Februari 1953

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond Heren

Ik bekeek vanmidag nog eens de CR Rom over het hele gebeuren, zeer triest allemaal. :cry:
Maar zoals jullie het vertellen, ik denk dat jullie misschien nog wel dagelijks de beleving van toen, voor ogen heb.

Afbeelding

Afbeelding

Groet Nico.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor degenen die dit aangrijpende verhaal van Jaap5 gemist hebben haal ik het weer omhoog. :wink:
All the best
Jos
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedemiddag Jaap5 :) Ik heb nu eindelijk de tijd genomen om de hele topic aan ee nstuk door met samengeknepen billen te lezen; tjees man, WAT een avontuur kreeg je als jongen van 18 op je bord geschoven :| . Ik moet denken aan de slogan "ijzern mannen met houten scheepjes" Die is hier van toepassing. ik hoop dat dit nooit meer zal gebeuren; 90% van de jongeren van nu gaan van schrik boven op hun PC zitten en roken nog drie blowtjes extra :| :| :evil:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jaap,een mooie samenvatting van je belevenissen.Ik zelf zat toen als 16 jarige in opleiding voor stoker op de marinekazerne in amsterdam,waar een bedrijvigheid heerste met de motervletten om hulp te gaan bieden,maar wij jonkies moesten in de schoolbanken blijven zitten.Als ex inwoner van vlissingen 58/73 blij met de foto's,heb tot heden geen beelden gezien van die verwoeste stukken boulevard.Ik heb er vlak bij gewoond op het eiland. Groeten Mart
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

De Coaster Amazone van mijn Grootvader was gevorderd, voor Zeeland.
Nu weet ik dat dit schip ook werd beschreven op een website door Zensamateurs.

Weet iemand welke website dit is van de Watersnoodramp.
Hierin wordt de Amazone beschreven.

Het schip heeft heel wat meegemaakt.

Operatie Dynamo gevorderd door de Royal Navy.
Landing Normandie Omaha Beach.
Watersnoodramp gevorderd door Nederlandse Regering
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Om de Politie niet in een negatief daglicht te stellen hierbij de oorkonde die ze bij deze ramp hebben gekregen.

Mijn Pa was er ook bij en ik weet nog goed dat hij een van hen was om alles zo goed mogelijk te laten verlopen

Afbeelding
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Dat is eeen mooie oorkonde Derk, wees er zuinig op.

Goetjes Jos2
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Februari 1953

Bericht door lp »

:wink: In de Ambuggiebar is er al het nodige over gezegd. Straks is het 60 jaar geleden dat in Zeeland, de Zuidhollandse eilanden en grote delen langs de Maas de dijken braken. Er is hieraan nog niet veel aandacht aan besteed, waarschijnlijk mede door de aankondiging van Beatrix, dat ze de scepter aan Willem Alexander gaat overdragen. Destijds was ik bijna zeven jaar en ik kan me nog goed herinneren dat ik met mijn ouders naar kennissen ging in Hank. Het huis van hen was als gevolg van dijk doorbraak helemaal onder gelopen. Wij hadden geluk, want ons huis stond op een soort van eilandje rondom in het water. Toen het water begon te zakken, konden we zo goed en kwaad als het ging naar het dorp, om bij die kennissen te gaan kijken wat er allemaal gebeurd was. De ravage in het huis was enorm en alles zat onder een dikke laag modder. Wat op mij als kind de meeste indruk heeft gemaakt was de keukenkast, met de kapotte ruitjes en het gebroken serviegoed dat er in lag. Mijn ouders hebben nog mee geholpen om de troep op te ruimen. De berichtgeving over de ramp konden wij thuis volgen via de radio, we hadden destijds geen elektriciteit en mijn moeder kookte op een kolenkachel en voor de verlichting hadden we peteroleum lampen. We hadden wel een radio, die op van die grote Wittekat batterijen werkte.
quo vadis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Februari 1953

Bericht door Breeze »

Allemachtig, wat is dit toch een interessant forum. Via een verwijzing in een ander draadje kwam ik hier terecht. Nog nooit heb ik zo'n indringend ooggetuigeverslag gelezen als het vervolgverhaal van Jaap5 (en het harentebergerijzende verhaal van Theo). Dat komt natuurlijk ook omdat ik als 7-jarige die zondagochtend 1 feb '53 nog haarscherp op het netvlies heb staan, met overleg op straat tussen de buren, waarbij de meest fantastische verhalen de ronde deden die later gewoon de waarheid waren. Het is net zoiets als de Flying Enterprise, de moord op Kennedy, het binnenvliegen van het Wereldhandelscentrum, enz., je weet nog precies waar en hoe je was.
Zaterdag 31 jan '53 zal ik ook niet gauw vergeten. Het woei zo hard (Utrecht!), dat mijn vader mijn grote zus moest ophalen en begeleiden, die een paar straten verder bij een vriendinnetje op bezoek was. Net die dag was mijn grofstoffelijke houten vliegtuig gereedgekomen. Die had 4 aluminium in de vorm gebogen propellers en die hebben daarna nooit meer zo hard gedraaid.

Er moeten veel '53 verhalen te vertellen zijn, die lang niet allemaal zijn vastgelegd. Hier een bescheiden bijdrage van mijn kant.
Een collega van mij woonde in '53 in Kinderdijk. Zaterdagavond werd hij door zijn maten gewaarschuwd om te komen kijken naar de stoep van het veer naar Krimpen. Het was een zeer indrukwekkend gezicht vertelde hij, zo hoog had hij het water nog nooit gezien. Jammer was wel dat het op dat moment laag water was.
In de Albl'waard is (maar) één dijk doorgebroken.

Zou graag zien dat de foto's van dit draadje weer tot leven gewekt worden. Is dat mogelijk?

Adri
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Februari 1953

Bericht door Cor Leliard »

zondagochtend 1 febr 1953 , was ondergtekende 15 jaar, op weg naar een tante om zijn nieuwe drollenvanger te laten zien
maar helaas werd hij van zijn fiets geblazen en de drollenvanger liep grote schade op. Einde drollenvanger.
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie