Pagina 77 van 216

Geplaatst: 17 sep 2007 19:07
door Ton van der Sluijs
Hallo Alphons; wat en verwentent met al die info :-D :-D .
Die mandril 8) 8) 8) ik vraag met echt af of dat over zo'n lengte nog binnen een paar tienden recht loopt. Die stang pakking; is dat volgens het "Lentzpatent"?

Doxford Scheepsmotor

Geplaatst: 17 sep 2007 21:04
door averheijden
Ton van der Sluijs schreef:Hallo Alphons; wat en verwentent met al die info :-D :-D .
Die mandril 8) 8) 8) ik vraag met echt af of dat over zo'n lengte nog binnen een paar tienden recht loopt. Die stang pakking; is dat volgens het "Lentzpatent"?
Heb zelf nooit iets met deze ombouw te maken gehad, en heb het dan ook van een informant ontvangen.
Ik wist niet dat het mogelijk geweest was, maar vond het wel interessant.
Ik probeer er nog achter te komen of dat nu veel is toegepast.

Met het "Lentzpatent" bedoel je waarschijnlijk een stang met groeven die als een labyrint werken.
Dat kan je hiermede volgens mij niet vergelijken.

Maar dat mandrilletje is wel 13 cm dik en bijna 6 meter lang, en aangezien de 2 schijven met zeer weing ruimte in de voereng hangen, ziet dat er aardig "zeevast" uit om in de bewoording van aan boord te spreken.

Die afdichtings/schraapringen waren bij DOXFORD alle vervaardigd van "mild steel" .
Nu heb ik bij andere scheepsmotoren ook wel dergelijke werkbussen meegemaakt, maar daar waren de schraapringen ook wel van messing of brons?

mvg
Alfons

Doxford Scheepsmotor

Geplaatst: 18 sep 2007 18:59
door averheijden
DOXFORD : Zuigerstangwerkbus onderzuiger van een later P-Type
DFFC80F2AA2945C8B1E35748B02DCF1D.png
DFFC80F2AA2945C8B1E35748B02DCF1D.png (154.03 KiB) 881 keer bekeken
1 Zuigerstang onderzuiger
2 Kanalen voor koelvloeistof (bij de P en J types smeerolie)
3 Huis
4 Houder voor olieschrappingen
5 Onderdeksel
6 Sludge aftap naar sludgetank
7 Vulling van messingplaat
8 Boven opsluitdeksel
9 Gietijzeren afdichtings ringen voor de spoellucht (2)
10 Gietijzeren olieschraap ringen (4)
11 Vulling van messingplaat

mvg
Alfons

Doxford Scheepsmotor

Geplaatst: 19 sep 2007 19:56
door averheijden
DOXFORD: Bovenzuiger, telescooppijp afdichting J-Type
5B52366D4993451CBDA05B4B04F5E4CF.png
5B52366D4993451CBDA05B4B04F5E4CF.png (682.86 KiB) 880 keer bekeken
D78C6854C6854EECA27CAD0C22626F9B.png
D78C6854C6854EECA27CAD0C22626F9B.png (248.89 KiB) 880 keer bekeken
1 Telescooppijp
2 Pakkinghuis
3 Nek ring
4 Pakkingringen
5 Afstandsstuk voor opvang lekwater
6 Veerschotel
7 Aandrukveer
8 Bovenste veer schotel
9 Drukstuk veer
10 Aftap lekwater
De telescooppijp is getoond op het moment dat de bovenzuiger in top staat.

Mvg
Alfons

Geplaatst: 19 sep 2007 22:35
door Ton van der Sluijs
Hallo Alphons :-D :-D Wederom bewdankt voor de interressante info..
Die telescooppijpen, die gaan "in en uit"; dan moet dat koelwater enorm pulseren; krijg je dan niet een hoop gecaviteer in de zuiger tijdens de ingaande slag? Ik zie hier, dat de geleiding van de bovenzuiger geintegreerd is , dus de zuiger zelf IS de geleiding? Ik heb es een foto van CO Rechsteiner gezien, waarbij die geleidingen wel aanwezig zijn.

Luchthellumpie

Geplaatst: 19 sep 2007 22:42
door Harry G. Hogeboom
Antonio :wink:

Let nou maar goed op in de Doxfprd klas hoe Alphons aan jou uit gaat leggen dat er "ergens in het systeem een "vat" met een luchthellumpie zit, net als een hydrofoor drukvaatje of als een hydrauliek accumulator, dat MOET anders barst de zaak uit elkaar, JIJ als " Stoomknakkertje" :wink: zou DAT moeten weeeet,n!!! :wink:
Ik mot het kort houwuh want ik zit op het dak te schilderuh in de zon en "kwam net FF voorbij" :wink:

Geplaatst: 19 sep 2007 22:46
door Ton van der Sluijs
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Niet an gedacht Harry!!
Ik heb een redelijk excuus... het is al laat en veeeel thee gedronken; dan gaan je hersenen drijven :roll: :shock: :-D

Geplaatst: 19 sep 2007 23:13
door Co
Prima opgemerkt hoor Ton, slijm slijm 8)

Maar de lucht verdwijnt ook weer op den duur!
Vandaar dat er op de MAN KSZ bijvoorbeeld een luchtcompressortje
aan de zijkant van de kar,dienst deed om al draaiende het luchtkussen weer bij te pompen.
Volgens mij heette dat ding : "Posaunen pumpe"?

GRoeten van Co.

Doxford Scheepsmotor

Geplaatst: 25 sep 2007 20:23
door averheijden
DOXFORD J-Type (Het J-Type is het laatste type door DOXFORD op de markt gebracht)

Koeling van de Onderzuiger met gewone lagersmeerolie.

Note: Met deze uitvoering heb ik zelf niet gevaren en heb hiermede dan ook geen praktische ervaring.
EB65714B5C324F74811C7518C6F04ED8.png
EB65714B5C324F74811C7518C6F04ED8.png (221.59 KiB) 879 keer bekeken
Zuiger werden gekoeld d.m.v. telescooppijpen (dus geen lekkende slingerstangen meer in het carter).
Bij de onderzuiger zijn de telescooppijpen bevestigd d.m.v. een stoel aan het midden kruishoofd, en bewegen in vaste pijpen die gelast zijn aan de onderzijde van het bovenstuk van het motorframe.

De pakkingbussen zijn instelbaar en eventuele lekolie valt terug in het carter.

De inlaat temperatuur is 43°C en de hoeveelheid koelolie wordt zo geregeld dat de uitlaat temperatuur beneden de 55° blijft bij vol vermogen en onder tropische omstandigheden.
Als de koelolie temperatuur maar onder de 63°C gehouden wordt is er geen gevaar voor aanslag aan de binnenzijde van de zuigerkroon.
De koelolie wordt geleverd door onafhankelijk van de hoofdmotor gedreven smeeroliepompen.
Bij een motor met een cilinderdiameter van 760 mm is de koelolie circulatie hoeveelheid 20 Ton/uur.
Ongeveer 2½ % van de brandstofwarmte wordt door de koelolie afgevoerd.

Mvg
Alfons

Geplaatst: 25 sep 2007 20:58
door H.C. Hogeboom (RIP)
Hallo Ton,
het is al laat en veeeel thee gedronken; dan gaan je hersenen drijven
Had m'n ouwe buurman toch gelijk: "Water doet de palen rotten, zij die het drinken zijn zotten".
Pas maar op Ton.

Groeten,
Harry