Het Suezkanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Het Suezkanaal

Bericht door jandezeeman »

De Egyptische autoriteiten hebben besloten voor 2009 geen verhoging van de toltarieven door te voeren.
De reders kunnen dus weer rustig ademhalen.

Gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.

Jolly Sailor

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jolly Sailor »

Crisis en piraten raken Suezkanaal

Afbeelding
Egyptisch schip in het Suezkanaal tussen Port Said en Ismailia. Foto AFP

Ismaleiya, 6 jan. Het verkeer door het Suezkanaal heeft sterk te lijden onder de internationale financiële crisis en de piraterij in de Golf van Aden en voor de kust van Somalië.
Dat maakte admiraal Ahmed Aly Fadel, de voorzitter van de Suez Kanaal Autoriteit, gisteren bekend tijdens een presentatie over de resultaten van het afgelopen jaar. Het Suezkanaal is de belangrijkste melkkoe voor de Egyptische staatskas.
Inkomsten van de tolheffingen op schepen die het Suezkanaal passeren, daalden in de laatste drie maanden van 2008 met 1,4 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee komt een einde aan de spectaculaire stijging van de opbrengsten in de afgelopen jaren. De inkomsten in november en december liepen zelfs terug met respectievelijk ruim 10 en 6,5 procent.
Volgens admiraal Fadel is de terugval grotendeels te wijten aan de financiële crisis die de internationale handel heeft aangetast, en voor een klein deel – 10 procent – aan de piraterij in de wateren ten zuiden de Rode Zee.
Ondanks de daling van het aantal schepen blijven de tarieven voor het Suezkanaal in 2009 ongewijzigd. „De tarieven zijn niet de oorzaak van het dalende verkeer”, aldus de admiraal buiten dienst. De passage van een containerschip door het 160 kilometer lange kanaal kost zo’n 150.000 dollar (112.000 euro).

Piraterij

Fadel verwierp de suggestie dat Egypte, in een reactie op de explosieve toename van piraterij in de Golf van Aden, deelneemt aan een internationale operatie om scheepskonvooien te begeleiden met marineschepen.
Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op de Rode Zee”, antwoordde de voormalige bevelhebber van de Egyptische marine. Eerder had de Egyptische regering wel laten weten „klaar” te zijn voor deelname in internationaal verband.
Afgelopen week nog werd een Egyptisch vrachtschip met Egyptische bemanning gekaapt door piraten in de Golf van Aden. Maar Fadel ontkent dat Egypte meer dan andere landen belang heeft bij het bestrijden van piraterij ten zuiden van de Rode Zee. „Veel van de gekaapte schepen waren niet eens op weg naar het Suezkanaal. Het is hoe dan ook een internationaal probleem.”
Ook wilde hij niets weten van een reductie van het tarief voor buitenlandse marineschepen die door het Suezkanaal moeten voor acties tegen piraterij. „Ik denk niet dat Europese marineschepen eerder zullen komen omdat ik een korting geef.”
Admiraal Fadel waarschuwde dat de internationale financiële crisis de inkomsten van het Suezkanaal verder zullen doen dalen. „Het zal voorlopig alleen maar erger worden.” Dagelijks varen er gemiddeld vijftig schepen door het kanaal, dat over heel 2008 5,32 miljard dollar aan tolheffingen opbracht. Dat is een stijging van 16,7 procent ten opzichte van het kalenderjaar 2007 en het hoogste bedrag dat het Suezkanaal ooit heeft opgebracht sinds de nationalisatie in 1956.
Jolly Sailor

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

1915 - De Koningin der Nederlanden vaart door het kanaal van zuid naar noord en heeft aan stuurboord allemaal zandzakken ter bescherming
voor Turks geschut die aan de oostelijke kant zaten van het kanaal.
Jolly Sailor

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jolly Sailor »

Suez Canal hit as CMA CGM considers bypass plans

FRENCH carrier CMA CGM is drawing up plans to bypass the Suez Canal on a long-term basis and divert all appropriate sailings round the Cape of Good Hope because of the huge cost savings.
Two weeks after re-routing the eastbound leg of the FAL2 Asia-Europe service, which is operated in partnership China Shipping Container Line, CMA CGM is now considering a far more radical network shake-up, chief executive Farid Salem revealed today.
Other loops that may take the longer route in future include the Epic service from Europe to India and Pakistan, and the Nemo service to Australia.
Re-routing the 9,400 teu vessels deployed in the FAL2 service produces savings per ship of around $330,000 a sailing, said Mr Salem. That adds up to $17m a year. CMA CGM and China Shipping contribute four ships each to the service, while a ninth was recently added to compensate for slow steaming.
The two lines are now considering whether to divert headhaul westbound FAL2 sailings as well.

Suez Canal fees for ships of that size amount to $600,000 per transit, whereas the additional fuel costs for the extra 3,400 miles, at ship speeds of 20 knots, come to around $250,000 a vessel. In addition, lines are saving the insurance surcharges now being levied on vessels going through the Gulf of Aden where piracy attacks are rife.
After two vessel deviations so far, “we are very satisfied with the experiment,” said Mr Salem. “The savings are very significant.”
Port schedules will remain the same, with the extended voyage taking exactly seven days more, so that the same weekly calls can be maintained.
We are looking for other services to deviate. We have to look at our system costs,” Mr Salem said in a telephone interview.
Another Europe-Asia service that may be launched later this year is also likely to be routed via southern Africa.
The longer voyages help absorb extra tonnage that CMA CGM already has available in its fleet.

Other lines are re-routing some of their ships as well, although CMA CGM appears to be the first to consider a permanent deviation.
Maersk Line is diverting six sailings on its AE7 loop during and immediately after the Chinese new year period.
The voyage will take seven to 10 days longer than usual, with ships continuing to slow steam despite the recent slide in oil prices.
Avoiding the Suez Canal on the eastbound leg will save close to $700,000 in individual transit fees for the size of ship that Maersk Line is re-routing. The AE7 loop deploys the Emma Maersk and its sisters, the world’s biggest containerships.
Canal toll savings easily outweigh the additional cost of burning more bunker fuel on the longer trip, said a Maersk Line spokesman.
The ship deviations are unrelated to the risk of piracy attacks off the coast of Somalia, with big containerships not thought to be vulnerable because of their greater speed and higher freeboard.

Even so, the additional saving in the form of lower insurance premiums is another bonus.
Analysing the benefits of sailing round Africa rather than through the Suez Canal, AXS-Alphaliner concluded that the move makes sense.
Taking the detour via the Cape of Good Hope seems entirely justifiable in today’s slow market,” the firm stated in its latest newsletter while discounting the viability of a permanent shift.
Round-Africa trips will certainly not become the rule — they are the consequence of a conjunction of external factors that will make the CGH route viable for a limited period.”
Other carriers are considering their options.
Grand Alliance members said last night that, with Suez Canal fees now a high component of the overall voyage cost, the situation was under constant review “although currently we have no immediate plans to change deployment of existing loops”.
Jolly Sailor

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jolly Sailor »

MSC mulls more ship deviations to avoid Suez fees

SUEZ Canal traffic is set to shrink further as Mediterranean Shipping Co considers re-routing more container services around the Cape of Good Hope.
After already deciding to divert the eastbound leg of its Asia-Europe Lion service, MSC said it was now “actively examining other services that might be routed via the Cape of Good Hope in order to reduce our operating costs by avoiding Suez Canal dues”.
One possible candidate under serious consideration is MSC’s Europe-Australia rotation, the Geneva-based company told Lloyd’s List.
The world’s second largest container line is following CMA CGM, whose joint FAL2 service is already taking the longer route in order to avoid canal dues of around $600,000 per ship. The voyage takes exactly one week longer. That keeps service disruption to a minimum by enabling port calls to be kept to the same day of the week.
The project has gone so well that CMA CGM is now looking at other services that could go via the Cape of Good Hope, and may even re-route westbound headhaul services as well.
Maersk Line has take similar action, but has said this will only continue for six sailings during the current slack period.
With fuel prices now much cheaper, the added cost of bunkers is far less than the Suez Canal toll saving. Lines are also benefiting from lower insurance premiums as they are avoiding piracy-risk areas.
Jolly Sailor

