Doxford Scheepsmotor
DOXFORD: 58JS3
DOXFORD: 58JS3
Zij-trekstang bij een afgenomen JUK en uitgenomen zuiger(s).
Uitlaatpoorten zijn goed te zien.
Zo te zien aan het muurtje rechts, staat deze motor niet in een schip.
Mvg
Alfons
Zij-trekstang bij een afgenomen JUK en uitgenomen zuiger(s).
Uitlaatpoorten zijn goed te zien.
Zo te zien aan het muurtje rechts, staat deze motor niet in een schip.
Mvg
Alfons
DOXFORD: 58JS3
DOXFORD: 58JS3
Midden Krukpen lager
Merk op:
Moeren van Krukpenbouten worden hydraulisch los- en vastgepomp door de krukpenbout op te rekken.
Moeren zijn aan de buiten omtrek niet meer van een vertanding voorzien, zodat in noodgevallen handmatig losslaan niet meer mogelijk is.
Men zal dan de moer moeten splijten.
Uitstekende draadeinden zijn van beschermmutsen voorzien.
Mvg
Alfons
Midden Krukpen lager
Merk op:
Moeren van Krukpenbouten worden hydraulisch los- en vastgepomp door de krukpenbout op te rekken.
Moeren zijn aan de buiten omtrek niet meer van een vertanding voorzien, zodat in noodgevallen handmatig losslaan niet meer mogelijk is.
Men zal dan de moer moeten splijten.
Uitstekende draadeinden zijn van beschermmutsen voorzien.
Mvg
Alfons
DOXFORD: 58JS3
DOXFORD: 58JS3
Zij-Kruispenlager met hdraulisch gereedschap.
De vork die er overheen zit is van de zijtrekstang van de bovenzuiger.
De bouten zijn erg lang bij deze DOXFORD uitvoering en lopen van het ondermetaal tot het kruishoofdmetaal.
Muts wordt verwijderd, hijdraulisch gereedschap op het draadeinde van de krukpenbout gedraaid.
Hydraulisch gereedschap rust op de ring onder de moer
Door de oliedruk van de hydraulische pomp word de gecombineerde kruk/kruispenpenbout opgerekt en men kan met een staafje wat past in de gaten van de moer deze los draaien.
Mvg
Alfons
Zij-Kruispenlager met hdraulisch gereedschap.
De vork die er overheen zit is van de zijtrekstang van de bovenzuiger.
De bouten zijn erg lang bij deze DOXFORD uitvoering en lopen van het ondermetaal tot het kruishoofdmetaal.
Muts wordt verwijderd, hijdraulisch gereedschap op het draadeinde van de krukpenbout gedraaid.
Hydraulisch gereedschap rust op de ring onder de moer
Door de oliedruk van de hydraulische pomp word de gecombineerde kruk/kruispenpenbout opgerekt en men kan met een staafje wat past in de gaten van de moer deze los draaien.
Mvg
Alfons
DOXFRD: 58JS3
DOXFORD Type "JS"
Hier een verduidelijking van bovenstaande foto Merk op:
* De zeer lange gecombineerde krukpen/kruispen bouten.
* Het "vork" type van de zij-trekstang.
* Links het aangebouwde stuwblok, ook zichtbaaar het kettingwiel voor aandrijving brandstofpompen en nokkenas.
Mvg
Alfons
Hier een verduidelijking van bovenstaande foto Merk op:
* De zeer lange gecombineerde krukpen/kruispen bouten.
* Het "vork" type van de zij-trekstang.
* Links het aangebouwde stuwblok, ook zichtbaaar het kettingwiel voor aandrijving brandstofpompen en nokkenas.
Mvg
Alfons
Uit SCHIP en WERF 1953 Blz. 473
Aanpassing van het DOXFORD COMMON RAIL Brandstofsysteem. (1/3)
De inhoud spreekt voor zichzelf
Mvg
ALFONS[/url]
De inhoud spreekt voor zichzelf
Mvg
ALFONS[/url]
Uit "Schip en Werf 1953, Blz. 474
Aanpassing van he DOXFORD Common Rail Brandstofsysteem (2/3)
Brandstofverbruik = 0,35 lbs/apk/uur = 159 gr apk/uur, hetgeen normaal is voor die tijd.
Mvg
Alfons
Brandstofverbruik = 0,35 lbs/apk/uur = 159 gr apk/uur, hetgeen normaal is voor die tijd.
(Ideaal voor Kaptein en Stuurlieden)In de midscheeps kon men niet merken of de DOXFORD draaide of niet.
Mvg
Alfons
Uit "Schip en Werf 1953, Blz. 475
Aanpassing van he DOXFORD Common Rail Brandstofsysteem (3/3)
Mvg
alfons
Mvg
alfons
DOXFORD GESCHIEDENIS
Een terugblik (Uit: DEFA) DOXFORD ENGINEERS FRIENDS ORGANIZATION
Vóór het ontwerp van de nu welbekende DOXFORD OPPOSED PISTON OIL ENGINE heeft Doxford vele stoommachines gebouwd voor schepen en landinstallaties.
