Kompasleer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Albert,

Er komen bij mij nog meer vragen op bij bestudering van de foto's.

Het schip waar dit van afkomstig is doolt nu rond. Het kan geen koers uitzetten (pleinschalen verdwenen), kan geen richting bepalen (kompas weg), kan niet voor anker gaan, (anker weg). Wat zit er in de zwarte doosjes. En wat het allerergste is, de drank is ook mee genomen en soldaat gemaakt (Lege fles foto 2).
Is hier een tweede "Vliegende Hollander"gecreeerd?
Ik denk dat HGH nog heel veel heeft uit te leggen.

mvg

Bob

Bob

Bericht door Bob »

Hallo Ferry,

AR SK

Begrijpt ie niet.


I

mvg

BP
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bob en Ferry,

AR SK
Ik snap het ook even niet. :(
All the best
Jos
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Jos,

Toen werden we al niet begrepen en nu ook niet.
We (telegrafisten) hadden een tik en die hebben we gehouden. :)
Ik laat het aan Ferry over om het uit te leggen. Het is tenslotte zijn dingetje.

essenbestau2

mvg

Bob
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

E

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bob,

E

Ferry
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Het waren aan boord al zonderlingen en nu blijken ze het aan de wal ook nog te zijn.

G R O E T J E S, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jos,
E
In morse is dit één punt.
Een geheime code dus. :wink:
Zo zaten ze vroeger aan boord ook altijd met elkaar kletspraatjes te houden en wij maar denken dat ze zo hard aan het werk waren. :lol:
All the best
Jos
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Moderator

Bericht door ferryvaneeuwen »

De gemaakte stereotype opmerkingen, zeker van een onverwachte zijde, jegens een voormalige beroepsgroep zijn ontluisterend en niet bepaald sfeerbevorderend op welke forum dan ook. Maar de boodschap is duidelijk. Thank you very much.....
Among a moderator's enforcement duties is often the duty to stop flaming and keep the board a friendly place, free of personal insults (but different boards have different standards, and what is acceptable on one will invariably be prohibited on another).
Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Sorry hoor,
We (telegrafisten) hadden een tik en die hebben we gehouden.
Het begon als een grapje en werd in mijn ogen steeds als grap beschouwd.
Gelukkig is Kombuispraat een serieus forum waar de humor hoog in het vaandel staat. :-D
Dat er dan af en toe dan een misverstand onstaat is uiteraard te betreuren.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Kompassie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis et all,

Nou zo te hoooor'n zijn er weer een heeeeele partij roeiboooot'n losgegooid en dat allemaal over een "eenvoudig Buro Kompassie" :lol: de vonkentrekkers op tilt- ik heb geeeen idee van die kode's-sorry Ferry ( nou is dat op zich geen abnormale zaak! :lol: :lol: :-D )- en allerlei andere listige vragen. Om nou te veurKome'n dat we hier " van'teen in'tander" verzeild raken zal ik trachten alle vragen te beantwoorden, want uiteindelijk gaat het hier op Kombuispraat niet alleen om het geouwehoer maar OOK om er weer van te leeeer'n!!
Ik zal trachten om met de meest intelligente vragen eerst te beginnen :wink:

1) De Kompasroos van Bert.

Het geeft natuurlijk onmiddellijk te denken als de " Kompassteller" de Kompasroos niet herkend en aan een Swtk. om uitleg moet vragen!! :-D
Dit Kompas Bert vond ik rtijdens mijn wat jongere jaren in de rotzooi-bult van een nu niet nader met naam en toenaam te noemen Scheepswerf, waar ik als nieuwe bezem, o.a. de rommel opruimde, naast dit kompasHUIS!! heb ik er dus OOk een mooie Schroef aan overgehouden ( je weet wel, da's dat ding dat aan de kont van het schip onderwater zit en ronddraaid om het vaartuig vooruit te doen gaan!! Er zit een as an die in de MachineKamer door een Calorisch werktuig wordt rondgedraaid!! :lol: ) Aaaah Sorry ik dwaal weer af!! :oops:
Het was dus een geheel verpekeld kompashuis wat ik weer heb opgetiedeld, op een mooie plank gezet EN bij gebrek aan beter een NEProos heb ingezet " voor het gezicht". De Kompasroos is een vergrootte Kopie van een Kompasroos uit een van m'n boeken, dus WEL een authentieke Kompasroos wat het MOdel aangaat en de befaamde "schuine strepen"
Ik zou zo niet weten uit welk boek, maar ik zal eens wat scharrelen en vindt het misschien????
Ik denk dus niet dat mijn "kleine mooie jachtankertje" dat er naast hangt veel "magnetische schade" aanricht.

1a) De "tekentjes op de Ankers" van Theo.

Ik heb GEEN idee Theo, ik heb er mijn Kopie van Lloyds Register " Anchors- Approved designs" uit 1947 op nageslagen en daar staan zo'n 80 verschillende ankertypes in, echter nada naks over tekentjes, ik moet er dus de modernere regels op naslaan. Dat hou je tegoed.

2) Hoe komt ie an die Navigatie spullen- ik meen door Bob. ( kan me niet heugen Bob ooit eerder in het Pikheethok te hebben gezien.

Nou Bob ik heb jaaaaren m'n eigen zeiljacht op zee (kust) gezeild en was dus ook redelijk goed gesteld betreffende alle (kust) navigatie trammelant. Bij verkoop heb ik slechts "een enkel ding van ieder" er bij geleverd en alle extra's liggen nu als ornamenten in m'n buro-museum, inclusief dit duuuuur gekochte, bij Observator Rotterdam Sestrel Kompas, ik hoop dat je daar mee leven kan! :wink:
En inderdaad Bob, ik ben meestal wel bij machte geweest om "een Goede Koers" voor te blijven liggen zonder daarbij een stuurman nodig te hebben, toen ik wilde leren om ook sterren te kunnen schieten kwamen de GPS gismo's in de handel, dus daaar is het jammergenoeg nooit van geKOmen! :lol:

3) Wat zit er in het Zwarte doosje.
In het doosje, links van het ijzeren pootje ( daaaar zit de ouwe snijbonenmolen van m'n moeder aan vast!! :lol: :-D ) daar zit een heeeeeel oud mechanisch toerentellertje in!!! In het doosje Rechts van het ijzeren pootje, daaaaaaaaaaaar zit een vrij nauwkeurige Salinometer in, je doet er een druppie water op en je kan het zoutgehalte zo aflezen!!!

4) Kristallen Karaf.

Dit is een mooi "vaatje" waar je b.v. Whiskey in kan doen Albert. Op het ogenblik is ie leeg en staat ie daar gewoon " mooi te wezen" naast een paar andere Kristallen karaffen uit de kollektie :lol:

Wat mij echter zeer teleurstelt is dat er GEEN vragen worden gesteld over het " in mijn ogen" een van de meest interessante aspecten van de scheepsbouw, waarmee we voor vanavond de "Bloemlezing " afsluiten!!
Horens
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie