Mijn belevenisse op de VL 97 Prinses Juliana 1957/1958

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
rinus

Bericht door rinus »

http://www.allesoverscheveningen.nl/yab ... readid=762

kijk hier hoe het heden dagen gaat een verslag van een hedendaagse Prenter aan boord van de SCH 302
gr.rinus

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Rinus en Gerrit

Weet je nog in welk jaartal dat was???ondanks dat er aan boord geen
privacy was en geen luxe vond ik het altijd mooi varen heet mooiste met
slecht weer en als je dan met de vloot bij elkaar was en die koppen van
die schepen boven de golven uit zag komen was dat een prachtig gezicht.
Maar ook aan boord als die golven er overheen kwamen.

De winter trawl vond ik wel beter als de zomer maar dat komt nog in
mijn uitleg naar voren en waarom

Als ik de link van Rinus bekijk is er heel heel veel veranderd op zo'n
trawler(nu dus hektraller)daar hadden wij toen niet van durven dromen.

In iedergeval bedankt voor jullie belangstelling en reactie
O ja ik ben ook lid geworden van vrienden van het visserij museum en
daar komen op 24 junie visssers en al wat daar omheen hoorde in Vlaardingen bijeen.
Het lidmaatschap kost nu nog 12.50 per jaar en is dus te doen.


Cor Boer
rinus

Bericht door rinus »

Ja Cor je weet niet wat je ziet als je nu aanboord van zo,n Hek boot komt
een vergelijk met de Vleetlogger is niet temaken hoor
maar toen ik over stapten op de kuster was het ook net of ik in de hemel kwam eigen(2pers,hut) een echte Kok aanboord op tijd je natje en droogje echte matras geen stooizak en ga zo maar door
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Ja Rinus toen ik bij de KRL ging varen heb ik ook wel eens m'n gedachte
gehad de maaltijden waren prima en nog had je mensen met veel
klachten.
Bijvoorbeeld toen ik later als bakker/koksmaat ging varen deden we wel
eens een beetje gele kleurstof in het krentenbrood(op zondag hadden ze
altijd krentenbrood)maar daar zat geen smaak aan op een gegeven
moment was de kleurstof op en kregen ze het zelfde krenten brood maar
de heren aten het niet want zeiden ze er zitten geen eieren in.
1x per week was er een eierloze dag dit werd gebruikt voor gebak enz
hele drama's over dat ene eitje.
Ze hadden alles wat hun hard begeerde en altijd was er wel eentje die
wat te voeteren had en als je dan van de visserij afkwam kon je je
daarom wel eens kwaad maken.
Ik moet zeggen ik heb altijd in de midscheep gevaren bij de civiele
dienst en weet dus niet zo precies hoe het achteruit was.
Maar even nog terug naar de trawl de ouwe heer Hoogendijk schreef al
in zijn boek over de groot visserij in 1894 van het leegvissen van de
de zee door de komst van de trawl.
En toen was er nog geen eens radar, echollood en apparatuur om de vis
op te sporen ook in onze tijd nog niet.
Daarvoor zeg ik wel eens dat onze visserij een eerlijke visserij was in
die zin de vissers konden geluk hebben door te vangen en de vissen het
geluk om voorbij de netten te zwemmen en hield dit dus de visstand wat
in evenwicht.
Maar we leven nu eenmaal in een maatschappij van aandeel houders die
meer meer meer en nog eens meer willen en geen rekening houden dat
het ook een keer ophoud.
En de kleine vissers zijn de dupe.
Maar dat is niet alleen de visserij de eens zo grote en mooie
maatschappijen zoals KRL, SMN, VNS, KNSM, KJCPL, Hollansche Lloyd
en nog meer zijn nu ten prooi gevallen door het kapitaal en verkocht

(Ned Lloyd)
Schepen die in onze tijd met hun bemanningen graag geziene gasten
waren waar ook ter wereld de Hollanders waren gezien is verdwenen
hier bedoel ik dus die goede oude maatschappijen.

Cor Boer
Bram

Bericht door Bram »

:D hoi Cor en kombuisenaars de Engelsche site Fleetwood Trawlers is vernieuwd vooral de stukjes over The Bosuns Watch een heel mooie site ook voor de visserij liefhebbers .Ook een kleurenblinde visserman

http://www.fleetwood-trawlers.info/right.html

Cor jij heb het toch maar weer fantastisch neergezet,we hebben het er al meer over gehad,ze stoppen niet eerder op alles moet op zijn,en dan zijn we terug bij af,met een roeibootje vis zoeken :wink:
Groets Bram :)

p.s in de Gallery ook Nederlandse visserij schepen.
deze foto maar even ff geleend voor je Cor ik weet niet of je hem al heeft

De Voorlichter
Afbeelding
Groets Bram
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Ja Bram die foto heb ik in een boek staan maar zo zag de logger er uit in
de begin fase en dat is wat ik bedoel dat de loggers in hun 50 a 60 jarige
levenduur diverse uiterlijke gehad hebben.
En nu je over kleurenblind schreef ik werd afgekeurd om aan dek te
varen omdat ik een groot gedeelte kleurenblind ben en dit heeft toch
mijn latere loopbaan beinvloed op de vaart.

Groeten Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

No 05

Na de reparatie van de mostertpot hebben we daaraan geen prblemen
meer gehad.

Waar ik het nog niet overgehad heb en dit geld ook voor de zeilloggers
stoomloggers en motor is het verstellen van de kleding, nee wassen niet
dat werd niet gedaan.
Maar als de sokken knollen(gaten)begonnen te vertonen enz daar had
iedere visser garen en wol een stopnaald en stop en zo repareerde hij
zelf zijn sokken of ook wel scheuren in zijn hemd of broek als de riem
stuk ging dan was er altijd wel een touwtje aan boord.
Veelal hadden zij daarvoor een stoppen kistje bij zich.
ook werd van huis wel gekookt spek meegenomen en koekjes en snoep.

In 1957 werd er nog gewoon gevist met dien verstande dat de
zondagsrust in ere werd gehouden maar in 1958 werd er dag en nacht
en ook op zondag getrawld als je dan na een reis thuis kwam was je
versleten.
Aan de haringtrawl kon je maar twee uur trekken dan moest deze
binnengehaald worden, dus de twee staalkabels werden via de trommels
aan de winch opgedraaid waar na de borden aan de galg gehangen
werden en dan de trawl naar binnen gehaald werd tot aan de kuil( de kuil
is het onderste gedeelte van de trawl en die werd dan met de runner
naar binnen getrokken in de krebben onder de kuil zat een strop en die
maakte de stuurman los en floeps de haringen en andere vis viel in de
krebben, maar zat er veel vis in dan werd de strop weer dicht geknoopt
en volgde weer het zelfde ritueel.

Hieronder een schilderrijtje die mijn vader ooit voor mij geschilderd
heeft in die jaren 50 u ziet daar de kuil open gaan.

Afbeelding

En zodra de trawl leeg was werd deze weer uitgezet en tijdens die trek
werden de haringen verwerkt dus gekaakt gezoute in tonnen en ook
weer tonnen dicht enz.
Als dit werk klaar was moest de trawl weer binnen gehaald worden dus
van slapen kwam niets en s'nachts om twee uur zei de schipper we gaan
even enkele uurtjes slapen en dat was op z'n hoogst 3 uur en die drie
uur lag je in de kooi met de oliegoed aan helemaal voor pampus.
En na die 3 uur slapen weer het zelfde.
Een ARBO bestond niet overwerk ook niet alleen een x aantal percentage
van de opbrengst van de vangst(ik moet hier wel eerlijkheids halve
vertellen dat het salaris ofwel inkomen voor een jochie als ik beter was
dan bij de koopvaardij).
Als je na zo'n reis thuis kwam en je was twee of twee en een halve dag
thuis dan lag je geheel voor ddod in bed.
En dit bedoel ik dat de trawl niet altijd leuk was de winter trawl vond ik
prima maar daarover weer later.

Tijdens een van de trawlen lagen er een paar behoorlijke vleten in de
krebben en die moesten overboord want wij visten alleen op haring een
matroos riep naar de andere pak hem aan de staart en gooi maar
overboord hij zei dit eigenlijk voor de gein, maar de andere matroos
pakte inderdaat de vleet(een soort rog)bij de staart en had in zijn
handpalm een snee tot in het bot.
Niemand had verwacht dat deze matroos die al heel wat jaartjes op de
visserij zat die vleet bij de staart zou pakken.
Nu moesten we dus even wachten met verder vissen en het Hospitaal
Kerkschip De Hoop tegemoet varen voor behandeling van die matroos
zijn hand een geluk was dat dit geen rog was anders had hij verder van
huis geweest.

Afbeelding onder een Vleet wordt 70 t/m 160 cm groot

Afbeelding

Dus trawlen in die tijd was afjakkeren en afbeulen.

In oktober/novenber 1958 visten we met de zinkvleet bij de zinkvleet
hangen de netten onder de reep en werd de vleet drijvende gehouden
door houten breels(soort puntige ton)dus eerst had je de breel die zat
aan de reep en onder de reep de zinkvleet.
We visten in de buurd van het zand onder de Engelse kust bij het
uitzetten van de vleet was het aardig ruw weer maar dat was verder
voor ons geen belemmering.
Maar het weer sloeg toen ineens nog verder om we zaten in hevige
grondzeeën en behoorlijke rollers de reep was al enige afgebroken en
weer opgevist doch de laatste keer dat deze afbrak was het geen doen
meer om te proberen op te pikken het enige wat we konden was liggen
steken(de kop op de wind houden).
Maar het weer werd nog sl;echter het was inmiddels windkracht 13
geworden en de VL 97 werd alle kanten op geslingerd ook de rest van de
vloot.
De touwen waarmee het anker op de bak vast gebondenzat was op de
een of aandere manier los, enkele matrozen gingen de bak op om het
anker vast te maken wat hen ook een beetje lukte het bleek dat een oog
die aan de bakgelast zat het begeven had dus hebben ze het
provisorisch moeten oplossen, en tijdens dit werk kwam een enorme
roller(grondzee) schipper Fer van Schoor zag hem op de brug komen en
stond uit volle borst te schreeuwen naar de mannen op de bak die zich
ter nauwernood konden vast houden aan het hekwerk.
Het anker was nu vast en een gevaarlijke situatie afgewend want een los
anker op de bak kan bij een behoorlijke grondzee behoorlijke schade of
erger doen ontstaan.

Inmiddels was er in de omgeving noodseinen opgevangen een Griekse
Tanker ik weet niet meer hoe het schip heette was gebroken en zinkende.
Dus lieten we de zinkvleet voor wat het was en gingen op zoek naar
eventuele overlevende.
Zoeken in zo'n enorme kolkende zee is zeer moeilijk zeker om daar een
mensen leven in te vinden.
Wij hebben niemand gevonden maar de VL 190 og VL 199 hadden
iemand opgepikt.
Op de radio hebben we het volgende verhaal gehoord die dag het was
van een sleper van L. Smit die iemand uit het water gevist had maar die
overleden was.
Deze overledenen werd onder een laken gelegen toen een matroos van
de wacht ging aflossen en hij dit laken voorbij liep kwam ineens dit laken
omhoog de persoon was niet overleden en de man van de wacht zal wel
geschrokken zijn.
Dit bericht kwam via de radio op een of andere band ook dit is geen
verzonnen verhaal maar echt gebeurd.
Later is de wind gaan liggen en hebben we onze zinkvleet opgezocht en
gevonden en ging het leven weer zijn gewone gangetje.
Tijden deze visserij werd er ook veel pelchards en horsmakrelen
gevangen en die werden allemaal over boord geschept die konden wij
niet goed houden in die tijd.

Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

No 6

In december werd er met de zinkvleet in het kanaal nabij Dieppe gevist
dat was meestal de laatste reis maar veel gevangen werd er niet.
De oorzaak van weinig haringen die er zwommen was gedeeltelijk want
als het slecht weer was gingen naar Dieppe in de havendokken om dat
bij slecht weer het schip op de rotsen kon lopen ofwel stranden.
Veelal lag de Duitsche haringvloot die toen voor het meerendeel uit hulp
stomers bestond in de buiten haven.
Een hulp stomer is een soort stoomlogger met een kleine compound
machine van ongeveer 95 PK deze hulpstomers hadden geen
schoorstenen zoals de stoomfietsen maar de schoorsteen was de
achtermast.
In Dieppe is het tij verschil behoorlijk groot bij hoogwater kon je zo van
boord de kade opstappen en bij laag tij lagen de topjes van de masten
haast gelijk met de kade.
In 1955 is de VL 200 Nelly op de rotsen bij Boulogne terecht gekomen en
na vlot getrokken te zijn heeft deze logger niet meer op de visserij
gevaren.

Als er op de radio vernomen werd dat het weer slechter werd besloten
de schippers om naar Dieppe te varen, maar er waren altijd wel een
enkeling die toch nog ging vissen.
Als deze schipper alsnog naar Dieppe moest werd hij bekant door de
hele vloot opgewacht bij de sluis in Dieppe en werden ze voor alles en
nog wat uitgescholden deze schipper en bemanning hadden dan geen
leven in Dieppe en konden maar beter aan boord blijven.

Hieronder twee aansichten van Dieppe die ik in 1956 en 1957 naar mijn
ouders gestuurd had

Afbeelding

Afbeelding

In Henry Brasseur een straatje was het zaaltje zoals het in de
vissermond heette daar kwamen diverse vrijwilligers en mensen van het
Hospitaal Kerkschip De Hoop en een dominee om de vissers bij te staan.
Vele gingen dan naar de kerkdienst maar ook gingen vele na de
kerkdienst naar een van de vele cafeetjes die Dieppe telde of naar de
kermis die daar altijd in december was.
Dus veel alcoholische versnaperingen ook aan boord via taxfree er was
bij diverse schippers ook wel onderling enig hartzeer over de teelt met
andere schippers en dus waren er wel wat vechtparijen maar ook wel
gewoon door de drank.
1957 was de laatste keer dat de vloot in Dieppe mocht komen mede
door de vechtpartijen en de drank.

Hieronder een reukkaartje die ik toen gekocht heb het ruikt niet meer
maar ja herinnering .

de voorkant van het kaarthe

Afbeelding

De achterkant van het kaartje

Afbeelding

Hieronder nog een souvenir van Dieppe uit 1956 de glazenbol die er op
hoort te zitten heeft de tand des tijds niet doorstaan maar ja ook wel
weer een herinnering

Afbeelding

In 1958 zijn we met de vloot uitgeweken bij slechtweer naar Le Havre.
In Le Havre was vlak bij de haven een soort cafe je kon er een pilsje
kopen en in die cafe zat een Hollander als eigenaar.
Nu moest je als je enige pilsjes op had naar buiten voor het toilet ik denk
dat toen de vloot vertrokken was dat deze Hollander geen Hollander
meer kon zien vele(niet allemaal)gingen daar een pilsje drinken en als
ze aardig wat pilsjes op hadden gingen ze naar het toilet en kwamen niet
meer terug deze kroeg baas zal met zoveel meer klanten heel veel
minder omzet gehad hebben.

Wij als jongetjes hebben daar nog twee leuke meisjes ontmoet en met
gebaren taal gesproken leuke meisjes zie foto hieronder ik zit rechts
achter het meisje

Afbeelding
rinus

Bericht door rinus »

ik heb nog een reukkaartje uit die tijd dat nog wel geurt.
gr.rinus
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Rinus van ouderdom zeker

Groeten Cor Boer


Plaats reactie