Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nog even terug komen op het onderwerp Scheepsankers.

Op 21 Juni op blz. 71 hiervoor/zie hieronder werd een fraaie prent getoond van een anker met een krom gebogen stok.
Dit deed me toen denken aan de diverse regels, onderzoek en vervolgens testen van zowel nieuwe ankers als ook de bijbehorende kettingen ( oftewel kabels zoals dat vroegaah werd betiteld, gebaseerd op het toenmalige touwwerk in de tijden voooor kettingen!)
Dit hele “anker testen gebeuren” is heden ten dage vastgelegd in de nodige regelementen bij Classificatie Societies gebaseerd op de IACS voorschriften.Een ieder met een toverdoos kan daar hoopies informatie van vinden.

Wat ik ooit al eens eerder had gelezen, maar wat nu weer wat boven water kwam in mijn geheugen toen ik onlangs in het boek “ Prins Willem” een Oost-Indie vaarder van Herman Ketting zat te spitten, is het feit dat dit “testen van ankers” reeds in de 1500’s en 1600’s aan regelementen was gebonden EN lieden die toen “ ongetestte” ankers leverden kregen een boete.
Sommige zaken in de wereld veranderen soms niets of heel weinig en ik kan hier melden dat zelfs heden ten dage je nog steeds uit moet kijken om niet belazerd te worden betreffende “ Ankers en bijbehorende kabels”.
Ik heb het dus persoonlijk en redelijk recent ervaren dat het “ bij een nieuw anker en bij de ankerkettingen” een absolute noodzaak was om bij de Surveyor van het bijbehorende Certificaat in kwestie -veelal in China of India- duidelijk en opnieuw via e-mail vast te stellen dat hij INDERDAAD het desbetreffende Certificaat, met datum en technische gegevens had uitgeschreven en dat je NIET met een vervalst Certificaat had te maken!
Het zou me niet verbazen als dit NU nog zo is!

Hieronder een korte opsomming van hoe dat er in de middeleeuwen aan toe ging.

Ankers testen in de Middeleeuwen.

1) Ankers werden volgens een vaste formule berekend naar hun gewicht.
2) Gewicht was dan weer verdeeld over de Schacht en de armen.
3) Reeds in 1527 was er een zekere controle op de fabrikage van ankers.
4) In 1569 kwamen er orders en regelementen “ ter storting en wage van ankers”
5) Op 3 Augustus 1591 werd dit een algemene wet.
6) Een smit moest in de desbetreffende stad 3 Carolus guldens betalen om zijn anker “ gestort en gewogen” te krijgen door de keurmeesters.
7) Bij het “ storten” werd een rechtopstaand anker op een kanonsloop “ gestort” en vervolgens bekeken op scheuren etc……indien goed bevonden dan werd het gewogen en het gewicht met een gewichtsmerk in het kruis geslagen.
8) De koper van het anker betaalde voor elke 100 pond ankergewicht een halve stuiver aan de keurmeesters.
9) Leveraars van ongekeurde ankers kregen een boete van een pond Vlaams te betalen. ( aldus van IJk)
10) Het “ dagelijkse anker” van de “Prins Willem” had een gewicht van 3800 pond, 2000 pond voor de Schacht en 1800 pond voor de armen.
11) Volgens Witsen in 1676 zou een schip van 170 voet een stop of plecht anker moeten voeren 3300 pond; een dagelijks anker van 2800 pond; een tuianker van 2600 pond en een werpanker van 1800 pond.
12) Ene “ van Ijk” had er ook in 1697 reeds een hele verhandeling over, resulterende in een specifieke formule.

De “storting” van een anker wordt in het boek van Herman Ketting over de “ Prins Willem” op blz. 137 als volgt omschreven:
Quotatie:
Ingevolge van welke keuze tegenwoordig tot Amsterdam de ankers door een opgeregte paal, en windas, met de ring omhoog en op het kruis staande-opgewonden, en als dan met een strop omvangen werden, welke daarna los gemaakt sijnde het anker voorover, op een halv, in een zwaar blok gezonkene Canon vald: en indien het also neder gestorte anker sig dan nergens ontset, scheurd of berst, werd het goed, maar anders quad gekeurd. ( aldus van IJk)
Einde quotatie.
Bijlagen
Anker-gebogen stok.jpg
Anker-gebogen stok.jpg (247.41 KiB) 4719 keer bekeken
Anker testen-1600.jpg
Anker testen-1600.jpg (124.7 KiB) 4719 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Martinus »

Boeiende informatie Harry! Dank!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Boeiende informatie
Nou...die ankers " boeien" dus niet Martinus.......ze zinken "als een anker" :lol:
Maar nu we het toch even dat soort moppen "oud ijzer" hebben plaats ik hieronder-wellicht ter leeringhe ende vermaaaack- nog wat info:
1) het Groene Boekie! Werd in 1945 door Lloyds Register gedrukt en uitgegeven met TOEN alle "Type approved" ankers er in, kompleet met de desbetreffende ijzergieterij en tekeningen van de genoemde ankers.....87 bladzijden lang...gieterijen "all over Europa". Het oudste model dat ik zag was van 1887.
2) Een oud Certificaat van "Proving House" Netherton en ook Cardiff gebaseerd op de " Anchors & Chain Cables Act van 1899" in de UK.
3) En een "aanvulling" van goedgekeurde ankers uit 1958.