De eerste aanloop voor de bouw van motoren was niet het latere zeer bekende DOXFORD Type met tegengesteld bewegende zuigers maar een gewone 2-tact motor met cilinderdeksel. (1912)
Karl Otto Keller (1877-1942) was een Zwitser, geboren 21 Maart 1877 in Zurich en in 1901 gekwalificeerd als “Mechanical Engineer”.
Hij kwam in 1903 naar Engeland en is daar altijd gebleven.
Is resp. in dienst geweest van de firma’s “Kynochs and Napiers” en J.L. Thorncroft, bij deze laatste om voortstuwings installaties voor onderzeeboten te ontwerpen.
Hij werd door DOXFORD in 1905 aangetrokken om de mogelijkheid te bezien, gas motoren voor schepen te ontwerpen.
Na 3 jaar besloot DOXFORD niet verder te gaan met dit idee.
Keller vertrok naar de firma “William Reavall” uit Ipswich, maar kwam weer terug naar DOXFORD in 1911 als Chef Ontwerper.
DOXFORD was in die tijd reeds zelf al 12 maanden aan het experimenteren met een één cilinder 2-takt motor (ZIE AFBEELDING).
Een gewone motor met cilinderdeksel, waarvan de 4 ankerbouten goed te zien zijn, en een door het kruishoofd aangedreven spoelpomp.
Dit idee is spoedig verlaten ten gunste van het bekende “Opposed Piston Type”.
Samen met de bekende Duitse Professor “Junkers” en met de assistentie van William Purdie besloot Keller met het ontwerp van de “Opposed Piston Engine” in 1912.
Andere Britse Ontwerpers fronsten hun wenkbrauwen van dit systeem daar ontwerpers op het vasteland van Europa hier geen successen mee hadden geboekt.
Maar Keller c.s. gingen door en in 1914 was het prototype gereed, n.l. een één cilinder “Opposed Piston Oil Engine”, met een cilinder diameter van 500 mm, welke 450 PK ontwikkelde bij 130 omw/min.
In Juni/Juli 1914 draaide deze motor 35 dagen met succes onder toeziend oog van Lloyd’s .
Dan brak de 1ste Wereld Oorlog uit (1914-1918) en DOXFORD maakte Stoom Turbines en waterpijpketels voor 21 “destroyers”
Tevens ontwikkelde Keller een 400 PK dieselmotor voor onderzeeboten.
4 Van deze motoren “high speed” (360 omw/min) namen evenveel ruimte in als de Turbines in de “K” klasse en gaven deze dezelfde snelheid van 24 mijl/uur, maar met de helft minder brandstofverbruik, waardoor de actieradius verdubbeld werd.
Het einde van de oorlog bracht dit project tot stilstand en werd niet verder ontwikkeld.
Het was na deze oorlog dat de inventieve genius Keller de inwendige verbrandingsmotor verder ontwikkelde en een 4 cilinder DOXFORD “Opposed Piston” ontwierp voor met “ms Yngaren”(1921)
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=992
Keller was verantwoordelijk voor de constructie details van deze motor en later met de gelaste uitvoeringen van fundatieplaten en kolommen hiervan.
Deze uitvoeringen werden tevens onder licenties gebouwd over de hele wereld en ook in de Verenigde Staten door de “Sun Shipbuilding Company”.
Er is berekend dat in de periode Keller aanwezig was bij DOXFORD er door DOXFORD en zijn Licenties in de orde van grootte 2.000.000 HP is gebouwd aan DOXFORD Motoren.
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1104
Het was dan ook een groot verlies voor de bouw en ontwikkeling van Scheeps Diesel Motoren toen Karl Otto Keller in 1942 overleed
Mvg
Alfons
Vóór het ontwerp van de nu welbekende DOXFORD OPPOSED PISTON OIL ENGINE heeft Doxford vele stoommachines gebouwd voor schepen en landinstallaties.
De eerste aanloop voor de bouw van motoren was niet het latere zeer bekende DOXFORD Type met tegengesteld bewegende zuigers maar een gewone 2-tact motor met cilinderdeksel. (1912)
Karl Otto Keller (1877-1942) was een Zwitser, geboren 21 Maart 1877 in Zurich en in 1901 gekwalificeerd als “Mechanical Engineer”.
Hij kwam in 1903 naar Engeland en is daar altijd gebleven.
Is resp. in dienst geweest van de firma’s “Kynochs and Napiers” en J.L. Thorncroft, bij deze laatste om voortstuwings installaties voor onderzeeboten te ontwerpen.
Hij werd door DOXFORD in 1905 aangetrokken om de mogelijkheid te bezien, gas motoren voor schepen te ontwerpen.
Na 3 jaar besloot DOXFORD niet verder te gaan met dit idee.
Keller vertrok naar de firma “William Reavall” uit Ipswich, maar kwam weer terug naar DOXFORD in 1911 als Chef Ontwerper.
DOXFORD was in die tijd reeds zelf al 12 maanden aan het experimenteren met een één cilinder 2-takt motor (ZIE AFBEELDING).
Een gewone motor met cilinderdeksel, waarvan de 4 ankerbouten goed te zien zijn, en een door het kruishoofd aangedreven spoelpomp.
Dit idee is spoedig verlaten ten gunste van het bekende “Opposed Piston Type”.
Samen met de bekende Duitse Professor “Junkers” en met de assistentie van William Purdie besloot Keller met het ontwerp van de “Opposed Piston Engine” in 1912.
Andere Britse Ontwerpers fronsten hun wenkbrauwen van dit systeem daar ontwerpers op het vasteland van Europa hier geen successen mee hadden geboekt.
Maar Keller c.s. gingen door en in 1914 was het prototype gereed, n.l. een één cilinder “Opposed Piston Oil Engine”, met een cilinder diameter van 500 mm, welke 450 PK ontwikkelde bij 130 omw/min.
In Juni/Juli 1914 draaide deze motor 35 dagen met succes onder toeziend oog van Lloyd’s .
Dan brak de 1ste Wereld Oorlog uit (1914-1918) en DOXFORD maakte Stoom Turbines en waterpijpketels voor 21 “destroyers”
Tevens ontwikkelde Keller een 400 PK dieselmotor voor onderzeeboten.
4 Van deze motoren “high speed” (360 omw/min) namen evenveel ruimte in als de Turbines in de “K” klasse en gaven deze dezelfde snelheid van 24 mijl/uur, maar met de helft minder brandstofverbruik, waardoor de actieradius verdubbeld werd.
Het einde van de oorlog bracht dit project tot stilstand en werd niet verder ontwikkeld.
Het was na deze oorlog dat de inventieve genius Keller de inwendige verbrandingsmotor verder ontwikkelde en een 4 cilinder DOXFORD “Opposed Piston” ontwierp voor met “ms Yngaren”(1921)
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=992
Keller was verantwoordelijk voor de constructie details van deze motor en later met de gelaste uitvoeringen van fundatieplaten en kolommen hiervan.
Deze uitvoeringen werden tevens onder licenties gebouwd over de hele wereld en ook in de Verenigde Staten door de “Sun Shipbuilding Company”.
Er is berekend dat in de periode Keller aanwezig was bij DOXFORD er door DOXFORD en zijn Licenties in de orde van grootte 2.000.000 HP is gebouwd aan DOXFORD Motoren.
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1104
Het was dan ook een groot verlies voor de bouw en ontwikkeling van Scheeps Diesel Motoren toen Karl Otto Keller in 1942 overleed
Mvg
Alfons
Schepen uitgerust met "SUN-DOXFORD'S"
SUN-DOXFORD, Chester Pennsylvania, U.S.A.
Chester is a city in Delaware County, Pennsylvania, with a population of 36,854 at the 2000 census.
Chester is situated on the Delaware River, between the cities of Philadelphia and Wilmington,
Meer info over de SUN_DOXFORD:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=656
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=672
Mvg
Alfons
Chester is a city in Delaware County, Pennsylvania, with a population of 36,854 at the 2000 census.
Chester is situated on the Delaware River, between the cities of Philadelphia and Wilmington,
Meer info over de SUN_DOXFORD:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=656
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=672
Mvg
Alfons
WILTON-FIJENOORD DOXFORD 56LBLS voor "ms DUIVENDRECHT
WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor ms DUIVENDRECHT op de Proefstand, gezien vanaf de Uitlaatzijde = BB zijde
Motor no: M 1155
Type: DOXFORD 56LB4LS
Vermogen: 2800 APK
Bouwjaar: 1949
Merk op:
* De 2 laatste cilinders, cilinder 3 en 4 zijn van een aangehangen zuigerspoelpomp voorzien, gedreven door het midden kruishoofd.
* BB nokkenas, voor de brandstof verstuivers, waarvan de naalden alleen bij vooruitdraaien gelicht werden.
* Aan de voorzijde van de motor het "Bibbi Detuning Wheel” tegen trillingen, zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1040
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=144
Voor alle door WILTON-FIJENOORD gebouwde DOXFORD MOTOREN zie overzicht met diverse links naar schepen, motoren en een draaiende motor van het “ms Camarque” op de proefstand:
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Mvg
Alfons
Motor no: M 1155
Type: DOXFORD 56LB4LS
Vermogen: 2800 APK
Bouwjaar: 1949
Merk op:
* De 2 laatste cilinders, cilinder 3 en 4 zijn van een aangehangen zuigerspoelpomp voorzien, gedreven door het midden kruishoofd.
* BB nokkenas, voor de brandstof verstuivers, waarvan de naalden alleen bij vooruitdraaien gelicht werden.
* Aan de voorzijde van de motor het "Bibbi Detuning Wheel” tegen trillingen, zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=1040
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=144
Voor alle door WILTON-FIJENOORD gebouwde DOXFORD MOTOREN zie overzicht met diverse links naar schepen, motoren en een draaiende motor van het “ms Camarque” op de proefstand:
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Mvg
Alfons