Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 17 sep 2007 19:07

Hallo Alphons; wat en verwentent met al die info :-D :-D .
Die mandril 8) 8) 8) ik vraag met echt af of dat over zo'n lengte nog binnen een paar tienden recht loopt. Die stang pakking; is dat volgens het "Lentzpatent"?

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 17 sep 2007 21:04

Ton van der Sluijs schreef:Hallo Alphons; wat en verwentent met al die info :-D :-D .
Die mandril 8) 8) 8) ik vraag met echt af of dat over zo'n lengte nog binnen een paar tienden recht loopt. Die stang pakking; is dat volgens het "Lentzpatent"?
Heb zelf nooit iets met deze ombouw te maken gehad, en heb het dan ook van een informant ontvangen.
Ik wist niet dat het mogelijk geweest was, maar vond het wel interessant.
Ik probeer er nog achter te komen of dat nu veel is toegepast.

Met het "Lentzpatent" bedoel je waarschijnlijk een stang met groeven die als een labyrint werken.
Dat kan je hiermede volgens mij niet vergelijken.

Maar dat mandrilletje is wel 13 cm dik en bijna 6 meter lang, en aangezien de 2 schijven met zeer weing ruimte in de voereng hangen, ziet dat er aardig "zeevast" uit om in de bewoording van aan boord te spreken.

Die afdichtings/schraapringen waren bij DOXFORD alle vervaardigd van "mild steel" .
Nu heb ik bij andere scheepsmotoren ook wel dergelijke werkbussen meegemaakt, maar daar waren de schraapringen ook wel van messing of brons?

mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 18 sep 2007 18:59

DOXFORD : Zuigerstangwerkbus onderzuiger van een later P-Type
DFFC80F2AA2945C8B1E35748B02DCF1D.png
DFFC80F2AA2945C8B1E35748B02DCF1D.png (154.03 KiB) 200 keer bekeken
1 Zuigerstang onderzuiger
2 Kanalen voor koelvloeistof (bij de P en J types smeerolie)
3 Huis
4 Houder voor olieschrappingen
5 Onderdeksel
6 Sludge aftap naar sludgetank
7 Vulling van messingplaat
8 Boven opsluitdeksel
9 Gietijzeren afdichtings ringen voor de spoellucht (2)
10 Gietijzeren olieschraap ringen (4)
11 Vulling van messingplaat

mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 19 sep 2007 19:56

DOXFORD: Bovenzuiger, telescooppijp afdichting J-Type
5B52366D4993451CBDA05B4B04F5E4CF.png
5B52366D4993451CBDA05B4B04F5E4CF.png (682.86 KiB) 199 keer bekeken
D78C6854C6854EECA27CAD0C22626F9B.png
D78C6854C6854EECA27CAD0C22626F9B.png (248.89 KiB) 199 keer bekeken
1 Telescooppijp
2 Pakkinghuis
3 Nek ring
4 Pakkingringen
5 Afstandsstuk voor opvang lekwater
6 Veerschotel
7 Aandrukveer
8 Bovenste veer schotel
9 Drukstuk veer
10 Aftap lekwater
De telescooppijp is getoond op het moment dat de bovenzuiger in top staat.

Mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 26 sep 2007 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 19 sep 2007 22:35

Hallo Alphons :-D :-D Wederom bewdankt voor de interressante info..
Die telescooppijpen, die gaan "in en uit"; dan moet dat koelwater enorm pulseren; krijg je dan niet een hoop gecaviteer in de zuiger tijdens de ingaande slag? Ik zie hier, dat de geleiding van de bovenzuiger geintegreerd is , dus de zuiger zelf IS de geleiding? Ik heb es een foto van CO Rechsteiner gezien, waarbij die geleidingen wel aanwezig zijn.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Luchthellumpie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 sep 2007 22:42

Antonio :wink:

Let nou maar goed op in de Doxfprd klas hoe Alphons aan jou uit gaat leggen dat er "ergens in het systeem een "vat" met een luchthellumpie zit, net als een hydrofoor drukvaatje of als een hydrauliek accumulator, dat MOET anders barst de zaak uit elkaar, JIJ als " Stoomknakkertje" :wink: zou DAT moeten weeeet,n!!! :wink:
Ik mot het kort houwuh want ik zit op het dak te schilderuh in de zon en "kwam net FF voorbij" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 19 sep 2007 22:46

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Niet an gedacht Harry!!
Ik heb een redelijk excuus... het is al laat en veeeel thee gedronken; dan gaan je hersenen drijven :roll: :shock: :-D

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 529
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Bericht door Co » 19 sep 2007 23:13

Prima opgemerkt hoor Ton, slijm slijm 8)

Maar de lucht verdwijnt ook weer op den duur!
Vandaar dat er op de MAN KSZ bijvoorbeeld een luchtcompressortje
aan de zijkant van de kar,dienst deed om al draaiende het luchtkussen weer bij te pompen.
Volgens mij heette dat ding : "Posaunen pumpe"?

GRoeten van Co.

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 25 sep 2007 20:23

DOXFORD J-Type (Het J-Type is het laatste type door DOXFORD op de markt gebracht)

Koeling van de Onderzuiger met gewone lagersmeerolie.

Note: Met deze uitvoering heb ik zelf niet gevaren en heb hiermede dan ook geen praktische ervaring.
EB65714B5C324F74811C7518C6F04ED8.png
EB65714B5C324F74811C7518C6F04ED8.png (221.59 KiB) 198 keer bekeken
Zuiger werden gekoeld d.m.v. telescooppijpen (dus geen lekkende slingerstangen meer in het carter).
Bij de onderzuiger zijn de telescooppijpen bevestigd d.m.v. een stoel aan het midden kruishoofd, en bewegen in vaste pijpen die gelast zijn aan de onderzijde van het bovenstuk van het motorframe.

De pakkingbussen zijn instelbaar en eventuele lekolie valt terug in het carter.

De inlaat temperatuur is 43°C en de hoeveelheid koelolie wordt zo geregeld dat de uitlaat temperatuur beneden de 55° blijft bij vol vermogen en onder tropische omstandigheden.
Als de koelolie temperatuur maar onder de 63°C gehouden wordt is er geen gevaar voor aanslag aan de binnenzijde van de zuigerkroon.
De koelolie wordt geleverd door onafhankelijk van de hoofdmotor gedreven smeeroliepompen.
Bij een motor met een cilinderdiameter van 760 mm is de koelolie circulatie hoeveelheid 20 Ton/uur.
Ongeveer 2½ % van de brandstofwarmte wordt door de koelolie afgevoerd.

Mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 01 okt 2008 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) » 25 sep 2007 20:58

Hallo Ton,
het is al laat en veeeel thee gedronken; dan gaan je hersenen drijven
Had m'n ouwe buurman toch gelijk: "Water doet de palen rotten, zij die het drinken zijn zotten".
Pas maar op Ton.

Groeten,
Harry

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 26 sep 2007 20:59

Ton van der Sluijs schreef:Hallo Alphons :-D :-D Wederom bewdankt voor de interressante info..
Die telescooppijpen, die gaan "in en uit"; dan moet dat koelwater enorm pulseren; krijg je dan niet een hoop gecaviteer in de zuiger tijdens de ingaande slag? Ik zie hier, dat de geleiding van de bovenzuiger geintegreerd is , dus de zuiger zelf IS de geleiding? Ik heb es een foto van CO Rechsteiner gezien, waarbij die geleidingen wel aanwezig zijn.
DOXFORD: BOVENZUIGERKOELING J-TYPE
FA966F8C3B8D49A2B7A33EFD542A71DD.png
FA966F8C3B8D49A2B7A33EFD542A71DD.png (200.41 KiB) 197 keer bekeken
De bovenzuigers bij dit laatste DOXFORD Type werden evenals vorige uitvoeringen met water
gekoeld.
Dit vond plaats via telescooppijpen.
De telescooppijpen bewegen in pakkingbussen die als een geheel bevestigd zijn op cilinderbalk.

De overtollige warmte wordt afgevoerd met water dat een inlaattemperatuur had van ongeveer 75°C.
Met water koeling is er geen gevaar dat de binnenkant van de zuigerkroon zal aangekoekt worden met koolstof deeltjes zoals dit bij koelolie zou kunnen gebeuren bij deze hoge temperatuur.
Aan het koelwater werd "potassium bichromaat" of soms "Dromus B" toegevoegd om corrosie tegen te gaan bij deze toch wel hoge koelwater temperaturen.

Om de vloeistofstoten (waterslag) te voorkomen werd op de inlaat een luchtkussen onderhouden via een luchtreduceer met een druk van ± 2 bar, die lucht toeliet op een klein luchtvat aan de voorzijde van de motor waarop een aftap aangebracht was om vocht af te tappen.

De afvoer telescooppijp loosde het water rechtstreeks in de controle afvoerbak.

De rubber tussenstukken (12) waren gewapend met staal, merk: “Aeroquip” en ondanks de bewapening barsten deze wel eens bij eventuele waterslag door het volledig verdwijnen van het luchtkussen.

Mvg
Alfons

PS: Ik heb eerst informatie moeten inwinnen hoe het luchtkussen bij DOXFORD onderhouden werd.
De mini luchtcompressor aan de voorzijde bij de MAN motor was mij ook bekend van de Holendrecht en de Meerdrecht.
Nadien heb ik nooit meer met motoren met telescooppijpen gevaren.
Laatst gewijzigd door averheijden op 01 okt 2008 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 26 sep 2007 22:45

Alphons; bedankt voor de wederom interressante info :-D :-D .tja, dat met die luchthelm, niet aan gedacht :oops: Toch maar weer mijn schaamte in thee :roll: verdrinken ( sorry Harry C) :-D

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 27 sep 2007 16:22

DOXFORD ECONOMY SHIPS

In de dertiger jaren was ook in Engeland een crisis tijd en werd er naarstig gezocht om een schip te construeren wat voor de reders nog betaalbaar en vooral rendabel zou zijn.

De DOXFORD management staff, bestaande uit K.O.Keller, welke verantwoordelijk was voor de DOXFORD motor, en J.R. Gebbie samen met Charles DOXFORD ontwierpen een vrachtschip dat zeer economisch was in bouw, motor type, snelheid en gebruikte hulpwerktuigen in vergelijking met de reeds bestaande schepen.
Dit was reeds lange tijd het streven van de Britse en Schotse reders, waarvan velen er tevens tegen opzagen om van stoommachine aandrijving over te gaan naar een Diesel motor voor de voortstuwing.
De eerste reder die zeer enthousiast was met dit ontwerp, genoemd het “DOXFORD ECONOMY SHIP” was Arthur Sutherland van de “Sutherland Steamship Company, Newcastyle”
Dit ontwerp leverde een aanzienlijke bijdrage om de nagenoeg lege order portefeuille weer nieuw leven in te blazen.

Het DOXFORD ECONOMY SHIP :
Lengte over alles 442 feet 9 inches (135 m)
Breedte 54 feet 3 inches (16,55 m)
Diepgang 28 feet 8 inches (8,74 m)
Deadweight 9215 Ton
Snelheid 10,75 mijl/uur
Voortstuwing: DOXFORD 520 LB3, 1800 APK, enkele hadden een motor 560 LB3

Al spoedig volgde een vervolg hierop het “Improved Economy Ship”, welke iets groter waren en van een bak (fore sastle) waren voorzien.
De DOXFORD motoren hierin geplaatst waren 600 LB3 of 600 LB4
667490862E8045338C00C9829767B452.png
667490862E8045338C00C9829767B452.png (454.67 KiB) 196 keer bekeken
Een typisch Engels vrachtship.
Het doet me denken aan het ms Kieldrecht en ms Loosdrecht, zeker wat betreft de deeptanken die voor zowel Dek- als Machienedienst veel werk teweeg brachten.
FED0934A22CF4EF1B7635DF7F5135BBF.png
FED0934A22CF4EF1B7635DF7F5135BBF.png (726.96 KiB) 196 keer bekeken
Mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 01 okt 2008 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 28 sep 2007 07:09

Mogge Alphons :-D Ik zie dat er zelfs een "Cochran afgassenketel" in gesitueerd staat. De Loosdrecht was toch een Liberty, die omgebouwd is naar dieselbedrijf?

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 28 sep 2007 10:12

Ton van der Sluijs schreef:Mogge Alphons :-D Ik zie dat er zelfs een "Cochran afgassenketel" in gesitueerd staat. De Loosdrecht was toch een Liberty, die omgebouwd is naar dieselbedrijf?
De Liberty was deze, heb ik niet op gevaren, was er nog wel toen ik bij "Van Ommeren" voer.

Loosdrecht (3) (1947-1961)
Bouwjaar 1943
Werf Permanente Metals Corp. Shipyards, Richmond, Cal. USA
Type Vrachtschip (Liberty)
Werfnummer 2172
IMO nummer
Tonnage 10.630 Dwt
Snelheid 11 mijl/uur
Voortstuwing 3 cil. Triple Expansie Stoommachine, 2.500 PK
Gebouwd als “Vernon L.Parrington” voor U.S. War Shipping Administration, USA

Op deze Loosdrecht heb ik gevaren: Periode 13-12-63 t/m 5-9-64

Loosdrecht (4) (1961-1968)
Bouwjaar 1950
Werf Blythswood Shipbuilding Co. Glasgow, Schorland
Type Vrachtschip (+ 12 passagiers)
Werfnummer 94
IMO nummer 5211707
Tonnage 10536 Dwt
Snelheid 14,5 mijl/uur
Voortstuwing 6 cil Doxford “Opposed Piston Engine”, 6.800 PK
Gebouwd als “Langleeclyde” voor Medomsley Steam Shipping Co. Ltd.

mvg
Alfons

BRON: Overzicht Zeevloot "Van Ommeren" van 1891 t/m 2007.
http://www.zeevlootvos.bebelaar.nl/
Laatst gewijzigd door averheijden op 01 okt 2008 13:30, 3 keer totaal gewijzigd.

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden » 28 sep 2007 14:41

Het eerste "DOXFORD ECONOMY SHIP" gebouwd voor de "SUTHERLAND STEAMSHIP COMPANY, NEWCASTLE"
C9B4D8340B074497916DA1D978A21F4E.png
C9B4D8340B074497916DA1D978A21F4E.png (329.58 KiB) 195 keer bekeken
"mv SUTHERLAND"

mvg
Alfons

Plaats reactie