Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nefeli.jpg
Nefeli.jpg (302.01 KiB) 4839 keer bekeken
IDNo: 5265916 Year: 1957
Name: OSBORNE QUEEN Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 1730
Country of build: GBR Builder: Ardrossan DY Location of yard: Ardrossan
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11.5
72 NEFELI
fire & wrecked Dollar Cove, Land's End 5.11.72 [Garston-Antwerp, ballast]

Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jacob Bothof »

Dachten ze daar soms een tunneltje te vinden om zodoende een lange omvaart te voorkomen :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Oriental Warrior-1.jpg
Oriental Warrior-1.jpg (126.14 KiB) 4546 keer bekeken
Oriental Warrior-1A.jpg
Oriental Warrior-1A.jpg (45.44 KiB) 4546 keer bekeken
Oriental Warrior-2.jpg
Oriental Warrior-2.jpg (146.75 KiB) 4546 keer bekeken
Oriental Warrior-2A.jpg
Oriental Warrior-2A.jpg (46.05 KiB) 4546 keer bekeken
Oriental Warrior-3.jpg
Oriental Warrior-3.jpg (124.63 KiB) 4546 keer bekeken
Oriental Warrior-3A.jpg
Oriental Warrior-3A.jpg (28.01 KiB) 4546 keer bekeken
IDNo: 5141146 Year: 1954
Name: HAMBURG Type: Passenger/cargo Flag: DEU DWT: 9300
Country of build: DEU Builder: Bremer Vulkan Location of yard: Vegesack
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17
67 ORIENTAL WARRIOR
explosion & fire 40nm NE Daytona Beach 25.5.72 & scuttled 30.23.4N/79.23.6W 1.10.72
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Steel Vendor.jpg
Steel Vendor.jpg (183.96 KiB) 4398 keer bekeken
IDNo: 5339705 Year: 1944
Name: SEA PARTRIDGE Type: Passenger/cargo Flag: USA DWT: 12595 Ship Design: C3-S-A2
Country of build: USA Builder: Western Pipe Location of yard: San Francisco
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16.5
47 STEEL VENDOR
wrecked 10.43N/114.25E 7.10.71 [Manila-Saigon, cement]
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Suevic-1.jpg
Suevic-1.jpg (147.83 KiB) 4138 keer bekeken
Suevic-2.jpg
Suevic-2.jpg (123.17 KiB) 4138 keer bekeken

The salvage steamers "Ranger" and "Linnet", former Navy sloops were sent down from Liverpool, equipped for the work, and every available barge and coaster in the West Country was collected to receive cargo.

The next thing was to decide was what to do with the hull. The final plan was to cut the ship in two. After a lot of consideration and planning the big ship was cut in two just abaft the bridge. The swell lifting the buoyant stern finally helped to break the vessel in two and the after part floated off on an even keel. As the engines and boilers were still in full commission the "Suevic" steamed stern foremost to spare any strain on the exposed bulkhead, she then made her way to Southampton where she was docked.


A new 212ft (64m) fore part was built at Harland and Wolff and joined up. Suevic was out of service for 18 months at Southampton. The ship surgery on Suevic was, at the time, the largest rebuilding operation ever undertaken, as virtually half the ship was renewed.

1928 Sold to Yngar Hvistendahl Finnvhal A/S Tonsberg, Sweden for £35,000 and converted at Kiel into a Whale Oil Factory Ship (12,686 grt), r/n SKYTTEREN

Meer info op http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=2188029

Suevic-3.jpg
Suevic-3.jpg (108.87 KiB) 4138 keer bekeken
Suevic-4.jpg
Suevic-4.jpg (179.18 KiB) 4138 keer bekeken
Suevic-5.jpg
Suevic-5.jpg (123.53 KiB) 4138 keer bekeken
IDNo: 1113456 Year: 1901
Name: SUEVIC Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 12531
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2Q-13.5
[1928 cv to whaling factory ship, 12686gt] - 28 SKYTTEREN
scuttled off Maseskar LH, Skagerrak 1.4.42 whilst escaping Gothenburg-UK

Als Skytteren.

Skytteren.jpg
Skytteren.jpg (64.79 KiB) 4138 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

At 25 minutes past ten the chief engineer, standing on deck, saw the loom of the light and crossing over to get a better view saw rocks breaking the surface close to the port side of the ship.
There was no doubt that they were close inshore and heading straight for disaster.
The master immediately ordered the helm hard a-port, but it was too late.
En op de brug hadden ze niets in de gaten??? :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Jawel...maar die hielden die vermaledijde vetputter die het waagde om aan dek te komen nauwlettend in de gaten....
Pas toen die begon te wijzen en te roepen, keken ze metzunallen in de aangewezen richting...
:lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En op de brug hadden ze niets in de gaten???
Ooooit in de vorige eeuw was ik....min of meer zijdelings....betrokken bij een aanvaring welke naar later bleek vervelende gevolgen te hebben in Europoort. Ik stond te manouvreren en toen het "een bakkie werd" :lol: .....en de Scheepvaart Inspectie later a/b kwam om dit vervelende gijntje wat uit te pluizen was de eerste kreet van de brugwachters vanzelf: " De Machine Kamer reageerde veeeel te traag op de manouvreer telegraaf kommando's op de brug" :lol: ......Dit was dus ten tijde voooor ik mijn intense training als " diplomaat" had ontvangen en ik begon onmiddellijk te koeren van : " Bullshit" etc. etc.De Scheepvaart Inspektie baassie man hamerde mij tot zwijgen.......maaar gaf instrukties aan een van zijn mannen om met dat opgewonden massinissie naar de MK te verdwijnen en tesamen met de Hwtk en de 2e te bekijken wat dat blaaskaakieh te vertellen had. Ik werd in het gelijk gesteld en de kreet van " Veeeel te trage Machine Kamer" verdween in ruim 13.
Vervolgens werd de 2e stuurman die op de bak stond ( we waren een tijdelijk aflosploegie voor een Reus van Heusden die in Rotjeknor kwam lossen en ik meen me te herinneren dat er een dekploeg van 3 stuks 2e stuurlui a/b was ...omdat die toevallig met verlof waren!)...hoe dan ook toen de 2e stuurman die op de bak stond werd ondervraagt over het e.e.a. ging dat als volgt: " En wat kunt U aanvullen stuurman van wat U heeft gezien op de bak?"....waarop het facinerende antwoord:" Ik heb niks gezien, ik stond met de rug naar de regen" :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

the chief engineer, standing on deck, saw the loom of the light and crossing over to get a better view saw rocks breaking the surface close to the port side of the ship.
Toch geloof ik hier geen donder van... :wink:
Die ouwe en de stuurlui hadden ongetwijfeld daarvoor op zeilschepen gevaren, ze stonden dus niet te pingpongen op de brug en ook niet met de rug naar de regen.
Machinisten waren destijds nieuw aan boord, het waren walslurpen en vreemde knakkers die alleen maar verstand van motoor'n hadden.
Broodje Aap verhaal dus. :wink:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Stoom meneer, daar hadden ze verstand van :wink: , en goed ook ze konden zomaar die stuurlui in de gaten houden terwijl beneden alles gewoon verder draaide.
Mazzel dat zo'n bijziende smid meer verstand van branding golven had als de rest :-D


Plaats reactie