Schroef plaatjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Schroef plaatjes

Bericht door kees »

[img][img]http://img99.imageshack.us/img99/831/im ... oef6ed.jpg[/img][/img]
Deze dubbele schroef zit onder een passagiersboot die op de rijn gaat.
Moet een mooie TWK inzitten met twee tegengestelde schroeven op een as!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Tegengesteld draaiende schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kees,

Is de dichtsbijzijnde "schroef" een Grim wiel???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

schroef plaatjes

Bericht door Gert-jan »

Als het in de lucht kan, kan het ook in het water. Zie de foto van Kees.

Afbeelding

Deze vlieg"boot" , de Engelse Saunders-Roe Princess, had 10 Bristol Proteus schroefturbinemotoren. 8 dreven in 4 paren de tegengesteld draaiende schroeven aan. De buitenste motoren waren enkel schroefs/propeller. Begin jaren 50.

Afbeelding

Deze Russische Tu-114 Tupolev had 4 turbopropmotoren die ook de tegensteld draaiende propellers aandreven. Eind jaren 50.

Groet, Gert-jan.
Gebruikersavatar
kees
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Geen idee!

Bericht door kees »

Sorry heb geen idee.
zag het toevallig toen ik langs kwam.

Kees
Leen B

Schroefplaatjes.

Bericht door Leen B »

Hai Gert-Jan :D ik heb hier een foto van een Grimsches leitrad. 8) Die werden vaak door rijnschepen die helemaal de bovenrijn opvaarden gebruikt. :o Dit Grimsches leitrad stond in het rijnschip "
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met dank aan Mink W.
All the best
Jos

schroef H M. Zuiderkruis.jpg
schroef en roerkoning H.M.Zuiderkruis.jpg

jos wil jij deze plaatsen voor mij op topic schroeven !!

bedankt.mink.w

Afbeelding

Afbeelding
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Afbeelding

Deze jongen is in Deutsland gemaakt, is 131 ton, voor een werf in Korea.Er varen al een paar grote containerjammers rond met zo`n schroefje. Plm. 110.000/120.000 p.k. Gr.Gerard.
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

schroef

Bericht door Gert-jan »

Leen, die foto's heb je die bij een museum gemaakt? Welk en waar? Van die schroef had ik nog nooit gehoord. Begin 1900 spul? Weet nog wel dat die grote rijnaken motorloos waren. In de begin jaren 60 werden er veel gesloopt in Wormer.
Groet, Gert-jan.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo heren schroefdeskundigen :?: :!: :?: :!:
Leg mij als stoom ofiel nou es uit; Als een schroef snijdt in het water(over lucht wil ik het nu niet hebben) dus de boot op snelheid, dan loopt de schroef loopt in zijn "schroeflijn", zoals een bout in een moer(de slip niet meegerekend), HOE ZIT DAT DAN ALS EEN TWEEDE SCHROEF DAAR CONTRA DOOR HEEN DRAAIT?!?!?!?! :shock: :shock: :shock: :shock:
Het is iets, wat ik altijd als gewoon heb beschouwt, maar dar nu wel evne anders naar kijk. Wie heeft daar een kundig en logisch antwoord op?

Een naar antwoord hongerende Ton groet U
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Ton. Ik wist wel dat jij niet achter zou blijven... :D Ik zal het heel overdreven voorstellen: Stel, een ,,schroef" , niet met bladen in een bepaalde spoed, maar met de bladen HAAKS op de as. Wat doet die? Veel en niks. Niks omdat `ie geen stuwkracht levert, en veel omdat `ie het water in het rond slingert. Dat doet een gewone schroef ook: Voor een deel douwt `ie het water naar achter, dat is het rendement, maar voor een deel slingert `ie het water rond, en dat is verlies. Aan rondwervelend water (of lucht) heb je niks. Wat doet die tegengesteld draaiende schroef: Die hapt in tegengestelde draairichting IN die werveling en stuwt dat wervelende water alsnog naar achter en zorgt er dus voor dat die onrendabele en nutteloze rondwerveling omgezet wordt in een achterwaartse, stuwende beweging. Wat die tweede schroef dus doet is in het kort een nutteloze rondwerveling omzetten in achterwaartse extra stuwkracht. Tussen die twee schroeven, als ze tegengesteld draaien, zit een planeetstel gemonteerd. Vr.gr.Gerard.


Plaats reactie