Het Suezkanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Breek me de bek niet open.
Toen ik nog alleen in de MK werkte nam ik dat gekanker op de Suezloodsen wel eens met een korreltje zout.
Maar piepte na de integratie al snel anders.
Heb de keren dat ik een roertorn had alleen maar etters meegemaakt.
Kaarsrecht stuk kanaal, sturen op een halve graad , alles gaat prima, hoor opeens Port 10 even later steady en dan starboard 5 weer steady en dan beklagen bij de stuurman of kapitein dat het schip niet in het midden van de boeien blijft, ligt aan de roerganger.

Even later Captain I want to smoke, krijgt een slof Marlboro.
Captain give me also one packet so I don't have to open this carton, krijgt er een pakje bij.
Captain I need a light, krijgt een ScanDutch-containertje met pakjes lucifers, op elk doosje een foto van een schip in de Scan Dutch service., zit ik al tijden op te azen maar krijg er geen.
Weer Captain give me also one extra box of matches so I can keep this nice container for my office.
Ander containertje wordt open gescheurd en hij krijgt een extra doosje lucifers maar heeft eigenlijk liever een aansteker zegt hij.
Zelfde verhaal voor een pot Nescafe en doos bier (Moslim !!!).

Een seniorloods met meer strepen dan de kapitein gaat naar het toilet, als hij terug komt hangt de tip van een handdoek die hij gestolen heeft onder zijn uniformjasje uit en bungelt boven zijn kont, een hilarisch gezicht maar er mag niet gelachen worden en al helemaal niets van worden gezegd.

Kok/Hofmeester komt boven met een menu dan kan de loods een keuze maken.
Wat keuze maken, alles op de kaart moet boven gebracht worden, dan eet hij wel wat hij lekker vindt.
Doe maar zegt de kapitein.

Gr. Arie.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

[quote="Arie Hazebroek"]
Als ik me goed herinner waren de boeien vroeger onverlicht en zat er een soort reflector bovenop.
Daar werd het Suezlicht dan op ingesteld.


Dat klopt Arie er was geen enkele verlichtte boei in het Suezkanaal in de 60-er jaren.
De boeien en vaak ook paaltjes op de kant hadden een reflector.
Nu moest je het licht zodanig afstellen dat er altijd 2 reflectors te zien waren per kant. Dus voordat de dichtsbijzijnde reflector uit de lichtbundel verdween moest de volgende er al weer inzitten.
Als de zaak eenmaal goed afgesteld stond en de loods werd een beetje verwend dan bleef het zo staan.
Maar bij een lastige loods bleef je afstellen.
In die tijd mocht je ook beslist niet bij het licht weg.
En aangezien het vaak stervens koud was snachts in het kanaal had ik altijd een flesje verwarmingswater bij me.

vr gr Henk
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Tjonge...het Suezkanaal....

Je kreeg daar een stel halve zolen van beachcombers aan boord welke
je onder geen enkel beding in de accomodatie moest toelaten! Ze probeerden het wel doch in de regelementen stond dat je ze "shelter"
moest geven en dus geen hut zoals zij dat probeerden. Ook kreeg je met
die lamp een "electrician" mee die prompt claimde dat "the electicitie of
thies ship no good " was en daarom de lamp niet wilde branden.....de
wtk maar eens gevraagt of die er naar wilde kijken en na de stroomdraad
gerepareerd te hebben konden ze weer hun krantje bij dat ding lezen. Niet dat dat ding ooit gebruikt werd want we voeren toch op de radar.....

Ten anker op de Bittermeren moest de loods een hut hebben om uit te rusten van al dat vermoeiende werk dus die naar het hospitaal verwezen,
dom,dom dom...want dit was een hospitaalhut en niet een hut waar de loods nu goed zou uit kunnen rusten....dus loods riep bootje op die hem wel naar een hotel zou brengen....Op een ander schip van onze rederij had men geen Marlboro cigaretten a/b dus toen die loods om cigaretten
vroeg gaf die ouwe hem een slof Camel.....AAAAAHH CAPTAIN zei die loods...THIS IS NO GOOD>>>> en flikkerde zo die slof cigaretten over de muur......Dat gezicht van die ouwe was een godsvermogen waard!

