Smitlloyd
Smitlloyd
Hallo mensen,
Het valt me eerlijk gezegd tegen dat over Smit zo weinig te vinden is. Wijsmuller wel. Goed ze gaan nu samen maar van voor die tijd is er weinig uit de Rotterdamse hoek.
Maar waarom het gaat is, ik zoek het boek "Bergers van de lange deining", geschreven door Oene van Dijk en Hans van Hoek.
Heeft iemand dit boek misschien dubbel of zien liggen bij de Slechte of op een rommelmarkt. Ik houd me aanbevolgen voor reacties
Alvast bedankt
Groeten Bob.
Het valt me eerlijk gezegd tegen dat over Smit zo weinig te vinden is. Wijsmuller wel. Goed ze gaan nu samen maar van voor die tijd is er weinig uit de Rotterdamse hoek.
Maar waarom het gaat is, ik zoek het boek "Bergers van de lange deining", geschreven door Oene van Dijk en Hans van Hoek.
Heeft iemand dit boek misschien dubbel of zien liggen bij de Slechte of op een rommelmarkt. Ik houd me aanbevolgen voor reacties
Alvast bedankt
Groeten Bob.
Hallo Bob,
Je hebt volkomen gelijk dat op deze site weinig over Smit & Co te vinden is. Mogelijk zijn weinig forumleden bij Leen de Zaaier werkzaam geweest.
Misschien zitten ze meer bij Tugspotters of zo.
Ondanks dat ik de nodige jaren bij Smit-Lloyd heb mogen varen, heb ik absoluut niets met Leen Smit.
Ergo, een rechtaarde Smit Lloyder wilde eigenlijk zo min mogelijk met Smit & Co te maken hebben. Zelfs waren er de nodige die bij Smit & Co vandaan kwamen die er eigenlijk niets meer mee te maken wilde hebben.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Er waren d'r ook bij die Hollands Glorie hoog in het vaandel hadden, maar toch bij Smit Lloyd kwamen varen. How can !?. Gewoon omdat bij S.L. meer verdiend werd en er een veel betere verlofregeling was.
En dan nog eens wat; als er een nieuwe matroos van Leen de Zaaier bij S.L. kwam varen, waren bij ze Smit altijd "bootsman" geweest. Een gevleugelde uitdrukking bij S.L. was dan ook, "O, kom je bij Smit & Co vandaan, zeker bootsman geweest !?".
Naar ons gevoel hadden bij Smit dan ook meer bootslieden dan matrozen gevaren.................
Dat gaf in het begin van de carriere van zo'n figuur nog wel eens wat strubbelingen. Bij S.L. voeren aan dek alleen twee matrozen die gelijkwaardig in functie waren. Van bootsman spelen kon dan ook absoluut geen sprake zijn. Dat werd wel eens verkeerd begrepen..........
Daar is overigens wel h.e.e.a. over te vertellen. Misschien doen we dat later nog wel eens.
m.v.g. Roy
Je hebt volkomen gelijk dat op deze site weinig over Smit & Co te vinden is. Mogelijk zijn weinig forumleden bij Leen de Zaaier werkzaam geweest.
Misschien zitten ze meer bij Tugspotters of zo.
Ondanks dat ik de nodige jaren bij Smit-Lloyd heb mogen varen, heb ik absoluut niets met Leen Smit.
Ergo, een rechtaarde Smit Lloyder wilde eigenlijk zo min mogelijk met Smit & Co te maken hebben. Zelfs waren er de nodige die bij Smit & Co vandaan kwamen die er eigenlijk niets meer mee te maken wilde hebben.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Er waren d'r ook bij die Hollands Glorie hoog in het vaandel hadden, maar toch bij Smit Lloyd kwamen varen. How can !?. Gewoon omdat bij S.L. meer verdiend werd en er een veel betere verlofregeling was.
En dan nog eens wat; als er een nieuwe matroos van Leen de Zaaier bij S.L. kwam varen, waren bij ze Smit altijd "bootsman" geweest. Een gevleugelde uitdrukking bij S.L. was dan ook, "O, kom je bij Smit & Co vandaan, zeker bootsman geweest !?".
Naar ons gevoel hadden bij Smit dan ook meer bootslieden dan matrozen gevaren.................
Dat gaf in het begin van de carriere van zo'n figuur nog wel eens wat strubbelingen. Bij S.L. voeren aan dek alleen twee matrozen die gelijkwaardig in functie waren. Van bootsman spelen kon dan ook absoluut geen sprake zijn. Dat werd wel eens verkeerd begrepen..........
Daar is overigens wel h.e.e.a. over te vertellen. Misschien doen we dat later nog wel eens.
m.v.g. Roy
Hallo Gerard
kwam nog een filpje yegen op het forum van de KNSM
http://www.pa3gzt.nl/DreamHC/Pagina18.html
kwam nog een filpje yegen op het forum van de KNSM
http://www.pa3gzt.nl/DreamHC/Pagina18.html
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
- Locatie: Velserbroek
Wat afgunst was er zeker. Bij Smit vonden ze dat ze het "echte" werk deden i.p.v. pakjesboot spelen en 's avonds binnenliggen. Terwijl de Sl mensen dat simpelwerk vonden. Sleepvastmaken de halve wereld rond en weer losmaken. Dat kon iedereen volgens hun. Anderzijds hadden de sl-mensen het idee dat het geld wat zij verdienden in de bodemloze put zeesleepvaart gestopt werd.
Toen ik indienst kwam werd ik voor twee reizen bij Sl gedetacheerd. Vervolgens moest ik dus naar de sleepdienst toe. Bij het aanboord komen van de Smit Rotterdam vroegde HWTK waar heb je gevaren? Bij SL twee reizen meester. Oké, geen vaar ervaring dus, want daar varen ze niet.
Hetzelfde verhaal maar dan weer andersom toen ik enkele jaren later weer naar SL ging.
Dirk
Toen ik indienst kwam werd ik voor twee reizen bij Sl gedetacheerd. Vervolgens moest ik dus naar de sleepdienst toe. Bij het aanboord komen van de Smit Rotterdam vroegde HWTK waar heb je gevaren? Bij SL twee reizen meester. Oké, geen vaar ervaring dus, want daar varen ze niet.
Hetzelfde verhaal maar dan weer andersom toen ik enkele jaren later weer naar SL ging.
Dirk
Smitlloyd
Morge
Ja er was altijd een beetje wrijving
Tussen L.Smit & Co. en SL.
En dat is gebleven zelfs nadat de hele
zooi in een pot gegooid was.
Maar echte sleep ervaring zoals bij Leen
kregen de SL ers niet. Maar daar in tegen
waren de SL boten ook niet echt voor gebouwd.
Hou me te goede dat de Sl schepen weldegenlijk
konden slepen. Maar ze waren gewoon eingenlijk voor
het Anchor werk bedoeld Offshore.
Dat de SL schepen ook konden slepen is bewezen met de
SL 103 in New Foundland.
Vedere afgunst kwam toen de Stuurman van de SL 103
een Medaille kreeg voor zijn Heldendaad.
Groetjes Nick
Ja er was altijd een beetje wrijving
Tussen L.Smit & Co. en SL.
En dat is gebleven zelfs nadat de hele
zooi in een pot gegooid was.
Maar echte sleep ervaring zoals bij Leen
kregen de SL ers niet. Maar daar in tegen
waren de SL boten ook niet echt voor gebouwd.
Hou me te goede dat de Sl schepen weldegenlijk
konden slepen. Maar ze waren gewoon eingenlijk voor
het Anchor werk bedoeld Offshore.
Dat de SL schepen ook konden slepen is bewezen met de
SL 103 in New Foundland.
Vedere afgunst kwam toen de Stuurman van de SL 103
een Medaille kreeg voor zijn Heldendaad.
Groetjes Nick