Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Gerard, Alphons et all,

ALS je regelmatig brekende krukassen hebt, DAN hoef je je niet zoveel zorgen te maken over de " nokkenas ketting" :lol: :lol:
Lijkt me een typische Limey benadering!! :wink: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Meester Verheijden, bedankt voor de uitleg :lol: . Dan was het toch wel degelijk spul.
averheijden

WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor ms OOTMARSUM 1951

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD (M1171) voor “ms OOTMARSUM” van Stoomvaart Mij Oostzee, Amsterdam.

DOXFORD Type: 60LB4LS, 3450 APK, Bouwjaar 1951
LS= Lever driven Scavenging Pump

En 4 cilinder met een cilinderdiameter van 60 cm, geen zuigerstangwerkbus voor de onderzuiger en 2 spoelpompen aan BB zijde gedreven door de midden kruishoofden met een juk van de cilinders 3 en 4.

Er waren ook 4 cilinders CS (Central Scavenging Pump), dus met een zuigerspoelpomp gedreven door de krukas tussen cilinders 2 en 3
(Mushroom Type volgens de Engelsen)

4A3BE1A8B99E40519ABA17922CBA59DD.png
4A3BE1A8B99E40519ABA17922CBA59DD.png (368.79 KiB) 1201 keer bekeken
Mvg
Alfons
averheijden

WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor mt ORLÉANAIS 1951

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD (M1172) voor “mt ORLÉANAIS” voor de Franse Maatschappij S.F.T.P. (Société Française de Transport Pétroliers, France)
82C7ED668E3B42359382434126ABE9BC.png
82C7ED668E3B42359382434126ABE9BC.png (655.05 KiB) 1200 keer bekeken
Merk op:
CS = Central scavenging Pump dus een 5 cilinder met de zuigerspoelpomp geplaatst tussen de cilinders 2 en 3 (Mushroom Type volgens de Engelsen)

Het ms Kieldrecht was ook een 5 cilinder maar had de spoelpomp helemaal aan de voorzijde van de motor, dus voor cilinder 1.

Zie ook de smeerpotjes aan de bovenzijde gevuld met smeerolie en likkers voor het smeren van de leisloffen van de bovenzuiger.
Er waren hiervoor allerlei uitvoeringen, zelfs met “Stauffer” vetpotten aan de zijkant.

Reserve voeringen en zuigers staan gebeugeld aan het MK schot rechts.

Ter hoogte van de Machinekamerkraan, links en rechts nog een paar kijkvensters te zien, wat toendertijd een normale standaar uitvoering was op schepen met DOXFORD motoren
Het oog wil ook wat!!

Links ziet men de zware dwarsbalken om diverse onderdelen op te plaatsen bij het zuigertrekken.

Mvg
Alfons
averheijden

WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor ms SOLOGNE 1955

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD (M1219) voor “mt SOLOGNE” voor de Franse Maatschappij S.F.T.P. (Société Française de Transport Pétroliers, France)
E653F5359C6D488F97981AC1CB64D367.png
E653F5359C6D488F97981AC1CB64D367.png (452.79 KiB) 1199 keer bekeken
Het bekende beeld uit die tijd op schepen met DOXFORD Motoren van het Type LB of LBD

Het verwondert mij wel dat dit nog een LB type is en niet een LBD met zuigerstangwerkbus meer geschikt voor zwareolie als brandstof.
De DOXFORD voor de Geestemünde ook door Wilton in 1955 gebouwd was een 75LBD6LS

Merk op:

2 Reserve cilindervoeringen gebeugeld op een stoel aan de MK wand.

Smeeroliepotjes voor smering van de leisloffen voor de bovenzuiger staan hier weer aan elke kant opgesteld op het topdeksel en niet centraal met leidingen naar de zijkant.

Ook de toplagers van de zij-trekstangen worden hier blijkbaar enigzins gesmeerd wat niet altijd zo was daar men hier niet kon spreken over een draaipunt
Speling was max 0,05 mm, "swinging fit"

De kwaliteit van bovenstaande foto's van de door WILTON gebouwde DOXFORD motoren zijn uit de jaren 50, de scherpte vergeleken met de huidige kwaliteit van foto's is dus aanmerkelijk minder.

Mvg
Alfons
averheijden

WILTON-FIJENOORD DOXFORD voor "ms GRENA", A/S LUDW

Bericht door averheijden »

WILTON-FIJENOORD DOXFORD op de Proefstand bestemd voor “ms GRENA” ,(Eigenaar: A/S J. LUDWIG, Norway) gebouwd in 1950 door de N.D.S.M. te Amsterdam.
DOXFORD Type: 67LB5CS, 5500 APK

4C09EDEDA5E04F919A0696FD5E705886.png
4C09EDEDA5E04F919A0696FD5E705886.png (805.68 KiB) 1198 keer bekeken
Merk op:

Motor staat rees aan de waterrem gekoppeld.

Links op de begane grond de bovenstukken, waarin de jukken met quadranten voor geleiding van de koelwaterslangen van de bovenzuiger tijdelijk zijn opgeslagen; (Zie draadstangen onder de jukken)

Helemaal links op de foto, vermoedelijk 2 stapels met leisloffen voor de bovenzuigers.

Rechts boven de fundatie voor een volgende motor ziet men 2 zuigers en de aanzuighoed voor de spoelpomp (Mushroom)

De kettingkast is reeds gesloten, brandstofpompen gemonteerd en de bovenkappen van de zij-trekstangen zijn tijdlijk al geplaatst.

Mvg
Alfons

PS: Deze foto werd reeds eerder geplaatst zie:

viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=672
averheijden

Andrea Brøvig met DOXFORD 67LB6LS en het gebroken Juk

Bericht door averheijden »

Dit schip had een gebroken juk van de DOXFORD motor

Meer foto’s te zien op:

viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1120

D086F7151C4D4CA9A488F3EAF7057572.png
D086F7151C4D4CA9A488F3EAF7057572.png (650.02 KiB) 1169 keer bekeken
FE1AF8EBB99B4FC5973839097D21C038.png
FE1AF8EBB99B4FC5973839097D21C038.png (635.65 KiB) 1169 keer bekeken
HISTORIKK:
8/1948: P/R Gezina & P/R Brøvigtank(Th.Brøvig)Farsund "ANDREA BRØVIG"
/1966: Irish Tankers Ltd., Belfast "DUNDRUM BAY"
4/1968: Biddeford Comp.S.A., Monrovia do
/1974: J.Turner & Co., Buenos Aires,Argentina do
2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.


Daar ik de Noorse taal niet beheers heb ik mij niet aan een vertaling gewaagd.
Blijkbaar is zij gesleept naar Rotterdam (Wilton???)

Mvg
Alfons
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet »

2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.

Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
averheijden

Bericht door averheijden »

proet schreef:2/1974: Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao for opphugging.
Ank. Bilbao under slep fra Rotterdam den 21/2-1974.

Verkocht aan Revalorizacion de Matriales S.A., Bilbao voor sloop
Aankomst te Bilbao op 21 februari 1974 gesleept vanaf Rotterdam.

Groet Proet
Bedankt Proet

Zeker veel op Noorwegen gevaren?

Mvg
Alfons
arendnet

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door arendnet »

Hallo Alfons.
Hier nog wat reclame van de Doxford uit 1952 :-D
D3B117EEEE80496299CB8CABE663A1B5.jpg
D3B117EEEE80496299CB8CABE663A1B5.jpg (683.4 KiB) 1168 keer bekeken
4F4CE7573AC1432AA6F8A2A1BE2B1516.jpg
4F4CE7573AC1432AA6F8A2A1BE2B1516.jpg (524.1 KiB) 1168 keer bekeken


Plaats reactie