Aaahwel....da's wel genoeg oud ijzer voorlopig :lol:
Bijlagen
LR-Anchors-Approved design.jpg
LR-Anchors-Approved design.jpg (275.09 KiB) 4576 keer bekeken
LR-TestHouse.jpg
LR-TestHouse.jpg (108.98 KiB) 4576 keer bekeken
LR-TestHouse1.jpg
LR-TestHouse1.jpg (97.42 KiB) 4576 keer bekeken
LR-Anchors-Additional approved-1958.jpg
LR-Anchors-Additional approved-1958.jpg (83.75 KiB) 4576 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ongelukje met de sloep...

Turcoman Lifeboat.jpg
Turcoman Lifeboat.jpg (153.95 KiB) 4332 keer bekeken
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Meestertje »

Om te voorkomen dat Apeldoorn gebeld moet worden, leggen ze bij de nieuwe Noordersluis vast de damage control kit klaar. :-D
Bijlagen
plug.jpg
plug.jpg (77.01 KiB) 4204 keer bekeken
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nog even terug komende betreffende Ankers testen....afgebroken gietwerk van roerstevens etc.

Zo kon het zomaar gebeuren dat we rond voorjaar 1970 met de " Forest Hill" gelaaaien in Novorossisch op de Zwarte Zee met de zuiverste Russische crude uit de Oeral ....na een mooi bekkie slecht weer aldaar.....bezig waren met HET voor anker komen op de rede van Venetie.Ik zei de gek..." Stond er bij en keek er naar" op de bok....de 3e stuurman, altijd al een beetje een grapjas, was druk doende op de bak en op een gegeven monument sprak de ouwe in de befaamde " squaaak box" ..: " OK Stuurman, let go SB anchor"....we zagen dus hoe stuurman Bram zich naar de SB kant van de bak bewoog, op het ingelaste trappie tussen de spanten stapte EN over de verschansing naar het anker keek!!! :roll:
In tegenstelling tot ons aller verwachting ging zijn hand echter NIET omhoog naar de Chinese bootsman die achter de anker winch stand by stond.........maar hij stapte weer van zijn preekgestoelte af, liep naar zijn endje van de " squaak box" kassie en toen hoorden wij:" Als ik U was zou ik het BB anker maar nemen Kapitein".........gedachtig zijn grapjasserige reputatie werd die ouwe dus wat pissig en kommandeerde NU in zijn " squaak box" : "EN aLS ik zeg van SB anker stuurman, dan bedoel ik ook SB anker stuurman!!".......waarop Bram de volgende gevleugelde woorden tot het gezag sprak:
"En als IK zeg van neemt U het BB anker maar dan bedoel ik OOK dat BB anker, WANT het SB anker is er NIET meer!" :lol:
De rest moge geschiedenis wezen. Aangezien dit in de dagen voooor digitale fotografie was heppik hier geen plaatje van en weet ook niet meer waaar de handel precies was afgebroken, maar er hing slechts een tampie ketting in het kluisgat...zo goed als zeker was de hap in de diepte verdwenen tijdens dat slechte weer in de Zwarte Zee...maaar ik herinner me nog wel hoe we het reserve anker hebben ingeschoren. Eerst over de muur gezet in een reddingboot, toen ingeschoren en thuis gehieuwd etc. etc. Ergens was er dus "slecht gietwerk" of een versleten shackle aan de orde! :roll:
Tijdens dat zelfde slechte weer was er OOK een stukkie verschansing verdwenen aan SB, vlak achter het voorpiek schot waar het zogezeid af taperde tot railing hoogte. Dit was in feite de zelfde sterkte als de huidbeplating...go figure!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Cambria op de rotsen bij Ifracombe.

Cambria.jpg
Cambria.jpg (126.52 KiB) 3697 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

oei dat wordt een duur grapje: da's precies zo'n reddingsbootje als die bij de examencommissie meteen in je handen werd gedrukt....
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Onondaga in 1907 op het strand van Chatham.
Het schip is toen weer vlot gekomen, maar in 1918 liep het bij Watch Hill, R.I. krakend omhoog en was het totall loss.

Onondaga-1.jpg
Onondaga-1.jpg (88.55 KiB) 3325 keer bekeken
Onondaga-2.jpg
Onondaga-2.jpg (122.57 KiB) 3325 keer bekeken
Onondaga-3.jpg
Onondaga-3.jpg (91.16 KiB) 3325 keer bekeken
IDNo: 2201970 Year: 1905
Name: ONONDAGA Type: Cargo ship Flag: USA Tons: 2696
Country of build: USA Builder: Wm Cramp & Sons Location of yard: Philadelphia
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-
wrecked off Watch Hill, R.I., 28.6.18 [Boston-Jacksonville, general
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Gevalletje voor Apeldoorn, of is het te laat?
https://www.facebook.com/MySeaLife1/vid ... 030899011/
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie