Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door RobertB »

Jolly Sailor, prachtige foto's van een stuk historie dat zelfs in Japan als waardevol wordt beschouwd.
Wat mij opvalt zijn de motoren die volgens het logo op de carterdeksels van B&W zijn. De foto van de koppen laat iets anders zien dan ik van een B&W gewend ben. Wie weet hier meer van?

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Jaap de Roode (RIP)

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

HIKAWA MARU 1930
Er stonden in dit schip 2 motoren 4tact dubbel werkende 8 cil. B&W (680x1600). Totaal 11.000 rpk.

Groet
Jaap
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

2 motoren 4tact dubbel werkende 8 cil. B&W (680x1600).
Lees ik dat goed?? DUBBEL werkende VIER takt karren???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan schreef:Alles ziet er keurig onderhouden uit.
Ik vind dat onderhoud nu juist een tikkie tegenvallen, voor een museumschip.

Afbeelding

Je zou denken dat ze daar in de loop der jaren wel eens een legertje Japanse werktuigkundigen-in-opleiding op los hadden kunnen laten. :-D

Van dat "dubbelwerkend" heb ik, als eenvoudig schipper, weinig verstand, maar zou het ook een vertaalfout kunnen zijn? Er wordt in verband met de Hikawa Maru op verschillende sites namelijk gesproken van "reciprocating" engines, een uitdrukking die je - zo meen ik me althans te herinneren - bij dieselmotoren niet zo vaak gebruikt. Waarom zou je ook? Een diesel is per definitie "reciprocating".
Maar ik praat natuurlijk naar ik verstand heb, dus ik kan het best helemaal fout hebben. In dat geval zwijg ik beschaamd en ga ik mijn koperen knopen en mijn gouden strepen poetsen want ook ik sta al jaren in het museum. :oops:
Jaap de Roode (RIP)

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

HIKAWA MARU
Dit staat in Lloyds Register 1933/34:

Afbeelding

Afbeelding

Op de deze site staat ook nog wat over de 4T dubbel werkende motor:

http://encyclopedia.stateuniversity.com ... ngine.html

m.vr.gr.
Jaap
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, verdomd zeg: 4-takt dubbelwerkend.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Hikawa Maru. Prent of klassiek stoompassagiersschip int.?

Bericht door Vaerderij »

Museumschip Hikawa Maru op Yamashita [].jpg
Museumschip Hikawa Maru op Yamashita [].jpg (250.98 KiB) 3328 keer bekeken
Foto: Nico Meinsma

Ik zag dat op deze topic men zich niet zo stoort aan de uitgangspunten “prenten” en “stoom”. Het zijn vaak allemaal foto’s en waar, terugkijkend, klassiek begint is ook niet zo duidelijk maar je verzeilt in een aardige serie van het museumschip te Yokohama, een motorschip uit 1930 dat op Yamashita ligt.
Zie: http://www.ssmaritime.com/hikawamaru2.htm (en tientallen ander sites waar het schip genoemd wordt).
Ik bezocht het ms. Hikawa Maru op 19 januari 1978. Ze was toen, als op mijn foto, witgeschilderd. De later ingebouwde roltrap ten behoeve van de bezoekers in de machinekamer bedierf veel en zoals Theo Horsten al opmerkt is het onderhoud, het oog wil tenslotte ook wat, ook niet door echte liefhebbers gepleegd. Die roltrap in die machinekamer tussen de motoren, had hetzelfde effect als het vele beton en de liftschachten in het herbouwde Nagoya Castle, dat zogenaamd 16e eeuws of ouder moest lijken. Het bekende filmpje op YouTube met de Dubbelwerkende 2 tact B&W zal wel ongeveer een indruk geven hoe het daar in die machinekamer toeging.
http://www.youtube.com/watch?v=unAsUugK9zw
De machines op de Hikawa Maru hadden uiteraard luchtverstuiving en mechanisch bewogen aanzetkleppen.

De Hikawa Maru, geen prent en geen stoomschip wel een museumschip en klassiek met 79 jaar?


m.s. Oranje [].jpg
m.s. Oranje [].jpg (189.02 KiB) 3328 keer bekeken
En de Oranje? Wel een prent, geen stoomschip, zou inmiddels 71 jaar zijn.



Nico
Douwe J.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door Douwe J. »

Cap Arcona 1927
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Prenten van klassieke stoom pasagiersschepen int.

Bericht door johan.H »

een foto reportage van Threebs met mooie foto's van de Lusitania op de werf van John Brown Company Limited

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie