Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
Dank voor de bijdrage J.S.
Hierbij een uitvergroting als combi.
Merk op:
• DOXFORD 67 LBD4 is dus een uitvoering met zuigerstang werkbus voor de onderzuiger om de carterolie niet te bevuilen.
Eigenlijk is dit een 67LBDLS, LS voor Lever Scavenging, dus met 2 aangehangen zuigerspoelpompen aan de cilinders 3 en 4 gedreven met een juk van de midden kruishoofden.
Niet te zien omdat deze aan de andere zijde van de motor zijn aangebracht.
• Het is al een meer moderne uitvoering - wel common rail maar met reeds getimde brandstofinjectie - te zien aan de gewone BOSCH verstuivers en niet die massale grote verstuiverhuizen waarvan de naald mechanisch bediend werd.
Er is daar geen nokkenbak te zien daar ter plaatse maar een batterij cilindersmeerolie pompjes.
Het blok rechts van de cilinder smeertoestellen en de nokkenas koppeling is de nokkenbak voor bediening van de aanzetkleppen of voor de getimde brandstofinjectie.
• Op elk deksel van de spoellucht receiver is een ontlastklep te zien achter een beschermdeksel.
• De beschermingsplaten (met de 2 handvaten) voor de koelwaterslangen met geleiding van de bovenzuiger
Dit is weer typisch voor deze licentiebouwer van DOXFORD in Australië.
Dit zag je zelden, ook hadden we geen plaat of iets dergelijks op het “ms Kieldrecht” en “ms Loosdrecht” en kon je een betere controle daarop uitoefenen.
• Op de linkse foto is de manoeuvreerstand te zien, welke zoals gewoonlijk aan de zelfde kant was geplaatst waar zich de koeling van de bovenzuiger bevond.
• De persoon op de rechtse foto op het middenbordes lijkt mij dat hij bezig is aan de afstelling van de cilinder smeertoestellen.
• Helemaal op het bovenbordes ziet men tussen de cilinders wat lijkt op een doorloop bordes.
Dit is niet aan te raden om het tijdens de werking van de motor als zodanig te gebruiken.
Het is bedoeld als “werkbordes” om aan de zijmetalen van het juk te kunnen werken.
Mvg
alfons
Hierbij een uitvergroting als combi.
Merk op:
• DOXFORD 67 LBD4 is dus een uitvoering met zuigerstang werkbus voor de onderzuiger om de carterolie niet te bevuilen.
Eigenlijk is dit een 67LBDLS, LS voor Lever Scavenging, dus met 2 aangehangen zuigerspoelpompen aan de cilinders 3 en 4 gedreven met een juk van de midden kruishoofden.
Niet te zien omdat deze aan de andere zijde van de motor zijn aangebracht.
• Het is al een meer moderne uitvoering - wel common rail maar met reeds getimde brandstofinjectie - te zien aan de gewone BOSCH verstuivers en niet die massale grote verstuiverhuizen waarvan de naald mechanisch bediend werd.
Er is daar geen nokkenbak te zien daar ter plaatse maar een batterij cilindersmeerolie pompjes.
Het blok rechts van de cilinder smeertoestellen en de nokkenas koppeling is de nokkenbak voor bediening van de aanzetkleppen of voor de getimde brandstofinjectie.
• Op elk deksel van de spoellucht receiver is een ontlastklep te zien achter een beschermdeksel.
• De beschermingsplaten (met de 2 handvaten) voor de koelwaterslangen met geleiding van de bovenzuiger
Dit is weer typisch voor deze licentiebouwer van DOXFORD in Australië.
Dit zag je zelden, ook hadden we geen plaat of iets dergelijks op het “ms Kieldrecht” en “ms Loosdrecht” en kon je een betere controle daarop uitoefenen.
• Op de linkse foto is de manoeuvreerstand te zien, welke zoals gewoonlijk aan de zelfde kant was geplaatst waar zich de koeling van de bovenzuiger bevond.
• De persoon op de rechtse foto op het middenbordes lijkt mij dat hij bezig is aan de afstelling van de cilinder smeertoestellen.
• Helemaal op het bovenbordes ziet men tussen de cilinders wat lijkt op een doorloop bordes.
Dit is niet aan te raden om het tijdens de werking van de motor als zodanig te gebruiken.
Het is bedoeld als “werkbordes” om aan de zijmetalen van het juk te kunnen werken.
Mvg
alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Dank zij de Jolly Sailor nog een oudje uit 1945
Een type waarvan er zeer veel zijn gebouwd, een 4 cilinder, Type LB4CS, dus met de zuigerspoelpomp tussen de cilinders en 2 nokkenasen.
Het "Mushroom Type
Op het plaatje blijkt duidelijk dat deze DOXFORD nog in aanbouw is.
* Voeringen lijken reeds te zijn gemonteerd
* Nog geen bovenzuigers met juk en zij-trekstangen, dus het topgedeelte ontbreekt nog geheel.
* Alleen de achterplaat van de kettingkast is gemonteerd verder nog geen ketting met afsluitdeksel.
Alleen is er iets te zien waar de kettingspanner zal komen = links boven.
* Spoelbalk ligt nog open
* Een gedeelte van het drijfwerk is al gemonteerd
* Brandstofpompen welke boven de stuwkraag worden gemonteerd, evenals alle kleppen in de cilinder ontbreken nog
Mvg
Alfons
Een type waarvan er zeer veel zijn gebouwd, een 4 cilinder, Type LB4CS, dus met de zuigerspoelpomp tussen de cilinders en 2 nokkenasen.
Het "Mushroom Type
Op het plaatje blijkt duidelijk dat deze DOXFORD nog in aanbouw is.
* Voeringen lijken reeds te zijn gemonteerd
* Nog geen bovenzuigers met juk en zij-trekstangen, dus het topgedeelte ontbreekt nog geheel.
* Alleen de achterplaat van de kettingkast is gemonteerd verder nog geen ketting met afsluitdeksel.
Alleen is er iets te zien waar de kettingspanner zal komen = links boven.
* Spoelbalk ligt nog open
* Een gedeelte van het drijfwerk is al gemonteerd
* Brandstofpompen welke boven de stuwkraag worden gemonteerd, evenals alle kleppen in de cilinder ontbreken nog
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Close-up van bovenstaande DOXFORD Cilindervoering
Ter vergelijking en verduidelijking nog een foto.
Het aanzicht is vanaf de spoelpoorten, zijn minder hoog in vergelijking met de uitlaatpoorten.
Het middenstuk is reeds opgekrompen, te zien aan de bevestigingsflens
Gaten in de voering voor de diverse kleppen zijn goed te zien.
De uitlaatpoorten worden hier afgebraamd
Mvg
Alfons
Ter vergelijking en verduidelijking nog een foto.
Het aanzicht is vanaf de spoelpoorten, zijn minder hoog in vergelijking met de uitlaatpoorten.
Het middenstuk is reeds opgekrompen, te zien aan de bevestigingsflens
Gaten in de voering voor de diverse kleppen zijn goed te zien.
De uitlaatpoorten worden hier afgebraamd
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
DE WERKBORDESSEN bij een DOXFORD SCHEEPSMOTOR
Dit om beter aan de zij-metalen van het juk te kunnen werken.
Deze werden pas gemaakt op 0,05 mm ruimte (swinging fit volgens de Engelsen)
Mvg
Alfons
Dit om beter aan de zij-metalen van het juk te kunnen werken.
Deze werden pas gemaakt op 0,05 mm ruimte (swinging fit volgens de Engelsen)
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Hallo Alphons
Allereerst de beste wensen en een heel goede gezondheid voor 2009
bedankt voor deze uitleg,ondanks de wat mindere response op
je Doxfort topic ,hoop ik toch wel dat je ermee doorgaat,(als het natuurlijk mogelijk is qua Gezondheid)
GRoets BRam
Allereerst de beste wensen en een heel goede gezondheid voor 2009
bedankt voor deze uitleg,ondanks de wat mindere response op
je Doxfort topic ,hoop ik toch wel dat je ermee doorgaat,(als het natuurlijk mogelijk is qua Gezondheid)
GRoets BRam
Re: Doxford Scheepsmotor
Hallo Bram en anderen die bijgedragen hebben aan dit forum,Bram schreef:Hallo Alphons
Allereerst de beste wensen en een heel goede gezondheid voor 2009
bedankt voor deze uitleg,ondanks de wat mindere response op
je Doxfort topic ,hoop ik toch wel dat je ermee doorgaat,(als het natuurlijk mogelijk is qua Gezondheid)
GRoets BRam
Ook voor ieder de beste wensen en een goede gezondheid voor 2009 en verder
Wat de "response" betreft, het meeste is wel gezegd over de DOXFORD.
Zo nu en dan duikt er nog eens een foto op uit één of ander tijdschrift, meestal "THE MOTORSHIP" vermoed ik, waarop ik weer een reactie kan plaatsen.
Bovendien blijken er zeer weinig die met DOXFORD hebben gevaren aan dit forum deel te nemen.
Of niemand voelt zich geroepen om over dit onderwerp "aan de weg te timmeren".
Het is tenslotte allemaal "nostalgie", daar er nog zeer weinig in de vaart zijn en er geen meer worden gebouwd.
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
SUNDERLAND DOXFORD 760J6 voor de Noorse Bulk Carrier "MYLLA"
Gebouwd in 1967
"67 Mylla, "68 OCEANUS, "85 LEROS CHALLENGER, 10/5/1986 gesloopt te Nantong
Merk op:
De 3 Hulpmotoren, zoals gewoonlijk.
Links de balken om de zuigers op te plaatsen bij het zuigertrekken.
Rechts bij de telescooppijpen ziet men beschermplaten
Op de onderste foto heeft men die dus niet.
Wel zijn hier duidelijk de WERKBORDESSEN rond jet Juk te zien.
Mvg
Alfons
Gebouwd in 1967
"67 Mylla, "68 OCEANUS, "85 LEROS CHALLENGER, 10/5/1986 gesloopt te Nantong
Merk op:
De 3 Hulpmotoren, zoals gewoonlijk.
Links de balken om de zuigers op te plaatsen bij het zuigertrekken.
Rechts bij de telescooppijpen ziet men beschermplaten
Op de onderste foto heeft men die dus niet.
Wel zijn hier duidelijk de WERKBORDESSEN rond jet Juk te zien.
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
Een foto van het “ms Duivendrecht” met de 2de Wtk, bezig met de carter inspectie
WILTON-FIJENOORD DOXFORD: (56LB4LS, motornummer M1155, 2800 epk)
Opmerkingen bij de foto:
* 2de Wtk zit op de flens van de krukas koppeling die uit 2 gedeelten bestaat bij een 4 cilinder.
* De verlichting bestaat uit een laadlamp die ook aan dek en in de ruimen werden gebruikt
Meestal gebruikten we halogeen looplampen die veel handzamer waren.
Te zien is de middenkruk met drijfstang en één zijkruk met drijfstang en daar tussen de krukwang
Ontvangen van Dhr. T. van Eijk, oud service engineer van Wilton-Fijenoord, op dat moment in dienst bij de Koninklijke Marine, met zijn onderschrift onder de foto.
"Tijdens het conflict tussen Nederland en Indonesië, om de soevereiniteit van de westelijke helft van het eiland Nieuw-Guinea, ten noorden van Australië, patrouilleerden enkele van onze fregatten en onderzeebootjagers in het zeegebied aan de zuidkust van ons koninkrijksdeel.
Het doel was het tegengaan van infiltratie van kleine groepen gewapende infiltranten (eenheden van de Indonesische strijdkrachten) over zee - met kleine vaartuigen zoals motorboten, schoeners en prauwen - en door de lucht - per Dakota.
Ons land had in die jaren nog niet de beschikking had over een bevoorradingsvaartuig dat grotere hoeveelheden stookolie aan boord had, brandstof voor de ketelinstallatie van de, door stoomturbines voortgestuwde fregatten en jagers.
De, in 1950 bij de RDM gebouwde Duivendrecht, uitgerust met een Wilton-Fijenoord-Doxfordmotor (56LB4LS, motornummer M1155, 2800 epk), waaraan enkele maanden later de Bussum werd toegevoegd, werden door de regering gecharterd om in deze leemte te voorzien.
De Bussum was gebouwd in 1955 door Wilton-Fijenoord en werd eveneens voortgestuwd door een Wilton-Fijenoord-Doxfordmotor (67LB5CS, motornummer M1216, 5500 epk).
De Duivendrecht heeft bijna het hele jaar 1962 haar onmisbare diensten verricht aan de zuidkust van Nederlands- Nieuw-Guinea.
Op 29 juli 1962 was ik aan boord van Hr.Ms. "Eversen" toe wij in de Patipibaai van 08.15-10.05 stooklie van de Duivendrecht hebben gebunkerd.
In 1962 bestond het machinekamerpersoneel uit een HWTK en een 2. WTK van Phs van Ommeren. Voor de Koninklijke Marine waren een sergeant-majoor-machinist, twee sergeanten-machinist en tien machinisten 1. klas aan boord die de gehele werktuigbouwkundige installatie onder hun hoede kreeg.
Op bijgaande foto zien wij de 2. WTK Lagarde in de krukput van de M1155. Als bijzonderheid wordt hier vermeld dat de M1155 van de marinemannen de koosnaam "Bello" had gekregen, wellicht voor het "blaffen" dat hij wel eens deed als hij werd gestart."
De opmerking "Bello" slaat op het openen van één of meer ontlastkleppen tijdens het starten van de DOXFORD.
Dit gebeurde wel eens als de motor nog te weinig toeren maakte in verhouding tot de hoeveelheid brandstof die werd ingespoten.
Het kan een combinatie zijn van te weinig aanzetlucht en teveel brandstof waardoor de druk te hoog oploopt.
De DOXFORD was een vrij gecompliceerde motor om mee te manoeuvreren, er moesten in korte tijd veel handelingen worden verricht met verschillende handels.
Mvg
Alfons
WILTON-FIJENOORD DOXFORD: (56LB4LS, motornummer M1155, 2800 epk)
Opmerkingen bij de foto:
* 2de Wtk zit op de flens van de krukas koppeling die uit 2 gedeelten bestaat bij een 4 cilinder.
* De verlichting bestaat uit een laadlamp die ook aan dek en in de ruimen werden gebruikt
Meestal gebruikten we halogeen looplampen die veel handzamer waren.
Te zien is de middenkruk met drijfstang en één zijkruk met drijfstang en daar tussen de krukwang
Ontvangen van Dhr. T. van Eijk, oud service engineer van Wilton-Fijenoord, op dat moment in dienst bij de Koninklijke Marine, met zijn onderschrift onder de foto.
"Tijdens het conflict tussen Nederland en Indonesië, om de soevereiniteit van de westelijke helft van het eiland Nieuw-Guinea, ten noorden van Australië, patrouilleerden enkele van onze fregatten en onderzeebootjagers in het zeegebied aan de zuidkust van ons koninkrijksdeel.
Het doel was het tegengaan van infiltratie van kleine groepen gewapende infiltranten (eenheden van de Indonesische strijdkrachten) over zee - met kleine vaartuigen zoals motorboten, schoeners en prauwen - en door de lucht - per Dakota.
Ons land had in die jaren nog niet de beschikking had over een bevoorradingsvaartuig dat grotere hoeveelheden stookolie aan boord had, brandstof voor de ketelinstallatie van de, door stoomturbines voortgestuwde fregatten en jagers.
De, in 1950 bij de RDM gebouwde Duivendrecht, uitgerust met een Wilton-Fijenoord-Doxfordmotor (56LB4LS, motornummer M1155, 2800 epk), waaraan enkele maanden later de Bussum werd toegevoegd, werden door de regering gecharterd om in deze leemte te voorzien.
De Bussum was gebouwd in 1955 door Wilton-Fijenoord en werd eveneens voortgestuwd door een Wilton-Fijenoord-Doxfordmotor (67LB5CS, motornummer M1216, 5500 epk).
De Duivendrecht heeft bijna het hele jaar 1962 haar onmisbare diensten verricht aan de zuidkust van Nederlands- Nieuw-Guinea.
Op 29 juli 1962 was ik aan boord van Hr.Ms. "Eversen" toe wij in de Patipibaai van 08.15-10.05 stooklie van de Duivendrecht hebben gebunkerd.
In 1962 bestond het machinekamerpersoneel uit een HWTK en een 2. WTK van Phs van Ommeren. Voor de Koninklijke Marine waren een sergeant-majoor-machinist, twee sergeanten-machinist en tien machinisten 1. klas aan boord die de gehele werktuigbouwkundige installatie onder hun hoede kreeg.
Op bijgaande foto zien wij de 2. WTK Lagarde in de krukput van de M1155. Als bijzonderheid wordt hier vermeld dat de M1155 van de marinemannen de koosnaam "Bello" had gekregen, wellicht voor het "blaffen" dat hij wel eens deed als hij werd gestart."
De opmerking "Bello" slaat op het openen van één of meer ontlastkleppen tijdens het starten van de DOXFORD.
Dit gebeurde wel eens als de motor nog te weinig toeren maakte in verhouding tot de hoeveelheid brandstof die werd ingespoten.
Het kan een combinatie zijn van te weinig aanzetlucht en teveel brandstof waardoor de druk te hoog oploopt.
De DOXFORD was een vrij gecompliceerde motor om mee te manoeuvreren, er moesten in korte tijd veel handelingen worden verricht met verschillende handels.
Mvg
Alfons
Re: Doxford Scheepsmotor
4 cilinder DOXFORD LBD
8950 DWT, Werf: SWAN HUNTER WR (Low Walker)
1959 IBADAN PALM, 1978 HIND, 1979 ARUNKAMAL, 28.1.1983 Gesloopt te Gadani Beach Pakistan.
Manoeuvreerstand "mv IBADAN PALM" , 1962
Merk op:
De motor is draaiende, te zien aan:
* Telegraaf staat op "Volle Kracht Vooruit"
* Brandstofhandel staat op max. vulling voor VK Vooruit
* Thermometers van de 4 uitlaatgassen wijzen aan
* Tachometer wijst het aantal omwentelingen per minuut aan.
* De Tornmachine staat "uit"
* Het zwarte handel rechts zal voor bediening van de "primingpomp" zijn, nodig bij het manoeuveren.
* Geheel links ziet men nog net het brandstofdrukregelwiel.
* De dikke grijze pijp links is voor afvoer van het koelwater van 2 cilinders waar een controle afvoerbak in is gemonteerd.
Mvg
Alfons
PS: Alle deelnemers aan dit Forum en andere belangstellenden kunnen nu zo langzamerhand zelf wel de DOXFORD bedienen neem ik aan.
Engels vrachtschip "mv IBADAN PALM" van de Palm Line uitgerust met een 8950 DWT, Werf: SWAN HUNTER WR (Low Walker)
1959 IBADAN PALM, 1978 HIND, 1979 ARUNKAMAL, 28.1.1983 Gesloopt te Gadani Beach Pakistan.
Manoeuvreerstand "mv IBADAN PALM" , 1962
Merk op:
De motor is draaiende, te zien aan:
* Telegraaf staat op "Volle Kracht Vooruit"
* Brandstofhandel staat op max. vulling voor VK Vooruit
* Thermometers van de 4 uitlaatgassen wijzen aan
* Tachometer wijst het aantal omwentelingen per minuut aan.
* De Tornmachine staat "uit"
* Het zwarte handel rechts zal voor bediening van de "primingpomp" zijn, nodig bij het manoeuveren.
* Geheel links ziet men nog net het brandstofdrukregelwiel.
* De dikke grijze pijp links is voor afvoer van het koelwater van 2 cilinders waar een controle afvoerbak in is gemonteerd.
Mvg
Alfons
PS: Alle deelnemers aan dit Forum en andere belangstellenden kunnen nu zo langzamerhand zelf wel de DOXFORD bedienen neem ik aan.