Lelijke Schepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Lelijke Schepen

Bericht door Martinus »

"wat bouwden ze vroeger toch mooie schepen".
Dat hoeft niet echt. Je ziet heus nog wel moderne schepen die mooi zijn en oude schepen die het niet zijn. Het gevoel voor schoonheid en harmonie zit in de mens zelf, alhoewel smaken verschillen en je ook aan dingen went, m.a.w. mooi leert vinden, of op zijn minst leert te accepteren.
Opa en/of pake (zeer zeker!) zagen liever een mooi zeilschip ipv die stinkende stoom- en herrieschoppende motorschepen...
Hun achterachterachterkleinkinderen nog steeds! Het hele land trekt bv. naar een evenement als Sail!

Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Lelijke Schepen

Bericht door Jacob Bothof »

Vroeger had je mooie vrachtschepen en tankers met een midscheeps , later veranderde dat met toch wel iets minder mooie vrachtschepen en tankers met alles achterop. Op de tankers met een midscheeps had je als wtk wel eens een probleem om droog via de kippeloop in de midscheeps te komen om een potje te pakken na de wacht bij een leuke zeegang.
Dit probleem heb je nu bij dit soort schepen niet meer.
Ik dacht me te herinneren dat stuurlui geen bril mochten dragen en dat ze toen weleens zichtproblemen hadden bij het aan- of
afmeren op schepen met een midscheeps of alles achterop.
Later toen een bril wel was toegestaan op de brug waren de zichtproblemen nog niet helemaal opgelost.
Ik denk dat de reders van nu ingezien hebben dat, als we alles voorop zetten het voor de stuurlui een stuk minder problemen
geeft en dat ze nu, zelfs met of zonder bril beter kunnen zien met wat ze aan het doen zijn omdat ze er nu met hun neus bovenop staan.
:lol:
Ik denk dat als je paaltjes gaat pakken met zo'n schip de vullingen uit je gebit vallen en dat je met veiligheidsriemen
aan in je mandje licht. :lol:
Jacob
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Lelijke Schepen

Bericht door Hanseaat »

"Man sieht nicht richtig was das Schiff macht wenn alles so nach vorne steht", hoor ik nog een Duitse loods zeggen. Ook weer mijn eerste gedachte toen ik dat plaatje van de X-borg zag.
(voorheen deventer05)
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Lelijke Schepen

Bericht door Martinus »

Man sieht nicht richtig was das Schiff macht wenn alles so nach vorne steht
Daarom hadden die Grote Meren schepen ook zo'n grote 'boegspriet' (ik weet niet hoe het ding heet).
laker.jpg
laker.jpg (96.27 KiB) 7040 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Lelijke Schepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een wrak is natuurlijk nooit mooi, maar het gaat mij om de creatieve wijze waarop de naam op de boeg geschilderd is.
Geen gezicht dus. :twisted:
La Famille Express.jpg
La Famille Express.jpg (182.24 KiB) 6863 keer bekeken
Owner: La Famille Express PAN Panama
IDNo: 6728783 Year: 1952 Name: FORT SHEVCHENKO Type: Cargo ship Flag: RUS DWT: 755
Country of build: POL Builder: Komuny Paryskiej Location of yard: Gdynia
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
99 LA FAMILLE EXPRESS [relisted with a new IMO number in 1999]
wrecked Providenciales, Turks & Caicos Is 1.9.04 - wreck still there 2011
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Lelijke Schepen

Bericht door Erikdepooter »

Theo schreef:
Hierboven bouwnummer 850 van Niestern Sander in Delfzijl
Zojuist de tewaterlating gezien, zie http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=144
T blijft een lelijk schip, maar die tewaterlating was wel mooi!
Bijlagen
EasyMax-type multipurpose vessel launched successfully at shipyard Royal Niestern Sander.jpg
EasyMax-type multipurpose vessel launched successfully at shipyard Royal Niestern Sander.jpg (135.24 KiB) 6674 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Lelijke Schepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik vraag me af of er iemand is die deze bak mooi vindt. :wink:
Oglebay Norton.jpg
Oglebay Norton.jpg (380.89 KiB) 6452 keer bekeken
IDNo: 7514696 Year: 1978
Name: LEWIS WILSON FOY Type: Bulk carrier Flag: USA DWT: 95833
Country of build: USA Builder: Bay SB Corp Location of yard: Sturgeon Bay
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-16
[L as BURNS HARBOR] - 90 OGLEBAY NORTON - 06 AMERICAN INTEGRITY
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Lelijke Schepen

Bericht door shipwis »

nou, nee, Jos, kan mij niet erg bekoren
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 382
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Lelijke Schepen

Bericht door renirie »

Hadden ze beter ugley bay kunnen noemen.
Groet
Hennie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Lelijke Schepen

Bericht door jdbvos »

Een paar jaar terug zag ik voor het eerst zo'n "bijlboeg"-schip liggen in Groningen, en ben toen ff gestopt om die vernieuwde steilsteven wat beter te bekijken...
Echt lelijk vond ik het koppie destijds ook al niet; het kontje kon me niet zo bekoren, en doet het nog steeds niet.
De schepen zijn inmiddels zowat 50% breder geworden dan vroeger, lijkt het wel, dus dan krijg je eveneens héél andere koppen & konten....vanwege de constructie al, maar hoofdzakelijk voor de efficiëntie.
In de binnenvaart is de platte kop al volledig ingeburgerd. Zo'n schip legt in een sluis waarop ze is ontworpen héél wat meer tonnen neer als met traditionele bouw.
En deze "Ugly" is eigenlijk nét zo gebouwd als zo'n Arklow-boot zoals die hier neergezet zijn door Bert...
Ik heb Bert's foto ff een beetje geknipt 'op de waterlijn', en dan zie je eigenlijk precies hetzelfde....
"Beauty is in the eye of the beholder", maar "the perspective does the trick".... 't Is de hoek die 't um doet, denk ik....
...en dan blijkt die "Ugly" ineens nog netjes afgewerkte hoeken te hebben, in tegenstelling tot de "Arklow".... :o
Maar wat me bij die "Ugly" veel meer opvalt is de teruggekeerde "reddingboot-in-davits" ipv de medérne vrijeval-boot boven het achterdek.... :-D
En in Arklow gebruiken ze alleen nog maar dinghy's, zo te zien.....of ze hebben kasten vol vervangende zeelui ter beschikking, dat kan natuurlijk ook....
Bijlagen
62a9df4d93ad46f3fbf0f572ed831968.jpg
62a9df4d93ad46f3fbf0f572ed831968.jpg (111.27 KiB) 6341 keer bekeken
62a9df4d93ad46f3fbf0f572ed831968-b.jpg
62a9df4d93ad46f3fbf0f572ed831968-b.jpg (65.07 KiB) 6341 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie