Doxford Scheepsmotor
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Bovenjuk
Alphons,
Bij de " Tekening" kun je de 4 bouten duidelijk binnen in het holle- bovenjuk zien zitten, het principe van de " tekening" is dus het zelfde als de Pioneer, maar het juk is nog wat veranderd naderhand kennelijk.
Bij de " Tekening" kun je de 4 bouten duidelijk binnen in het holle- bovenjuk zien zitten, het principe van de " tekening" is dus het zelfde als de Pioneer, maar het juk is nog wat veranderd naderhand kennelijk.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Bovenjuk
Harry,Harry G. Hogeboom schreef:Alphons,
Bij de " Tekening" kun je de 4 bouten duidelijk binnen in het holle- bovenjuk zien zitten, het principe van de " tekening" is dus het zelfde als de Pioneer, maar het juk is nog wat veranderd naderhand kennelijk.
Had het net zelf opgemerkt en veranderd
Berichten hebben elkaar blijkbaar gekruist
Mvg
alfons
Doxford Scheepsmotor
DOXFORD LICENTIES, OFFICIALLY APPROVED REPAIRERS en ERKENDE VERTEGENWOORDIGERS
Onder de volwaardige Licentie houders; Wilton Fijenoord en de N.D.S.M.
Goedgekeurde Reparatie firma's: A.D.M. (Amsterdamse Droogdok Maatschappij)
Erkende vertegenwoordigers; B.V Ingenieursbureau De Roos Nautical
Hieronder nog een pamflet van de “World Wide Service” van DOXFORD MOTOREN
Mvg
Alfons
PS: Het is me opgevallen dat op geen enkele lijst - ook niet op de vorige van Blz. 70 - de SUN-DOXFORD, Sun Shipbuilding and Drydock Company, Chester, Pennsylvania, voorkomt?
Onder de volwaardige Licentie houders; Wilton Fijenoord en de N.D.S.M.
Goedgekeurde Reparatie firma's: A.D.M. (Amsterdamse Droogdok Maatschappij)
Erkende vertegenwoordigers; B.V Ingenieursbureau De Roos Nautical
Hieronder nog een pamflet van de “World Wide Service” van DOXFORD MOTOREN
Mvg
Alfons
PS: Het is me opgevallen dat op geen enkele lijst - ook niet op de vorige van Blz. 70 - de SUN-DOXFORD, Sun Shipbuilding and Drydock Company, Chester, Pennsylvania, voorkomt?
Doxford Scheepsmotor
DE VOORLOPERS VAN DE DOXFORD MOTOREN.
DOXFORD kwam op de markt met een bruikbare motor volgens het “tegengesteld zuiger princype” in het jaar 1921 voor het Zweedse schip “Yngaren”
Eerder hadden andere constructeurs zich gewaagd aan het “Tegengesteld Zuiger Principe” echter zonder bruikbaar succes. n.l.:
JUNKERS PATENT uit 1902
Boxgraben 52, Aachen, Germany.
EUGENE BRILLIES Patent uit 1895
106 bis, Rue de Rennes, Paris, France.
Van deze laatste een tekening, waarbij de spoellucht en afvoergassen met kleppen bediend door een nokkenas werden geregeld.
Zowel voor onder- als bovenzuiger zijn er geen leibanen, dus zijn dit beide TRUNKZUIGERS
Het is frappant dat het JUK, van de bovenzuiger, sterke overeenkomsten vertoont met het JUK van sommige DOXFORD “J” motoren Mvg
Alfons
DOXFORD kwam op de markt met een bruikbare motor volgens het “tegengesteld zuiger princype” in het jaar 1921 voor het Zweedse schip “Yngaren”
Eerder hadden andere constructeurs zich gewaagd aan het “Tegengesteld Zuiger Principe” echter zonder bruikbaar succes. n.l.:
JUNKERS PATENT uit 1902
Boxgraben 52, Aachen, Germany.
EUGENE BRILLIES Patent uit 1895
106 bis, Rue de Rennes, Paris, France.
Van deze laatste een tekening, waarbij de spoellucht en afvoergassen met kleppen bediend door een nokkenas werden geregeld.
Zowel voor onder- als bovenzuiger zijn er geen leibanen, dus zijn dit beide TRUNKZUIGERS
Het is frappant dat het JUK, van de bovenzuiger, sterke overeenkomsten vertoont met het JUK van sommige DOXFORD “J” motoren Mvg
Alfons
Doxford Scheepsmotor
Ernstige schade aan de DOXFORD MOTOR Type: 67 LB6 van de “ANDREA BRØVIG”, van de Noorse Rederij Brøvig uit Farsund, Noorwegen.
Het gebroken Juk van een bovenzuiger.
Het gietijzeren juk is op 2 plaatsen gebroken.
De bovenzuiger is uit de voering gekomen en heeft de box met de afdichtingsringen ter voorkoming dat uitlaatgas in de Machinekamer stroomt totaal vernield.
Mooie foto om te zien, echter niet om zelf mee te maken.
Het “ms Loosdrecht” van “Phs van Ommeren” had ook een DOXFORD 67 LB6
Mvg
alfons
Het gebroken Juk van een bovenzuiger.
Het gietijzeren juk is op 2 plaatsen gebroken.
De bovenzuiger is uit de voering gekomen en heeft de box met de afdichtingsringen ter voorkoming dat uitlaatgas in de Machinekamer stroomt totaal vernield.
Mooie foto om te zien, echter niet om zelf mee te maken.
Het “ms Loosdrecht” van “Phs van Ommeren” had ook een DOXFORD 67 LB6
Mvg
alfons
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Doxford Scheepsmotor
Nee Jos, hiervoor zijn geen reservedelen aan boord.Jos Linders schreef:Hallo Alfons,
nee dit wil je zelf niet meemaken, wat ik mij dan afvraag, zijn er voldoende spareparts om deze klus in eigen beheer te klaren of is het over en uit en moet de fabriek er bij komen.
Groetjes, Jos2.
Hiervoor is beslist wal assistentie nodig
(Vermoedelijk de leerling WTK, "stond erbij en keek er naar" Ik ken dat, ben ook leerling geweest)
Later heb je daar toch andere gevoelens bij !!!
Wat is er alzo volledig vernield en aan vernieuwing toe:
* Het complete Juk.
* De beide zij-trekstangen die totaal verbogen zijn.
* Het bovendeel (scraperring carrier) waarin de naar binnen klemmende zuigerveren zitten, om te voorkomen dat er gassen in de M.K stromen.
* Hoe is de toestand van de bovenzuiger, die uit de voering is gedrukt?
* Is de cilindervoering daarbij niet beschadigd?
* Links onder ziet men de aluminium quadranten voor geleiding van de koelwaterslangen verfrommeld liggen.
* De koelwaterpijpen en slangen.
* Op de foto's is de (geleide stoel) Top Hood, voor geleiding van de bovenzuiger niet te zien, althans is afgebroken.
Die is weggeslagen toen de bovenzuiger eruit kwam en kunnen we ook wel afschrijven!.
* Wat hebben de zijtrekstangen voor schade aangericht toen ze uit de het zij-kruishoofd zijn gerukt?
In elk geval één!
* Hoe is de beschadiging die de zij-trekstangen aan de doorvoering (werkbus) in de spoelluctreceiver hebben veroorzaakt?
Een hele waslijst en vermoedelijk zie ik nog wel iets over het hoofd.
Men mag in eerste instantie al blij zijn dat bij een dergelijk voorval geen doden of gewonden zijn gevallen van het Machinekamer Personeel
Mvg
Alfons
Ton,Ton van der Sluijs schreef:Goedemorgen Alphons :-D komt bij mij natuurlijk de brandende vraag opborrelen; wát is hier de oorzaak? :shock: . Zo aan de ravage lijkt me dit onder volle belasting gebeurt.
Om achter de precieze oorzaak te komen zal niet meer mogelijk zijn, wij kunnen alleen maar gissen.
a) Op de eerste plaats zou men de eerste breukplaats (rondom de center pen) moeten bekijken
Is het een volledig nieuwe spontane breuk of is er een gedeelte te zien wat eigenlijk al een oude breuk was, een scheurtje bijvoorbeeld.
b) Zag het materiaal op het breukvlak er homogeen uit?
Of waren er insluitingen , gietgallen?
Aan de vorm van de platen te zien is het gietstaal, en niet van smeedstaal zoals later bij de "P" en "J" motoren.
c) Heeft men om de een of andere reden het toerental: vermogen extra opgevoerd?
Dus de motor zwaarder belast?
d) Waren de beide jukplaten verzwakt, te dun geworden, door het te veel uitdraaien van het centergat waar de centerpen in past met ± 0,1 mm speling.
Het is namelijk zo, als die speling te groot wordt gaat het juk met center pen naar een machine werkplaats aan de wal.
Daar wordt het gat in het juk opgezuiverd en de beide ringen om de centerpen vernieuwd.
Die zitten er op gekrompen met de bedoeling dat men niet de complete centerpen moet vernieuwen.
Op de opgekrompen ringen ziet men ook de 4 uitsparingen voor de rubberringen
Zie de gele markering op deze tekening:
Bij de rode pijlen "“ hier wat overdreven "“ ziet men ook dat het juk daar dunner is uitgevoerd.
Zoals je terecht opmerkt de grootste belasting op je juk is tijdens de ontsteking van de brandstof.
(Maximale Verbrandingsdruk x Oppervlake zuiger)
Dan wordt via de zuigerstang en de center pen de grootste druk uitgeoefend op de beide platen van het juk en tevens een trekspanning op jet juk door de beide zij-trekstangen.
Het volgende is hoogstwaarschijnlijk gebeurd:
De eerste breuk trad op bij één van de jukplaten bij de centerpen en de tweede volgde al snel daarna op een andere plaats.
De zuiger had nu vrij spel, schoot uit de voering, worstelde zich door de schraapringhouder "“ onderaan de geleide stoel "“ die nog gedeeltelijk bleef zitten, maar wel brak en zoals ik uit de tekening kan opmaken werd ook nog het motorframe terplaatste ingedrukt.
Het boven gedeelte van de geleide stoel is van de schraapringhouder afgebroken maar is op de tekening niet te zien.
De beide leisloffen vielen van hun pennen af en zijn op de vloerplaat gevallen of misschien wel in een gat naast de vloerplaten zodat ze nog 1 of 2 dekken lager zijn terecht gekomen?
Zie de foto van de schraapringhouder en m.i het ingedrukte motorframe:
Merk ook op de plaats (tapeinden) waar eens de houder heeft gezeten voor het boven quadrant voor geleiding van de koelwaterslangen.
Eén van deze aluminium quadranten is te zien links onder.
De zuiger viel uit de voering maar nam een gedeelte van het juk mee en één van de zijtrekstangen
Door de kracht is de zij-trekstang verbogen.
Zie foto
De motor stopte natuurlijk niet meteen, en aangezien deze zij-trekstang niet meer kon volgen werd deze aan de onderzijde uit het kruishoofd gerukt.
Breuk op het zwakste deel, bij de draad overgang; (Dit gebeurde wel meer!)
Zie foto:
Door deze ongewone beweging van deze zij-trekstangen is het zeker dat ook de zij-trekstang werkbus die in de koker bovenin de spoelbalk zit, is beschadigd.
(Gelaste kokers in de spoelbalk voor passage van deze trekstangen)
Zie tekening van deze uitvoering:
Note:
Op de foto van de eerst geplaatste totaal overzicht ziet men dan de centerpen aan weerszijden is opgesloten door een sluitplaat.
Op blz. 68 kan men de manier van smering van de centerpen zien:
viewtopic.php?t=1221&postdays=0&postord ... start=1072
De smering was meestal met vet, soms blijkbaar met olie, waarschijnlijk afhankelijk van het inzicht van de licentiebouwer, die hierin in overeenstemming met DOXFORD, Sunderland hier wel enige vrijheid in had.
Dit was dus een overzicht van mijn gedachtegang, maar misschien heeft iemand een ander kijk op dit voorval.
Mvg
Alfons