Mijn werkplekkie.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

En hier ( http://www.hobbyworld.nl/shop/indexNL.p ... =NL&BTW=19 - Scheepvaart - schaal 1:87 ) te koop voor € 127,93 (3 stuks beschikbaar)

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, op die site die Mariner aangeeft, is hij te bestellen. Schaal 1:87 wil zeggen dat hij 55 cm lang is en krap 10 cm breed. jammer dat de bomen niet getuigd zijn en nu ik hem daar eens goed bekijk, lijken de masten me te kort in verhouding tot de bomen. De luiken staan te bol. Geen ankers. Of zou dat los worden bijgeleverd?
Nog maar eens goed over nadenken! :)
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Hij staat er wel naamloos op.
Aan de masten te zien dus wel een Duitser.
Theo er is weinig over de Groninger Coasters te koop zelfs niet eens te verkrijgen.
Schande als je weet dat van de 900 coasters die er in de glorietijd waren er al 600 uit de provincie Groningen kwamen.

Je hebt van Revell meende ik de Smit Rotterdam, Smit Nederland en Smit Houston.
Nu willen ze de Waker maken met als romp de Smit Rotterdam heb ik gehoord van de 2e Werktuigkundige die ik goed kan.
Is door de bemanning afgekeurd ze gaan de opbouw verniewen maar ik moet het nog zien alle Matrijzen vernieuwen vooe her spuitwerk.

De Duitsers aan de kust zijn wel op de hoogte van de scheepvaart maar in Beieren niet.
Zelfs het Museum in Groningen schijnt weinig aan modelbouw tekeningen te hebben.

Zo is er ook door Werven die failiet gegaan zijn het hele tekening archief in een vat verbrand, schenk het dan aan een instantie die er wat mee kan.
Zo blijft er wat bewaard ook voor de modelbouwer.

Ik kan niet aan de tekeningen komen van de Amazone, die van mijn Groottvader was, liggen bij Goedkoop in Amsterdam, maar ze hebben het nummer veranderd en willen niet al die perkament tekeningen nakijken omdat het papier kan beschadigen.
Goedkoop was een Architect in Delfzijl die de tekeningen vervaardigd heeft, nadat de man er niet meer was zijn die tekeningen naar goedkoop Amsterdam gegaan.
En nu interreseert het mij niets meer om het schipnog eens te bouwen is al 25 jaar te laat.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jan,

Ga een non-insider maar eens vertellen dat een Hollander punt kloten had en een Duitser platte.
Dan staan ze je aan te kijken alsof ze water zien branden. ( Of je wordt voor een vuile viezerik uitgemaakt ). Weten ze veel................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, ik ben bang dat het voor 128 euro toch een teleurstelling wordt. Het gaat me speciaal om een 500-tonner, Jan. Ik heb een paar keer bij Wagenborg gevraagd of ze niet ergens een hele set tekeningen, stabiliteitsgegevens etc. van een 500-tonner zoals je die ook aan boord had, in de kelder hadden staan. Na het "Ik zal eens kijken," nooit meer iets van gehoord. :)
Ergens moet toch nog wel een algemeen plan van zo'n schip zijn, dat is ook al voldoende, maar vind er maar eens eentje. Dat zou voldoende zijn om een waterlijnmodel te maken, want meer verlang ik niet. Van de Roerborg en Geulborg zijn nog wel (kleine) plannen te vinden, maar dat was, na de Reestborg, alweer een stap verder. Gewoon een origineel algemeen plan van de serie zoals die - naar ik meen - met de Zaanborg begon.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Theo waar zijn de schepen gebouwd bij welke werf.

Ik heb de Bothniaborg van Werftekeningen gebouwd en die kwamen van Scheepswerf Amels.
Ze hebben daar geen brand gehad en werven bewaren wel hun tekeningen.
Wagenborgen verwijst je naar de Werf.
De Scheepvaartinspectie heeft ook alle Tekeningen na verkoop naar het Buitenland wordt dat op Fisches ( Negatieven ) gezet en als een schip gesloopt is verdwijnen die ook.

Maar je moet niet eenmaal vragen je moet net zo lang zeuren tot ze van je af willen en je de tekeningen geven.

Helaas was dat van de Bothniaborg in 1980 en heel wat Modelbouwers dat is ook gegroeid maakten misbruik van de verkregen tekeningen.
Deze werden gecopieerd en weer verkocht.

Maar jij hebt het voordeel dat je bekend bent en er gevaren hebt.

Een oude Loods uit Delfzijl Bos was zijn naam heeft heel wat Statische Modellen gebouwd.
De man zal al wel overleden zijn of zeer bejaard zijn hoor er niets meer over maar die moet de tekeningen wel in zijn bezit gehad hebben.

In Den Helder woont ook een Modelbouwer die veel tekeningen van Wagenborg heeft.
Hij was nou op het Modelbouwforum met de Kroonborg bezig.

Hij heeft veel tekeningen verzameld van Werven voor dat de Fik erin ging.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Oh, die werden overal gebouwd, Jan. De twee eersten, de Zaanborg en de Spaarneborg, bij Amels. Die twee hadden ook als enigen een Werkspoor beneden staan in plaats van een Brons. De Vechtborg was bij Apol gebouwd en dat was ook de mooist afgewerkte.

Een jaar of zo geleden stond loods Bos nog in de Blauwe Wimpel. Hij bouwde prachtige modellen. In 1954 bouwde hij voor mijn neef een model van de Jan Kreumer, mijn eerste scheepje waar ik 2½ jaar op had gevaren. Ik had veel foto's waaronder een stuk of wat die ik in Boston vanuit een kraan had genomen. Die heb ik hem toen nog geleend.

Woonde ik in Holland, dan ging ik wel verder zeuren om een algemeen plan, maar nu wordt dat allemaal zo lastig. Misschien doe ik nog eens een poging als ik in Holland ben.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Theo je kan Amels toch mailen, die hebben de tekeningen vast nog.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo en Jan,
op de site van Maritiem digitaal vond ik o.a. dit:

Inventarisnummer S.6879(202)

Museum Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Titel Algemeen plan voor de coaster ms. 'Maasborg' van E. Wagenborg's Scheepvaart & [...]
Vervaardiger Scheepswerf Welgelegen (Makkum)
C. Amels
Scheepsnaam coaster
kustvaarder
quarterdeck ship
vrachtschip

Datum 1954
Trefwoorden technische tekening
algemeen plan

Beschrijving Algemeen plan voor de coaster ms. "Maasborg" van E. Wagenborg's Scheepvaart & Expeditiebedrijf NV.

Afmetingen schaal

Dus misschien is er bij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam iets te regelen. :wink:
All the best
Jos
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Theo,

Een leuk modelletje van de 'Zephyr' staat al een tijdje te koop op Marktplaats.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... vaart.html

Izzut wat voor je?


Plaats reactie