Liggen een keer te wachten op transit in Port Said op de ankerplaats en
worden op een gegeven moment door een loods op een sleepboot "opgelijnt" ( nummer 1 is het schip "Jansen" volgende schip is
"Pietersen" enz.). Dus iedereen die opgeroepen wordt gaat anker op en gaat varen....wij waren nr 3 en sluiten achter nr 2 aan...so far so good..
komt er plotseling een Griek op dit VHFkanaal ....PORT SAID PILOT>>>PORT SAID PILOT THIS IS GREEK MV XYZPAPOULIS DO YOU READ ME.......kortom die loods vloekt hem stijf en verzoekt hem op te rotten.....we horen geen bevestiging van ons "griekje"....nadat nr7 "in line"moest zijn krijgt de loods in de gaten dat er iets niet klopt ( twee schepen zijn van plaats verwisseld en brult plotseling....ALL SHIPS STOP
NOW!!!!!...waarop ons "griekje"begint met ..PORT SAID PILOT>>PORT SAID PILOT ....THIS IS GREEK MV XYZPAPOULIS DO YOU READ ME???
Dus die loods weer HEY YOU GREEK...STOP CALLING...I AM BUSY STOP
CALLING NOW YOU HEAR!!!!!......en weer geen bevestiging.....Nadat die loods opnieuw aan het oplijnen geslagen was en alles tot nr 4 ok was riep hij nr 5 en kreeg....PORT SAID PILOT<<<<<etc. Dit is ook de enige keer dat ik mij werkelijk een bult heb gelachen met het Suezkanaal....die gasten kunnen werkelijk het bloed onder je nagels vandaan halen!

Maar gelukkig ging ik na een jaar als rechtgeaarde kustvaartman voor het eerst in 24 jaar door het Kielerkanaal.....doch dat is een heel ander verhaal :lol:

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kreeg vanmorgen dit mailtje en mag het op dit topic plaatsen. :lol:
All the best
Jos

Jos Komen,

Via via kwam ik op je schitterende site terecht,'t is zuiver geschreven zoals het was....
Ben opgegroeid in kustvaart,zeeschepen en watersport en heb later negen jaar bij Shell Tankers B.V. worldwide gevaren (jaren '80); aldaar ontzettend veel meegemaakt en ervaren.
Op mijn eerste reis in 1981 aan boord van de 'Fossarus',gelijk al vier keer door het Suezkanaal,alwaar Ali aan boord kwam met z'n voor de meesten bekende waar.
Door enkelen aan boord werden zowel kamelenstoeltjes als complete tapijten bij hem aangeschaft, uiteraard tegen zeer billijke prijzen....je was immers direct z'n beste vriend,de smeerlap.
En alles kon je aan hem overlaten,hij verzorgde transport naar Holland,waar ''Van Gend en Loos'' de zaak thuis zou afleveren,alhoewel oudgedienden aan boord anders beweerden....
Jaren later kwam ik er weer door heen,met de 'Cardissa',aan boord een matroos die toevallig op mijn eerste reis diverse artikelen bij Ali had gekocht,die zijn huis echter nooit hadden weten te bereiken.
Kwam ''mijnheer'' weer aan boord, die, na hierop in niet mis te verstane bewoordingen te zijn ''aangesproken'',uiteraard van niets meer afwist.
''Van Gend en Loos'' (in feilloos Hollands uitgesproken) zou de boel indertijd wel zoek gemaakt hebben,hij toverde immers een hele reeks ''tevredenheidsbewijzen'' uit z'n kleding van vele vroegere klanten ! Stond die Hollander effe te kijken....

Bij doorvaart Suezkanaal kwam altijd een ploeg Arabs aan boord met bootjes,welke dan met de dekkraan in de midscheeps aan dek werden gezet. Bij oponthoud van het konvooi of motorstoring konden hiermee de trossen naar de vele bolders op de wal of boeien in de Bitter Lakes worden uitgebracht.
Tevens bedienden zij de ''Suezlamp'' op het voorschip,die bij het bordesje op de verschansing aan een davit was opgetuigd.
De ''heren'' kregen tijdens de vaart tijdelijk onderdak in de zogenaamde ''Suezhut'', deze was gelegen op het hoofddek, waar zich ook de wasserij, diverse stores en koel/vrieskamers bevonden.
Van binnenuit was dit hok door ons bereikbaar (voor het voederen der wilde dieren), zelf konden zij van dek af naar binnen.
Vantevoren moest deze hut grondig worden schoongemaakt,de stapelkooien netjes opgemaakt en de douche/w.c. ruimte keurig voorzien worden van diverse zeepsoorten,handdoeken enz.enz.
Het leek wel een cruiseschip, en alles werd geinspecteerd door hun voorman, owee als het niet naar de zin was.
Het zag er eigenlijk net zo deftig uit als de gemeubileerde grafkelders van 's Lands Farao's,waarvan wij later tijdens welkome excursies zowel de piramidevormige buitenzijde te Gizeh,alsook de inhoud konden aanschouwen in het Egyptisch Museum te Cairo.
Daar o.a. de Egyptenaren in een ver verleden ooit het varkensvlees om de een of andere smakeloze reden hadden afgezworen, hadden ze eisen voor wat de kombuis hen mocht vooschotelen.
Alhoewel deze lieden al hun hele leven lang op diverse nationaliteiten schepen meevoeren was de geleverde ''hutservice'' nooit goed genoeg,en waren ze schijnbaar nog steeds niet gewend aan Westerse heerlijkheden.
Brood met Hollandse opsnit en andere zaken lustten ze niet,eieren en fijn gesneden corned beef weer wel, maar uitgebakken spek was helaas uit den boze ('s ochtends wel zo verkwikkend..),alleen "'beef,no pork'''.
Dus aten ze met smaak vers uit tinnetjes gedraaide en opgebakken spam,door de chefkok met ouderwetse aandacht en veel liefde voor z'n vak bereidt....
Tussen de middag/'s avonds veel rijst,groente en patat,immers met dat laatste zijn kinderen ook altijd zo tevreden gesteld.
Maar geen ''pork,only beef''. Dan maar iets gebrouwen van een weinig corned beef met heel veel oude spam (waren wij d'r ook weer vanaf) en zodanig bewerkt dat ze het als trouwe schoothondjes helemaal opaten..!
Sterker nog,na afloop van de smulpartij kon ik de complimenten doorgeven aan de chef,zijn eer alsook de naam van de
Maatschappij was weer geredt.
Alleen,het meegebrachte servies en bestek hadden ze heel niet nodig, alles werd (alsof het beesten waren,nou ja..) zo uit de schalen gegraaid, hiermee een verfijnd stukje Egyptische eetkunst tonend (en dat in een land met zo'n oude cultuur).
Het eerste kon direct mee terug naar boven,ter voorkoming van terugkopen op een volgende doorvaart,of dat je het in bijvoorbeeld Suez op de markt woestijnbestoft te koop mocht zien liggen.

Maar ik had het over de ons bekende zeer oude Egyptische ''Beschaving''....
Bij vertrek van boord lieten de vertegenwoordigers hiervan een compleet uitgeleefd woonvertrek na,waarbij vrijwel niets meer herinnerde aan de aan ons opgelegde hutaankleding,feitelijk vastgesteld door de ''Canal Authorities''.

Vroeger had ik thuis,bij een boer jaren varkens/kippenschuren moeten uitmesten en schoonmaken met de hogedrukspuit.
Eigenaardig genoeg beleefde ik alles hier weer....

De stront zat door het hele schijthuis verspreidt, de douche vetheet,eerder zwart; waar haalden ze het vandaan, ze hadden immers niet in actie hoeven komen....?
De hut was als een apenhuis in diergaarde Artis,compleet met bijbehorende ''tropische geuren'',wat een bende..!
Dankbaar was alles wat los en vastzat meegenomen,waarschijnlijk om aan de wal te verpatsen,of,en dat lijkt mij eerder het geval gezien hun zeer oude beschavingsgeschiedenis,om thuis trots als souvenir aan de familie te laten zien.
Zodoende nog lang de herinnering levend houdend aan die wonderbaarlijke reis met een Shell tanker door hun kanaal.
Waarbij ik me kan voorstellen dat het water weer in de mond kwam,bij de gedachte alleen al aan die overheerlijke, nota bene aan hun smaakgewoontes aangepaste maaltijden..!
Wat nog resteerde aan lakens en baddoeken was alszijnde getaand en kon na verlaten van het kanaal over de side.
Mij dunkt dat de andere baddoeken als bidkleedje of iets dergelijks verder door het leven ging,waarbij het Shell-embleem de ''heren'' totaal niet gedeerd heeft,misschien zelfs wel tot wonderen heeft geleid.
Immers,''Shell helpt'' was bij ons in Holland ooit een gevierde reclamekreet..!
Dat bij volgende passages slechts oude kussens op de met skai beklede kooimatrassen werden gelegd,ter verhoging van het slaapgenot,behoeft geen nader betoog....

Met vriendelijke groet,
Jaap Jager.

P.S. Trek in meer Shell Tankerservaringen: zie boek ''Midscheeps,de zeeman verteld'',van Willem Mooijen,met daarin drie
hoofdstukken van mijn hand,binnenkort te vervolgen met nieuw uit te brengen boek,waarschijnlijk ''Voor de Mast,de
zeeman verteld verder'',geheten,met daarin vijf Smoel Houden en Laten Lullenstory's.
Ik schudt ze zo uit de bekende mouw....wat een tijd war das einmahl..!
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
18-11-1947
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Het Suezkanaal

Bericht door shassing »

Tweetal foto's van de WATERSCHOUT in het Suezkanaal. Foto's zijn genomen vanaf haar zusterschip CONTSHIP FRANCE (WATERGRAAF). Je ziet mooi de mooringboat hangend in de voorste scheepskraan.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
skipflip44
Berichten: 650
Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
Contacteer:

Bericht door skipflip44 »

Het bootje van de roeiers, Bussum ca 1978.

Afbeelding

De "handel", Power Express 2006. Nog steeds dezelfde zooi.

Afbeelding
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

I see no Spanish fly and dirty pictures.
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Cor

long time,no see

Welke was het????

AfbeeldingAfbeelding :lol:

Groets Bram :-D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Brammetje,
Ali had zijn "eigen merk". :-D
All the best
Jos


Plaats reactie