Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef:Hallo Alphons :-D Bedankt voor de verduidelijking. Waarom ik me het een en ander afvraag is deze; ALS de gietijzeren loopring het enige dragende gedeelte op de zuiger is, de zuiger door inwendige koeling gekoeld wordt... Het tweede dragende gedeelte het kruishoofd is.... Waarom dan zo'n lang en "onnodig"zuigerhemd? De oscillerende massa wordt daardoor dan wel extra zwaar. Ik weet wel, het is een motor van "toen" en met de toenmalige (zwaar te respecteren) kennis gefabriceerd, neemt het niet weg dat jou zeer gewaardeerde topic veel technische "stenen" onder mijn hoofdkussen legt! :wink: :-D
Ton,

Zoals reeds opgemerkt door Harry (49) is dat de reden:
Hallo Ton,
Ik denk dat ze zo lang zijn om de poorten dicht te houden als de zuigers in "top"staan. Anders zouden de uitlaatgassen b.v. zo de M.K. invliegen.
Hoe zou het trouwens gaan met de " blow by" van de bovenste zuiger, die komt wel in de M.K. terecht?
Groet Harry.


Harry(49)

Wat de” blow by” betreft deze vraag is eerder gesteld door Jonh Marlit zie hiervoor blz 2:

viewtopic.php?f=1&t=1221&start=16

In deze werkbus zaten 2 afdichtingsringen die voor afdichting zorgden rondom het hemd van de bovenzuiger.
Naar binnen klemmende zuigerveren.
Zij moesten dus afdichten tegen de geringe overdruk in de uitlaatgassenleiding.
Wat verder naar beneden in de cilindervoering zaten de uitlaatpoorten
De bovenzuiger deed dus ook dienst als uitlaatschuif
Wel was het zo als er een zonnestraal door de skylights (schijnlichten) scheen er een blauwe walm in de Machinekamer hing, maar dat was op elk motorschip zo.

Hier nogmaals deze afdichting van de bovenzuiger, zodat er geen uitlaatgassen in de Machinekamer ontsnappen.
9FA67AA27740405AA2A98B14AFC10546.png
9FA67AA27740405AA2A98B14AFC10546.png (552.77 KiB) 911 keer bekeken
Ton,
De opmerking “het tweede dragende gedeelte is het kruishoofd” is niet juist
Het top gedeelte (de Hood) is met pasbouten bevestigd op de cilinderbalk.
Hierin beweegt zich het juk, gecentraliseerd door de beide leisloffen.
Zie hieronder:
217148440C654841A6D15F204E3E7D94.png
217148440C654841A6D15F204E3E7D94.png (274.55 KiB) 911 keer bekeken
De Engelsen noemen dit “THE FLOATING ATTACHMENT OF THE UPPER PISTON”
Of eenvoudig vertaald “de zelfzoekende geleiding van de bovenzuiger bovenin, en de reeds genoemde gietijzeren geleide ring welke gelast is in de zuigerkroon onderin.

De lagers (leisloffen) van het juk zorgen er voor dat de zuiger gecentreerd blijft en niet zwabbert!
Bij het invoegen van de vulplaatjes (liners) achter de geleidesloffen (bottle guides) moest de zuiger in top (bovenin) worden geplaatst en gecentraliseerd in de cilindervoering.
Dan dient men dezelfde dikte van de vulplaten achter de geleidesloffen te plaatsen.

Merk op: Leisloffen zitten opgesloten over iets meer dan de halve omterk zodat het geheel zowel Langs als Dwars is gecentreerd.

Hoop dat dit enigzins duidelijk is van deze toch wel bewerkelijke motor.

Mvg
Alfons

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Met het schaamrood op den kaken moet ik zeggen dat ik DIE items even vergeten was!!!! :roll:
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef::oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Met het schaamrood op den kaken moet ik zeggen dat ik DIE items even vergeten was!!!! :roll:
Ton,
Dat kan gebeuren, en............het gebeurt mij ook wel eens.
Een tijd terug beweerde ik in dit forum dat de brandstofnok voor voor- en achteruit draaien dezelfde was.

En daar heb ik nu op 75 jarige leeftijd nog een tikkeltje last van
STOM HÉ

mvg
Alfons
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Alphons; ik was het overzicht even kwijt. Ik moet wel zeggen dat doorsnedetekeningen van een scheepsdiesel voor mij zijn, wat de "pijp voor Hugh Hefner is :roll: ". Neemt niet weg dat ik nog steeds graag de inbouwtoleranties van de zuiger zou willen weten. (nieuwsgierig AAgje he?)
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Doxford.
Het gaat maar door.... :wink:
Dankzij Alfons en Ton die steeds maar weer vragen op Alfons afvuurt worden we ALLEMAAL Doxford kenners?

Ton, pas maar op dat je deze kar niet gaat namaken ipv verder te gaan met de 8 cilinder!

Nu jullie het toch over (boven)zuigers hebben Heb ik nog wel een vraag.
Het schijnt dat de zuiger van een een machine met liggende (stoom)cilinder enigzins ovaal gedraaid wordt?
Vraag: hoe doe je dat dan op een draaibank??? Hoe span je zoiets dan op? In meerdere fasen?

Groeten van Co.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Co :-D :-D :-D
Wees niet bang Co.. eerst de V8.... Een Doxford namaken op schaal én laten lopen??? GRAAG!!!! Liever vannacht nog draaiend en wel dan morgen... Er is "slschts een hele grote MAAR. Je kunt de natuur niet op schaal bouwen :shock: :shock: :twisted: In goed technisch Nederlands houdt dat in, dat je zuiger een zekere metersnelheid moet hebben om luchtmoleculen zó te verdichten dat er geneog warmte voor de ontbranding ontstaat... Een Doxford 4 cilinder van 2300 cc loopt stationair 800 toeren en op 3/4 vermogen vrolijk 2900 omw/min. Ik denk dat je de bovenzuigers om je oren krijgt en dat het geheel dynamisch NIET in balans is te krijgen. PFFFFF Co, wat één opmerking van jou los kan maken :-D :-D

Nu het antwoord op je vraag: bewuste ovaliteit ging vroeger op twee manieren:
De superouwerwetse.... Draai de zuiger rond op diameter... stel het geheel op een mal IN de vierklauw iets uit het midden en ga met de beitel op dezelfde maat langs je zuiger stel de zuiger dezelfde maat uit het midden naar de andere kant en herhaal het . Dan krijg je een redelijke ovale zuiger.
De ouwerwetse methode.
EEn kopierdraaibank.
paralell aan de klauwplaat draait een ovale mal mee, die met een kettingoverbrenging een taster heen en weer beweegt, die de hydrolisch aangedreven dwarsslede mee doet bewegen... zo kun je ook coniciteit bewerkstellingen.

De hedendaagse methode. Computergestuurd ovaal draaien.

kun je je hier in vinden Co?
Gerard

een eitje....

Bericht door Gerard »

Ahoy Ton. Een copiëerbank gaat goed, met een van te voren gemaakte mal, maar in een vierklauw krijg je geen ovaal maar een EI beste kerel....Grinnik....groet`n Gerard. :-D :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Mach Bankwerkers EN Draaiers!!!!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Gerard, Alphons et all,

Ik ben blij dat je MEE blijft lezen EN denken, en af en toe die ouwe duiker een beetje bij de les houdt; jij weet als geen ander dat die Mach. Bankwerkers/Draaiers/ Kotteraars/Slijpers de meest sterke verhalen op kunnen hangen :wink: Hier hebben we d'r eentje die OOK nog duiker is geweest, nou DAN kun wij, als gewoon volk, het wel schudden :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedemorgen Harry en Gerard. Ik zie dat hier óók niet zomaar klakkeloos wordt geconsumeerd :shock: wat er geschreven wordt. :wink: Inderdaad Gerard, het zal op die manier nooit een zuiver ellips worden maar je kunt het redelijk benaderen. Ik heb een boek van Ludwig Apfelbeck en die omschreef deze methode als een methode om toch te voorkomen dat een zuiger vastloopt; niet tegenstaande het feit, dat het geen zuivere ovaal is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Ovaaaaale zoegers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ton, Gererd,

Tja Ton DAT is um nu juist, DIE "Ludwig Apfelbeck" mot je in de Peiling houwuh, dat was een linke goozer!!! maar hij hep vast nog nooit een fikse warmloooper meegemaakt met een MANN, gescheurd boven en onder voering, rooodheet zuigerhemd ( weet je wel dat hemd dat dient om de poorten AF te sluuute'n in zuigerTOP :cry: :cry: )
Dus NIET alles geloven wat er geschreven wordt :wink: :roll: maar " zuigertrekken en nog eens zuigertrekken jonge!!! :wink: :roll: :lol: :-D vraag mnaar aan Bankie"
( PS je: ik zal niet AL te veel smileys doen anders krijg ik gelaaazer met Jan Vennik over m'n eigen kreeeeetuh! :cry: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie