea.
Ik zou hier nog een kompleet verhaal op kunnen hangen over " het hoe en waarom en de aanpassingen" van dit lager, maar dat voert hier nu te ver. Het moge duidelijk zijn dat scheepseigenaars niet in VLCC's investeren om ze na krap 8 maanden of zo, 3 weken voor de kant te knopen, noch zijn lieden die " Certificaten intrekken" in eerste instantie bemind :roll:
De discussie of double hull tankers alleenzaligmakend zijn
Dat zal je mij niet horen zeggen Theodorus, maar ik denk WEL dat ze een heel stuk beter zijn dan " enkelwandig"....ik heb hier ergens plaatjes van een dubbelwandige VLCC met een knijter van een gat in de zij door een aanvaring toen ze geladen was maar dus slechts "in de buiten huid"...NU was het een beetje ijzer, anders was het een milieu ramp geweest.

Wat betreft " scheepsonderhoud" en tank coatings.....dat IS natuurlijk al een mooi poossie "oud nieuws" voor de serieuze en kompetente eigenaar, of het nou wel of niet een KLasse voorschrift was/is, ik heb daar voldoende voorbeelden van gezien..zowel aan de plus als aan de min kant, er zullen altijd wel eigenaren blijven die " penny wise and pound foolish" zijn.
Het blijft m.i. OOK een feit DAT : Zo lang er voorschriften zijn-- goed of niet-- zo lang zullen er gevallen van pogingen tot ontduiken zijn.
Wat betreft " scheuren in schepen".....kan me niet schelen welk type dan ook, da's routine bisnis.......vanuit mijn vroegere gezichtsveld -zowel op een scheepsreparatie werf als met een wit ketelpakkie an- staan de bulkfietsen daarmee met scheepslengtes vooraan in de rij - maar ook doossies boten, ro-ro bakkies,oliepotjes en passagiersschepen en ik ken(de) meerdere gevallen waar de situatie " binnen de perken werd gehouden" door de kontinue aanwezigheid van gecertificeerde lassers met een VOLLE dagtaak en eenieder zinnig mens vraagt zich dan af " als er HIER eentje zit.......WAAR zitten er dan nog meer?" daar hoef je geen academische graad in "risk analysis" voor te hebben........stil liggen is GEEN optie.
Ik weet van een situatie waar " willens en wetens" werd geprobeerd om GROTE scheuren te verdoezelen en onderwater te lassen zonder de inmenging van de Klasse en waar de scheuren met putty werd gedicht en "ze" het schip zonder meer de Atlantic op hadden gestuurd ware het niet dat er gelukkig iemand zijn verstand gebruikte. Ik heb persoonlijk onder dat schip gestaan, de scheuren gezien en WEET dat het schip indien zo geladen was gebroken en gezonken.Money talks!!

Ik kan me dan ook heeeel goed voorstellen dat zo iets eens " uit de klauw loopt" met alle gevolgen van dien.Voor de onschuldige toeschouwer kom je dan al snel terecht in de katagorie van " jaaa DAT zal wel" :roll:
Ik denk, dat de eigenaar wat problemen voorzag
Goed lezen Jan....de zeer kompetente TD van de eigenaar zag dus GEEN problemen, mits juist behandeld.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Knisten »

De "Mighty Servant 3" heeft, na het lossen van het (een) ADM dok in Norfolk, Va ook eens in de haven van Halifax helemaal voorover geballast gelegen, ten einde de schroefbladen te kunnen controleren, met behulp van een paar vlotjes. Die bladen waren in Norfolk in onzachte aanraking gekomen met de bodem en men vertrouwde het niet helemaal. Details weet ik niet meer, maar na reparatie mochten we de semi-sub "BowDrill 2" laden voor Hainan in China. Het lossen van dat ding is een ander verhaal en komt later nog wel eens.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Details weet ik niet meer, maar na reparatie mochten we de semi-sub "BowDrill 2" laden
Toch is er met je geheugen niks gebeurt tijdens dat bakkie met je auto Dirk ( hoop trouwens dat je sein-klauwtje weer wat opknapt), het klopt helemaal wat je zegt en ik hepput toevallig zelf ook gezien, het was in 1987 of zo- kan een half jaar mis wezen, maar niet meer- de hele offshore bisnis in Canada pleurde in elkaar door het stoppen van de PIP grants. Ik woonde nog in Calgary en was in Halifax for bisnis. Mijn ouwe vriend en kollega Alex Hotchkiss was schipper op dat Bowdrill rig dat naar China ging. Ben kontakt met hem verloren, en wel interesse in dat lossen.Die MS 3 drukken ze zo met de kont omhoog en neus onderwater. Soms gaat de hele handel dan onderwater maar da's een ander " FF Apeldoorn bellen bakkie" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie