Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bovenjuk

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Alphons,

Bij de " Tekening" kun je de 4 bouten duidelijk binnen in het holle- bovenjuk zien zitten, het principe van de " tekening" is dus het zelfde als de Pioneer, maar het juk is nog wat veranderd naderhand kennelijk.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

averheijden

Re: Bovenjuk

Bericht door averheijden »

Harry G. Hogeboom schreef:Alphons,

Bij de " Tekening" kun je de 4 bouten duidelijk binnen in het holle- bovenjuk zien zitten, het principe van de " tekening" is dus het zelfde als de Pioneer, maar het juk is nog wat veranderd naderhand kennelijk.
Harry,
Had het net zelf opgemerkt en veranderd
Berichten hebben elkaar blijkbaar gekruist
Mvg
alfons
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD LICENTIES, OFFICIALLY APPROVED REPAIRERS en ERKENDE VERTEGENWOORDIGERS

Onder de volwaardige Licentie houders; Wilton Fijenoord en de N.D.S.M.
Goedgekeurde Reparatie firma's: A.D.M. (Amsterdamse Droogdok Maatschappij)
Erkende vertegenwoordigers; B.V Ingenieursbureau De Roos Nautical

Hieronder nog een pamflet van de “World Wide Service” van DOXFORD MOTOREN
480D307CFBEE4434960C902F44E9FCBA.png
480D307CFBEE4434960C902F44E9FCBA.png (328.68 KiB) 2257 keer bekeken
EE45C491E89F4DB69C8342DEA93EDF3C.png
EE45C491E89F4DB69C8342DEA93EDF3C.png (433.53 KiB) 2257 keer bekeken
2B3C2757FD264CCF9C15C23F58A90679.png
2B3C2757FD264CCF9C15C23F58A90679.png (163.5 KiB) 2257 keer bekeken

Mvg
Alfons

PS: Het is me opgevallen dat op geen enkele lijst - ook niet op de vorige van Blz. 70 - de SUN-DOXFORD, Sun Shipbuilding and Drydock Company, Chester, Pennsylvania, voorkomt?
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DE VOORLOPERS VAN DE DOXFORD MOTOREN.

DOXFORD kwam op de markt met een bruikbare motor volgens het “tegengesteld zuiger princype” in het jaar 1921 voor het Zweedse schip “Yngaren”

Eerder hadden andere constructeurs zich gewaagd aan het “Tegengesteld Zuiger Principe” echter zonder bruikbaar succes. n.l.:

JUNKERS PATENT uit 1902
Boxgraben 52, Aachen, Germany.

EUGENE BRILLIES Patent uit 1895
106 bis, Rue de Rennes, Paris, France.

Van deze laatste een tekening, waarbij de spoellucht en afvoergassen met kleppen bediend door een nokkenas werden geregeld.
Zowel voor onder- als bovenzuiger zijn er geen leibanen, dus zijn dit beide TRUNKZUIGERS

Het is frappant dat het JUK, van de bovenzuiger, sterke overeenkomsten vertoont met het JUK van sommige DOXFORD “J” motoren
9164841A35BF444AA190DCD33A5F4DEE.png
9164841A35BF444AA190DCD33A5F4DEE.png (353.36 KiB) 2256 keer bekeken
Mvg
Alfons
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Wel héél interressant Alphons :-D De bovenzuiger in het plaatje heeft veel mindewr leibaankrachten te verwerken dan de onderste. Ik denk alleen dat die uitstulpende verbrandingskamer veel detonatie tot gevolg had.
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Ernstige schade aan de DOXFORD MOTOR Type: 67 LB6 van de “ANDREA BRØVIG”, van de Noorse Rederij Brøvig uit Farsund, Noorwegen.

Het gebroken Juk van een bovenzuiger.
C23F2F44ADD24F2B84F4F45922D92F94.png
C23F2F44ADD24F2B84F4F45922D92F94.png (643.58 KiB) 2255 keer bekeken
Het gietijzeren juk is op 2 plaatsen gebroken.
De bovenzuiger is uit de voering gekomen en heeft de box met de afdichtingsringen ter voorkoming dat uitlaatgas in de Machinekamer stroomt totaal vernield.

Mooie foto om te zien, echter niet om zelf mee te maken.
Het “ms Loosdrecht” van “Phs van Ommeren” had ook een DOXFORD 67 LB6

Mvg
alfons
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Alfons,

nee dit wil je zelf niet meemaken, wat ik mij dan afvraag, zijn er voldoende spareparts om deze klus in eigen beheer te klaren of is het over en uit en moet de fabriek er bij komen.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Jos Linders schreef:Hallo Alfons,

nee dit wil je zelf niet meemaken, wat ik mij dan afvraag, zijn er voldoende spareparts om deze klus in eigen beheer te klaren of is het over en uit en moet de fabriek er bij komen.
Groetjes, Jos2.
Nee Jos, hiervoor zijn geen reservedelen aan boord.

Hiervoor is beslist wal assistentie nodig

(Vermoedelijk de leerling WTK, "stond erbij en keek er naar" Ik ken dat, ben ook leerling geweest)
Later heb je daar toch andere gevoelens bij !!!
90DE4168CFE6425A8F1C6862B1582ADF.png
90DE4168CFE6425A8F1C6862B1582ADF.png (608.78 KiB) 2254 keer bekeken
Wat is er alzo volledig vernield en aan vernieuwing toe:

* Het complete Juk.
* De beide zij-trekstangen die totaal verbogen zijn.
* Het bovendeel (scraperring carrier) waarin de naar binnen klemmende zuigerveren zitten, om te voorkomen dat er gassen in de M.K stromen.
* Hoe is de toestand van de bovenzuiger, die uit de voering is gedrukt?
* Is de cilindervoering daarbij niet beschadigd?
* Links onder ziet men de aluminium quadranten voor geleiding van de koelwaterslangen verfrommeld liggen.
* De koelwaterpijpen en slangen.
* Op de foto's is de (geleide stoel) Top Hood, voor geleiding van de bovenzuiger niet te zien, althans is afgebroken.
Die is weggeslagen toen de bovenzuiger eruit kwam en kunnen we ook wel afschrijven!.
* Wat hebben de zijtrekstangen voor schade aangericht toen ze uit de het zij-kruishoofd zijn gerukt?
In elk geval één!
* Hoe is de beschadiging die de zij-trekstangen aan de doorvoering (werkbus) in de spoelluctreceiver hebben veroorzaakt?

Een hele waslijst en vermoedelijk zie ik nog wel iets over het hoofd.

Men mag in eerste instantie al blij zijn dat bij een dergelijk voorval geen doden of gewonden zijn gevallen van het Machinekamer Personeel

Mvg
Alfons
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedemorgen Alphons :-D komt bij mij natuurlijk de brandende vraag opborrelen; wát is hier de oorzaak? :shock: . Zo aan de ravage lijkt me dit onder volle belasting gebeurt.
averheijden

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef:Goedemorgen Alphons :-D komt bij mij natuurlijk de brandende vraag opborrelen; wát is hier de oorzaak? :shock: . Zo aan de ravage lijkt me dit onder volle belasting gebeurt.
Ton,

Om achter de precieze oorzaak te komen zal niet meer mogelijk zijn, wij kunnen alleen maar gissen.

a) Op de eerste plaats zou men de eerste breukplaats (rondom de center pen) moeten bekijken
Is het een volledig nieuwe spontane breuk of is er een gedeelte te zien wat eigenlijk al een oude breuk was, een scheurtje bijvoorbeeld.

b) Zag het materiaal op het breukvlak er homogeen uit?
Of waren er insluitingen , gietgallen?
Aan de vorm van de platen te zien is het gietstaal, en niet van smeedstaal zoals later bij de "P" en "J" motoren.

c) Heeft men om de een of andere reden het toerental: vermogen extra opgevoerd?
Dus de motor zwaarder belast?

d) Waren de beide jukplaten verzwakt, te dun geworden, door het te veel uitdraaien van het centergat waar de centerpen in past met ± 0,1 mm speling.
Het is namelijk zo, als die speling te groot wordt gaat het juk met center pen naar een machine werkplaats aan de wal.
Daar wordt het gat in het juk opgezuiverd en de beide ringen om de centerpen vernieuwd.
Die zitten er op gekrompen met de bedoeling dat men niet de complete centerpen moet vernieuwen.
Op de opgekrompen ringen ziet men ook de 4 uitsparingen voor de rubberringen

Zie de gele markering op deze tekening:
Bij de rode pijlen "“ hier wat overdreven "“ ziet men ook dat het juk daar dunner is uitgevoerd.
21FAE9B650C54F02A5706F0C5F14AE34.png
21FAE9B650C54F02A5706F0C5F14AE34.png (250.6 KiB) 2253 keer bekeken
Zoals je terecht opmerkt de grootste belasting op je juk is tijdens de ontsteking van de brandstof.
(Maximale Verbrandingsdruk x Oppervlake zuiger)
Dan wordt via de zuigerstang en de center pen de grootste druk uitgeoefend op de beide platen van het juk en tevens een trekspanning op jet juk door de beide zij-trekstangen.

Het volgende is hoogstwaarschijnlijk gebeurd:

De eerste breuk trad op bij één van de jukplaten bij de centerpen en de tweede volgde al snel daarna op een andere plaats.

De zuiger had nu vrij spel, schoot uit de voering, worstelde zich door de schraapringhouder "“ onderaan de geleide stoel "“ die nog gedeeltelijk bleef zitten, maar wel brak en zoals ik uit de tekening kan opmaken werd ook nog het motorframe terplaatste ingedrukt.

Het boven gedeelte van de geleide stoel is van de schraapringhouder afgebroken maar is op de tekening niet te zien.

De beide leisloffen vielen van hun pennen af en zijn op de vloerplaat gevallen of misschien wel in een gat naast de vloerplaten zodat ze nog 1 of 2 dekken lager zijn terecht gekomen?

Zie de foto van de schraapringhouder en m.i het ingedrukte motorframe:
Merk ook op de plaats (tapeinden) waar eens de houder heeft gezeten voor het boven quadrant voor geleiding van de koelwaterslangen.
Eén van deze aluminium quadranten is te zien links onder.
F660E8B693EF46738701753BFDD5FAB6.png
F660E8B693EF46738701753BFDD5FAB6.png (825.57 KiB) 2253 keer bekeken
De zuiger viel uit de voering maar nam een gedeelte van het juk mee en één van de zijtrekstangen
Door de kracht is de zij-trekstang verbogen.
Zie foto
B255D4497E274E6A9F823ECF4123FFBA.png
B255D4497E274E6A9F823ECF4123FFBA.png (917.02 KiB) 2253 keer bekeken
De motor stopte natuurlijk niet meteen, en aangezien deze zij-trekstang niet meer kon volgen werd deze aan de onderzijde uit het kruishoofd gerukt.
Breuk op het zwakste deel, bij de draad overgang; (Dit gebeurde wel meer!)
Zie foto:
904F3B4C89794F0BA5E011E4B33E9C1F.png
904F3B4C89794F0BA5E011E4B33E9C1F.png (339.23 KiB) 2253 keer bekeken
Door deze ongewone beweging van deze zij-trekstangen is het zeker dat ook de zij-trekstang werkbus die in de koker bovenin de spoelbalk zit, is beschadigd.
(Gelaste kokers in de spoelbalk voor passage van deze trekstangen)

Zie tekening van deze uitvoering:
AC5C11566A1F4D2DB042C6029C83B051.png
AC5C11566A1F4D2DB042C6029C83B051.png (123.45 KiB) 2253 keer bekeken
5CB5B1891F7E4DB2AD33FDB0D9F50E84.png
5CB5B1891F7E4DB2AD33FDB0D9F50E84.png (334.52 KiB) 2252 keer bekeken

Note:

Op de foto van de eerst geplaatste totaal overzicht ziet men dan de centerpen aan weerszijden is opgesloten door een sluitplaat.

Op blz. 68 kan men de manier van smering van de centerpen zien:
viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1072

De smering was meestal met vet, soms blijkbaar met olie, waarschijnlijk afhankelijk van het inzicht van de licentiebouwer, die hierin in overeenstemming met DOXFORD, Sunderland hier wel enige vrijheid in had.

Dit was dus een overzicht van mijn gedachtegang, maar misschien heeft iemand een ander kijk op dit voorval.

Mvg
Alfons


Plaats reactie