Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD: KRUKAS PROBLEMEN (4)
DE1582352E984AACADDF7D39A9F4B6C3.png
DE1582352E984AACADDF7D39A9F4B6C3.png (739.12 KiB) 997 keer bekeken
Scheur in de zij-wang, begonnen bij de krukpen afronding

mvg
Alfons

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Alphons; zou het mogelijk kunnen zijn dat de inleiding voor de scheur mogelijk al tijdens het smeden is ontstaan? Tijdens het smeden is het materiaal weliswaar in deegachtige toestand, maar ondervindt wel ongelijkmatige afkoeling door tocht e.d. Soms tref je zgn "dubbelingen" aan in een smeedstuk.
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef:Alphons; zou het mogelijk kunnen zijn dat de inleiding voor de scheur mogelijk al tijdens het smeden is ontstaan? Tijdens het smeden is het materiaal weliswaar in deegachtige toestand, maar ondervindt wel ongelijkmatige afkoeling door tocht e.d. Soms tref je zgn "dubbelingen" aan in een smeedstuk.
Ton,
Zeer waarschijnlijk heb je hierin gelijk.

Ik kwam nog een schema tegen hoe smeedstukken behandeld konden worden (3 manieren), waarvan de laatste - volgens bijschrift -vermoedelijk de beste was.
Dit gaat dan wel specifiek over een verbindingskoppeling tussen twee krukas helften, maar komt op hetzelfde neer.
Men heeft het hier steeds over de "grain flow" = nerf, stuctuur, krachtlijnen van de gesmede ingot.
77552F8687D9442BA1789A1BC6F58B02.png
77552F8687D9442BA1789A1BC6F58B02.png (339.41 KiB) 996 keer bekeken
mvg
Alfons
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Alphons :-D Over methode drie heb ik het volgende te melden.. Het schijnt, wanneer een ingot gegoten is, er een krimpholte in kan ontstaan, als je deze "ingot" tot een plak uitwalst, hem in het midden dmv smeden verjongt, ombuigt tot tweewangen met ruwe kruktap, er in de tap zelf een zgn "Lunkerzone" kan ontstaan. dus dat de krimpholte weliswaar dichtgewalst is, maar dat er toch een dubbeling ontstaat, die een verzwakking van de astap bewerkstelligt. ik heb ergens een oude foto gezien van een krukasbreuk door die methode. Ik heb thuis massief witmetaal gegoten; je ziet dat zo'n lunker makkelijk ontstaat.
Op zich een spannende bewerking; twee wangen én de tap uit een stuk. Ik weet niet welke fabrikant zijn krukken zo maakte; daar heb ik geen ervaring mee; misschien iemand anders die dat heeft gezien?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Laat het gelijk duidelijk zijn, dit gaat me ver boven m'n pet. Dat neemt niet weg dat ik het wel mateloos interessant vind.
Ik vraag me echter wel af; waarom wordt zo'n groot en essentieel machine onderdeel niet eerst gerontgend ?.
Dat kan toch alleen maar evt. toekomstige problemen voorkomen ?.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Dit verhaal over de Doxford gaat mij ook boven mijn pet.Maar ik vind het toch een prestatie om een onmogelijke machine aan het praten te krijgen.Maar goed daarvoor zijn het Schotten.Altijd al gek geweest op armpjes en hefbomen.
Harry
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy beste Doxford Liefhebbers. Roy, dat Röntgenen gaat bij deze grote en massieve delen niet of slecht. Er zijn betere methodes: Magnetiseren en hoogfrequent doorlichten. Dat eerste maar het eerste: Ik heb bij de KLU landingspoten van Thunderstreak en Starfighter moeten nalopen op haarscheurtjes. Dat ging zo: Die poot werd in een bank gezet die heel langzaam draaide en stopte met een voetpedaal, er werd een laagvoltage maar met veel ampères stroom opgezet aan twee kanten, een simpele oliespuit met een mengsel van olie en ijzerpoeder er over spuiten, en iedere scheur, ook onder de oppervlakte, tekende haarzuiver af. De tweede is voor hele grote giet- en smeedstukken: Er word een hoogfrequent trilling door het stuk gejaagd op verschillende plaatsen, en aan de andere kant lezen sensoren de gang van de trillingen uit en maken het zichtbaar op een scherm of op een schrijfrol. Een getraind man kan aan de tekening de structuur aflezen. Bij onregelmatigheden in het stuk geeft de schrijver dat aan. Een beetje zoals wat wij vroeger deden met het testen van zuiger- en klepveren: Ophangen en ...tonk...met een sleutel of kleine hamer, en goed luisteren :-D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Gerard,

Bedankt voor je uitleg, hij is luid en duidelijk.
Mare, nu blijft de vraag openstaan, waarom deed men dit dan ook niet bij een krukas voor voor men hem in de motor liet zakken !.
Ik weet wel, je kan niet alles voorkomen. Maar ja een krukas...........

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Roy, ik weet het niet....... :(
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Gerard,

Dat deden ze vroeger ( weet niet of men het nog zo doet) met ankers
ook. Men testte een nieuw anker door hem van een bepaalde hoogte
op een zware betonnen ondergrond te laten vallen.

Daarna werd hij opgehesen en onderging hij de "hamerproef". Indien het
geluid niet goed was ging hij weer de hoogovens in. :shock: :lol: .

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie