Doxford Scheepsmotor
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor ms OOTMARSUM 1951
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (M1171) voor “ms OOTMARSUM” van Stoomvaart Mij Oostzee, Amsterdam.
DOXFORD Type: 60LB4LS, 3450 APK, Bouwjaar 1951
LS= Lever driven Scavenging Pump
En 4 cilinder met een cilinderdiameter van 60 cm, geen zuigerstangwerkbus voor de onderzuiger en 2 spoelpompen aan BB zijde gedreven door de midden kruishoofden met een juk van de cilinders 3 en 4.
Er waren ook 4 cilinders CS (Central Scavenging Pump), dus met een zuigerspoelpomp gedreven door de krukas tussen cilinders 2 en 3
(Mushroom Type volgens de Engelsen)
Mvg
Alfons
DOXFORD Type: 60LB4LS, 3450 APK, Bouwjaar 1951
LS= Lever driven Scavenging Pump
En 4 cilinder met een cilinderdiameter van 60 cm, geen zuigerstangwerkbus voor de onderzuiger en 2 spoelpompen aan BB zijde gedreven door de midden kruishoofden met een juk van de cilinders 3 en 4.
Er waren ook 4 cilinders CS (Central Scavenging Pump), dus met een zuigerspoelpomp gedreven door de krukas tussen cilinders 2 en 3
(Mushroom Type volgens de Engelsen)
Mvg
Alfons
WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor mt ORLÉANAIS 1951
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (M1172) voor “mt ORLÉANAIS” voor de Franse Maatschappij S.F.T.P. (Société Française de Transport Pétroliers, France)
Merk op:
CS = Central scavenging Pump dus een 5 cilinder met de zuigerspoelpomp geplaatst tussen de cilinders 2 en 3 (Mushroom Type volgens de Engelsen)
Het ms Kieldrecht was ook een 5 cilinder maar had de spoelpomp helemaal aan de voorzijde van de motor, dus voor cilinder 1.
Zie ook de smeerpotjes aan de bovenzijde gevuld met smeerolie en likkers voor het smeren van de leisloffen van de bovenzuiger.
Er waren hiervoor allerlei uitvoeringen, zelfs met “Stauffer” vetpotten aan de zijkant.
Reserve voeringen en zuigers staan gebeugeld aan het MK schot rechts.
Ter hoogte van de Machinekamerkraan, links en rechts nog een paar kijkvensters te zien, wat toendertijd een normale standaar uitvoering was op schepen met DOXFORD motoren
Het oog wil ook wat!!
Links ziet men de zware dwarsbalken om diverse onderdelen op te plaatsen bij het zuigertrekken.
Mvg
Alfons
Merk op:
CS = Central scavenging Pump dus een 5 cilinder met de zuigerspoelpomp geplaatst tussen de cilinders 2 en 3 (Mushroom Type volgens de Engelsen)
Het ms Kieldrecht was ook een 5 cilinder maar had de spoelpomp helemaal aan de voorzijde van de motor, dus voor cilinder 1.
Zie ook de smeerpotjes aan de bovenzijde gevuld met smeerolie en likkers voor het smeren van de leisloffen van de bovenzuiger.
Er waren hiervoor allerlei uitvoeringen, zelfs met “Stauffer” vetpotten aan de zijkant.
Reserve voeringen en zuigers staan gebeugeld aan het MK schot rechts.
Ter hoogte van de Machinekamerkraan, links en rechts nog een paar kijkvensters te zien, wat toendertijd een normale standaar uitvoering was op schepen met DOXFORD motoren
Het oog wil ook wat!!
Links ziet men de zware dwarsbalken om diverse onderdelen op te plaatsen bij het zuigertrekken.
Mvg
Alfons
WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor ms SOLOGNE 1955
WILTON-FIJENOORD DOXFORD (M1219) voor “mt SOLOGNE” voor de Franse Maatschappij S.F.T.P. (Société Française de Transport Pétroliers, France)
Het bekende beeld uit die tijd op schepen met DOXFORD Motoren van het Type LB of LBD
Het verwondert mij wel dat dit nog een LB type is en niet een LBD met zuigerstangwerkbus meer geschikt voor zwareolie als brandstof.
De DOXFORD voor de Geestemünde ook door Wilton in 1955 gebouwd was een 75LBD6LS
Merk op:
2 Reserve cilindervoeringen gebeugeld op een stoel aan de MK wand.
Smeeroliepotjes voor smering van de leisloffen voor de bovenzuiger staan hier weer aan elke kant opgesteld op het topdeksel en niet centraal met leidingen naar de zijkant.
Ook de toplagers van de zij-trekstangen worden hier blijkbaar enigzins gesmeerd wat niet altijd zo was daar men hier niet kon spreken over een draaipunt
Speling was max 0,05 mm, "swinging fit"
De kwaliteit van bovenstaande foto's van de door WILTON gebouwde DOXFORD motoren zijn uit de jaren 50, de scherpte vergeleken met de huidige kwaliteit van foto's is dus aanmerkelijk minder.
Mvg
Alfons
Het bekende beeld uit die tijd op schepen met DOXFORD Motoren van het Type LB of LBD
Het verwondert mij wel dat dit nog een LB type is en niet een LBD met zuigerstangwerkbus meer geschikt voor zwareolie als brandstof.
De DOXFORD voor de Geestemünde ook door Wilton in 1955 gebouwd was een 75LBD6LS
Merk op:
2 Reserve cilindervoeringen gebeugeld op een stoel aan de MK wand.
Smeeroliepotjes voor smering van de leisloffen voor de bovenzuiger staan hier weer aan elke kant opgesteld op het topdeksel en niet centraal met leidingen naar de zijkant.
Ook de toplagers van de zij-trekstangen worden hier blijkbaar enigzins gesmeerd wat niet altijd zo was daar men hier niet kon spreken over een draaipunt
Speling was max 0,05 mm, "swinging fit"
De kwaliteit van bovenstaande foto's van de door WILTON gebouwde DOXFORD motoren zijn uit de jaren 50, de scherpte vergeleken met de huidige kwaliteit van foto's is dus aanmerkelijk minder.
Mvg
Alfons
WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor "ms GRENA", A/S LUDW
WILTON-FIJENOORD DOXFORD op de Proefstand bestemd voor “ms GRENA” ,(Eigenaar: A/S J. LUDWIG, Norway) gebouwd in 1950 door de N.D.S.M. te Amsterdam.
DOXFORD Type: 67LB5CS, 5500 APK
Merk op:
Motor staat rees aan de waterrem gekoppeld.
Links op de begane grond de bovenstukken, waarin de jukken met quadranten voor geleiding van de koelwaterslangen van de bovenzuiger tijdelijk zijn opgeslagen; (Zie draadstangen onder de jukken)
Helemaal links op de foto, vermoedelijk 2 stapels met leisloffen voor de bovenzuigers.
Rechts boven de fundatie voor een volgende motor ziet men 2 zuigers en de aanzuighoed voor de spoelpomp (Mushroom)
De kettingkast is reeds gesloten, brandstofpompen gemonteerd en de bovenkappen van de zij-trekstangen zijn tijdlijk al geplaatst.
Mvg
Alfons
PS: Deze foto werd reeds eerder geplaatst zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=672
DOXFORD Type: 67LB5CS, 5500 APK
Merk op:
Motor staat rees aan de waterrem gekoppeld.
Links op de begane grond de bovenstukken, waarin de jukken met quadranten voor geleiding van de koelwaterslangen van de bovenzuiger tijdelijk zijn opgeslagen; (Zie draadstangen onder de jukken)
Helemaal links op de foto, vermoedelijk 2 stapels met leisloffen voor de bovenzuigers.
Rechts boven de fundatie voor een volgende motor ziet men 2 zuigers en de aanzuighoed voor de spoelpomp (Mushroom)
De kettingkast is reeds gesloten, brandstofpompen gemonteerd en de bovenkappen van de zij-trekstangen zijn tijdlijk al geplaatst.
Mvg
Alfons
PS: Deze foto werd reeds eerder geplaatst zie:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=672
Andrea Brøvig met DOXFORD 67LB6LS en het gebroken Juk
Dit schip had een gebroken juk van de DOXFORD motor
Meer foto’s te zien op:
viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1120
HISTORIKK:
8/1948: P/R Gezina & P/R Brøvigtank(Th.Brøvig)Farsund "ANDREA BRØVIG"
/1966: Irish Tankers Ltd., Belfast "DUNDRUM BAY"
4/1968: Biddeford Comp.S.A., Monrovia do
/1974: J.Turner & Co., Buenos Aires,Argentina do
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Daar ik de Noorse taal niet beheers heb ik mij niet aan een vertaling gewaagd.
Blijkbaar is zij gesleept naar Rotterdam (Wilton???)
Mvg
Alfons
Meer foto’s te zien op:
viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1120
HISTORIKK:
8/1948: P/R Gezina & P/R Brøvigtank(Th.Brøvig)Farsund "ANDREA BRØVIG"
/1966: Irish Tankers Ltd., Belfast "DUNDRUM BAY"
4/1968: Biddeford Comp.S.A., Monrovia do
/1974: J.Turner & Co., Buenos Aires,Argentina do
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Daar ik de Noorse taal niet beheers heb ik mij niet aan een vertaling gewaagd.
Blijkbaar is zij gesleept naar Rotterdam (Wilton???)
Mvg
Alfons
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.
Groet Proet
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Bedankt Proetproet schreef:2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.
Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.
Groet Proet
Zeker veel op Noorwegen gevaren?
Mvg
Alfons