Het Suezkanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
19-08-1949

Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
18-10-1947
klik op afbeelding voor vergroting
ed bartels

suezkanaal

Bericht door ed bartels »

Hoi Suezgangers.
Wat was ik trots en dacht "als m'n ouders me eens konden zien hier"
Het Suezkanaal! Het maakte veel indruk op mij. Zeker als ik dacht aan de onderwijzer van de lagere school, die vertelde aan ons hoe ze naar Indie gingen met de Sloterdijk en dat de arabieren met kleedjes en souveniers aan boord kwamen in Port Said. Nu lag ik daar zelf met de Musilloyd en komende van de Groningse coastertjes was dit voor mij een spannende aangelegenheid van Malta naar Malta de wereld rond. Een keer meemaken natuurlijk. Anders was ik met de Willem Barends mee gegaan maar daar kwam ik niet aan bod. Het verliep allemaal niet zo gladjes.
Er was een konvooi samen gesteld en we gingen vertrekken, op naar Indie. Mooi niet! Op het moment van losgooien wat de waljongens te vroeg deden( hoorde ik later) belandde de manilla in het water en wentelde zich om de schroef. Vast,fenito uit! Wij gingen niet mee met het konvooi. Eerst moest die tros van de schroef af natuurlijk.
Om een lang verhaal kort tr te maken, het was onze kabelgast die met een geleend duikpak en een van z'n vlijmscherpe messen en splitsmes het gevaarte los kreeg. Wel spannend natuurlijk om hem iedere keer boven te zien komen en weer afdalen. Kees de volmatroos zou zijn schoenen krijgen en ik een touwetje om knopen te leren maken als ie 't niet overleefde.
s'Nachts gingen we als eerste in een kovooi naar Suez en ik kan me alleen nog de sterke schijnwerper onder de bak herinneren maar van het kanaal zelf heb ik niks gezien als wat kamelen en Arabieren er bij.
Maar, ik ben er in ieder geval geweest en nu vaar ik er zelf met m'n vaartsimulator Virtual Sailor.
Groetjes Ed
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Wat ik ook altijd leuk vond was het verkeer langs het kanaal......auto's op volle snelheid en volledig verduisterd. Pas op het laatste moment gingen de lichten aan bij een tegenligger. Hoe dat altijd goed ging...???
En dan de trein langs het kanaal.....
Echt nog zo'n trein met drie klasses: de eerste klas zat erin, de 2e klas zat erop, en de 3e klas hing eraan.....
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
06-01-1950
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
El Ballah
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Het Suezkanaal

Bericht door shassing »

Een 'oudje uit 1989': Hier de WATERGRAAF als CONTSHIP FRANCE in het Suezkanaal.

Afbeelding
Afbeelding

Sibrand
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Nou hier dan een oudje zo,n honderd jaar voor bovenstaande afbeelding

Afbeelding
Dit is in 1890
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
arendnet

Bericht door arendnet »

Afbeelding


Plaats reactie