Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bram

Bericht door Bram »

:-D hoi Alfons

dit kwam vanmiddag over Alkmaar vliegen,weet jij hier wat van????
de doxstork of storkford,nakomelingen ?????????? of fusie?????
E325CAB58CBB40B2B988B89F928086BB.png
E325CAB58CBB40B2B988B89F928086BB.png (361.13 KiB) 733 keer bekeken
Groets Bram :-D

averheijden

Genoeg DOXFORD's

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef:Hallo Alphons :-D Wat ik me nou afvraag, is dat er zoveel werven de Doxford in licentie bouwden; bleef er wel genoeg over voor Sunderland zelf?
Hallo Ton,

Mijn Engelse informant die lange tijd met DOXFORD had te maken, weet zeker dar er wereldwijd minstens 1800 zijn gebouwd en hij schat van meer omdat hij de laatste jaren niet meer bij DOXFORD heeft meegemaakt en daar ook geen gegevens meer van heeft, maar bij J.L Thomson een baan had.

DOXFORD gaf vele licenties uit vandaar dit aantal.

Als STORK en WERKSPOOR ook licentiebouw hadden uitgegeven waren er ook meer van vervaardigd geweest.

Hallo Bram,

Leuke reactie op dat door mij bijgewerkt schilderijtje van de PENDRECHT
Blijkbaar heb je ook wat met "fotobewerking" .

Mvg
Alfons
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Alfons

Blijkbaar heb je ook wat met "fotobewerking" .
[quote][/quote]

Ik doe vrij veel met Paint pro 6 en paint pro 8 soms ook met Corel of Pinnacle ,maar paint pro 6 is nog steeds mijn favouriet als het gaat om simpele bewerkingen :lol:
cad cam(3D) is mijn te ingewikkeld,heb het geprobeerd om te doen via mijn gewezen schoonzoon,maar je moet een hoop geduld hebben voor dat,en dat is een van de eigenschappen die ik niet zo beheers. :shock: :lol: :P

Groets Bram :-D
averheijden

De eerste Wilton-Fijenoord DOXFORD door Dhr. G Sterkman.

Bericht door averheijden »

DE EERSTE WILTON-FIJENOORD DOXFORD SCHEEPSDIESELMOTOR door Dhr. G. Sterkman. (uit "Schip en Werf")
6126284A45E24364BA1F66F21FDD857E.jpg
6126284A45E24364BA1F66F21FDD857E.jpg (687.2 KiB) 732 keer bekeken
De opbouw en de uiteindelijke proefstand voor de door WILTON-FIJENOORD vervaardigde Motoren.

Rechts een 3 cilinder DOXFORD met daarachter het motorframe voor een volgende.

Links 2 fundaties met een aanwezige dummy voor de zadellagers uit te lijnen.
Tussen de 2 motoren en de 2 fundaties ligt een krukas.

Mvg
Alfons
averheijden

De eerste Wilton-Fijenoord DOXFORD door Dhr. G Sterkman.

Bericht door averheijden »

DE EERSTE WILTON-FIJENOORD DOXFORD SCHEEPSDIESELMOTOR door Dhr. G. Sterkman. (uit "Schip en Werf")
5FCDDE4CACD943FB9A123206F60180C2.jpg
5FCDDE4CACD943FB9A123206F60180C2.jpg (734.85 KiB) 731 keer bekeken

X Bij de voorbereidende werkzaamheden tevens de smeernippels verwijderen.

XX Voor Fig.34 en 35 zie Bladzijde 77.
Voor Fig. 36 zie 3-cilder DOXFORD op proefstand
Voor Fig. 37 en 38 zie bladzijde 23.

O Bij gedoopte smeerolie moet men er nog op letten dat sommige fijnfilters zoals de “Streamlinefilter” tevens de “dope” verwijderen hetgeen niet de bedoeling is.

Een Streamlinefilter is een filter met staven die bestaan uit een stalen kern met uitgefreesde groeven waaromheen zich ronde blaadjes geïmpregneerd papier zich bevinden.
De capaciteit is klein maar de olie die gefilterd is, is weer goudgeel van kleur.
DD7AD12170D24A51B40A828289C8D77F.png
DD7AD12170D24A51B40A828289C8D77F.png (721.74 KiB) 731 keer bekeken
Mvg
Alfons
averheijden

De eerste Wilton-Fijenoord DOXFORD door Dhr. G Sterkman.

Bericht door averheijden »

DE EERSTE WILTON-FIJENOORD DOXFORD SCHEEPSDIESELMOTOR door Dhr. G. Sterkman. (uit "Schip en Werf")
CB2D65306A1344659D6D7799FCE93624.jpg
CB2D65306A1344659D6D7799FCE93624.jpg (672.68 KiB) 730 keer bekeken
X Oh, ik dacht altijd dat brandstof met een laag sg (sm) dunner dus meer vloeibaar was!!!!!

XX Men spreekt normaal niet over “kleine” viscositeit maar over “lage” viscositeit.

O Dat was een zeer goeie vraag, maar ook een wat pijnlijke vraag van Dhr. J.K. Smit
Dat Dhr. Sterkman hier liever geen eerlijk antwoord op geeft zou geen reclame voor de DOXFORD geweest zijn.

(Toch logisch dat dit t.o.v. andere scheepsdiesels zeer ongunstig is door het vele bewegende materiaal.)

Mvg
alfons
averheijden

Van harte Harry

Bericht door averheijden »

DOXFORD 58JS3 met getimde injectie en getimde attentie voor de jarige

Geplaatst in het “ Regional Museum Store at Beamish, County Durham.”

Bijzonderheden: cilinderdiameter 580 mm, slag 340 + 880 mm, Omw/min. 220rpm,
Vermogen 1,350 kW (1,830hp) per cylinder

Schepen uitgerust met 58JS3 DOXFORD motoren: (Een meer bruikbaar ontwerp van de “SEAHORSE”)

City of Plymouth
City of Perth
Crown Prince
City of Hartlepool (Renamed City of Manchester)
City of Ipswich
Royal Prince
City of Oxford.
EF74FE259D094DE39787AB564C2F3C44.png
EF74FE259D094DE39787AB564C2F3C44.png (850.12 KiB) 729 keer bekeken
Met de felicitaties van het DOXFORD TEAM:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Alphons et all,

Bedankt voor je zeer ludieke " Doxford foto" welke ik zeker in m'n " Doxford archief" zal opslaan :lol: :lol:

horens
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
averheijden

DOXFORD: 58JS

Bericht door averheijden »

DOXFORD: 58JS3
F917DC1782DA4469A6E9F197177A5030.png
F917DC1782DA4469A6E9F197177A5030.png (741.89 KiB) 822 keer bekeken
Blijkbaar een uitleg over het doel van het expansiestuk in de uitlaatgassenleideing.

Dat deed me denken aan het volgende:

Op het "ms ZWIJNDRECHt" (De z.g "kleine" Bulkcarrier van "van Ommeren met een FIAT motor "FIAT GRANDE MOTORI 757, 7000 PK hadden we in één van deze expansiestukken een scheurtje onderin.
Dit lekte bij het het manoeuvreren maar trok nagenoeg weer geheel dicht bij Volle Kracht.

Het bleek een mooie indicatie te zijn wanneer er een oliegekoelde zuigerkroon scheurde en daardoor smeerolie lekte in de uitlaatgassenleiding.
Dit gebeurde altijd bij het manoeuvreren bij vertrek en is mij 2 maal overkomen.
De materiaalspanningen waren dan soms blijkbaar te groot als gevolg van de verbrandingen en de snelle afkoeling met de expanderende startlucht.

Als de Ass.Wtk bij mij kwam met de mededeling:
"Meester er komt een straaltje smeerolie uit de uitlaatgassenleiding" wist je al wat je te doen stond.

De Brug waarschuwen dat we een zuiger moesten trekken.

Mvg
Alfons
averheijden

Klep- en Poortdiagram DOXFORD LB/LBD

Bericht door averheijden »

KLEP-en POORTDIAGRAM van een 3 cilinder cilinder DOXFORD Motor LB/LBD Type
1C7E26B0B27345ACAD18E72F4F6E218C.png
1C7E26B0B27345ACAD18E72F4F6E218C.png (652.96 KiB) 821 keer bekeken
De AANZETBOOG = 140 Krukgraden

De 10° voor Top is nodig om de eigenlijke aanzetklep te openen die door de voorste nokkenas bediend wordt en de tijd nodig om druk op te bouwen in de leiding naar de terugslagklep aan de cilinder en deze daadwerkelijk te openen.

Het blijkt dus dat bij een 3 cilinder 3 x 140 = 420° van de totale 360 krukgraden de aanzetkleppen geopend zijn, wat neerkomt op een totale overlapping van 60°, maar dat wil zeggen als bij één cilinder de aanzetklep sluit een andere reeds 10° geopend is, dus een overlapping van slechts 20°

Wat zeer weinig is en daarom een 3 cilinder in bepaalde omstandigheden met veel weerstand een aanzet probleem zou kunnen geven.
Bovendien één van de aanzetkleppen sluit bij 130° na Top en 1° later wordt alle aanzetlucht door de schoorsteen geblazen en geeft geen effect meer.

Het is daarom dat vooral bij de later 3 cilinder JS motoren een “Starting Positioner” of te wel een “Snelle Tornmachine” werd aangebouwd om een verassing van niet starten te voorkomen.
Volgens DOXFORD was dat niet bepaald nodig, de kans van niet starten zou 1: 100 zijn, maar sommige reders hadden blijkbaar toch deze meerprijs er voor over.

De Starting Positioner of “Snelle Tornmachine”

viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=272

De BRANDSTOFINSPUITBOOG

Zoals te zien in het diagram kan deze maximum 50 Krukgraden bedragen als het brandstofhandel dan hellemaal naar voren is geplaatst, wat in de praktijk zelden of nooit het geval is.

De mate van voorinspuiting is afhankelijk van de stand van het brandstofhandel en dus het toerental en ook nog van de soort brandstof die er gebruikt wordt dieselolie of zwareolie!
Nokken zijn dus op de nokkenas ook verstelbaar.

De voorinspuiting is om de volgende redenen:

1) Men houd rekening met het “inspuituitstel” ook wel inspuitvertraging genoemd.
Dit is de tijd die verloopt van het moment van openen van de persklep van de brandstofpomp en moment van openen van de verstuivernaald, de drukopbouw dus.
Nu is deze bij het DOXFORD “common rail” systeem aanmerkelijk kleiner dan bij een gewone dieselmotor met drukverstuiving, omdat de “common rail” altijd onder druk wordt gehouden.

2) “Ontstekingsuitstel” ook ontstekingsvertraging genoemd.

Dat is de tijd die verloopt van het binnenkomen van de eerste brandstof en de daadwerkelijke ontsteking ervan.
Dus tijd nodig voor de verneveling en het vinden van zuurstof en de juiste temperatuur.

Let wel allemaal tijden uitgedrukt in seconden en zelfs onderdelen van seconden, maar vandaar de voorinspuiting zodat men zeker is dat de explosie tijdig en niet te ver na top zal plaatsvinden.

In het 90° verschoven diagram is dat goed te zien, de voor deze (DOXXFORD) dieselmotor vrij lage compressiedruk van 26 kg/cm2, reeds een opgelopen verbrandingsdruk tot 40 kg/cm2 in top en loopt dan na even na top nog door tot 47 kg/cm2

Alles is afhankelijk van het toerental, maar men mag er van uitgaan dat dit een normaal “Volle Kracht” diagram is.

Bij de DOXFORD motor had men nog de mogelijkheid om een diagram te nemen van de opening van de verstuivernaald, zie het klephefdiagram.
Een leuke bijkomstigheid misschien maar ik moet eerlijk zijn aan boord werd hier bij mijn weten zeer weinig tot nooit van gebruik gemaakt.

De uitlaatpoorten sluiten 15 krukgraden nadat de spoelpoorten reeds gesloten zijn en door het stromingseffect worden de laatste gassen uitgedreven.
“Langsspoeling” is de beste spoeling, ook andere motoren die eerder “dwarsspoeling” hadden zijn hier toe overgegaan te weten Sulzer en MAN.

Mvg
Alfons


Plaats reactie