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
09-11-1956

Afbeelding
17-11-1956

Afbeelding
Lemsterkerk 1943
Jos Komen (R.I.P)

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kreeg zojuist dit mooie verhaaltje binnen. :)
All the best
Jos


Jouw verhalen over Ali doen bij mij weer wat herinneringen naar boven brengen:
Toen wij in 1947 met de Kota Baroe (toen al een ouwe schuit) met 1500 militairen (allemaal landrotten) naar Nederlands Oost-Indië werden vervoerd waren we - om te beginnen - in het Kanaal bij motorpech en vliegende storm - een anker verspeeld. Met kotsende jongens de golf door op weg naar Port Said. Daar werden we negen dagen in een bunkerhaven opgehouden omdat we dat anker kwijt waren, dat door de Willem Ruijs werd nagebracht. (Die deed zo'n tochtje naar Indië in 19 dagen, maar ja daar zaten geen kloothommels op als wij !)
Die negen dagen werden wij voortdurend bezocht door Alie en zijn trawanten. Wij, óók nog arm door de oorlog -geen cent te makke, werden volledig geplunderd ! Reken maar, alle ruimen staan open met tot diep onderin de hangmatten met onze armzalige spulletjes.
Het is Alie toen zelfs gelukt om op twee achtereenvolgende dagen alle officieren (ook landvolk dus) een excursie door "zijn" bazaar aan de wal aan te bieden. Die kwamen ook allemaal berooid terug !
Balletje balletje en kippetje kippetje speelden we later zelf, door vlak voor ons vertrek nog een groep van die handelsbootjes naar het schip te lokken en toen de klep van de overvolle vuilnisbak te lossen. WRAAK ! !
Dat leverde nog een onderzoek door een stel arabische politieagenten, maar niemand van ons verstond die lui !
De boete werd door de kapitein op ons verhaald door op onze proviand te korten (maar dat was toch al bijna niet te vreten).
Succes verder met je interessante site !
Lau

Kota Baroe.jpg
Kota Baroe.jpg (76.95 KiB) 5680 keer bekeken
foto van cd nautiek
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Het Suezkanaal

Bericht door johan.H »

hier twee foto's tijdens de tocht door de het suez kanaal met de Nedlloyd Rosario

Afbeelding

Afbeelding

en hier een foto ( dacht op een W- kerk ) die iedereen die ooit door het suez kanaal gevaren is zal herkennen.

Afbeelding

onderhandelen met een Egyptenaar, aan het begin ben je met je aanbod een dief, maar aan het eind krijg je het uiteindelijk toch :lol:

heb zo al heel wat familie "gelukkig" gemaakt met beeldjes van farao's en Nefertites :wink:
Jolly Sailor

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Suezkanaal 2005 photo Peter Schneckenburger, Stuttgart, Germany
Jolly Sailor

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jolly Sailor »

Suez Canal offering discounts of up to 30%

THE Suez Canal is offering shipowners discounts of up to 30% in order to drive traffic through the canal.
A local Egyptian sources with knowledge of the canal told Lloyd’s List the canal authority was giving out discounts of 25%-30% to some shipowners in response to a decline in the number of vessels going through the waterway.
The moves follow news that the canal is giving discounts to Qatari liquefied natural gas shipments transiting the waterway.
Reports indicated that discounts of up to 50% were being handed out to Qatar’s LNG shipping.
Suez Canal Authority chairman Ahmed Fadel told local press that the discounts were incentives aimed at increasing shipment volumes.
The source added that the discounts could be a result of political discussions between Qatar and Egypt.
Qatar is stepping up LNG shipments through the Suez Canal as it increases gas deliveries to the US and Europe.
A major part of this business involves the world’s largest LNG carriers the Q-Max and Q-Flex ships owned by state-run Nakilat — taking Qatari gas to a new terminal in Milford Haven in the UK.
Qatar LNG owner Nakilat will need to use the Suez Canal for at least another 25 years as it is contracted to deliver gas to European terminals from its production plants in Qatar.
No one from Nakilat was available for comment when contacted by Lloyd’s List.


Plaats reactie